KÖNYV- ÉS FOLYÓIRATSZEMLE
Bödők Zsigmond: Magyar feltalálók I. Magyarok a fotográfia történetében.
Nap Kiadó, Dunaszerdahely, 2002. - Magyar Talentum. ISBN 80 89032 10 9
A kötet ajánlása így szól:
"A fotográfia feltalálásával az emberiség sok évszázados vágya teljesült:
megőrizhetővé vált a megfoghatatlan idő egy pillanata és megörökíthető lett
a környező világ a maga valóságában. Az első kezdetleges fénykép megszületésétől
eltelt több mint százötven év alatt a fényképkészítés technikája és mechanikai
eszköztára a felismerhetetlenségig megváltozott. Ehhez nem kis mértékben a
magyar feltalálók is hozzájárultak, korszakalkotó felfedezéseikkel nemegyszer
egészen új irányt szabva a fotográfia fejlődésének. Róluk szól ez a könyv."
A Szlovák Köztársaság Kulturális Minisztériuma által támogatott - Dunaszerdahelyen
megjelent - kötet megszületését a millennium, a kerek évszám, az új évezred
beköszöntése is elősegítette. Számos rendezvényre került sor, nagyszámú publikáció
jelent meg a nevezetes évszám hatására, melyek részben vagy egészben valamely
tudományterület fejlődésére tekintettek vissza.
Bödők Zsigmond a fotográfia története jeles magyar személyiségeit bemutató
kötetének előszavában a magyar technikatörténet rövid összefoglalását is közreadja
a XI. századtól napjainkig, felsorolva a magyar feltalálók legnevesebb képviselőit.
A tudósportrék sorát Segner János András, a Segner-kerék feltalálójának arcképe
nyitja meg, Kempelen Farkas, Jedlik Ányos, Petzval József, Irinyi János tevékenységével
folytatódik a sor egészen a XX. századi nagy generációig, így Wigner Jenő,
Teller Ede, Szilárd Leó sem marad ki a sorból. A szellemi alkotómunkában kiemelkedő
tevékenységet kifejtő, ma is élő személyiségekkel folytatódik a történet,
amely a legnevezetesebb magyar vagy magyar származású szellemi nagyságok munkásságát
ismerteti meg dióhéjban az olvasókkal.
Ez a rövid összefoglaló segíti az olvasót abban, hogy a fényképezés történetében
jelentőset alkotó magyar feltalálók tevékenységét el tudja helyezni a technika
fejlődésének nagy egészében.
A fényképezés felfedezésének rövid történetével indul a témával való ismerkedés.
A camera obscura (sötétkamra) jelenségére már az ókori Kínában felfigyeltek,
Leonardo da Vinci is foglalkozott vele, majd hordozható változata a vásári
mutatványok elengedhetetlen kelléke lett. A képíró szerkezet hosszú időn keresztül
ismert volt, azonban a kép rögzítésének technikáját csak a XIX. században
sikerült megoldani, párhuzamosan a kémiai ismeretek fejlődésével. Az első
fénykép előállítása a francia Niepce nevéhez fűződik. Mint számos más feltalálót,
őt sem az a találmány késztette kísérletezésre, amelyről neve ismertté vált,
hanem valami egészen mást szeretett volna létrehozni, fejleszteni. Jelen esetben
a kőnyomtatás volt az a terület, melynek egy problémáját meg akarta oldani,
a létrejövő kép fixálásának kérdése foglalkoztatta. A világon elsőként fénnyel
készített festmény 8 órai expozíció révén jött létre.
Noha Niepce indult el elsőként a fényképezés útján, az utána jövők más-más
ösvényeket tapostak ki a fejlődés irányában. Megismerkedhetünk Daguerre és
Talbot találmányaival, amelyek elindították a fényképezést világhódító útjára.
Daguerre divathullámot indított el képeivel, Talbot képrögzítési eljárása
megoldotta a régi problémát, a negatív-pozitív technika bevett eljárássá vált.
A találmányok hosszú sora tökéletesítette a fényképezés technikáját, a kezdeti
szakaszt ugrásszerű fejlődés zárta le, amikor Hannibal Goodvin korszakalkotó
találmányát szabadalmaztatta, de vele egyidőben az Eastman Kodak is kifejlesztette
a rugalmas, átlátszó celluloid filmet. Ez minden korábbi hordozót elavulttá
tett, és új korszakot nyitott a fotográfia történetében.
Magyarországon 1840 körül jelent meg a dagerrotípia Daguerre képei nyomán,
melyeket a császárnak és Metternich hercegnek ajándékozott. A képeket kiállították,
e kiállításon ismerkedett meg az eljárással Jedlik Ányos, érdeklődése egy
darabig ezt a területet is érintette, illetve Zimmermann Jakab, aki lefordította
Daguerre könyvét képkészítési technikájáról. A "fényírás" főként
a festők körében volt népszerű, segédtechnikának tekintették munkájukhoz.
A műtermek száma a divat hódításával egyre növekedett.
Petzval József Daguerre kortársa volt, találmányainak jelentősége a fényképezés
történetében vitathatatlan.
Az addig használatos, gyenge fényerejű objektívek gyenge képminőséget eredményeztek,
Petzval József matematikai számításai nyomán a lencsék leképezésének számos
törvényszerűségét fedezte fel. Tisztán matematikai úton feltárta a lencserendszerek
optikai viszonyait, a számításba jöhető lencsekombinációkra táblázatot állított
össze. A fényképezést forradalmasító objektív az 1:3,6 fényerejű volt, ami
16-szorosan felülmúlta az addigi egytagú lencsét. Az üzleti siker azonban
nem a feltaláló számára hozott gazdagodást. Petzval tudományos tevékenysége
az optika tudományát gazdagította.
Az első nagy magyar feltaláló, Petzval József után olyan nevezetes személyiségek
életrajzával és tevékenységével ismerkedhet az olvasó, mint Veress Ferenc,
a színes képrögzítés előfutára; Mihályi József, a Kodak fejlesztőmérnöke;
Riszdorfer Ödön, az automatikus rekeszbeállító és a megvilágításmérő feltalálója;
Rott Andor, a közvetlen pozitív eljárás szabadalmaztatója; Gáspár Béla, az
időtálló, színtartó fotóanyag kidolgozója; a Nobel-díjas Gábor Dénes, a holográfia
atyja; Dulovits Jenő, a Duflex és Reflex fényképezőgépek megalkotója, hogy
e nagy nevekhez fűződő találmányok közül csak a legjellemzőbbeket emeljük
ki e felsorolásban.
A tematikus fejezetek, mint " A fotográfia a tudomány szolgálatában",
jól használható rövid összefoglalást adnak a csillagászati fotográfia magyar
úttörőiről, akik közül Konkoly-Thege Miklós tudományos tevékenységének szentel
nagyobb terjedelmet a szerző. Az ógyallai csillagvizsgálóról, ahol Konkoly-Thege
Miklós folytatta tudományos munkásságát, régi és mai fényképeket egyaránt
találunk a kötetben.
Az orvosi fényképezés magyar úttörőinek munkásságával foglalkozó fejezet Gruby
Dávid, Balassa János és Csermák János orvosi munkájához kapcsolódó eredményeit
mutatja be.
A légifotó-geológia magyar megteremtője, Bandat Horst, a meteorológiai fotográfia
kiemelkedő alakja, Karvázy Zsigmond, valamint Neogrády Sándor, a légifotó-régészet
úttörője önálló fejezetet kapott a kötetben.
A gazdag képanyaggal ellátott ismeretterjesztő mű felkeltheti a téma iránti
érdeklődést jól érthető ismertetéseivel, és segítséget nyújthat a fényképezés
története fő fejezeteinek megismeréséhez, a legfontosabb nevek, adatok megtalálásához,
bibliográfiája pedig a téma további tanulmányozásához.
A Nap Kiadó Magyar Talentum sorozatában eddig megjelent kötetek harmadik tagját
veheti kézbe az olvasó. Az előző két kötet a Nobel-díjas magyarok, illetve
a Világjáró magyarok címet viseli. Az előkészületben levő Magyar feltalálók
II-VII. kötetei a kiadó szándéka szerint feldolgozzák a repüléstörténet, közlekedés,
nyomdászat, villamosság, televíziózás és hírközlés, valamint a gépesítés történetében
kimagasló magyar tudósok és feltalálók tevékenységét.
Azok számára, akik elmélyülten kívánnak foglalkozni a magyar fotográfia történetével,
a bibliográfiában szereplő műveken kívül ajánljuk a Magyar Fotográfiai Múzeum
és a Magyar Szabadalmi Hivatal kiadásában "Fényszülte képek. Tudomány
- technika - művészet. A fotográfiai innováció és művészet kapcsolata Magyarországon
1893- 2001" címmel megjelentetett CD-jét.
Bakos Éva
* * *
Fényszülte képek. Tudomány - technika - művészet;
CD-ROM, Magyar Fotográfiai Múzeum, Magyar Szabadalmi Hivatal, 2002.
"Lehetséges-e a tudományos fejlődést, a technikai innovációt művelődéstörténeti
kontextusba helyezve, egyenrangúként bemutatni az általa létrehozott műalkotásokkal,
illetve az ezekből kirajzolható művészettörténeti folyamatokkal?" Ezzel,
a magyar tudománytörténeti szakirodalomban eddig túl gyakran fel nem tett
kérdéssel indítja közös vállalkozását a Magyar Fotográfiai Múzeum és a Magyar
Szabadalmi Hivatal. A CD-ROM a fotográfiai innováció és művészet kapcsolatát
vizsgálja Magyarországon, a fényképezés feltalálásától, 1839-től napjainkig.
Az eddig is közkeletű vélekedés volt a fotótörténeti szakirodalomban, hogy
a fényképezés 162 éves története a technika, technológia fejlődésének históriája
is. Nincs még egy művészeti ág, mely létrejöttét megelőzően, kialakulásában
és későbbi folyamatában ennyire függött volna a fizikai, kémiai, optikai és
egyéb tudományok fejlődésétől, és fordítva, hogy az elkészülő képek olyannyira
visszahatottak volna a fényképezés eszközeinek alakulására. Ezt az axiómát
azonban sem a fotó-, sem a tudománytörténet nem próbálta még a magyar szakirodalomban
felfejteni, adatokkal, tényekkel alátámasztani, az egymásra hatás mechanizmusait
pontosítani.
Az elkészült CD-ROM-nak sikerült a magyar fotográfia tudományos-technikai,
kultúrhistóriai és művészettörténeti szálait, amelyeket külön-külön már nagyjából
feltártak, közös hármas fonatba fonva úgy bemutatni, hogy adatai, megállapításai
hitelesek legyenek, módot adjon az összefüggések felfedezése mellett a részletek
kutatására is.
A különböző fejezetek önálló egységekként is használhatóak, de a CD-ROM engedte
technikai lehetőségek révén a fejezetek közti kapcsolatrendszerek is feltárhatók.
A CD-n rögzített anyag terjedelme egy kb. 900 oldalas kézikönyvnek felel meg,
nagyjából ugyanennyi illusztrációt is tartalmaz. Nézzük a részleteket! Alapos,
mégis lényegre törő Fejér Zoltán fényképész, fototechnika-történész összefoglalása
a magyar fényképezőgép-gyártás történetéről, amely még a laikusok által is
ismert nagyságok (Petzvál József, Dulovits Jenő, Riszdorfer Ödön) mellé felsorakoztatja
a 19. század végi fényképészeti műasztalosokat, az aprócska műhelyekben dolgozó
innovátorokat is, részletesen tárgyalva fontos, azóta megszűnt nagyüzemeket
is, mint például a MOM vagy a Gamma.
Az egyik legbőségesebben illusztrált - ráadásul eddig soha nem publikált képeket
felvonultató - fejezet az Uránia Tudományos Színház és Tudományos Egylet Munkácsy
Gyula és Bogdán Melinda által feldolgozott története. Jelenleg az Országos
Pedagógiai Múzeum és Könyvtár rendelkezik a legnagyobb Uránia-gyűjteménnyel,
így kézenfekvő, hogy a múzeum két munkatársa összegezte kutatásainak eredményét
ebben a fejezetben. Az Uránia története maga is a tudomány, technika és művészet
egységének példázata, hiszen elsőrangú tudósok - Eötvös Loránd, Klupathy Jenő,
Bíró Lajos, Kelen Béla, Kövesligethy Radó - előadásaik illusztrálására a saját
fényképfelvételeikből készített diákat vetítették az Uránia műhelyeiben fejlesztett
és gyártott nagy teljesítményű állóképvetítőkkel. A két szerző elsőként vállalkozott
arra, hogy az Uránia nagyszámú állóképét górcső alá vegye, s különböző szempontok
szerint vizsgálja.
Greguss Pál professzor Túl a fotón című fejezetében olvashatunk mindarról,
ami a klasszikus fotográfia fogalmába nem fér bele. A szerző szól a látens
kép kialakulásáról, rögzítéséről, majd elidőzik a síkban megjelenő térábrázolásnál,
a holográfiánál, ami azért is tartogathat érdekességet, hiszen Gábor Dénes
egyik volt munkatársaként nyújt információkat erről a nagyrészt magyar agyak
termelte világról. A kódolt apertúrás holográfia után a térhatású televíziózás,
majd a tomográfia következik, majd az ultrahangnagyító, de olvashatunk az
ultrahangos holokamera alapinformációiról is, végül a képalkotás új filozófiájáról,
s a szerző által kifejlesztett, 360 fokban látó PAL-optikáról, melyet már
a NASA több űrexpedícióján alkalmaztak.
Mivel a fényképezés első százötven évét a szinte évtizedenként változó eljárások
történetének is tekinthetjük, természetesen helyet kaptak a ma már alig ismert,
s nagyrészt egyáltalán nem használt fényképkészítési módozatok is. Fontos
ismeret ez azoknak, akik azt hiszik, hogy a körúti gyorslabor printere az
egyetlen létező fényképkészítési lehetőség. Hát nem. A dagerrotípiától az
autochromig, a ferrotípiától a polaroidig több mint másfélszáz fényképkészítési
eljárás magyar kultúrtörténetét írta meg Kincses Károly, a Magyar Fotográfiai
Múzeum igazgatója.
A CD-ROM egyedi eredménye a mérnök-fényképész Szabó Péter munkája, aki a Magyar
Szabadalmi Hivatalban és jogelődjeinél a magyar feltalálók által bejelentett,
fotográfiával kapcsolatos és lajstromba vett és példamutató módon, számítógépen
feldolgozott szabadalmakat sorakoztatja fel, egyszersmind a listában szereplő
fontosabb szabadalmak válogatott leírását is közölve. A CD technikai lehetőségeinek
eredményeképpen a legfontosabb szabadalmak eredeti leírásait, műszaki rajzait
is végigböngészhetjük. Ezzel megtörhet az eddigi szépelgő, csak a fényképeken
ábrázoltakkal foglalkozó, a technika és a művészet szoros kölcsönhatását figyelembe
nem vevő magyar fotótörténet- és fotóesztétika-írás kizárólagos monopóliuma.
A CD-ROM legátfogóbb fejezete, az elöljáróban emlegetett, s a szerzők által
legfontosabbnak gondolt egység megvalósítója a Fényképező tudósok, tudós fotográfusok
című speciális lexikon. Ebben az életrajzok között egyszerre találunk optikust,
csillagokat fényképező asztronómust, expedícióin fényképező utazót, kortárs
művészfotográfust. A csillagászattól a geodézián át a földrajztudományig,
a röntgentől a holográfiáig, az állóképtől a mozgóig találnak itt e területeken
ismert, nagyra tartott magyar tudósokat, mérnököket, tanárokat, egyszerű iparosokat
és művészeket. Ami összeköti őket, az a tág értelemben kezelt fényképezés.
Fontos információs háttere a különböző fejezetekben emlegetett feltalálóknak,
tudósoknak, de önállóan, mint speciális életrajzi lexikon is használható,
amely igyekszik elfogulatlanul, részrehajlás, túlzás nélkül egymás mellé sorakoztatni
mindenkit, aki a címben is vállalt tudomány - technika - művészet egység megteremtésében
itthon bármilyen szerepet játszott. Ebben a fejezetben érhető tetten leginkább
a CD-ROM műfajának szabadsága. Hiszen a három szinten, három különböző mélységben
és részletességgel tanulmányozható életrajzokhoz egyenként tartozik képanyag
(portrék, dokumentumok, művészfotók), s egy jól használható keresztlink-rendszerrel
pontosan nyomon követhető egy-egy címszó főhősének kapcsolatrendszere. Hiszen
az életrajzában felbukkanó pályatársai, mentorai, tanítványai nevére kattintva
máris odaát járunk, egy másik élettel, egy másik pályával ismerkedhetünk,
s ha meguntuk a kalandozást, visszatérhetünk kiindulópontunkhoz. A CD-ROM
többi fejezetében felbukkanó nevek ugyanígy felkínálják magukat arra, hogy
az életrajzi lexikonban alaposabban tanulmányozhassuk őket.
A méretében is legnagyobb fejezet elsősorban Kolta Magdolna és Kincses Károly
munkája, amelybe a könyv további szerzői, munkatársai is bedolgoztak.
Ejtsünk néhány szót az óriási mennyiségű anyag megjelenítéséről, kezelhetőségéről
is. A CD design-ja (Nikázy Gusztáv munkája) visszafogottan elegáns, finom
grafikai ötletekkel, soha nem előtérbe tolakodóan szolgálja a tartalom érvényesülését.
A CD menürendszere, logikus átjárhatósága pedig a szó szoros értelmében "vezeti"
az olvasó-használó kezét, segíti, hogy mindenre rátalálhasson, ami érdekli,
de azért feltételez némi kis előzetes számítógépes jártasságot, vagy a géppel
való kreatív együttműködést.
Sok száz oldal leírás, életrajz, adat, sok száz kép sorakozik egymás mellett,
mögött. Kincses Károly és munkatársai azonban nem csupán egy halom száraz
adatot tettek elénk, nem találmányok és felfedezések lajstromát. Ezt pedig
elsősorban annak köszönhetjük, hogy az elkészült munka tágabb összefüggésekben
is értelmezhető. Ez a CD-ROM azért fontos, mert először tesz kísérletet a
magyar fotográfia, képcsinálás területén, hogy a világ régen megbomlott egységét,
ha csak időlegesen is, ha csak korlátozott területen és időben, de mégiscsak
helyreállítsa. A Tudományt, a Technikát és a Művészetet egy közös csokorba
kösse. A Tudományt, amely lehetővé tette, hogy az ember fényérzékeny anyagokra,
optikai úton, látens vagy valódi képet hozzon létre, megduplázva ezzel a világot,
s ezt a látens vagy valódi képet kémiai úton erősítse, tartósítsa, hogy a
pillanatot, minket, szinte mindent túlélve hirdessék: voltunk. A Technikát,
amely a tudomány eredményeit felhasználva, megalkotta a képcsináláshoz szükséges
tárgyakat, eszközöket, kidolgozta a technológiákat, azaz megteremtette számunkra
a fényképészetet. És a Művészetet, amely ezen eszközök révén megszülethetett,
rögzülhetett.
A CD-ROM, a Szabadalmi Hivatal és a Magyar Fotográfiai Múzeum példás együttműködésében
jött létre. Ha - mint a mesében - kettőt kívánhatnék, az egyik biztos az lenne,
hogy ez a magyar leleményt, innovációt nem pusztán szavakban, hanem konkrét,
megvalósult dolgok leírásával bizonyító CD angol és német nyelven is váljék
hozzáférhetővé, továbbá, hogy más művészeti ágakban is készüljön el mielőbb
hasonló szintetizáló, összegző munka.
Kolta Magdolna
* * *
Jonas Ridderstrale-Kjell A. Nordström: Funky Business: A tehetség táncoltatja
a tőkét. KJK Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2001. ISBN 963 224
600 4
A Stockholmi Közgazdasági Egyetem két kutatója ebben a művében olyan világ
beköszöntét vázolja fel, amely számos tekintetben igencsak nyugtalanító, ám
amelyről joggal feltételezhetjük, hogy igen jelentős mértékben felértékelheti
az innovációt. Azt igyekeznek érzékeltetni, hogy a viharosan változó környezet
mindinkább meghatározó eleme lesz világunknak. Utunk óhatatlanul az ismeretlenbe
vezet. Műszavuk, a funky business amint mondják, azt jelenti, hogy a kérdések
megsokszorozódnak, míg az univerzális válaszból egyre kevesebb lesz. A három
fő tényező, amely világunkat az ismeretlen felé viszi a változás a technológiában,
a változás az intézményekben és a változás az értékekben. Ezekkel kell megküzdenie
a gazdaság minden szereplőjének, ha életben akar maradni. Vannak viszont új
túlélési stratégiák, de csak a bátraknak, akikben van elég erő, merészség
és elszántság, hogy túllépjenek minden megszokotton, hogy új utakon, új eszközökkel
keressék a sikert. És tudjuk, hogy ez maga az innováció legbenső lényege.
Könyvük üzenetét a következőkben összegezhetjük: A talaj, amelyet a cégek
a jövedelemszerző tevékenységeik szilárd alapjának éreztek eddig, nem más,
mint rohamosan vékonyodó, töredező kéreg a gazdasági-műszaki-intézményi és
ki tudja, még miféle változások mind vadabbul fortyogó magmáján. Ha egy cég
még úgy érzi, hogy a korábbi alapjai továbbra is szilárdak, és így nem kell
aggódnia a jövőjéért, ennek csak két oka lehet. Jó esetben az ok az, hogy
legfőképpen arra a képességére építette ezeket az alapokat, az egész létét,
tevékenységét, és főleg a fennmaradását biztosító erejét, hogy együtt tud
változni a változásokkal, meg tudja lovagolni azok feltörő hullámait - tehát
nem a jelenné szilárdult múltban él, hanem folyamatosan a változásokból újonnan
felépülő jövőbe kapaszkodik, azzal igyekszik lépést tartani. Ehhez a fennmaradás
stratégiájaként - ha kényszerűen is - elfogadja, hogy a jövő bizonytalansága
jelenti létének közegét, tevékenységeinek keretét, hogy világa kíméletlen
gyorsasággal változik, és mire kialakította a nyerést ígérő megoldásait, azok
kisebb-nagyobb részben már el is avultak, és ehhez kell alkalmazkodnia, úgy
kell fejlődnie, hogy mindezek közt képes legyen tartósan is jobban teljesíteni,
mint versenytársai. Könnyű belátnunk, hogy az ezen az úton járó cégek túlélési
stratégiájában és eszköztárában szükségképpen kiemelt szerepe van az innovációnak.
A fennálló helyzet bizonytalansága arra ösztönzi a cégek okosabbját, hogy
előremeneküljenek, és hogy a jövőbeni fennmaradásukat olyan fundamentális
eszközökkel alapozzák meg, mint az innovációs fejlesztés. A biztonságérzet
másik oka viszont egészen más minőséget jelent: az ilyen cég még egyszerűen
csak nem vette észre, hogy süllyed.
Az egész szcenáriót, amelyet a mű vázol, igen jól jellemzi az idézet, amelyet
II. János Pál pápa 1991-es Centesium annus enciklikájából állítanak ide: "Egykor
a termelés meghatározó tényezője a föld volt, később a tőke lett... Ma már
egyre inkább maga az ember a döntő tényező, vagyis az emberi tudás."
Kulcsmondatuk, amely programként is értelmezhető, hogy a jövőt nem lehet megjósolni
- azt meg kell teremteni. A jövő nem létezik - olyan lesz, amilyenné tesszük.
Ugyanakkor nem csekély naivitásukról árulkodik az a bevezető gondolat, amely
szerint agyunk felett senkinek sincs hatalma, azt az ember maga irányítja.
A szerzők előadásmódja meglehetősen sajátos. Kétség sem fér ahhoz, hogy meghökkentésre
törekszenek, sőt kifejezetten sokkolással igyekeznek ráébreszteni az olvasót
a helyzet komolyságára, főként arra, hogy a továbbiakban a fennmaradás már
el sem képzelhető paradigmaváltás nélkül. Az olvasó hajlamos egyes részeknél
gyanúba fogni a könyv fordítóit. Ám bebizonyosodik, hogy ők hűen követték
az eredeti szöveget - a hajmeresztésben is. Voltaképpen ez is egy módja, hogy
az olvasottak végiggondolására késztessenek.
Igazuk lenne minden állításban? Feltehetően nem, de nyilvánvalóan ez nem is
kritikus kérdés. Némely állításuk szakmai értéke finoman szólva vitatható.
Ilyen, hogy illuzionista pénztrükköknek nevezik a derivatívákat, valamint
a határidős piacokat. Ilyen, hogy a pénzről szerzett információ értékesebb,
mint maga a pénz, és általában is maga az információ többet ér, mint amiről
szól. Azonban már ha gondolkodni kezdünk a nemegyszer vadnak tűnő állításaikon,
ha végigmegyünk olykor igencsak borzas gondolatmeneteiken, a művük már megtette
a hatását. Érezhetően nem is igénylik feltétlen egyetértésünket: tessék, tessék,
hölgyek, urak, lehet vitatkozni, kételkedni, ellenkezni, csak egyet nem szabad:
együtt hanyatlani a változások örvényeiben felmorzsolódó eddigi érték- és
működési renddel.
Rögtön az alcím is sokakat ellenkezésre késztethet. Feltehetően nagyon sokan
azok közül, akik tőkét keresnek a maguk vagy mások tehetségének kamatoztatásához,
úgy ítélik, bárcsak igaz lenne ez az állítás, ám sajnos csak vágyálom. Tény:
a világgazdaságban mindinkább az a tendencia érvényesül, hogy felértékelődnek
a kiemelkedő tudást hasznosító tevékenységek, tehát a pénz elfogadja, hogy
a versenyelőnyt hozó tudással ötvöződve tud még több pénzt termelni. A gazdaságban
valóban jól látszik, hogy a tőke ezért hajlandó partnerül fogadni az innovációban
kiemelkedő tehetséget. Kész a hozam érdekében kockázatokat is vállalni, annak
viszont nem sok jelét láthatjuk, hogy hajlandó lenne kiadni a kezéből az irányítást,
és alárendelt szerepet elfogadni abban az új felállásban, amit a szerzők itt
funky businessként jellemeznek. A tőke kezelői mind a mögötte álló tulajdonosok
iránti felelősségük, mind a jövőjüket megalapozó teljesítménykényszer miatt
szükségképpen is maguknak igénylik a stratégiai irányítás jelentős részét.
A világban óriási tőkék rémülten keresnek jó befektetési lehetőséget, ám az
elvárásaikat illetően eszükben sincs lényegesen változtatni az eddigi szabályaikon.
Itt sem az alapok, sem az alapvető korlátok nem omlanak - bár kétségtelenül
sűrű és gyors innovációk formálják a terepet. A közelmúltban a high-tech aranyláz
sokakat megszédített. Még a maga sajátos módján igencsak konzervatív kockázati
tőke is félretolt sok óvatossági szabályt, ledobta a körültekintés vértjét,
hogy felpattanhasson a szivárvány túlsó vége felé száguldó vonatra. Azután
a buborék összeomlott, és a befektetési paradigmaváltás elmaradt. A tőke továbbra
sem akar más vezényszavára táncolni.
A mű szóhasználatában funky = rendhagyó, ami itt gyakran azt jelenti, hogy
gyökeresen más az eddigieknél, sőt akár eretnek is. A funky business számára
a túlélés eszköze, hogy rendhagyó válaszokat adjon a kihívásokra. A könyv
jelentős része ezekről szól. Világossá teszi, hogy a funky viszonyok mindenen
áttörnek. Bemutatja az ismeretlen felé mozdító/kényszerítő tényezők fő vonásait
a technológiában, az intézményekben és az értékekben. Látjuk, a funky business
rendhagyó abban is, hogy kerete az egész világ. A szélrózsa minden irányából,
a gazdaság és az élet minden területéről, a világgazdaság minden zugából szüntelenül
érkeznek a hatások, amelyek felőrlik a cégek jövedelemszerző képességének
eddigi alapjait, és új veszélyeknek, ám új lehetőségeknek is utat nyitnak.
Mindenkinek mindenkivel versenyeznie kell, a reggel még hatékony eszközök
pedig estére annyit érnek, mint a tavalyi hó.
Ezt a könyvet csak azok vegyék kézbe, akik képesek és főként hajlandóak is
azt nyitott elmével és lélekkel olvasni, akiket az új, ismeretlen nem nyomaszt,
hanem ösztönöz. Hasznukra igazán azoknak lehet, akik a jövőbeni siker érdekében
hajlandóak újragondolni minden eddigi tételt, hitet, kritikus vizsgálat alá
venni minden eddigi stratégiát, üzletpolitikát, üzleti cselekvési módot, és
beletörődni, hogy ezután már ezt folyton-folyvást meg kell tenniük. A világ
rendhagyóvá vált. Ajánlott stratégia: ha nem győzheted le, állj az élére.
Dr. Osman Péter
* * *
Harvard Businessmanager
A Harvard név, a Harvard fogalom a tudás, a siker szinonimája. Ez a név a
menedzsment területén is útmutatást és értékrendet jelent. A Harvard Businessmanager
három teljes magyar nyelvű évfolyamán van túl. Mi is ez a lap valójában?
A szerkesztést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság-
és Társadalomtudományi Karán működő Ipari Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan
Tanszék munkatársai végzik. A megtisztelő feladat a hazai menedzsmentoktatásban
évtizedek óta betöltött vezető szerep eredménye. Az egykori József Nádor Ipartanodában
oktatott ipargazdasági ismeretektől a mai magyarországi menedzsmentkultúrát
jelentősen befolyásoló, kiemelkedő amerikai és nyugat-európai egyetemekkel
közösen szervezett több mint ezer fős MBA programig vezető út méltó állomása
e szakmai körökben rendkívül rangos lap elindítása. A folyóirat évente 4 számmal,
egyenként 80 oldalon, 2000 példányban jelenik meg, tartalmában és kivitelében
az eredetivel megegyező színvonalon. Jóvoltából az olvasók bekapcsolódhatnak
a menedzsment világméretű szellemi vérkeringésébe, lépést tartva a menedzsment
elméletének és módszertanának szakadatlan fejlődésével, önmaguk, vállalatuk
és az egész nemzetgazdaság hasznára.
Az 1636-ban alapított Harvard Egyetem az Amerikai Egyesült Államok legrégibb
felsőoktatási intézménye. Az egyetemen végzett történelmi személyiségek közül
itt szerezte diplomáját például Theodor Roosevelt és John F. Kennedy elnök
is. Az egyetem Menedzsment Kara 1908- ban alakult és vált meghatározóvá a
gyakorlatorientált, esettanulmányokra épülő menedzsmentképzésben. A végzett
hallgatók gazdasági és politikai életben elért sikereire, valamint az egyetemek
oktatási és kutatási eredményeire épülő rangsorokban a Harvard Business School
évtizedek óta a vezető helyek egyikén szerepel.
A menedzsmentismeretek és -kultúra e kiváló közvetítőjének lapja a Harvard
Business Review, amely 1997-ben ünnepelte fennállásának 75. évfordulóját.
Sikeres menedzserek generációi nőttek fel úgy, hogy a világ szinte minden
részén ismert, és a menedzsment mindennapi gyakorlatához korszerű ismereteket
és példákat tartalmazó folyóirat olvasótáborához tartoztak. A magyar kiadás
a hazai viszonyok között aktuális tartalmú válogatás a Harvard Business Review,
valamint az évek óta sikeres német változat, az azonos című Harvard Businessmanager
cikkeiből. Így a menedzsment területén uralkodó amerikai és nyugat-európai
szellemi áramlatok is eljutnak az olvasókhoz. Mindezt a magyar vezetéselmélet
és a gyakorlat kiemelkedő tagjai által írt cikkek is kiegészítik, amelyek
sikeres hazai példákat, illetve a nemzetközi menedzsmentelmélet és gyakorlat
hazai aktualitásait tárgyalják. A lap e hármas - amerikai, nyugat-európai
és magyar - közelítése teszi e kiadványt egyrészt a gyakorló menedzserek munkáját
segítő eszközzé, másrészt a magyar menedzsmentkultúrát formáló szakirodalmi
forrássá.
A lap bizonyos írásaiban foglalkozik az iparjogvédelmi kategóriák, elsősorban
a védjegyek és szabadalmak üzleti életben betöltött szerepével: a szellemi
tulajdonból fakadó piaci előny megalapozásával, a szellemi tulajdon és a pénzügyi
teljesítmény összefüggéseivel, a versenyképesség szellemi tulajdon által történő
növelésével. Több írás tárgyal az iparjogvédelemmel érintőleges területeket,
mint például innovációmenedzselés, kreativitásfejlesztés, high-tech menedzsment,
technológiák integrálása.
A következőkben néhány ilyen írást ismertetünk kivonatosan. Az egyes cikkekre
zárójelben a lapszám és a megjelenési év megadásával hivatkozunk.
Scott Ward, Larry Light és Jonathan Goldstine Amit a high-tech menedzsereknek
tudniuk kell a márkákról c. írása (3/2000) a védjegyek üzleti lehetőségeit
fejti ki. Mi hoz sikert a high-tech piacon? Sok menedzser szerint az, ha a
terméket a legjobb teljesítmény mellett a legolcsóbb áron kínálják. De a legtöbben
tisztában vannak vele, hogy az ár és a teljesítmény csupán a piacra jutás
záloga, de nem ezeken múlik a vállalkozás sikere. Az egyik megkülönböztető
tényező a márkamenedzsment lehet. Az erős márka kialakítása nem intézhető
el csupán egy kampánnyal vagy szlogennel, hanem sokkal többet kíván: a fogyasztóknak
szánt megígért érték megértését és megtartását. Az erős márka öt lépésben
építhető fel. Az első két lépésben meghatározzuk a márka kézzelfogható termékjellemzőit,
amelyek a márkanevet és a fogyasztók által érzékelt előnyöket hordozzák. A
másik három lépésben a high-tech menedzserek a termék pszichológiai és érzelmi
előnyeit mérlegelik: mit takar az érték fogalma a tipikus hűséges vásárló
számára, és végső soron mi a márka alapvető, időtlen lényege és jellege.
David Dunne és Chakravarthi Narasimhan A kereskedelmi márkák új keletű vonzereje
című írása (2/2000) szintén a márkák piaci alkalmazását tárgyalja. A fogyasztási
cikkeket gyártó legtöbb cég szemében a kereskedelmi márkajelű termékek csupán
olcsó utánzatok. A kiskereskedők növekvő piaci ereje és igényessége azonban
megváltoztatta ezt a helyzetet: a gyártócégekkel együtt dolgozzák ki, hogy
milyen új kereskedelmi márkájú termékeket vezessenek be a piacra, amelyek
minősége ugyanolyan vagy jobb, mint az ismert márkatermékeké. Ezek az ún.
prémium kereskedelmi márkák kedvezőbb árréssel, nagyobb haszonnal adhatók
el, mint a hagyományos kereskedelmi márkák, a gyártóknak pedig alacsony kockázatú
lehetőséget kínálnak új termékkategóriák piaci kipróbálására. A kereskedelmi
márkák segíthetnek a gyártóknak abban, hogy megőrizzék piaci részesedésüket
egy adott kategóriában azokban az esetekben, amikor fel kívánják emelni ismert
márkatermékeik árát. De segíthetnek a nem piacvezető termelőknek is abban,
hogy egy-egy termékkategóriában növeljék piaci részesedésüket.
Az innovációmenedzselés területével foglalkozik Hargadon-Sutton, Hogyan teremtsünk
innovációs műhelyt? c. írása (3/2001). A folyamatosan innováló vállalatok
rendszerezték az új ötletek összegyűjtését és kipróbálását, és ezek a rendszerek
gyakorlatilag minden szervezetben alkalmazhatók. Az innováció folyamatos fenntartását
szolgáló rendszer a tudásbrókeri ciklus, amelynek négy fázisa van. Az első
a jó ötletek összegyűjtése különböző forrásokból. A második az ötletek életben
tartása azzal, hogy gondolkodunk és beszélgetünk róluk és használjuk őket.
A harmadik szakaszban ki kell találnunk, hogy a régi ötleteket milyen új területeken
lehetne hasznosítani. A negyedik fázis az ígéretes elképzelések átalakítása
valódi szolgáltatásokká, termékekké, folyamatokká vagy üzleti modellekké.
A vállalatok felhasználhatják a ciklus egészét vagy részeit. Meg kell változtatniuk
gondolkodásukat az innovációval kapcsolatban, és a vállalati kultúrát úgy
kell módosítaniuk, hogy tükrözze megváltozott gondolkodásmódjukat. A cikk
röviden kitér Edison Menlo Park-i innovációs műhelyére, ahol több száz találmányt
fejlesztettek ki néhány év alatt. S bár Edison maga előszeretettel tetszelgett
a hős feltaláló és a magányos géniusz szerepében, az utókor szerint legnagyobb
felfedezése maga az innovációs műhely volt, amely lényegében egy, a feltalálók
szabad munkáját és kommunikációját biztosító alkotóműhely.
Marco Iansiti és Jonathan West A technológia integrálása - a sikeres kutatástól
a sikeres termékig (4/1999) című cikke a K+F tevékenység termékbe integrálását
tárgyalja. A K+F eredményessége és gyorsasága, illetve a termékek színvonala
a technológiai integráción múlik, amellyel az új technológiákat kiválasztják
és finomítják. Ha a vállalat össze nem illő technológiákat választ, akkor
vagy nehezen tudja majd előállítani termékeit, vagy késve jut velük a piacra.
A termékek életciklusa lerövidült, így a korábbiaknál gyorsabban kell az új
technológiákat kifejleszteni, és a piacon hasznosítani. Gyakran azok a vállalatok
szerzik meg az előnyt, amelyek a legügyesebben választanak a technológiák
közül, nem feltétlenül azok, amelyek kifejlesztették őket. A technológia integrálásában
beállt gyökeres változás adhat magyarázatot az amerikai elektronikai vállalatok
újjászületésére a kilencvenes években. Az egyik országban jól bevált megközelítés
azonban nem biztos, hogy máshol is a lehető legjobb. Az eredményesség kulcsa
az, hogy a választott megközelítés igazodjon a helyi kultúrához és körülményekhez.
Juan Enriquez és Ray A. Goldberg Az élet megváltoztatása, a szakterületek
változása: az élettudomány forradalma című írása a genetika és a kapcsolódó
területek fejlődésének hatásait taglalja (2/2001). Ha azt hisszük, hogy az
internet megváltoztatta a világot, gondoljunk bele mit fog tenni a genetikai
technológia alkalmazása. A cikk bemutatja, hogy a genetika fejlődése nem csak
az emberekre, a társadalomra lesz drámai hatással, hanem a világgazdaság nagy
szektorait is átformálja majd. Sok, valaha különálló üzleti ág, szakterület
- a mezőgazdaság és a vegyészet, a gyógyászat és gyógyszerészet, az energia
és számítástechnika - várhatóan összemosódik, és összefonódásaikból alakul
ki a világ legnagyobb ipara: az élet-tudomány. Ahogyan a tudományos fejlődés
gyorsul, egyre több cég kerül majd kapcsolatba önkéntes választás vagy szükség
útján az élet-tudomány iparral.
Számos cikk foglalkozik a sikeres alkotóközösségek lélektani, viselkedési,
szociológiai, csoportdinamikai ösz- szefüggéseivel. Etienne C. Wengler, William
M. Snyder Tudásteremtő közösségek c. írása (1/2001) szerint a tudásalapú iparágakban
tevékenykedő vállalatoknál új szervezeti forma van kialakulóban: a tudásteremtő
közösség. Ez egymással informális kapcsolatban álló emberek csoportja, akiket
a szakértelem és a közös vállalkozás iránti szenvedély kapcsol össze. A tudásteremtő
közösségekben szabadon és kreatívan áramlik a tapasztalat, az ismeret, és
ez új szemléletet eredményez a problémamegoldásban. Fontos szerepet játszhatnak
a stratégia kivitelezésében, új üzletágakat hozhatnak létre, problémákat oldhatnak
meg, elősegíthetik a legjobb gyakorlatok elterjedését, fejleszthetik az alkalmazottak
szakmai ismereteit, és segítséget nyújthatnak a vállalatnak a munkaerő toborzásában
és megtartásában. Bár a tudásteremtő közösségek önszerveződők, ezért elutasítják
az ellenőrzést és a beavatkozást, kialakításukhoz és integrációjukhoz mégis
szükség van a menedzsment segítségére. Brown-Duguid Miként hasznosítsuk a
tudást anélkül, hogy tönkretennénk c. cikke (3/2001) szerint az új ötletek
intézményesítésére szolgáló, felülről lefelé irányuló folyamatok megbéníthatják
a kreativitást, ám ez nem szükségszerű. A vezetők elsajátíthatják, miként
egyensúlyozzanak a kreativitást kioltó merevség és a kreativitást parttalanná
tevő káosz között. Pfeffer-Sutton Az ékesszólás csapdája (3/2000) című írása
kifejti, hogy a cselekvés a siker kulcsa, a vállalatok többségénél azonban
a munkatársakat a megszólalásaik alapján díjazzák. Minél hosszabban, hangosabban
és nehezebben érthetően szólnak, annál inkább. Ha a vállalat problémákkal
küszködik, gyakran hiába vesz körül bennünket bőséges ismeretanyag, mégsem
történik semmi: a tudás és a cselekvés között szakadék tátong. Ez a szakadék
gyakran a tettek beszéddel történő helyettesítésére vezethető vissza: úgy
teszünk, mintha a problémák megvitatása, a döntéshozatal, az akciótervek összeütése
egyben azok megoldását is jelentené. Kiváltképp az ékesszólás akadályozza
a cselekvést. Az ékesszólók magabiztosnak és szókimondónak tűnnek, dőlnek
belőlük a tények, és érdekes ötletekkel állnak elő. Ezek az emberek azonban
csak a dolgok negatív oldalára összpontosítanak, és kedvelik a feleslegesen
bonyolult vagy elvont kifejezéseket. A szerzők öt módszert mutatnak be a tudás
és a cselekvés közötti szakadék áthidalására, hogy a helyes beszédet okos
cselekedetekre váltsák. Jean-François Manzoni és Jean-Louis Barsoux Kudarcra
ítélt beosztottak c. írása (1/1999) feltárja, hogy a menedzserek százaira
kiterjedő kutatások szerint gyakran maguk a főnökök felelősek egy-egy alkalmazott
gyenge teljesítményéért. Aggódni kezdenek, amikor valamelyik beosztottjuk
teljesítménye nem kielégítő, és egyre szorosabban felügyelik munkáját. A beosztott
- érzékelve, hogy főnöke nem bízik benne - visszahúzódik munkájától és főnökétől,
így kettejük viszonya még tovább romlik. Mit kell tennie a főnöknek? El kell
fogadnia, hogy talán saját viselkedésének is része lehetett a probléma kialakulásában,
és őszintén meg kell beszélnie beosztottjával kettejük viszonyát. A cikk ehhez
ad gyakorlati tanácsokat. Waldroop-Butler Hogyan szabaduljunk meg a rossz
szokásoktól c. cikkében (4/2001) felhívja a figyelmet, hogy mindannyian dolgoztunk
olyan kiváló teljesítőképességű emberekkel, akiknek egyetlen súlyos jellembeli
fogyatékossága mindenki számára megnehezíti az életet, korlátozza eredményességüket,
és gyakorta szakmai tönkremenetelüket jelenti. Az egyik például állandóan
túl sok munkát vállal. A másik a projektek támogatásának elnyeréséhez szükséges,
színfalak mögötti politizálást szidja. A harmadik minden javasolt változásnak
csupán a negatív oldalát látja. Egy olyan igazgató szavaival élve, akivel
együtt dolgoztunk: "ezek az emberek 95%-ban briliánsak, 5%-ban sorscsapást
jelentenek."
Kevin G. Rivette és David Kline: Új értékek felismerése a szellemi tulajdonban
(2/2001) című írása közvetlenül az iparjogvédelem üzleti "hasznosításáról"
szól.
A szabadalmakat, védjegyeket, szerzői jogokat és a szellemi tulajdon egyéb
formáit a legtöbb csúcsvezető még ma is a vállalati jogászok hatáskörébe tartozó
kérdésnek tartja. A bimbózó tudásalapú gazdaságban azonban új típusú verseny
indult, amelyben a fizikai eszközök helyett a szellemi eszközök váltak a részvénytulajdonosi
érték és a versenyelőny első számú forrásává.
Ebben a változásban rejlik a vállalatok számára a következő nagy kihívás:
ki kell tapasztalni, miként lehet a szabadalmakban rejlő erőt a lehető legjobban
kiaknázni. A szabadalmak kihasználása megalapozhatja a szabadalom tulajdonjogából
származó piaci előnyt, javíthatja a pénzügyi teljesítményt, és növelheti a
versenyképességet. Ezt szolgálják az olyan szabadalmaztatási technikák, mint
a körülbástyázás és a bekerítés, amelyek célja a versenytársak kirekesztése
vagy tevékenységük akadályozása.
A Polaroid és az Eastman Kodak instant fényképezési üzletágban vívott óriási
szabadalomháborúja kitűnően szemlélteti, milyen pénzügyi következményekkel
járhat az iparjogvédelmi oltalmi formák alkalmazása, illetve alkalmazásuk
elmulasztása. Igen súlyos következményekkel számolhat az a vállalat, amely
kockázatának csökkentése érdekében nem használja fel a szabadalmi információt.
A Kodak annak idején elmulasztotta feltérképezni azt a szabadalomegyüttest,
amelyet jóval kisebb vetélytársa, a Polaroid épített ki gyorsan fejlődő instant
fényképezőgép- üzletága köré. 1975-ben a Kodak új instant fényképezőgép és
film termékcsaláddal jelent meg a piacon. A Kodak és a Polaroid technológiája
között sokan - többek között a Polaroid kulcsemberei is - túlságosan nagy
hasonlóságot véltek felfedezni. A felfedezésből következő szabadalmi jogvitát
1990-ben lezáró ítélet kimondta, hogy a Kodak valóban szabadalombitorlást
követett el a Polaroid kárára.
Hogy mennyibe került a Kodaknak az elhibázott szabadalmi stratégia? A bíróság
a vállalatot elképesztő nagyságú, 925 millió dolláros kártérítés megfizetésére
kötelezte. A döntés következtében fel kellett számolnia 1,5 milliárd dollár
értékű gyártóüzemét, el kellett bocsátania 700 alkalmazottját, és további,
csaknem 500 millió dolláros költséggel vissza kellett vásárolnia az 1976 és
1985 között eladott ilyen típusú fényképezőgépeit. A 14 évig tartó jogi csatározás
önmagában további 100 millió dollárt emésztett fel, és a K+F-be fektetett
több évtizedes munka is teljesen kárba veszett.
A Kodak számára körülbelül 3 milliárd dolláros veszteséget okozó piaci katasztrófa
a szellemi tulajdon félremenedzselésének talán legdrágább, bár közel sem egyedülálló
példája a vállalati K+F történetében. 1991-ben a Minoltának 127,5 millió dolláros
kártérítést kellett fizetnie a Honeywellnek, miután a bíróság kimondta, hogy
jogtalanul bitorolta az utóbbi vállalat szabadalmát, amely automata fókusszal
felszerelt fényképezőgépre vonatkozott. A Minolta azt hitte, nyugodtan hasznosíthatja
a szabadalom tárgyát, mivel a Honeywell egyetlen termékében sem alkalmazta
az adott technológiát. Mostanság az apró Fonar Corporation perelte be a General
Electric-et szabadalmazott MRI-technológiájának bitorlása miatt. A technológiát
a rák és egyéb betegségek kimutatására használják az emberi testben. A GE-t
legnagyobb megdöbbenésére 128,7 millió dolláros - a kisvállalat akkori éves
bevéte-lének tízszeresét kitevő - kártérítés megfizetésére kötelezték. Az
így keresett összeget a Fonar "szabadalombitorlásból származó osztalék"
formájában szétosztotta a részvényesei között.
Kevin G. Rivette és David Kline írása még számos hasonló, az iparjogvédelmi
kategóriák üzleti alkalmazásával, vagy az alkalmazás elmulasztásával kapcsolatos
érdekes, megtörtént esetet ismeret.
Szilágyi József