Adventi kalendárium 2021

​December 24.

2002. december 24-én szabadalmaztatták ezt az ajándéknak álcázott karácsonyfa-öntözőrendszert

A karácsonyfatűz elkerülése végett fontos a megfelelő mennyiségű víz a fák számára. De ki tudja ezt észben tartani a nagy ünnepi készülődés közben? Erre kínál megoldást az ajándéknak álcázott karácsonyfa- öntözőrendszer.

Boldog ünnepeket Mindenkinek!

Forrás: US6497071

 

​December 23.

1987. december 23-án jelentette be a Mattel az Uno kártyajáték védjegyét

Az Uno-t eredetileg 1971-ben Merle Robbins, borbély fejlesztette ki Cincinnatiben. Amikor családja és barátai egyre többet kezdtek játszani, 8000 dollárt költött arra, hogy 5000 példányt készítsen a játékból. Először a borbélyüzletében árulta, később eladta az Uno jogait Robert Tezak, temetkezési vállalkozónak 50 000 dollárért, plusz 10 centes jogdíjért játékonként.

Tezak megalapította az International Games nevű céget, és piacra dobta az Uno-t. 1992-ben az International Games a Mattel cégcsalád részévé vált.

Forrás: US6497071

 

​December 22.

Rosszaságmérő

Jól viselkedtél ebben az évben? Majd a rosszaságmérő megmondja.

Forrás: US20080299533A1

 

​December 21.

Füstjelző angyalka

Ez az angyalt ábrázoló karácsonyfadísz egyben füstriasztó is, hogy nehogy lángra kapjon a karácsonyfa.

Forrás: US20090027215A1

 

​December 20.

1967. december 20-án jelentették be a Champagne-t és még 5 másik változatát eredetmegjelölésként

Az összes védett földrajzi árujelzőnek számító termék közül a Champagne (ejtsd sámpánny) jelentősége tagadhatatlan. A földrajzi árujelzők alapja az a természetesnek vett elgondolás, hogy egy régió földrajzi jellemzői hatással vannak a termék minőségére. Ezeket az árujelzőket az összes olyan termelő közösen használhatja, aki az adott régión belül állítja elő az adott terméket.

Éppen ezért a Champagne a tökéletes hétköznapi példa a földrajzi árujelzők védelmi rendszerének megértésére. Az elmúlt 500 évben a Champagne a legikonikusabb pezsgő borrá nőtte ki magát: a 15. században csak egy középszerű vörösbornak számított; XIV. Lajos, a Napkirály udvarában hivalkodó és vonzó divatcikk lett belőle; majd a francia nemzeti értékek fontos jelképévé vált; végül a 19. század végén a Champagne a modernitás, a szabadidő és az ünneplés globális kifejezőeszközeként került a köztudatba.

Az olyan földrajzi árujelzőkhöz hasonlóan, mint a parmai sonka vagy a kolumbiai kávé, a Champagne vonzerejét tovább fényezte az az elgondolás, miszerint bizonyos termékek az olyan földrajzi adottságoknak köszönhetik megkülönböztető tulajdonságaikat, mint a talaj minősége és a helyi éghajlati viszonyok. A Champagne esete segítette elő a fenti elgondolás jogba való átemelését, azaz a francia törvényhozók állítottak fel elsőkként ok- okozati viszonyt a földrajzi helyszín és a termék között.

Amikor arról kellett dönteni, hogy a régión kívüli termelők is használhatják-e a Champagne megjelölést, a bírók úgy ítéltek, hogy a francia térség kovaköves talaja és a nagy hőmérséklet-ingadozások befolyással vannak a szőlő minőségére és következésképpen az ott készített borra.

Manapság a magyar jogrendszer a földrajzi árujelzők két fajtáját különbözteti meg: földrajzi jelzéssel olyan termékeket lehet jelölni, amelyek csak a földrajzi adottságoknak köszönhetik tulajdonságaikat; míg az eredetmegjelölés a természeti-földrajzi szempontok mellett az ember hozzájárulását is figyelembe veszi, tehát a termék minőségét nemcsak a talaj és az éghajlat, hanem az élelmiszer-termelés társadalmi és kulturális dimenziói is meghatározzák. Ez alapján a Champagne a földrajzi árujelzőkön belül az eredetmegjelölések csoportjába tartozik.

Forrás: Unsplash/Rock Staar
https://unsplash.com/photos/MB683Dk98I0

 

​December 19.

2013. december 19-én jelentette be a Pokonobe Associates a Jenga védjegyét

Leslie Scott a hetvenes években, kislány korában a ghánai Takoradiban található fűrésztelepről vásárolt, fa építőkockákkal játszott, később ez adta a Jenga játék ötletét. A szuahéli kujenga azt jelenti, hogy épít. A brit állampolgárságú Scott Tanganyikában született, ahol angolul és szuahéli nyelven nevelkedett, mielőtt a nyugat- afrikai Ghánába költözött.

1983 januárjában a londoni játékvásáron mutatta be az általa Jenga néven elnevezett játékot. A Pokonobe Associates, a Jenga márka tulajdonosai szerint 2021-ig több mint 90 millió Jenga játékot adtak el világszerte, ami több mint 4,86 milliárd Jenga blokknak felel meg.

A Jengát 54 fakockával játsszák. Mindegyik blokk háromszor olyan hosszú, mint széles, és a vastagsága egyötöde a hosszának.

Forrás: Pixabay / Johnny_Gutierrez
https://pixabay.com/photos/toys-play-plastic-funny-ant-man-4982760/

 

​December 18.

Díszítő pisztoly

Miért díszítenéd fel a fát kézzel, amikor pisztolyt is használhatnál?

Forrás:  US3494235

 

​December 17.

1990. december 17-én jelentette be a Hasbro a Monopoly társasjáték védjegyét

Az Egyesült Államokban az 1929-es tőzsdei összeomlást követően imádtak az emberek ingatlanvásárlás és kereskedelem tematikájú játékokkal játszani. Több ilyen is volt forgalomban, például a Landlord’s Game. Ezt a társasjátékot Lizzie Magie szabadalmaztatta, mégis csupán 500 dollárt kapott, mert aki a játék jelentőségét felismerte és élt is vele, az Charles Darrow volt.

Darrow a válságban elvesztette állását és alkalmi munkákból tartotta fenn családját. Mivel mindig is arról álmodozott, hogy ingatlanmágnás lesz, először csak érdeklődéssel figyelte szomszédainál Lizzie Magie játékát, majd tovább is gondolta. Amit valójában hozzátett, azok az ismer ikonok, például a villanykörte, a piros nyíl vagy a kérdőjel.

1934-ben már kartonra nyomtatta és hosszúkás fehér dobozokban kínálta a társast nagy játékgyártóknak, többek között a Parker Brothers-nek, akik először visszautasították, majd a sikereket látva meggondolták magukat.

Az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala 1935- ben tette közzé a játék amerikai szabadalmát, amelynek ekkor már Monopoly volt a neve. A tulajdonjogot a Parker Brothers szerezte meg és hamarosan hetente húszezer Monopoly társasjátékot készített. Abban az évben a Monopoly lett a legkelendőbb társasjáték Amerikában, és ez tette Darrow-t a történelem első milliomos játéktervezőjévé. Mire a Parker Brothers rájött, hogy valószínűleg nem Darrow volt az igazi feltaláló, a játék már hatalmas sikert aratott. A játék védelme érdekében az a döntés született, hogy felvásárolják a kapcsolódó játékok összes szabadalmát és szerzői jogát, ezzel biztosítva a Monopoly monopóliumát.

Forrás: Pexels/Suzy Hazelwood
https://www.pexels.com/photo/close-up-photo-of-monopoly-game-items-1329644/

 

December 16.

Játékkártya
Rosenzweig Ferdinand Gyáros
Bécs 1927. december 16.

„Az ismert, papíranyagból készült játékkártyák aránylag gyorsan elhasználódnak különösen elpiszkolódás, izzadó kezek és a játékasztal szennyessége folytán. Ez oknál fogva jobb játékosok minden játék kezdetén, egy napon többször új kártyacsomagot használnak. Vendéglőkben vagy kávéházakban, tekintettel a költségekre a piszkos kártyákat hosszabb ideig használják, ami azonban nagyon higienaellenes és betegségeknek az okozója is lehet. A piszkos kártyákat nehezen lehet osztani, miértis nagyon elterjedt az a szokás, hogy a játékosok ujjaik hegyét nyelvükkel megnedvesítik, hogy a nedves ujjakkal az egyes kártyalapokat jobban leemelhessék és oszthassák. Ez azonban a különböző betegségek átvitelének veszedelmével jár.

Jelen találmány tárgya játékkártya. Azáltal jellemezve, hogy a nagyfokú tartósság elérése céljából és egyszerű, a kopást nem előidéző tisztítás lehetővététele végett a kártya könnyű, rugalmas fémből, pl. különösen kemény aluminiumbádogból készül, melyre a kártyakép rá lesz nyomva.”

Forrás: Fortepan / Herpay Gábor
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=164986

 

December 15.

Felfújható földgömb

Rugalmasan táguló és összehúzódó anyagból, pl. gumihártyából való felfújható földgömb pedagógiai, utazási és reklámcélokra és eljárás ezen földgömb előállítására.
Karinthy Frigyes, Budapest 1925. december 15.

Forrás: Fortepan/Szalay Zoltán
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=139049

 

December 14.

Karácsonyfa-rezegtető

A szabadalmi leírás szerint a rezegtető „egy nagyon kellemes, kétdimenziós rezgést fog sugározni a karácsonyfadíszek károsítása nélkül”. Vajon a szélfútta fa hanghatásait akarták ezzel elérni?
 

Kép forrása: US2522906

 

December 13.

Építőjátékszer - HU27539
Carl Brandt Jr. gyári czég Gössnitz
1902. december 13.

"Építőszekrény, mely bizonyos számú farudacskákból vagy gerendákból áll, melyeket csapok és lyukak, csapok és hornyok vagy más kapcsoló szerkezettel egy tetszőleges, szilárdan összefüggő rácsszerkezetté vagy vázzá lehet összekötni, hogy kis léptékben egy tetszőleges tárgy körvonalait képezzék.”

Kép forrása: https://drive.google.com/file/d/1ca5Z87xu1KLnO_KOUg4gRiqSoLSR-xIx/view?u...

 

December 12.

2014. december 12-én kapta meg a Regio játékkereskedelmi cég az engedélyt a Gazdálkodj okosan! társasjáték színes ábrás védjegyének használatára

Magyarországon az 1940-es években már forgalmazták a Monopoly társasjáték helyi adaptációját, a Capitalyt. Ezt a játékot azonban „imperialista” szemlélete miatt 1952-ben tulajdonképpen betiltották, helyette egy hasonló megjelenésű, de teljesen eltérő koncepciójú társasjáték, a Teljesítsd a tervet! került forgalomba. E játék célja az életszínvonal növelése volt a szocialista gazdaságban, de különösebb gazdálkodást nem igényelt.

A Gazdálkodj okosan! 1966-ban készült, a játék kiadásának joga a Minerva Kiadóhoz került. Jelentős eltérés a Monopolytól, hogy míg a Monopolyban azzal tehetünk szert előnyre, hogy a többi játékost hátrányba hozzuk, a Gazdálkodj okosan!-ban a játékosok haladása nincs egymásra hatással. A játék már az első évben több tízezer példányban kelt el, a rendszerváltásig ez a szám elérte az egymilliót.

A játékot jelenleg is gyártják és forgalmazzák, korszerűsített és reprint kiadásban egyaránt. Gyártásával az Oliver Games, értékesítésével a Regio játékkereskedés foglalkozik, akik két védjeggyel is rendelkeznek: levédték a Gazdálkodj okosan szóösszetételt, és a játék logóját is.

Kép forrása: Fortepan / FŐFOTÓ
https://fortepan.hu/hu/photos/?id=207641

 

December 11.

1973. december 11-én jelentette be az Atomic sífelszerelés-gyártó cég az ikonikus csillaglogó védjegyét

Az Atomic cég 1961-ben jelentett be első nemzetközi védjegyét. Azóta összesen 29 nemzetközi védjegyet és 1 formatervezési-mintát jegyeztettek be a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál.

Az Atomic sífelszerelés-gyártó céget 1955-ben alapította Alois Rohrmoser 23 évesen korában. Az új símárka ikonikus, rakétaszerű csillaglogójának megtervezésére Rohrmoser id. Herbert Modelhart-ot bízta meg azon egyszerű oknál fogva, hogy ő volt az egyedüli profi tervező a régióban. Ezért a munkáért Modelhart egy pár sílécet kapott fizetésként.

Rohrmoser szerény hegyi földműves családból származott és a szekérkészítés mesterségét az ausztriai Grossarlban tanulta. Négy másik alkalmazottal együtt 1955-ben kezdett fa síléceket gyártani: az első évben 40 pár sílécet, míg a 60-as évek elején már 5000 párt állítottak elő. Ez volt a tökéletes pillanat betörni a sípiacra – bár az elején lassan indult, de az alpesi síelés lett az egyike a legnépszerűbb szabadidősportoknak Ausztriában. 1966-ban a cég ipari gyártásra váltott és 1971-ben Rohrmoser gyárat építtetett Altenmarkt im Pongauban, ahol még ma is folyik a sílécek gyártása. A gyártási kapacitás évről évre növekedett:1969-ben 72 000 pár síléc, és a 90-es évekre több mint 800 000 síléc készült.

Az évek folyamán az Atomic saját tervezőcsapata tovább fejlesztette a szembetűnő piros síléceket. A tervezési folyamatban profi síbajnokok is aktívan részt vesznek. A síelők gyakorlati tapasztalatai minőségi előrelépésekhez vezettek a síléctervezés és –gyártás igencsak összetett folyamatában. A sílécek felső része továbbra is fából készül – a kívánt tulajdonságoktól függően bükk-, kőris-, nyár- vagy szentjánoskenyérfából – míg az alsó rész olyan modern anyagokkal van bevonva, mint az üveggyapot, a Titanal és a poliamid.

Az elismert símárka 1994-ben csődbe ment. A céget a finn Amer Group vette meg, amelyet 2019-ben a kínai Anta Sports Products cég vásárolt fel. Ma az Atomic a világ piacvezető márkája: az altenmarkti gyár 900, a bulgáriai gyár 500 alkalmazottat foglalkoztat. Mivel a sípiac továbbra is növekvő tendenciákat mutat, a következő néhány évben Altenmarktban jelentősen növelni fogják a termelést.

Kép forrása: https://coollogo.net/logotypes/atomic/

 

December 10.

Tekejáték
Schöner Károly Tanító, Weimar, 1897. december 10.

„Jelen találmány tárgya tulajdonképpen egy játékszer gyermekek számára. Tekejáték, jellemezve egy keret vagy ilynemü által, melyben egy-egy átbocsátó nyílással ellátott csatornák oly módon vannak elrendezve, hogy ezen csatornákba dobott golyók önműködőleg egyik csatornából a másikba esnek és lefelé haladnak, míg végre az állványban alkalmazott nyíláson és egy szekrényen át a földöntendő bábokhoz jutnak.”

Forrás: https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_011346/?...

 

December 9.

Karácsonyfa-szemeteszsák

Ha nem szeretnél júniusban is a tavalyi karácsonyfa tűleveleivel találkozni a kanapé mögött, próbáld ki ezt a karácsonyfákra tervezett szemeteszsákot.

Kép forrása: US4384604

 

December 8.

 

2000. december 8-án jelentette be a Mattel a Fisher-Price márka védjegyet

A Fisher-Price vállalatot 1930-ban hozta létre Herman Fisher, Irving Price és felesége, az illusztrátor és festőművész Margaret Evans Price. A korai Fisher-Price játékok gyártásához nehéz acélt és fenyőt használtak. Mrs. Price, az első kreatív igazgató különféle gyerekkönyvek szereplői alapján tervezett játékokat.

1931-ben 16 fajátékkal vonultak ki a New York-i American International Toy Fair-re és hatalmas sikert arattak. Első megjelent játékuk a Dr. Doodle volt.

Az ötvenes években elkezdik használni a műanyagot, ami hozzásegíti a céget, hogy tartósabb díszeket és élénkebb színeket adjon a játékoknak. A Buzzy Bee volt az első műanyag termékük. Az évtized végére már 39 ilyen jellegű termékük volt a piacon. A hatvanas években bevezették a Little People termékcsaládot, ami még a korábbi termékcsaládok sikerét is meghaladta.

1993-ban a cég a Mattel teljes tulajdonú leányvállalata lett. Innentől a fő profiljuk az óvodás- és csecsemőjátékok lettek.

Kép forrása: Unsplash / Tommy Bond
https://unsplash.com/photos/rJFsLRPoJpk

 

December 7.

Karácsonyfa-tűzoltó rendszer

Sok karácsonyi találmány abból a feltevésből indul ki, hogy a karácsonyfák gyúlékonyak, különösen, ha elektromos készülékekkel borítjuk be őket. Itt jön képbe a karácsonyfa- tűzoltó rendszer.

Amikor elmentek otthonról, húzzátok ki az égősorokat!

Kép forrása: US7963343

 

December 6.

Ma van Hanuka utolsó napja

A Hanuka és a Karácsony találkozásából született ez a formatervezési minta, a Menórafa.

Boldog Hanukát!

Kép forrása: USD228241

 

December 5.

1988. december 5-én jelentette be a Piatnik játékgyártó cég az ikonikus versenylovas logó védjegyét

A Piatnik cég először 1929-ben jelentette be egyik szabadalmát a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál. Azóta összesen 3 szabadalmat és 14 védjegyet nyújtott be a hivatalhoz.

A Piatnik játékgyártó céget 1824-ben alapították. Bécsben, Budapesten, Prágában és Krakkóban is voltak gyárai, és egyike volt a monarchia legnagyobb kártyakészítőinek.

Az alapító, Ferdinand Piatnik (vagy magyarosan Piatnik Nándor) 1819. október 14-én született Budán. 16 éves korában Grávats József térképfestőhöz szegődött tanoncnak. Piatnik később Bécsbe költözött és Anton Moser kártyagyárában kezdett el dolgozni. 1842-ben Moser halála után Piatnik átvette a céget és összeházasodott Moser özvegyével. Az 1824-ben alapított cég hamarosan új tulajdonosa, Ferdinand Piatnik nevét viselte.

Abban az időben a játékkártyák művészeti alkotások voltak, amelyeket profi kártyafestők készítettek kézzel. A Piatnik művészi kártyái nagy sikereket értek el az 1873-as bécsi és az 1878-as párizsi világkiállításokon.

Számos más cég felvásárlása és különböző befektetések révén a Piatnik cég a századfordulóra Európa egyik legnagyobb kártyagyárává nőtte ki magát. A budapesti gyárat 1896-ban vásárolták meg a Csengery utcában, majd 1903-ban új gyárat építettek a Rottenbiller utca 17. alatt található telken. Ma a Piatnik egy öt nemzedéken átívelő családi vállalkozás, amelyet Dieter Strehl a cégalapító ük-ükunokája vezet. Mint a világ egyik vezető játékkészítője, a Piatnik több mint 70 országban van jelen: 25 millió kártyacsomagot, 2 millió játékot és 1 millió puzzle- t adnak el évente.

Több ezer új játék ötletét küldik be a céghez minden évben, de ezek közül csak néhány képes olyan óriási sikereket elérni, mint az Activity, a Piatnik egyik legnépszerűbb társasjátéka. Az Activity-t 2 pár találta ki 1990-ben, hogy így űzzék el a felső-stájerországi unalmat és magányt. Az Activity 11 millió példányban kelt el; ezzel is bizonyítva, hogy az analóg játékoknak még mindig fontos szerepe van a digitális játékok korában.

Forrás: https://tsdr.uspto.gov/img/73767072/l arge? 1636380396863

 

December 4.

Ugróbékát ábrázoló játékszer
Herrmann Oszkár Adófelügyelő Osterode am Harz 1896. december 4.

„Ezen találmány egy játékszer, egy béka, mely a benne levő különleges szerkezet segélyével ugrásokat tesz. A többi hasonló játékszertől lényegesen abban tér el, hogy az ugrások egyenlő erővel és úgy az első, mint a hátsó lábakkal történnek.”

 
 
December 3.

Frisbee

1968. december 3-án jelentette be a Wham-O, játékgyártó cég a Frisbee védjegyét

A Wham-O játékcég gyártotta az első frizbiket 1957-ben. A frizbi története a Connecticut állambeli Bridgeportban kezdődik, ahol William Frisbie 1871-ben megnyitotta Frisbie Pie Company pitesütő boltját. A környékbeli egyetemek hallgatói egy-egy elfogyasztott pite után gyakran kezdték az üres fémtálcákat egymásnak hajigálni, minden dobáskor „Frisbie”-t kiáltva. 

1948-ban Walter Frederick Morrison és Warren Franscioni feltalálták a frizbi műanyag változatát, amely tovább maradt a levegőben és egyenesebben repült, mint a fémtálcák. 1955-ben Morrison tovább fejlesztette a játékot és Pluto Platter néven eladta a Wham-O-nak, egy új játékcégnek.

1958-ban a Wham-O a termék nevét Frisbee-re változtatta, elírva a pitesütő bolt nevét. 1967 decemberében a cég egyik tervezője, Ed Headrick levédette a Frisbee új formatervét. A játék ekkor nyerte el mai modern formáját a szegélyek hozzáadásával, amelyek kiegyensúlyozták a lemezt repülés közben és könnyebb is lett elkapni. A Wham-O új sportként hirdette a Frisbee-t, így 1977-ig több mint 100 millió darabot adtak el a híres játékból.

Manapság legalább 60 gyártó állít elő repülő műanyaglemezeket. Az eredeti Frisbee a Mattel tulajdonában van, akik 1994-ben vették meg a játék jogait a Wham-O-tól.

Kép forrása: Time Magazine
 
December 2.

Mesterséges karácsonyfa

Mesterséges karácsonyfa beépített illat- és hangelemekkel

Ha egy kivágott fenyő helyett inkább egy mesterséges karácsonyfát szeretnél, ez a találmány beépített illatosítóval és a fatörzs vagy az állványzatba rejtett hangrendszerrel is rendelkezik, hogy ne maradjanak el a karácsonyi dallamok sem.

Kép forrása: US5455750

 

December 1.

Scrabble

1948. december 1-én jelentette be James Brunot a Scrabble-t, a híres betűjátékot.

A Scrabble-t Alfred Mosher Butts, amerikai építész tervezte 1931-ben. Az eredeti játékot tábla nélkül játszották és a pontozás a szavak hosszúsága alapján történt. Butts a keresztrejtvények népszerűségét kihasználva továbbfejlesztette a játékot 1938-ban: a betűk különböző pontértékeket kaptak valamint bevezette a 15x15-ös táblát és betűtartót. Butts szabadalmaztatni akarta játékát, de bejelentését elutasították, és miután nem tudta eladni ötletét egy játékgyártó cégnek sem, lemondott róla. 

Egy korai rajongó, James Brunot tudta, hogy a játéknak csak jó marketingre és egy pár finomításra van szüksége. Megállapodást kötött Buttsszal a játék forgalmazására, cserébe Brunot jogdíjat fizetett a feltalálónak minden eladott példány után. Brunot átrendezte a mezők értékét a táblán, leegyszerűsítette a szabályokat és ekkor adta a játéknak mai nevét, a Scrabble-t. 1948. december 1-én kapta meg a játék a szerzői jogi védelmet, december 16-án pedig védjegy-oltalom alá került.

A Brunot család az elején napi 18 játékot állított elő otthonuk nappalijában, majd 1952-ben egy helyi iskolaépületbe költöztették a gyártást, miután a New York-i Macy’s áruház elkezdte árusítani a társast. A kereslet gyorsan heti 6 000 példányra növekedett. Brunot 1968-ban eladta a játék jogait. A Scrabble eddig 150 millió példányban kelt el világszerte.

Kép forrása: Unsplash / Piotr Łaskawski
https://unsplash.com/photos/gL7oJLJO