MATTHIJS GEUZE(WTO)
A földrajzi megjelölések oltalma a TRIPS Egyezmény alapján
- A szellemi tulajdon oltalma mint a sokoldalúkereskedelmi rendszer integráns része
Földrajzi megjelölések
A földrajzi megjelölésekkel foglalkozó rész szerkezete
A TRIPS Tanácsban végzett munka
Az előadás a földrajzi
megjelölésekkel kapcsolatos TRIPS rendelkezések
ismertetésén túlmenően a WTO vitarendezési
eljárásának és a TRIPS Tanácsnak az
Egyezmény működését felügyelő
munkája bemutatására is kiterjedt. Az elhangzottaknak
különös hangsúlyt ad a TRIPS Tanácsban
folyó, a borokra és égetett szeszes italokra
vonatkozó sokoldalú regisztrációs rendszer
létrehozásával kapcsolatos munka, továbbá a
TRIPS földrajzi megjelölésekkel összefüggő
felülvizsgálat elveinek kialakítását
célzó tárgyalássorozat.
Az előadás anyagából - annak jelentős
terjedelmét figyelembe véve - az ismertetés csak a
földrajzi megjelölésekkel kapcsolatban elhangzottakra terjed
ki.
A szellemi tulajdon oltalma mint a sokoldalúkereskedelmi rendszer integráns része
A TRIPS-en keresztül a szellemi tulajdon oltalma a
sokoldalú kereskedelmi rendszer integráns
részévé vált. A WTO három
pilléréből, amelyek közül az egyik az
árukereskedelem (tradicionális területe az 1947-es GATT
Egyezmények) és a másik az új
szolgáltatáskereskedelmi egyezmény, a TRIPS foglalja el
valójában a harmadik helyet.
Három ok emelhető ki azok közül, amelyek a szellemi
tulajdon oltalmának a sokoldalú kereskedelmi rendszert
létrehozó megállapodás (WTO Egyezmény)
szintjén történő szabályozását
indokolták.
Az első arra ad választ, hogy miért volt lehetséges
az uruguayi tárgyalássorozattal összefüggésben
nagyobb eredménnyel tárgyalni a szellemi tulajdon
oltalmáról. A tárgyalások második
felében elfogadottá vált, hogy egy széles
körű szellemi tulajdoni egyezmény szükséges
részét képezi a tárgyalások sikeres
lezárásának és ezáltal, bizonyos
értelemben, a sokoldalú kereskedelmi rendszer
fenntartásának és
megerősítésének is.
A második ok, amiért a TRIPS bekerült a sokoldalú
kereskedelmi rendszerbe, hogy jó kilátás van arra, hogy
bizonyos idővel közel univerzális
elfogadottságú lesz az egyezmény. Lényeges
változás a WTO-ban a GATT-hoz képest az, hogy amely
országok taggá kívánnak válni és
élvezni kívánják az Egyezmény által
biztosított piaci lehetőségeket, azoknak el kell fogadniuk
az összes WTO Egyezményben előírt
kötelezettséget is.
A harmadik oka a TRIPS sokoldalú kereskedelmi rendszerbe
kerülésének az, hogy a WTO vitarendezési
eljárás olyan kapocs, amelyet az adott ország TRIPS
megfelelése és a WTO által biztosított
előnyök között létesítettek. Más
szavakkal, a TRIPS rendelkezéseinek nemteljesítése
esetén az adott WTO tagállamnak végül is a
gazdaságát lényegesen befolyásoló
szankciókkal kell szembenéznie.
Földrajzi megjelölések
A földrajzi megjelölésekkel
kapcsolatban a TRIPS az egyik legnehezebben tárgyalható
területen tükröz nagyon érzékeny
kompromisszumot.
A WTO rendszer, amelynek a TRIPS integráns részét
képezi, a GATT közel fél évszázados
tapasztalatára épít.
Ezt a rendszert azért hozták létre, hogy
meghatározza a verseny feltételeit, szabályozza az
árucsere lehetőségeit és liberalizálja az
áruforgalmat. A WTO rendszere továbbra is erre a sokoldalú
kereskedelmi egyezményekből folyó,
versenyfeltétel-megóvó alapelvre épít, azzal
a szándékkal, hogy közelebb hozza a célját.
Jó példaként a TRIPS említhető, de a WTO
keretében létrejött más egyezményre,
pontosabban a WTO Mezőgazdasági Egyezményére is
lehet utalni, amely sok olyan terméket lefed, amelyeket földrajzi
eredetmegjelölések jelölnek.
Az uruguayi tárgyalások során számos
delegáció ismerte fel azt a tényt, hogy a
minőségi, nagy értékű, fogyasztásra
kész élelmiszerkészítmények
kifejlesztéséhez egyre növekvő
mértékű befektetések szükségesek. Ezzel
egyidejűleg a piacra kerülő ilyen termékek
kereskedelmi nevének vagy védjegyének jogtalan
használata ellen szigorúbb fellépést sürgetnek
a jogosultak.
Ezért ezek a delegációk összekapcsolták a
mezőgazdasági termékek kereskedelmével és a
földrajzi megjelölésekkel kapcsolatos
tárgyalásokat.
A földrajzi megjelölésekkel foglalkozó rész szerkezete
Négy nagyobb részre oszthatjuk a
rendelkezéseket:
- az első a földrajzi megjelölések
forgalommeghatározása;
- a második az általánosan elvárt oltalmi
kritériumokat határozza meg, ezek a fogyasztók
félrevezetése elleni és a PUE 10bis
cikkének alkalmazása szempontjából
tisztességtelen versenycselekmények elleni védelemmel
foglalkoznak;
- a harmadik a borokra és égetett szeszes italokra
vonatkozó földrajzi megjelölések megnövelt
oltalmát kívánja előmozdítani;
- a negyedik egyrészt a földrajzi megjelölések
oltalmának fokozását célzó
jövőbeni tárgyalásokkal, másrészt az
előírt oltalmi szinthez képest megengedhető
kivételekkel foglalkozik.
A 23. cikk alapján az érdekelt feleknek jogi eszközöket kell biztosítani, hogy megakadályozzák az olyan borokra vagy szeszes italokra vonatkozó földrajzi megjelölések használatát, amelyek nem a megjelölés szerinti földrajzi területről származnak. Ez a rendelkezés még akkor is alkalmazandó, amikor a fogyasztót nem tévesztik meg, nem állapítható meg tisztességtelen versenycselekmény és a valós származást feltüntetik, vagy a földrajzi megjelöléshez a ,,fajta", ,,jellegű" ,,utánzat" vagy hasonló más kifejezéseket társítanak.
Az ilyen védjegyek lajstromozásával szemben is jogi eszközöket kell biztosítani.
A 24. cikk által biztosított kivételek egyensúlyt teremtenek a között a két nézet között, amely egyrészről az oltalom erősítését kívánja, különösen a borokra és égetett szeszes italokra, és a szerzett jogokra hivatkozik az adott országban, másrészről a ,,múlt bűneit ne legitimizáljuk" álláspontot képviselők között, akik a ,,szerzett jogokat" korlátok közé szorítanák.
A kivételek három nagy csoportját különböztethetjük meg.
Az első az az eset, amikor a földrajzi megjelölés az adott államban a kérdéses termék vagy szőlőfajta esetében fajtanévvé vált. Az adott állam nem köteles az ilyen földrajzi megjelölésre oltalmat biztosítani.
A második fontos kivétel szerint a jóhiszeműen, korábban szerzett védjegyekkel kapcsolatban az Egyezmény végrehajtását célzó intézkedések nem érinthetik az ilyen védjegyhez fűződő jogokat.
A harmadik fő kivétel bizonyos esetekben megengedi az olyan földrajzi megjelölés használatát, amelyet az uruguayi tárgyalások lezárását megelőzően valamely WTO-tagállamban használtak, még akkor is, ha a kérdéses megjelölés nem vált fajtanévvé és korábbi védjeggyel sem ütközik. Kétségtelen, hogy ennek a kivételnek a körvonalait elég erőteljesen meghúzták, csak borokra és szeszes italokra vonatkozó földrajzi megjelölésekkel kapcsolatban alkalmazható, ha a WTO-tagállam jogi vagy természetes személyei legalább tíz évig vagy jóhiszeműen, mindenesetre folyamatosan használták az uruguayi tárgyalások lezárását megelőzően. Ezen túlmenően a kivétel szerinti földrajzi megjelölés használatának volumenét és természetét tekintve hasonlónak kell lenni a korábbi használattal.
A TRIPS Tanácsban végzett munka
A WTO rendszerében a már említett alapelv az egyezmények működésének folyamatos vizsgálata. A tagállamok jogrendszerének vizsgálata a TRIPS Tanács előtti eljárásban az adott tagállam által benyújtott notifikációk (jogszabályfordítások és a legfontosabb jogszabályok rendszerbe foglalt gyűjteményei) alapján történik.
A TRIPS 24. 2 cikke előírja, hogy a Tanács folyamatosan vizsgálja felül a földrajzi megjelölésekkel kapcsolatos rendelkezések alkalmazását, és kimondja, hogy az első ilyen felülvizsgálatnak az Egyezmény hatálybalépésétől számított két éven belül kell megtörténnie.
A TRIPS Tanács az első felülvizsgálatot az 1996. november 11-15-i ülésén tartotta az Egyezmény összes rendelkezését alkalmazni köteles harminc tagállam bevonásával. Akkor az a megállapodás született, hogy a Tanács 1997-ben ismét napirendre tűzi a felülvizsgálat módjával összefüggő kérdések megtárgyalását. Az Európai Unió 1997 nyarán javaslatot nyújtott be arra vonatkozóan, hogy a Titkárság készítsen olyan táblázatot, amely a tagállamok jogi szabályozásának összehasonlítását teszi majd lehetővé. Ezt a javaslatot Svájc, Magyarország, Csehország, India is támogatta. Az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland ellenezte az anyag elkészítését.
A 23.4. cikkel kapcsolatban a Tanácsban a tárgyalásokat előkészítő munka elindításában is megállapodás született.
Az 1997 februárjában tartott ülésén a Tanács az alábbi eljárási rendet fogadta el.
1. A Tanács felhívta a tagállamokat arra, hogy nyújtsanak be a földrajzi megjelölésekre vonatkozó lajstromozási rendszerüket ismertető írásos anyagot. A megadott időpontig tizenkét tagállam tett eleget a felhívásnak.
2. A tagállamok egyeztetése esetén a Tanács felkéri a Titkárságot arra, hogy készítsen háttértanulmányt a borokra és az égetett szeszes italokra vonatkozó nemzetközi egyezményekről. A tanulmány főként a sokoldalú egyezményekre helyezi a hangsúlyt a kétoldalú egyezmények regisztrációs elemeinek a kiemelésével.
Az előkészítő munka célja a Tanács munkájához szükséges információ összegyűjtése, hogy megkezdődhessenek a 23.4 cikk alapján a tárgyalások.
A TRIPS 24.1 cikkében meghatározott területen a TRIPS Tanács a korábbi munka folytatását határozta el, mivel a TRIPS is így rendelkezik, azonban nem szab határidőt a tárgyalások megkezdésére, a tagállamok képviselőitől sem érkezett még ilyen javaslat.
Dr. Csiky Péter