106. ÉVFOLYAM 2. SZÁM
2001. ÁPRILIS
Könyv- és folyóiratszemle
World Patent Information. The International Journal for Industrial Property Documentation, Information Classification and Statistics. Elsevier Science Ltd. -- ISSN 0172-2100 23. évf. (2001) 1. sz.
A márciusi számban megjelent cikkek témakörök szerint csoportosítva jelentek meg. A teljesség igénye nélkül választottam ki néhány közérdeklődésre számot tartó cikket rövidebb-hosszabb ismertetésre.
A folyóirat legfrissebb számának kínálatából:
- A szabadalmi adatbázisok és osztályozási rendszerek összehasonlító elemzése,
- Régi szabadalmak kutatása: Az indiai szabadalmak információs és dokumentációs forrásai,
- A szabadalmi információs szolgáltatások jövője,
- Integrált információszolgáltatási koncepció,
- Védjegyek,
- Ipari minta információs világkörkép,
- Az iparjogvédelmi tudatosság beépítése az egyetemi oktatásba,
- Innováció és piac,
- PATLIB 2000,
- Internet- és WIPO-hírek,
- Konferenciajelentések,
- Könyvismertetés és rövid közlemények. A külső megjelenésében és tartalmában megújult iparjogvédelmi információs szakfolyóirat ez évi első száma több figyelemfelkeltő cikket közöl az iparjogvédelmi információszolgáltatás területéről olyan vizsgálatok bemutatásával, amelyek a kis- és középvállalkozások iparjogvédelmi információigényének és tudatosságának növelési lehetőségeit igyekeznek kideríteni.
A folyóiratban megjelölt témacsopo rtok cikkei közül a közérdeklődésre tarthat számot a Nemzetközi és az Amerikai Szabadalmi Osztályozási Rendszer összehasonlításáról (IPC, USC) Stephen Adams angol ügyvivő által készített részletes elemzés. Az újdonságkutatási munka során szerzett tapasz talatait összegezte az információs szakemberek számára.
Azonos témák kutatását végezte el mindkét osztályozási rendszerben, konkrét példái bemutatásán keresztül jutott el vizsgálata végkövetkeztetéseihez. Eredményeit három pontban foglalta össze:
- az USC és az IPC osztályozása egymástól eltérően működik, a tapasztalt információs szakembernek is időre van szüksége ahhoz, hogy mindkét rendszer sajátosságait kiismerje;
- az amerikai rendszer rugalmasabban követi a tárgyszóváltozásokat;
- az amerikai osztályozási rendszer gyakori revíziós periódusaiban a dokumentumok túlnyomó része érintett. A szabadalmi információ terjesztésének eltérő típusaival foglalkozik két cikk, az egyik a szabadalmi információs központok finnországi működését mutatja be, a másikból a PATLIB együttműködés eredményeképpen Manchesterben beindított üzleti és innovációs tevékenységet@BR = támogató információszolgáltatást ismerhetjük meg. Az USPTO interneten keresztül elérhető elektronikus védjegy-bejelentési rendszerének s ajátosságait ismerteti az amerikai hivatal munkatársa, Craig K. Morris.
Paul Claus a WIPO Annual Technical Reportjainak alapján három év, 1997, 1998, 1999 adataiból állított össze átfogó körképet és elemzést az egyes országok ipari mintaoltalmi tevék enységéről.
A 2001. márciusi szám egyik legérdekesebb témájú cikkét Heidrun Krestel , a Nürnbergi Technisches Informations Zentrum munkatársa írta a szabadalmi információszolgáltatók számára. Hogyan nézzünk a kristálygömbbe? című útmutatójában az ügyfeleik igényeinek jobb megismerése érdekében összeállított kérdőívükre beérkezett válaszokat elemzi, és az ügyfelekkel való jövőbeli együttműködés új lehetőségeit körvonalazza.
A szabadalmi információszolgáltatók és felhasználók munkájára vonatkozóan alapve tően fontos kérdéseket állítottak össze a Nürnbergi Technische Infromations Zentrum munkatársai. Az elmúlt tíz évben a szabadalmi információhordozók területén rendkívül gyors változás következett be, amely a PATLIB központok életére is rányomta bélyegét. Nemcsak a technikai feltételek, hanem a felhasználók magatartásának változásával is szembesülniük kellett a szabadalmi információszolgáltatóknak.
A felhasználók igényeinek pontos ismerete a túlélés és fennmaradás alapvető követelményévé vált, különösen azo kban az önfenntartó intézményekben, amelyek nem a nemzeti hivatalra támaszkodnak szolgáltatásaikkal.
De milyen szolgáltatást igényelnek valójában a felhasználók Bajorországban?
A valóságos igények felméréséhez 1500 céget kértek fel a vizsgálatban való rész vételre, ebből 300 cég már korábban is az információs központ rendszeres ügyfele volt.
A kérdőív az alábbi témákat ölelte fel:
- A szabadalmak használatának módja vállalaton belül;
- Szabadalmi információs eszközök ismerete, a használat mértéke és az eszközök értékelése;
- Az internetes szabadalmi információforrások szolgáltatásainak értékelése és a kutatási igények egybevetése;
- A szabadalmi információ és osztályozási rendszer hozzáférhetővé tétele a vállalaton belül: a hardverlehetőségek (számítógépes hálózatok) függvényében;
- A szabadalmi információ használatának akadályai;
- A szabadalmi információszolgáltatás javítására, illetve a cégek igényei az iparjogvédelmi képzésre vonatkozólag.
A fenti kérdéseket a szabványokkal kapcsolatos információszolgáltatásra is feltették, mivel ez dokumentumfajta is az információs központ gyűjteményét képezi és szolgáltatási körébe tartozik.
A kérdőívek visszaérkezésének számából (12%, 175db) arra lehet következtetni, hogy az információs központnak sikerült elérnie a megfelelő célközönséget kérdéseivel.
A feltett kérdésekkel kapcsolatban az információs központ visszatérő ügyfelei nagyobb százalékban adtak választ, mint a címjegyzékből kiválasztott cégek.
A z első kérdés során tisztázódott, hogy a válaszadó cégek 92%-a használja rendszeresen vagy alkalmilag a szabadalmi információkat.
Azokra a kérdésekre, hogy a szabadalmi leírás értelmezését nehéznek találják-e, 59%-ban válaszoltak igennel, továbbá 55% talál ta túl drágának a szabadalmi információt, és az is kiderült, hogy a cégek több, mint felének nincs szabadalmi szakértője.
Érdekes eredményt hozott a szabadalmi információhoz való jutás módjának vizsgálata, különösen arra a kérdésre, hogy az internetes információforrások használatához milyen segítséget igényelnének a felhasználók. A válaszadók fele igényelne további segítséget, kisebb hányaduk (17%) ezt nem igényli, a választ nem adók aránya magas, 33% volt. Többen jelezték azt az igényüket, hogy e-mail-en keresztüli helpdesk szolgáltatást vennének igénybe.
A vállalatok az együttműködési területekre vonatkozólag javaslatot tettek:
- FAQ-lista, a szabadalmi rendszer magyarázata;
- tapasztalt újdonságkutatók segítsége;
- kutatási módsze rek ismertetése (szintaxis, full-textes keresés, keresőkérdés megfogalmazása).
A szabadalmi dokumentumok vállalaton belül többségükben rendszerezetten rendelkezésre állnak. A számítógépes ellátottság tekintetében érkezett válaszok közül érdekességként kiem elhető, hogy a belső hálózat és a korszerű operációs rendszerek alkalmazása mellett általában csak lokális CD-ROM olvasókhoz van a felhasználóknak hozzáférésük. A kérdezett vállalatok töredékénél áll rendelkezésre a DVD, CD-jukebox.
A szabadalmi informáci ó használatában jelentkező problémákra vonatkozó kérdésre adott válaszok több okot jelöltek meg akadályként:
- költségek,
- nem teljesség,
- az internetes források korlátozott szolgáltatásai.
Kiviláglott a válaszokból, hogy több fel használó nem rendelkezik megfelelő ismeretekkel az információs eszközök kezeléséhez, így keresése nem vezet kielégítő eredményre; a kapott adatok értékelése és értelmezése ugyancsak nehézségekbe ütközik.
A felhasználók számára további problémák is jelentke znek az internet használata során: nyelvi nehézségek, lassú adatátvitel és a bonyolult keresési eljárások. Az információforrások számának túlzott bősége, a keresőnyelvek különbözősége és a szabványosítás hiánya ugyancsak zavaróan hat a felhasználóra.
A szabadalmi információ vállalaton belüli használatának akadályai között többségük megemlítette saját ismereteinek nem kielégítő voltát és a használatra fordítható idő hiányát.
E válaszoknak megfelelően megfogalmazták elvárásaikat a jövőbeli szolgáltatásokkal kapcsolatban, melyekből a legtöbben a következőket igénylik:
- intelligensebb felhasználói interfészeket,
- e-mail-en keresztüli dokumentumszolgáltatást,
- e-mail-es helpdesket,
- internetes kutatási segítséget,
- külső szabadalmi tanácsadást szabadalmi tanácsadói csoporton keresztül, szolgáltatási rendszerben stb.
A következő, iparjogvédelmi oktatással kapcsolatos válaszok ugyancsak a fenti véleményeket tükrözik, és az egyes oktatási formákban is egyharmaduk jelezte részvételi szándékát.
A vállalatok a szabadalmi információkkal kapcsolatos költségeikre 72%-ban a korábbiakhoz képest megemelt összegeket terveztek be, csak a maradék 28% jelezte, hogy csökkenteni kívánja az erre fordítható keretet.
A vizsgálatból leszűrhető eredmények alapján valós elképzelésekre, igényekre támaszkodva alakíthatja szolgáltatásait a Nürnbergi Patent Informations Zentrum. A visszaérkezett, viszonylag nagy számú, kitöltött kérdőív jelzi a jó kapcsolatot a meglévő ügyfelekkel.
A megkér dezett cégek többsége tisztában van az információs eszközök lehetőségeivel és korlátaival, különösen az internetes szerverekével, köztük az esp@cenetével. A felhasználók közül senki sem állította, hogy kizárólag csak ingyenes szabadalmi információforrások ra támaszkodik.
A papír nélküli, elektronikus dokumentumszolgáltatás iránti igény egyre erősödik -- ez kitűnt a válaszokból. A Szabadalmi Információs Központ kutatási know-how-ja iránt megnőtt az érdeklődés.
A legnagyobb igény az elektronikus, e-mailes helpdesk iránt mutatkozik, melyen keresztül személyes segítséget kaphatnak a kutatáshoz a felhasználók.
A vizsgálat rámutatott arra az igényre is, mely szerint a felhasználóképzés igen jelentős részét képezi a szabadalmi információszolgáltatá snak, valamint a kutatási know-how megismertetése az ügyfelekkel nagyban növeli az információforrások használatára fordított munka hatékonyságát.
Bakos Éva