DR. BIACS PÉTER
Az élelmiszer-ipari változások és a hozzájuk kapcsolódó jogvédelem *
Az élelmiszeripar szerepe a nemzetgazdaságban
Változások az élelmiszer-gazdaság belső
és külső feltételeiben
Műszaki fejlesztés az élelmiszeriparban
A szellemi alkotások (találmányok) oltalma
A hazai K+F eredmények hasznosítása az
élelmiszeriparban
Az élelmiszerek jelölése, márkajegyek, védjegyek
A földrajzi árujelzők és az eredetmegjelölések oltalma
Az élelmiszerek eredetvédelme és különleges
tulajdonságának tanúsítása
Új származási szabályok az élelmiszerek elállításánál
A feldolgozott termékek szabályozása
Az élelmiszeripar szerepe a nemzetgazdaságban
Az élelmiszeripar a magyar nemzetgazdaság egyik meghatározó része. A GDP-ből 5, a bruttó termelésből 8-9, az ipari termelésből 22-23%-kal részesedik. Az élelemiszeripar - a jelenleg érvényes ipari nomenklatúra szerint - 18 szakágazatból épül fel.
Az élelmiszeripar alapvető fontosságú szerepet tölt be a nemzetgazdaságban:
egyrészt a hazai élelmiszer-fogyasztás (kereslet) döntő hányadát a belföldi élelmiszer-ipari termelés elégíti ki (az önellátás szintje, azaz a kibocsátás) hazai kereslet szintje 1995-ben az élelmiszeripar egészében 125,8%-os volt);
másrészt a hazai mezőgazdasági termékek legjelentősebb piaca a hazai élelmiszeripar (1995-ben a mezőgazdaság tejles értékesítésének 76%-a került az élelmiszeriparba);
harmadrészt az élelmiszeripar a nemzetgazdasági export egyik fő pillére, külkereskedelmi egyenlege pozitív. (Az utóbbi években az élelmiszer-ipari export 1,5-1,8 milliárd dollár/év között mozgott, az élelmiszerek importja évi 400-700 millió dollárt tett ki.)
Az élelmiszeripar már az ún. szocialista fejlődés időszakában is a magyar export egyik fő eleme volt. A magyar élelmiszerek ugyan megjelentek a fejlett országok piacán is, de a kivitelnek nagyon erős KGST-irányultsága alakult ki. Ez utóbbi miatt például a húsipari szakágazat exportjában a viszonylag szerény minőségű, korlátozott versenyképességű, nagy volumenű tömegtermékek (élő állatok, félsertés, alacsony feldolgozottsági fokú húsféleségek) domináltak.
Napjainkban kedvező jelenség, hogy a kivitelben a magasabb feldolgozottsági
fokú termékeket igénylő, határozottabb vásárlói kört megcélzó termékek
részesedése nő. A húsipari példánál maradva is megállapítható, hogy
az utóbbi években erős verseny bontakozott ki az egyes hús-ipari cégek
között belföldön, de az orosz piacon is a dán, holland termékekkel
a KGST felbomlása következtében.
Változások az élelmiszer-gazdaság belső
és külső feltételeiben
A magyar élelmiszeripar a kiváló mezőgazdaságra alapozva
az 1860-as évektől kezdett el fejlődni. Csaknem valamennyi szakágazatban
tucatnyi feldolgozóüzem, gyár létesült és kezdte meg működését. Ezekben
az években kezdték el gyártani pl. az azóta világhírűvé vált Pick
és Herz szalámit, a Dreher sört, a Globus konzerveket, a dobozolt
sonkát, az elsőrangú minőségű magyar lisztet, a Zwack Unicumot, a
Stollwerck édességeket.
Az évtizedfordulótól, 1990-től megváltoztak az élelmiszer-gazdaság
belső és külső feltételei.
Belső feltételek:
az állami szerepvállalás mérséklődése, privatizáció,
a termelési és az exporttámogatás csökkenése, liberalizáció,
a fogyasztói árak központi támogatásának megszüntetése,
a mezőgazdasági és az élelmiszer-ipari termelői és fogyasztói árak
szabaddá tétele,
az élelmiszer-fogyasztás mérséklődése, a hazai fizetőképes
kereslet szűkülése, differenciálódása.
Külső feltételek:
a KGST, a kelet-európai együttműködési rendszer összeomlása,
közeledés a fejlett ipari országokhoz,
a kereskedelempolitikai korlátozásokat lebontó megállapodások.
A gazdálkodás belső és külső feltételeinek megváltozása, a piacszerkezet
módosulása, a versenyképesség javítása és fenntartása szükségessé
tette az élelmiszeripar átformálását, a tulajdonviszonyok megváltoztatását,
a hatékonyság javítása érdekében a valódi tulajdonosok megjelenését.
Az 1991-től napjainkig tartó időszakban az élelmiszeripar privatizációja
igen változatos eredményt hozott. A külföldi tőkebefektetés mellett
dolgozói kivásárlásra, privatizációs lízing alkalmazására, fejszámolásra,
tőzsdei értékesítésre, banki tulajdonszerzésre is sor került. Külön
figyelemre érdemes, hogy nagyméretű vállalati összefonódások kezdenek
kialakulni (pl. a Pick Rt. megszerezte a Herz szalámigyárat és a Ringa
Húsipari Rt-t, a baromfipiac legerősebb szereplőjévé a Hajdúsági Rt.,
a Bábolna Csoport és a Conavis Rt. lett, a borpiacon a német Henkell-Söhnlein
Hungaria Kft.-é a vezető szerep, ami magában foglalja a Hungarovin
Rt.-t és a balatonboglári gazdaságot, a tejiparban tőkeerős és agresszív
üzletpolitikát folytató külföldi cégek - Parmalat, Avonmore, Bongrain,
Danone, Nutricia léptek a termelésbe és a piacra).
Új és fontos szempont, hogy az élelmiszeriparral szemben kemény feltételeket
támasztanak a multinacionális kereskedelmi vállalkozások (pl. Metro,
Tengelmann-Plus, Kaiser's, Spar). A kereskedelem pozíciója a korábbinál
jóval erősebb lett. A hazai élelmiszer-feldolgozóknak tudomásul kell
venni, hogy az eddig szokatlan, de a fejlett országokban elfogadott
piaci és marketingmódszerek (pl. polcpénz, listázási díj, reklám-hozzájárulás)
a hazai piacon is uralkodni fognak. Ezért az élelmiszeriparnak lényegesen
nagyobb hangsúlyt kell helyezni a termékinnovációra, a minőség biztosítására,
a marketingtevékenységre, a vállalati arculat kialakítására stb. Saját
bolthálózat kialakítására csak kevesen (Pick, Dreher) gondolhatnak.
A kis- és középvállalkozásoknak jó lehetőséget adnak a kereskedelmi
bevásárlóközpontok, illetve a vendéglátóipar (saját borász, márkás
termékek).
A magyar élelmiszerek legjelentősebb piaca a belföldi piac, 1994-ben
az összes éstékesítés 84%-a realizálódott a hazai élelmiszer-forgalomban.
Az elkövetkező években ez az arány várhatóan csökken az egyes szakágazatok
gazdaságosan növelhető exportorientációja következtében.
A magyar élelmiszer-ipari termékek értékesítésének 16-20%-a a külpiacon
történik. A legjelentősebb exporttermékeket a zöldség- és gyümölcskészítmények,
a bor, a hús és a húskészítmények, a szeszipari, növényolaj-ipari
és egyes tejipari termékek jelentik. Az Európai Unió Magyarország
legjelentősebb mezőgazdasági termék- és élelmiszer exportpiaca, a
teljes élelmiszer-ipari exportbevétel 40%-a itt realizálódik. Az EU-n
belül Németország, Olaszország és Ausztria a magyar termékek kiemelkedő
felvevőpiaca. A magyar élelmiszerimportban is az EU áll az első helyen.
Az EU-n kívül külpiaci forgalmunkban fontos szerepet töltenek be a
FÁK országok is. A szomszédos országokkal (pl. Horvátország, Szlovénia)
folytatott kereskedelem is emelkedő tendenciát mutat.
Az elmúlt öt évben a legmarkánsabb változások az élelmiszeripar szervezeti
és tulajdoni viszonyaiban következtek be. Az élelmiszer-ipari vállalkozások
száma közel négyszeresére nőtt Magyarországon, és napjainkban számuk
meghaladja a 8500-at. A kialakult üzemi struktúra nagymértékben hasonlít
az európai átlaghoz. A vállalkozások mintegy 86%-a 10 fő alatti, ún.
mikrovállalkozás. 12,3%-a kis- és közepes és 1,7%-a a létszámánál,
vagyonánál, forgalmánál fogva nagynak mondható vállalkozás ( a vállalkozások
méret szerinti megoszlását az 1. táblázat szemlélteti).
Össz Hús- és halfeldolgozás Baromfifeldolgozás Gyümölcs- és zöldség-
feldolgozás Növényolajgyártás és
-feldolgozás Tejtermékek gyártása Malomipari termékek gyártása Keményítőgyártás Takarmánygyártás Sütőipari termékek
gyártása Cukorgyártás Édesipari termékek
gyártása Tésztagyártás Máshova nem sorolt élelmiszerek gyártása Szesz és szeszesital Bortermelés Söripari termékek Üdítőitalok gyártása Dohánytermékek
gyártása Élelmiszeripar összesen
A szervezeti változások mellett az élelmiszer-ipari vállalkozások
tulajdonosi szerkezetében is jelentős változások zajlottak le, mivel
a korábban állami kézben levő élelmiszer-ipari vállalatok teljes mértékben
privatizálhatóvá váltak. A privatizáció üteme az élelmiszeriparban
és -kereskedelemben jelentősen meghaladta a nemzetgazdaság egyéb területein
levő állami vagyon magánkézbe adását. Ennek jellemzéséül szolgál,
hogy az élelmiszeripar privatizációja 1990-ben kezdődött, 1994 végéig
a 138 állami vállalatból 106 teljes egészében vagy részben magántulajdonba
került.
Mára a jegyzett tőke mintegy 80%-a került magántulajdonba és a privatizált
tőkén belül 50% feletti külföldi részarány alakult ki. Magyarország
az elmúlt hat évben kiemelkedően vonzó területe volt Közép-Kelet-Európában
a külföldi befektetőknek. Az ez idő alatt beáramlott működőtőke fele
a feldolgozóiparba, annak is jelentős hányada az átalakuló élelmiszeriparba
érkezett, jól érzékeltetve ennek életképességét, potenciális versenyképességét.
A külföldi tőke érdeklődése egyben egyfajta jelzés volt arra nézve,
hogy a külföldiek bíznak a preferált iparágak jövőjében, a hazai piac
felvevőképességének javulásában éppúgy, mint az általuk befektetett
tőke és fejlesztés nyújtotta versenyelőnyökben. Ma Magyarországon
csaknem valamennyi jelentős élelmiszert, dohánytermékeket és italokat
előállító nemzetközi multinacionális cégnek van leányvállalata, termelő
üzeme, érdekeltsége.
A Datamonitor piackutató intézet kiadta Európa 6000 legnagyobb élelmiszer-ipari
vállalatának a listáját. Az első hét helyezett között 1995-höz képest
csak minimális változások történtek, az első húsz cég között is csak
csekély eltolódások figyelhetők meg. A következő táblázat az élelmiszeripar
kilenc legerősebb vállalatának forgalmi adatait tartalmazza,
kizárólag az élelmiszer-forgalom tekintetében.
1 Nestlé 2 Unilever 3 Danone 4 Kraft Jacobs Suchard 5 6 Eridania Béghin Say 7 Dalgety 8 Cadbury Schweppes 9 Guinness
A privatizáció befejezése azonban a mezőgazdasági termékek elsődleges
feldolgozását végző szakágazatok többségében (húsipar, malomipar,
tejipar, baromfifeldolgozó ipar, takarmányipar) nem jelent végleges
tulajdonosi összetételt. Ezekben a szakágazatokban jelentős tulajdonosi
változásokkal lehet még számolni, elsősorban a tőkeerős külföldi befektetők
megjelenése következtében. Az 1990-es években, az élelmiszeripar átalakulásában
jelentős eltérések tapasztalhatók: azoknak a szakágazatoknak a növekedése
gyorsult fel, amelyeket a külfölditőke-beáramlás erősített, ugyanakkor
más, tradicionális exportra irányuló szakágazatoknál az átmenet nehezen
megoldható, elnyúló folyamatokat és válsághelyzeteket eredményezett,
ezért az átalakulás, e vertikumok átszervezése az évtized végéig eltarthat,
csak lassan javuló piaci feltételek mellett. Az átalakulás eddigi
folyamatának eredményeként összességében egy kiegyenlítettebb vállalkozási
és üzemi méretstruktúra irányába tettünk előrelépést: a nagyvállalatok
korábbi dominanciájával szemben a kis- és közepes vállalkozások szerepének
növekedését tükröző szerkezet van kialakulóban.
Az ipar teljesítménye 1996-ban 1500 milliárd Ft, ez csak 3-4%-kal
marad el az 1990. évi szinttől, a mezőgazdasági termelés visszaesése
nem érinti. Az élelmiszeripar költségeinek 30%-át teszik ki a nyersanyag
költségek (1990-ben 50% felett volt).
A külföldi cégek a tulajdon kivásárlására 1,2 milliárd USD-t fordítottak,
termelő beruházásokra további 1,2 milliárd USD jutott, így az ipar
technológiai eszközállományának 60%-át kicserélték. A profit jelentős
részét visszaforgatják a termelésbe, így a fejlesztés mértéke meghaladja
az amortizációt (3. táblázat).
1990 1991 1992 1993 1994 1995 Hús- és halfeldolgozás Baromfi feldolgozás Gyümölcs- és zöldségfeldolgozás Növényolajgyártás és
-feldolgozás Tejtermékek gyártása Malomipari termékek gyártása Keményítőgyártás Takarmánygyártás Sütőipari termékek
gyártása Cukorgyártás Édesipari termékek
gyártása Tésztagyártás Máshova nem sorolt élelmiszerek gyártása Szesz- és szeszesital-
gyártás Bortermelés Söripari termékek
gyártása Üdítőitalok gyártása Dohánytermékek gyártása Élelmiszeripar összesen Műszaki fejlesztés az élelmiszeriparban
A magyar élelmiszeripar az ipari termelés 22%-át adja,
és ezzel a hazai ipari termelés legnagyobb ágazata. Az utóbbi két
évben - az export bővülésének köszönhetően - a legtöbb szakágazatban
a termelés növekedése figyelhető meg. Elsősorban a hazai viszonyoknak
legjobban megfelelő közepes méretű üzemek termelése bővült gyorsabban.
Nagyobb beruházásokat a külföldi tulajdonosok valósítottak meg (Stollwerck,
Mátracukor Rt., Mirelite Rt., Bonduelle stb.), de jelentős technológiai
korszerűsítéseket hajtott végre több húsipari, baromfiipari és konzervipari
vállalkozás is.
A hazai és a külpiaci versenyben való helytállás egyik fő eszköze
a termékszerkezet átalakítása volt. Még mindig számottevő réteg igényli
az olcsó, alacsony árfekvésű "tömeg-áruféleség"-eket, de egyre többen
vásárolják a speciális igényeket kielégítő kiváló minőségű élelmiszereket.
A termékszerkezet-váltást fejlesztéseknek, beruházásoknak, intenzív
piackeresésnek kell kísérnie. Az élelmiszeripar versenyképességének
fokozása elképzelhetetlen műszaki, technológiai fejlesztés nélkül.
A jövő szempontjából figyelembe kell venni a fejlett országok élelmiszer-fogyasztási
szerkezetében bekövetkezett és egyre erősödő változásokat. A minőségi
igények, valamint az egészség- és a környezetvédelmi szempontok egyre
fokozódó érvényesülése, a szabadidő felértékelődése a keresletet a
magasan feldolgozott, speciális igényeket kielégítő, kedvező táplálkozás-élettani
hatású termékek fogyasztása felé tereli.
A hazai élelmiszer-feldolgozás további fejlődése szempontjából kulcskérdés
a folyamatos innováció, a főleg hazai alapanyagokra épülő minőségi
termelés megalapozása, minőségbiztosítási rendszerek alkalmazása,
a korszerű táplálkozási követelményeket kielégítő termékszerkezet
bővítése, az exportpiacokon érvényesülő tendenciák rugalmas követése,
a piaci lehetőségek kihasználása. Az élelmiszer-ipari technológiák
fejlesztésének fő irányát az előállított élelmiszerek tápértékének,
íz- és zamatanyagának megőrzése, vitaminokkal, adalékanyagokkal való
dúsítása, és ezeket megvalósító technológiai eljárások bevezetése,
az aszeptikus és aromát megőrző, illetve visszanyerő technológiai
megoldások széles körű alkalmazása képezi. A műszaki fejlesztés során
fontos feladat az anyag- és energiatakarékos, környezetbarát termelési
technológiák elterjesztése, hatékonyan termelő, automatizált gyártóvonalak
kiépítése. Ehhez magas fokon elektronizált mérő-, ellenőrző- és adatgyűjtő
rendszerek, a technológiai folyamatirányítási, az információtechnikai
és a logisztikai eljárások mind szélesebb körű alkalmazása szükséges.
Nagyobb hangsúlyt kell, hogy kapjon a gyártásközi minőség-ellenőrzés
is. Az új élelmiszer-ipari technológiákban nagyobb szerephez jut a
biotechnológia, az antibiotikumos kezelés, az enzimkészítmények széles
körű felhasználása, amely a nyersanyagok értékes anyagtartalmának
mind teljesebb hasznosítását teszi lehetővé. Ez új technikai megoldásokkal
is párosul.
A hazai élelmiszer-ipari fejlesztések között kiemelkedő jelentőségű
az üzemen belüli anyagmozgatás, csomagolás, raktározás és szállítás
fejlesztése. Az élelmiszer-ipari igényeknek és a versenyképes piaci
követelményeknek megfelelő csomagolóanyagok alkalmazásában és a csomagolási
technika, technológia fejlesztésében - annak ellenére, hogy már eddig
is jelentős eredmények születtek - még jelentősek a fejlesztési feladatok.
A csomagolástechnológiák korszerűsítésénél a legfőbb követelmény az
esztétikus megjelenés, a higiénia és a hosszabb eltarthatóság.
Az anyagmozgatás korszerűsítésében nagyobb figyelmet kell szentelni
a gyűjtőcsomagolásnak, az egységrakomány-képzésnek. A konténeres megoldások
és technológia fejlesztése során előnyben kell részesíteni a kör-
nyezetbarát és újrahasznosítható csomagolóanyagok, göngyölegek alkalmazását.
A harmonikus fejlesztés szükségessé teszi az élelmiszer-ipari infrastruktúrák
(vízellátás, hűtő- és szállítólánc, hulladékhasznosítás stb.) összehangolt
korszerűsítését is.
Az élelmiszeripar műszaki fejlesztésében egyre nagyobb szerepet vállalhatnak
a hazai élelmiszer-gépgyártók, amelyek kis- és középüzemi méretekben
több élelmiszer-ipari szakágazat számára (sütőipar, húsipar, tartósítóipar,
malomipar stb.) tudnak ajánlani komplex technológiákat és gépsorokat.
A szellemi alkotások (találmányok) oltalma
Az innovációbarát, a technológiatranszfert és a kutatásfejlesztési
(K+F) alkotómunkát elősegítő környezet fontos jogi eleme a szellemi
alkotások - különösképpen a találmányok - oltalma. A szabadalmi rendszernek
az a közgazdasági rendeltetése, hogy
biztosítsa a K+F ráfordítások megtérülését,
mozdítsa elő a találmányok nyilvánosságra hozatalát és megvalósítását,
ösztönözze az alkotótevékenységet.
Az 1996. január 1-én hatályba lépett 1995. évi XXXIII. szabadalmi
törvény szakít a korábbi szabályozás kétszintűségével a találmányok
szabadalmi oltalmával összefüggő jogok, és kötelezettségek egységes,
átfogó, törvényi szintű kodifikációját valósítja meg. Az újdonság,
a feltalálói tevékenység és az ipari alkalmazhatóság hármas pillérén
nyugvó magyar oltalmi feltételek azonos szintűek az európai követelményekkel.
A fejlett országokban végzett felmérések szerint - szabadalmi oltalom
hiányában - a kisvállalkozások több mint 50%-a, a nagyvállalatoknak
pedig mindegy 35%-a nem áldozna kutatásra és fejlesztésre.
A hazai K+F eredmények hasznosítása az
élelmiszeriparban
Magyarországon jelenleg elsődlegesen a K+F eredmények
jobb élelmiszer-ipari hasznosítása okoz problémát. Az élelmiszeriparban
folyó tulajdoni, szervezeti és szerkezeti átalakulási folyamat természete
számos esetben olyan, hogy elvonja a figyelmet és a tőkét a hosszabb
távon megtérülő műszaki fejlesztésektől. A Szonda Ipsos - az OMFB
megbízásából végzett - empirikus felvétele alapján, 1993/94 telén
az élelmiszeripar vállalatainak 38%-a számolt be valamilyen K+F tevékenységről.
A K+F munkán belül elsősorban termék- és technológiafejlesztésről
van szó. (A vizsgált 500 cég kb. fele 1990 után alakult, tőkeszerkezet
szerint 80% magyar tulajdonú, 16% vegyes vállalat és 4% külföldi tulajdonú
volt.) A fejlesztések finanszírozásában a központi források még a
más ágazatokban tapasztaltaknál is kevésbé vettek részt. Például OMFB-forráshoz
jutásról 4% számolt be. A fejlesztések zöme - különösen a magyar cégeknél
- kis volumenű, helyi feladatok megoldására irányult. Azok a vállalatok,
amelyeknek saját K+F részlegük volt, gyakrabban működtek együtt intézetekkel,
egyetemekkel. Világosan látszik, hogy a folyamatosan működtetett belső
fejlesztési apparátus jelenléte előfeltétele lesz annak, hogy
a vállalat megismerje, honnan, milyen forrásokból lehet a legkorszerűbb
szakmai információkhoz, K+F eredményekhez hozzájutni.
Az élelmiszerek jelölése, márkajegyek, védjegyek
A Magyar Szabadalmi Hivatal által publikált adatok a
hazai védjegy bejelentésekről egyértelműen bizonyítják a kérdéskör
növekvő jelentőségét a piacgazdálkodás körülményei között. A jól bevezetett
védjegy jelentős értéket képvisel: a Tungsram védjegy 4 milliárd Ft,
a Herz 180 millió Ft, az Egri bikavér 150 millió Ft értéken került
meghatározásra, a Coca-Cola védjegy piaci értékét a globális forgalmi
adatokon, a profitrátán és a növekedési potenciálon alapuló számítások
szerint 33,4 milliárd dollárra becsülik.
A világon mintegy 10 millió bejegyzett védjegy van, az egyesült európai
piacon több tízezer fogyasztási cikk márkája, illetve védjegye küzd
a piaci pozíciókért. Egy 800-1000 m2-es nagyobb bevásárló központ
2-3 ezer árucikket tud kínálni, így már a polcokra kerülésért is igen
éles verseny folyik a gyártók között. Ezért a gyártók sokszor a kereskedőknek
nyújtott szolgáltatásokkal, biztosítékokkal, szervezési megoldásokkal
élnek. Ezek részletezése itt most nem feladatunk.
A fogyasztó megnyerésének eszköztára is igen gazdag, egyre újabb kezdeményezéseknek
lehetünk tanúi. Az utóbbi években a vállalati és termékarculat bír
különös jelentőséggel a marketingeszközök sorában. Az arculattervezés
az 1930-as évek Amerikájában kezdődött, ekkor jelent meg először a
cég teljes termékskálájához tartozó azonos védjegy és csomagolás tervezése.
A védjegy a vállalati arculat kialakításának központi tényezőjévé
vált.
A jól megfogalmazott védjegy teszi lehetővé, hogy a védjegyek áttörjenek
a különböző kultúrákon, s így nemzetközivé váljanak.
Az arculat, pontosabban az identitás ugyanakkor sokkal többet jelent
egy jól megkomponált emblémánál. A siker záloga a képviselni kívánt
kommunikációs filozófia megfogalmazása, s ennek torzításmentes vizuális
"lefordítása". A vizuális kommunikáció ősi nyelve segítségével minden
termék tesz valamilyen benyomást a vásárlóra, kialakít benne valamilyen
képet a gyártóról, a márkáról. Ezt a képet kell tudatosan formálni,
hogy a fogyasztási cikkek területén az érzelmi kötődés, a termék szociológiai-
pszichológiai tartalma egyre nagyobb hangsúlyt kapjon.
A márka esetében - mint a személyiségnél is - jelenségről, jellegről
van szó: színről, formáról, jelről, dallamról, kifejezőerőről és stílusról.
A márkajelleg kidomborításának fontosságát adja az is, hogy a műszakilag
újat hozni nem tudó területeken közel azonos gyártástechnika mellett
a márkatechnika kerül elő-térbe. Egy termék sikere magas szintű elméleti
és gyakorlati tudást, valamint szoros együttműködést igényel a vállalati
szakemberek széles körében, s nélkülözhetetlenné teszi formatervező,
designer bevonását, illetve alkalmazását.
Élelmiszer-ipari termékeink külső megjelenése a privatizáció, a licenciaszerződések,
a vegyes vállalatok létrejötte, az importliberalizáció által is kikényszerített
hazai verseny révén az utóbbi években sokat javult. A hazai piacon
az élelmiszer-ipari euro márkák térnyerése tapasztalható, részben
hazai előállítás, részben import révén.
A Nielsen piackutató cég magyar részlegének 1994. júniusi felmérése
szerint egyes élelmiszer-ipari árucsoportokban (margarin, olaj, csokoládé,
müzli, gyümölcslé, száraztészta, sör, ásványvíz) a hazai márkák a
legismertebbek. Mindez kitűnő alapot nyújthatna a piaci munkához,
de a piaci pozíció megerősítésére a reklámköltségek fedezetének hiányában,
illetve a reklámozással együtt járó árnövekedés kereskedelmi ellenzése
miatt kevés lehetőség nyílik.
Irodalmi adat szerint egy jelzés reklámozásának költsége Magyarországon
jelenleg 30-40 millió Ft-ba kerül, a hazai előállítók nem elég tőkeerősek
ehhez a tevékenységhez. Ezért a külföldi cégek sokszor követik azt
a taktikát, hogy a privatizáció során megszerzik a már évtizedek
óta ismert, olcsó magyar termékek gyártási jogát, s így a belföldi
piacra kerülve saját márkás termékeik eladását is hathatósan tudják
menedzselni.
Az iparpolitika feladata a kérdés kezelése, az elmúlt időszakban a
belföldi piac védelmére született rendelkezésekkel. A talpon maradás
súlypontját azonban a termékek korszerűsítésének, fejlesztésének,
a marketingmunka erősítésének kell képeznie. A FOODAPEST-en látottak
szerint a gyártók ebben az irányban tesznek komoly erőfeszítéseket.
A mezőgazdasági és élelmiszer-ipari iparpolitika megalapozásához a
tendenciák észlelésén túl a folyamatok kutatásokra alapozott pontos
feltárására, elemzésére lenne szükség.
Az általános áttekintés, a kérdéskör külföldi és hazai bemutatása
után nézzünk körül az élelmiszerek védjegy- és márkaalkalmazási gyakorlatában.
Milyen tendenciák figyelhetők meg, és ezek mögött milyen piaci megfontolás
húzódik meg?
Legelőször is tisztázzuk: mi a különbség, illetve a hasonlóság a márka
és a védjegy között?
Mindkettő - hasonlóan a származási jelzéshez és az eredetmegjelöléshez
- az iparjogvédelem keretei között élvez oltalmat. Az oltalom alapvető
jogforrása az 1883-ban létesült és azóta többször felülvizsgált Párizsi
Uniós Egyezmény, melyhez Magyarország is csatlakozott.
A védjegyügyet Magyarországon az 1997. évi XI. törvény szabályozza.
Bizonyos megkötésekkel azon megjelölések nyerhetnek oltalmat, amelyek
az áruk és szolgáltatások közötti megkülönböztetést a megjelölés eredeti-
sége révén biztosítják. A védjegyoltalom alapján a jogosultnak kizárólagos
joga van arra, hogy a védjegyet az árujegyzékben szereplő árukkal
kapcsolatban használja, illetve használatára másnak engedélyt (licenciát)
adjon.
A törvény deklarált célja, hogy elősegítse a fogyasztók tájékoztatását,
valamint az áruk és szolgáltatások megkülönböztetésén alapuló versenyfeltételek
erősítését.
Védjegyoltalomban részesülhet minden olyan grafikailag ábrázolható
megjelölés, továbbá alakzat (beleértve a csomagolás formáját is),
szín, hang, fényjel, hologram, mely alkalmas arra, hogy valamely árut
vagy szolgáltatást megkülönböztessen mások áruitól vagy szolgáltatásaitól.
Az oltalom tíz évre szól, majd további tíz éves időtartamokra megújítható.
A törvény 104. paragrafusa (elismerve az élelmiszerek specialitását
és a rájuk vonatkozó külön EU rendelet fontosságát) rögzíti, hogy
a mezőgazdasági termékek és az élelmiszerek földrajzi árujelzőinek
oltalma külön jogszabályba szabályozott. (A kormányrendelet tárcaközi
egyeztetésen van.)
A márka a termék megnevezéséhez, megjelenéséhez kötődik, sajátos kialakítása
lehetővé teszi, hogy a terméket a vevők a konkurenciától könnyen meg
tudják különböztetni. A márka lehet név, kifejezés, jel, szimbólum,
formaterv vagy ezek valamilyen kombinációja. A márkanév a márka hangokkal
kifejezhető része. A márkajel a márka felismerhető, de hangokkal nem
kifejezhető része. A Zwack Unicum védjegy megkerülésére Goldenicum,
Avicum, Agricum névvel kísérelték meg mások hasonló termékeiket bevezetni,
de elutasították őket.
A márka védelmét a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás
tilalmáról szóló 1996. évi LXII. törvény látja el. Ennek 6. paragrafusa
kimondja: "Tilos az árut, szolgáltatást (a továbbiakban együtt: áru)
a versenytárs hozzájárulása nélkül olyan jellegzetes külsővel, csomagolással,
megjelöléssel - ideértve az eredetmegjelölést is - vagy elnevezéssel
előállítani vagy forgalomba hozni, továbbá olyan nevet, megjelölést
vagy árujelzőt használni, amelyről a versenytársat, illetőleg annak
jellegzetes tulajdonságokkal rendelkező áruját szokták felismerni."
A versenytörvényben foglaltak betartása felett az 1990-ben létrehozott
Gazdasági Versenyhivatal őrködik.
A védjegyek megjelenési formájuk szerint lehetnek ábrás védjegyek,
szóvédjegyek, kombinált védjegyek (ez a leggyakoribb). A védjegyek
megjelenési formájában a mindenkori esztétikai megítéléshez igazodva
egyszerűsödés figyelhető meg.
A védjegyek jogi szabályozásának hajnalán a legtöbb védjegy vállalatjelző
funkciót látott el. A XX. század második felében a monopolkapitalista
gazdasági viszonyok fejlődése következtében az új társasági formák
(konszernek, holdingok) terjedése, a licencia és a kooperációs kapcsolatok
megjelenése háttérbe szorította a védjegy vállalatjelző funkcióját.
Nagyobb szerepe van az árucsoportok védjegyének, a termékvédjegynek.
Mind a védjegyre, mind a márkára igaz, hogy egyedül a használat, az
ismertség következtében nyer gazdasági jelentőséget. A védjegy és
a márka a használatban kialakult információs tartalmánál fogva képes
a fogyasztó magatartására hatni. A fogyasztóban a termékfelhasználás
során képződő tapasztalatok rögzülnek, s ezeket rávetíti az illető
védjeggyel vagy márkajellel ellátott többi termékre is. A gyártó igyekszik
ennek az elvárásnak megfelelni, ezért a fogyasztók a védjegyet és
a márkát a minőség garanciájaként fogják fel. Ekkor a védjegy minőségjelző
funkciója nem a védjegy-, illetve márkatulajdonos ígéretére, hanem
a fogyasztói tapasztalaton alapuló elvárásra épül (különleges, egyedi
ital, azaz UNICUM).
Az utóbbi időben a minőségjelző védjegyfunkció jogi intézményesülésének
lehetünk tanúi. A szakma gyakorlatában egyre nagyobb jelentőségre
tesznek szert az ún. tanúsító védjegyek.
A tanúsító védjegyek szerepe, hogy kiemelje a terméket a kötelező
normáknak megfelelő hasonló áruk csoportjából. A tanúsító védjegy
tulajdonosa - a gyártótól független jogi személy - által működtetett,
meghatározott alapokon nyugvó minősítő és ellenőrző rendszer jelenti
a biztosítékot az átlagosnál jobb színvonalra. A tanúsító védjegyek
egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert, és kiemelt szerepet játszanak
az európai harmonizáció előtt álló feladatok megoldásában is.
Egyre több független tanúsító rendszer kidolgozásáról kapni hírt mind
régió szinten (pl. ökocímke a környezetbarát termékekre, Európai Régiók
Minőségi Jele az ISO 9000 szabványnak megfelelő minőségbiztosítási
rendszert működtető vállalatok legjobb termékeire), mind pedig hazai
vonatkozásban.
A védjegyek és a földrajzi árujelzők oltalmáról szóló 1997. évi XI.
törvény már nálunk is rendelkezik a tanúsító védjegyről. Az új jogszabály
szerint kialakított tanúsító rendszer még nem működik, de nálunk is
funkcionálnak ilyen rendszerek, amelyek védjegye szolgáltatási védjegyként
lett korábban bejelentve. Ilyen minőségtanúsító jel pl. a KÁF embléma.
A közelmúltban kidolgozták és bevezették a közhasznú társaság
keretében önkéntes vállalás alapján működő környezetbarát megkülönböztető
jelzést. A rendszer beindítását a Környezetvédelmi és Területfejlesztési
Minisztérium készítette elő, fő célja a környezetvédelmi tudat fejlesztése.
Az egységes magyar jel bevezetése régiószintű elfogadást alapozhat
meg. A rendszert a vonatkozó EU tanácsi direktívára támaszkodva
dolgozták ki. E szerint élelmiszerek, italok, gyógyszerek nem, csak
csomagolásaik nyerhetnek környezetbarát minősítést.
Az utóbbi időben több szakmai társadalmi szervezet (pl. MÉTE Minőségügyi
Klub, EOQ MNB, Élelmiszerminő-sítő Kamara), valamint az NGKM és az
FM által kiírt marketing témájú pályázat nyertesei (Copconsult Kft,
Agromarketing Kft.) is a magyar élelmiszerek számára egységes megjelenést
biztosító közös védjegy kialakítását kezdeményezték. A FOODAPEST-en
már bevezetett jeltől azt várják, hogy a jó minőségű és túlnyomórészt
hazainak számító terméknek - megfelelő kritérium- és eljárásrendszerben
odaítélt jel élelmiszereinkről külföldön és itthon egyaránt kedvező
képet alakít ki, továbbá lehetségessé válik a védjeggyel ellátott
termékek hatékony reklámja. Ez az élelmiszeriparból induló kezdeményezés
kiszélesedett a későbbiekben egyéb termékekre is ki fog terjedni (Rendszeresen
Ellenőrzött Kiváló Magyar Termék (REKMAT) eredet és minőséggel).
Minőségtanúsítással, védjegyalkalmazással összefüggő kérdéskör továbbá
a biotermékek, a természetes élelmiszerek jelölése. Fontos ezek egyértelmű
és szavahihető jelölése, lévén, hogy a hagyományos eljárással készítetteknél
sok esetben lényegesen drágábbak és a felhasználó számára közvetlen
tapasztalati út nem áll rendelkezésre a termék natúr, illetve természetes
jellegének megítélésére. A közelmúltig tisztázatlan volt ezen termékek
pontos körülhatárolása is. Az egységes jelölés előtti akadály a 2092/1991
sz. Európa Tanácsi Szabályozás kiadásával elhárult, ennek elfogadása
növényi élelmiszereknél lehetővé tette a közös nevező megteremtését.
A Szabályzat tartalmazza a természetes élelmiszerek kötelező megkülönböztető
jelzését az egyes nyelveken (pl. németül ökologisch) és amennyiben
nemzeti ellenőrzés működik, akkor ennek pontos szöveges megjelölését
az EK nyelvein (pl. németül Biologische Agrarwirtschaft - EWG - Kontrollsystem).
Mindez jelentős előrelépés, azonban a gyakorlatban még sok helyen
nem valósult meg a független nemzeti ellenőrzés és az ehhez tartozó
felirat, illetve jel alkalmazása. A jelenleg alkalmazott jelek valós
tartalma - itthon és külföldön egyaránt - nehezen, illetve egyáltalán
nem "fejthető megö. Sokszor nem lehet tudni: független minőségtanúsításról
vagy előállítói szövetség jelzéséről van- e szó. A természetes élelmiszerekre
vonatkozóan a hazai EU konform szabályozás kialakítása folyamatban
van. Egyelőre a Biokultúra Egyesület öntanúsítást végez, ezt védjeggyel
is dokumentálja. Ez ún. együttes védjegy, amelynek funkciója az érdekeltek
termékeiben egyes közös jellemzők tanúsítása.
A tanúsító védjegyek piaci jelentősége rohamosan nő, a hagyományos
védjegy- és márkajelzéseken túl kiváló eszközt jelentenek a fogyasztók
orientálására, bizalmuk megszerzésére, ezért nagyon időszerű volt
a jogi alapok tisztázása.
Ami a márkapolitikát illeti, a lehetőségekhez képest törekedni kell
a sajátos magyar arculat kialakítására. A jellegtelen tömegáruk piacán
bárki a helyünkre léphet, ha akár csak egyetlen tényezőben (pl. ár,
minőség, csomagolás, szállítási feltételek) is kedvezőbb az ajánlata.
Egy jól bevezetett márkát ilyen módon nem lehet kiszorítani a piacról.
A márka megjelenítésében: csomagolásában, jelölésében nagyon fontos
az összhang a termékkel. A termék a legfontosabb üzenet, ehhez kell
szabni a megjelenési formát, ugyanakkor meg kell felelni a hatályos
jelölési előírásoknak, és ki kell használni a termékcsomagolás biztosította
reklámlehetőségeket is.
A márka kialakításában élő kultúrának nem számottevő, a gyorsított
felzárkózás csak a téma folyamatos napirenden tartásával, a tapasztalatok
időről-időre való megosztásával és összegzésével lehetséges. Erre
megfelelő fórumokat lenne célszerű létrehozni, illetve működtetni.
A hazai termékek exportpiacának bővítésekor számba kell venni a kereskedelmi
márkanév alatti megjelenés lehetőségét is. Ez természetesen nem jelent
csökkent minőségi követelményeket, sőt egyre jobban terjed az áruházláncok
részéről beszállítóik minőségbiztosítási rendszerének megkövetelése
és ellenőrzése. Az előny az előállító számára abban van, hogy a kiskereskedelemben
a szűkös gondolatérhez nehéz hozzájutni és sok gyártó, különösen az
újabbak és kisebbek nem tudják termékeiket saját néven bevezetni.
A kereskedelmi márka tulajdonképpen a kereskedők fogyasztókért folytatott
versenyének folyománya, amely alkalmas arra, hogy kifejezőbbé tegye
az illető üzletlánc arculatát, fogyasztóknak szóló üzenetét.
Összefoglalóként megállapítható, hogy nagy figyelmet kell fordítani
a védjegy és a márka hírnevének kiépítésére, fenntartására és kihasználására.
Nyugaton különös gonddal kezelik a már megszerzett vásárlók megtartását
abból a felismerésből, hogy egy új vevő megnyerése olykor ötször annyiba
kerülhet, mint egy régi megtartása.
A földrajzi árujelzők és az eredetmegjelölések oltalma
A magyar nemzetgazdaságban a mezőgazdaság és az élelmiszeripar
alapvető fontosságú. Az országmegjelenítést (image) testesítik meg
olyan megjelölések, mint pl. a szegedi paprika, a magyar szalámi,
a gyulai kolbász, a makói hagyma, a tokaji bor, az egri bikavér stb.
A hazai és a nemzetközi jogfejlődés következményei szükségessé tették
a földrajzi árujelzők és az eredetmegjelölések kérdésének áttekintését.
A feladatot az új élelmiszertörvény előkészítésével kapcsolatban a
2191/1995./VII.6./ kormányhatározat jelölte ki.
A lényeges különbség az eredetmegjelölés és a földrajzi árujelző között
abban áll, hogy
az eredetmegjelölésnél közvetlen és elválaszthatatlan kapcsolat
van a termék minősége, tulajdonságai és a földrajzi környezet között,
a földrajzi árujelzésnél ez a kapcsolat esetleges, azaz
a termék - függetlenül a természeti és emberi tényezőktől - a földrajzi
környezetnek köszönheti hírnevét.
A két definíció különbsége a déli és az északi országokban kialakult
kissé eltérő gyakorlatból következik. Jelenleg tárcaközi egyeztetésen
van a készülő kormányrendelet a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek
eredetmegjelölésének és földrajzi jelzésének védelméről. A készülő
rendelet a kérelmek elbírálását a Magyar Élelmiszerkönyv Bizottság
hatáskörébe utalja kettős okból:
a védelem nagy marketingértéke miatt az elbírálásnál
lehetőleg minden érdekelt (termelők, ellenőrök, fogyasztóvédők, tudomány,
állam) képviseletét biztosítani kell,
az Élelmiszertörvény által létrehozott Magyar Élelmiszerkönyv
Bizottság megbízása látszik a legegyszerűbbnek.
Az élelmiszerek eredetvédelme és különleges
tulajdonságának tanúsítása
Az Európai Unió mezőgazdasági termékekre és élelmiszerekre
vonatkozó horizontális minőségi előírásai közül különösen fontosak
az eredetvédelemmel és a különleges tulajdonság tanúsításával foglalkozó
208/92 és 2082/92 EGK számú rendeletek, mert
belső piacok uniformizált termékei helyett módot adnak az
egyes országok, régiók hagyományos termékeinek piaci felértékelődéséhez;
megfelelő minőségi garanciát nyújtanak a fogyasztók számára
az eredetre, illetve a hagyományos technológiára utaló jelölések hitelességéhez;
a rendszerhez való csatlakozást lehetővé teszik harmadik
országok számára is.
Az Európai Bizottság által közzétett védett eredetű élelmiszerek listáján
eddig közel 400 termék szerepel, mint például az olasz pármai sonka,
a görög feta sajt, a francia normandiai camembert sajt, az észak-hollandiai
gouda sajt, az angol newcastle-i barna sör stb.
Ahhoz, hogy harmadik országként magyar termékek (például szegedi szalámi,
gyulai kolbász, makói hagyma, kalocsai paprika, kékkúti ásványvíz)
is hasonló védelemben részesülhessenek az EU piacán, szükségessé vált
a vonatkozó rendeletek honosítása. A rendeletek tervezett jövő évi
hatálybalépését megelőzően, minél szélesebb szakmai körben célszerű
a hazai előállítóknak megismerkedniük termékeik piaci versenyképességének
fokozására alkalmas ezen új lehetőséggel.
Új származási szabályok az élelmiszerek elállításánál
Az Európai Unió által alkalmazott származási szabályok
igen jelentősek Magyarország számára, mivel az Európai Megállapodásban
rögzített kereskedelmi kedvezmények csak a származónak minősülő termékek
esetén vehetők igénybe.
Az EU és Magyarország között jelenleg érvényes származási szabályokat
a Társulási Megállapodás Magyar-EK Társulási Tanács 1/95. számú
határozatával módosított 4. sz. jegyzőkönyve tartalmazza (MK 1995/80).
Ismeretes azonban egy újabb bizottsági javaslat a 4. sz. jegyzőkönyv
módosítására vonatkozóan. Ennek lényege, hogy széles körben lehetővé
teszi a nem származó anyagok származóvá válását a páneurópai kumuláció
keretében. Ezáltal lényegesen kedvezőbbé válnak beszerzési és piacra
jutási lehetőségeink az Európai Unión kívül a környező közép-kelet
európai és a későbbiekben a tervek szerint a mediterrán térség országaival
is, természetesen kölcsönösségi alapon. Ezen kitáguló lehetőségeink
minél jobb kihasználása és a megfelelő felkészülési idő biztosítása
érdekében fontos a mezőgazdasági terméket és élelmiszert előállítók
előzetesen tájékoztatása a várható új származási szabályokról, amelyek
várhatóan a jövő év második felében lépnek legkorábban életbe.
A feldolgozott termékek szabályozása
Az EU a Római Szerződés II. sz. Mellékletében szereplő
mezőgazdasági termékekre - a Közös Agrárpolitika célkitűzéseinek megvalósítása
érdekében - támogatásokat tartalmazó közös piaci szervezeteket működtet
(például a gabona-, hús-, tej-, cukor- zöldség-gyümölcs szektorra).
Az ennek hatására megnövekvő nyersanyagköltség miatt és a világpiaci
versenyképesség fenntartása érdekében szükségessé vált a feldolgozott
mezőgazdasági termékek (például konzerv, csemegekukorica, margarin,
cukorka, csokoládé, tészta, jégkrém) esetében speciális export-importszabályozási
rendszert bevezetése a Közösségben. Az importszabályozási rendszer
lényege, hogy az importteher két tényezőből tevődik össze:
ipari elem vagy fix rész,
mezőgazdasági elem vagy mobil rész.
Az utóbbi változó tényező kiszámításának alapja a termék előállítása
során felhasznált alapanyaghányad, amelynek meghatározása a névleges
receptúrákon alapul. Megjegyzendő, hogy a CEFTA országok közül Csehország,
Lengyelország és Szlovákia már átvette az EU feldolgozott mezőgazdasági
termékre alkalmazott vámrendszerét, ami a jogharmonizációs kötelezettségvállalásunk
mellett még sürgősebbé teszi ezen szabályozás mielőbbi magyarországi
bevezetését is, különös tekintettel a környező országokkal folytatott
kereskedelmi kapcsolataink, illetve versenyhátrányba való kerülésünk
megakadályozása érdekében. Ezen feladat megoldására a Földművelésügyi
Minisztériumban - a PHARE támogatásával - külön munkacsoport alakult,
amelynek tagjai a minisztérium szakemberei mellett az illetékes társminisztériumok
(IKIM, PM), valamint a MOSZ, ÉFOSZ és az Agrárkamara munkatársai.
* A MIE Tudománypolitika-innováció-iparjogvédelem című konferenciáján, Tatán, 1997. október 30-án elhangzott előadás szerkesztett változata.
Szakágazat Élelmiszer-ipari vállalkozások száma a
foglalkoztatottság szerint (db) 10 fő alatt 11-50 fő között 51-300 fő között 300 fő fölött 466 95 46 24 631 68 23 19 13 123 192 43 55 21 311 109 6 0 1 116 78 15 30 19 142 282 47 17 7 353 4 1 1 1 7 101 63 23 5 192 1353 291 42 20 1706 3 0 0 7 10 1037 44 12 3 1096 97 14 1 1 113 1769 38 6 6 1819 198 17 8 2 225 201 29 13 5 248 210 15 1 7 233 1139 21 9 2 1171 2 2 1 5 10 7309 764 284 149 8506
Vállalat Ország Forgalom
(milliárd USD) CH 46,4 GB/NL 25,3 F 12,6 CH 11,8 Grand Metropolitan GB 10,7 F 10,0 GB 7,5 GB 7,3 GB 7,1
* nincs adat
Szakágazat Beruházások pénzügyi teljesítményértéke
(folyó áron, millió Ft) 3869 2587 2287 3080 3144 3314 954 731 708 9939 1710 2388 1973 1420 2062 1895 3171 4198 720 1060 164 1844 637 512 1360 683 1281 1508 2209 2699 3179 2052 233 474 1213 1110 * * 1099 815 1079 4482 * * 1319 870 931 2242 979 1388 1752 1266 1395 1409 1517 1698 1453 1726 1900 2080 785 630 790 1 309 3 741 4 635 * * 233 280 312 214 * * 575 2 400 2774
855 584 2301 579 1011 1428 1152 426 683 216 492 486 675 1084 1274 2191 3958 5701 570 82 90 1086 2324 5557 5521 222 325 1910 3903 2094 2319 19 928 30 094 39 482 45 515