HÍREK A SZABADALMI INFORMÁCIÓK VILÁGÁBÓL
Online Információs Konferencia Londonban
Londonban 1997. december 7-9-én az Information World szponzorálásával immár 21. alkalommal rendezték meg az Online Információs Konferenciát, ahol az online iparág vezető képviselői, valamint a világ minden tájáról idelátogató felhasználók évente találkoznak egymással. A konferencia mérete az online iparág fejlődésével párhuzamosan növekedett. Az elsőként megrendezett esemény jellemző adatai - 1977 decemberében - mindössze 22 kiállító stand és néhány száz látogató, míg tavaly decemberben több, mint 300 kiállító stand és 18 000 látogató volt. Az iparág rohamos fejlődése következtében napjainkban oly mértékben megnövekedett az Internet és egyéb online források száma, továbbá az adatokhoz való hozzáférési sebesség, hogy ma már a felhasználók számára nem az információ hiánya jelenti a legnagyobb problémát, hanem az, hogy jóval több információval rendelkeznek, mint amit valójában kezelni tudnak.
Jelentős információs cégek és szoftverfejlesztők - hasonló tapasztalataik alapján - olyan új trendekre hívták fel a figyelmet, az alábbiakban néhány gondolatot ismertetünk ezek közül.
Nem feltétlenül a tartalom a legfontosabb
Régen az információt publikáló cégek különválasztották az adatokat az információtól jelentős szerkesztési és könyvtárosi tudásanyag és munka hozzáadásával. A World Wide Web széles körű elterjedésével ez a helyzet jelentősen megváltozott. A weben egyre nagyobb mennyiségben érhetünk el ingyenesen "nyers" adatokat. Manapság nem az információhoz való hozzáférés jelent problémát. Ellenkezőleg!
Információáradat sodrába kerültünk, ahol jóval nagyobb problémát jelent az eligazodás. Nemcsak a végfelhasználókat érinti ez a változás, hanem a publikálókat is. Az információkiadó cégek oly módon tarthatják meg a felhasználók minél szélesebb körét, hogy a keresés, analizálás és kommunikálás legjobb eszközeit kínálják fel számunkra, vagyis szolgáltatásuk mellé felhasználóbarát browsereket és olyan dedikált keresőeszközöket kínálnak, amelyek egy adott felhasználói csoport speciális igényeit elégítik ki.
Az információs csoportok többsége nem saját forrásból fejleszt - óriási ráfordítással - erre alkalmas szoftvereket, hanem olyan cégek szolgáltatásait veszi igénybe, amelyek ezen technológia kifejlesztésében élenjárnak.
Vegyünk egy esettanulmányt.
A MAID online üzleti információs szolgáltatást nyújt. Az Alta Vista, a Digital Equipment társaság leányvállalata, Internet-kutatási technológiát kínál.
Az utóbbi időben közös vállalatként bejelentett két csoport célja az volt, hogy egyesítse az Alta Vista kutatási technológiában meglévő erősségét a MAID információs adatbázisokéval. Mindkét cég azt tervezte, hogy együttműködik egy közös intranetszoftver kifejlesztésében, amely alkalmas arra, hogy a cégek összehasonlítsák és értékeljék saját belső, bizalmas adataikat az ugyanolyan jellegű külső forrásokból származó adatokkal.
Az információt juttassuk közvetlenül a végfelhasználóhoz
A tipikusnak mondható végfelhasználó fogalma folyamatosan változik. A közelmúltban a tipikus felhasználó önálló munkaállomással rendelkezett, aki hivatali, akadémiai "könyvtárosként" teremthetett kapcsolatot a szolgáltatóval, és az volt a feladata, hogy jól tudja kezelni az elérhető adatokat az adott eszközökkel. A személyi számítógépek és a LAN (Local Area Network) elterjedésével mindez megváltozott. Az online szolgáltatók mind szélesebb körben elérhetővé váltak a végfelhasználó íróasztaláról, és ennek folytán mindinkább felhasználóbarát, széles körben elfogadott technológiát és interfészt kellett a szolgáltatóknak alkalmazniuk, mint pl. a Microsoft Internet Explorer és Netscape Navigator.
Ez a platformváltás szétválasztotta a publikálókat és a szolgáltatókat. A szerveralapú, tipikusan központi számítógéphez (mainframe) kapcslódó szolgáltatókat felváltották a client szerver architekturájú rendszerek, amelyeknél az alkalmazás teljes funkcionalitást biztosít a végfelhasználónál, mialatt a felhasználó interaktív online kapcsolatban áll a központi szerveralapú adattárral.
Új szolgáltatási és árazási modell
Az új típusú szolgáltatás új árazási modell bevezetését vonta maga után. Régebben a felhasználók éves előfizetési díjért hozzáférhettek a szolgáltató által nyújtott összes információhoz, függetlenül attól, hogy szükségük volt-e rá, vagy sem. A felhasználók többsége az elérhető adatoknak csupán néhány százalékát kereste. A mikrofizetési technológia megváltoztatta az árképzési struktúrát, csak azzal terheli meg a felhasználókat, amit ők kívánnak, és amikor ők azt kívánják.
A tranzakciós bevétel lehetősége
Az új szállítási eljárások, mint pl. az Internet, a kereskedelmi modelleket is megváltoztatják. A hagyományos bevételi formáknak, mint pl. a hirdetés és előfizetés, új lehetőségekkel kell bővülniük, mint pl. a tranzakciós bevétel, amely elektronikus kereskedelem útján valósítható meg.
Az üzlettől-üzletig való kereskedelem, a kiadói és rendezvényszervező ipar jelenleg is két fő bevételi forráson alapul, az előfizetésen és a hirdetésen. Bármely adott piacon egy vezető kereskedelmi magazin mindkét említett forrásból jövedelmet húzott. A kiadás minősége lehetővé tette a kiadó számára, hogy létrehozzon egy szakemberekből álló, jól koncentrált célcsoportot, amely kész fizetni a kapott tartalomért.
Az elektronikus kereskedelem lehetőséget ad egy harmadik bevételi forrásra, ez a tranzakciós bevétel, amely a termékek és szolgáltatások bevezetésének feladatát veheti magára. Itt a kiadó nemcsak hirdet, hogy megtartsa a már kialakított online közösségét, hanem alkalmazási szoftver segítségével piaci helyet nyújt, amely lehetővé teszi a közösség tagjainak, hogy egymással kommunikáljanak. A szolgáltató tehát összehozza a tagokat, akik ezáltal lehetőséget kapnak elektronikus kereskedelmi tevékenységre.
Hogyan tovább? Trendek az ezredfordulón
Az információkiadó iparág előrejelzései szerint az Internet-alapú információhoz a szórakoztató és oktató társaságok is kapcsolódnak majd a következő egy-két év folyamán. A kifejlesztett közismert Web végfelhasználói nevek igen vonzó célpontok lesznek a nagy információközlő csoportok számára, akik inkább meg akarják venni, mint előállítani azokat, hogy kompenzálják saját szűk keresztmetszeteiket.
A csoportos kiadók virágzása várható
A csoportos szolgáltatók - azáltal, hogy folytatják a szükséges információk és szolgáltatások nyújtását a megcélzott közösségek számára - továbbra is virágozni fognak, és élvezik a hálózat által felkínált többletjövedelmet. Ezek az üzletek az információközlők listáján igen előkelő helyet foglalnak majd el, mivel ők arra törekednek, hogy magas hozzáadott értékű információt adjanak ahhoz a növekvő mennyiségű eredeti adathalmazhoz, amely legtöbb szolgáltatásuk alapját képezi.
Az új médiumok "főáramba" kerülnek
Az "új médium" mint kifejezés, meg fog szűnni, mivel a digitális hordozó és az online eljuttatás az információszolgáltatás és szórakoztatás legfontosabb módjainak része lesz. A vertikális piacon a szakmai és az üzletek közötti információ nyomtatott formában hamarosan eltűnik, hacsak már el nem tűnt.
A digitális tv képviseli az új forradalmat
A digitális tv elterjedése és együttműködése a PC-vel forradalmasítani fogja a szórakoztatás és információ házhoz juttatását, ugyanúgy, ahogyan a hálózat forradalmasította az információ eljuttatását az üzleti, tudományos és szakmai körökhöz.
A rövid prognózist követően lássunk néhány példát a jelenlegi kiállítók köréből.
Európai Unió Az Európai Unió elektronikus információszolgáltatásainak ismertetéséhez 90 oldalas útmutatót kaptak kézhez a konferencia résztvevői. Több mint 50 online és CD-ROM adatbázis, valamint Internet-alapú szolgáltatásból ismerhetik meg a felhasználók az Európai Bizottság, az Európa Parlament és más Uniós intézmények információit. A CELEX adatbázis Web-alapú változatát nem csupán elérhetik a felhasználók (1997 áprilisa előtt csak az Unió hivatalnokai számára volt elérhető), hanem a web-alapú CELEX közvetlen kapcsolatot kínál az EUDOR-hoz, amely egy új Web-alapú dokumentumszállító szolgáltatás, gyors szolgáltatást nyújt faxon vagy e-mail-en. Másik online bestseller volt 1997-ben a RAPID adatbázis megjelenése, amely az Európai Unió napi híreit tartalmazza.
Néhány Internet cím:
EUDOR: http://europa.eu.int
EUROPARL: http://europarl.eu.int
CORDIS: http://www.cordis.lu
STN Easy ( http://stneasy.fiz-karlsruhe.de)
A Web-alapú szolgáltatás, az STN Easy már az 1996-os Online Meeting-en debütált, azóta folyamatosan fejleszti szolgáltatásait. Bárki, aki nem rendelkezik online kutatási tapasztalatokkal, könnyedén megkeresheti és megjelenítheti az STN Easy-ben a számára szükséges információt. Jelenleg 17 kutatási kategóriában és 36 adatbázisban kínál keresési lehetőséget két különböző nehézségi szinten. Az alapszint nem igényel semmilyen hagyományos online parancsnyelv vagy World WideWeb ismeretet, a haladó szint a közepes ismeretekkel rendelkező szakember számára nyújt kényelmes keresési lehetőséget. A kezdő felhasználó egyszerűen kiválaszthatja a számára érdekes kutatási kategóriát (amely több adatbázis egyidejű kutathatóságára ad lehetőséget) vagy adatbázist és beírhat néhány kulcsszót. További keresőkifejezésekkel szűkítheti a kapott találati halmazt. A haladó felhasználó szintén kiválaszthatja a számára érdekes kutatási kategóriát vagy adatbázist, logikai operátorokat választhat és további rekordelemeket is megadhat, mint pl. a szerző vagy cég neve. A találatok kronológiai vagy relevancia szerinti sorrendbe rendezhetők.
Néhány új fejlesztés a '97-es év folyamán:
A CAS Registry adatbázisban kapott találatok hiperlinkekkel vannak ellátva, amelyekkel további releváns találatok nyerhetők. Az STN-előfizetők már STN Easyben változtathatják jelszavukat. Az STN Easy francia nyelvű interfésszel bővült.
További új kutatási kategóriákat kínál:
Chemical Catalog
Polymer
Regulated Chemical List
Biotechnology
Food and Agriculture
Toxicology,
további 11 új adatbázissal bővült, köztük pl. a CHEMCAST, vagy BIOCHABS. Kiterjesztett kutatási lehetségeket kínál a biotechnológia területén. Megújultak a kezdők és haladók számára kialakított kutatási oldalak stb.
Európai Szabadalmi Hivatal Az Európai Szabadalmi Hivatal megjelentette, és 50 DEM-ért eladásra kínálja három CD-ROM terjedelmű ESPACE-ACCESS adatbázisát DVD-n, amelyen kb. 6-8 CD-nyi adatmennyiség tárolható kutatható formában.
The World Wide Club for the Chemical Community (http://ChemWeb.com) kínálata: Library: számos vezető kémiai folyóirat teljes szövegét kínálja kereshető formában.
Databases: szerkezetkutatás a Web-en;
Conference Diary: kémiai vonatkozású konferenciák, meetingek ismertetése;
Job Exchange: világszerte felkínált álláslehetőségek százai;
The Chem Web Magazine.
Derwent Information, Patent Explorer (www.patentexplorer.com) A Derwent Information új Web-alapú szolgáltatása a Patent Explorer - amely US és EP szabadalmak teljes szövegét kínálja kutatható formában. A dokumentumok képmás formában megnézhetők. Az EP és US szabadalmak a publikálást követő egy héten belül hozzáférhetők.
A Patent Explorer változatos dokumentumszállítási lehetőségeket kínál, úgymint azonnali letöltést helyi megnézés és nyomtatás céljára. A teljes dokumentum megrendelhető postázással és faxon.
Questel.Orbit A Questel.Orbit, a France Telecom Multimedia leányvállalatát a világ vezető nagyhatalmaként tartják számon a szellemi tulajdonformák online információszolgáltatása területén. Nemzetközi védjegyadatbázisok egyedi gyűjteményében kínál keresési lehetőséget, amely a jelentősebb országok védjegyeinek millióit tartalmazza. A "Questel.Orbit Imagination" felhasználóbarát szoftver gyors és hatékony keresést biztosít a felhasználó számára a bibliográfiai és jogi információk körében, sőt egy egérgomb kattintással az ábrák is megjeleníthetők. Több, mint másfél éves múltra tekinthet vissza a QPAT.US az Interneten (www.qpat.com), amely az amerikai szabadalmak teljes szövegét kínálja kutatható formában húsz évre visz-szamenőleg, mérsékelt áron.
Törőcsik Zsuzsanna