SUSANA PEREZ(Európai Unió Bizottsága)
Földrajzi jelzések oltalma az Európai Unióban
- A Rendelet célja
Az oltalom tartalma
Az oltalom megszerzésére irányuló eljárás
Mit jelent a ,,PDO" és a ,,PGI"?
Védjegyek
Következtetés
Az előadás az 1992-ben elfogadott, a földrajzi jelzések és az eredetmegjelölések oltalmáról szóló Európai Uniós szabályozás alapvonásairól szólt. A témának az adott különös aktualitást, hogy a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek földrajzi jelzéseinek és eredetmegjelöléseinek oltalmáról szóló 2081/92/EGK Rendelet alkalmazására vonatkozó türelmi idő 1997 nyarán lejárt. Az előadás utolsó részében néhány gyakorlati tapasztalat és tény hangzott el a rendelkezések alkalmazásának első hónapjai alapján.
A Rendelet célja
Amikor egy élelmiszer neve a
származási helyétől távol is ismertté
válik, előfordulhat, hogy a termék a piacon ugyanazt a
nevet használó hamisított termékekkel kerül
versenyhelyzetbe. Valóban, a ,,reputáció" mindig is
segített az élelmiszerek eladásában.
A tisztességtelen piaci magatartás nemcsak aláássa
a gyártók és a termelők
erőfeszítéseit, hogy a termékeik neve
számára a legjobb elismerést szerezzék meg, de a
fogyasztókat is megtéveszti az áruk másolt vagy
eredeti voltát illetően.
Az Európai Unió tagállamai különböző
eszközökkel próbálták oltalomban
részesíteni az ilyen megjelöléseket:
- védjegyoltalom,
- eredetmegjelölés,
- a megjelölés rendszeres használatának
elismerése,
- egyéb speciális jogszabályok.
A szabályozás célja sokirányú, azonban különös hangsúlyt kap a jó minőségű élelmiszertermékek előállítását célzó fejlesztések előmozdítása, amely jelentősen hozzájárulhat a vidéki technológiai fejlesztésekhez és a mezőgazdasági termelés sokrétűvé válásához. Bizonyos minőséget garantálva oltalmat jelent a fogyasztóknak is, és úgyszintén védi az egyszerű termelőket a gyengébb minőségű másolt termékek azonos név alatt történő forgalomba hozatala ellen.
Kiemelendő, hogy míg a földrajzi jelzésekre és eredetmegjelölésekre vonatkozó közösségi szabályozás lehetővé teszi bizonyos nevek oltalomban részesítését, addig nem szankcionálja hasonló termékek más néven való gyártását és forgalomba hozatalát, amennyiben az nem sérti a védett megjelölést.
A lajstromozás azt jelenti majd, hogy ezek a termékek közösségi szinten oltalomban részesülnek a hamisított és félrevezető termékekkel szemben. Ez az oltalom pontosan olyan, mint amely egyéb iparjogvédelmi jogból ered, ilyen pl. a szabadalom vagy a védjegy. Más szóval, ha egy földrajzi jelzést vagy eredetmegjelölést lajstromoznak, azt kizárólag a megjelölt területen tevékenykedő és az adott termékre megállapított, szigorú gyártási szabályokat betartó termelők használhatják.
A fajtanevek nem részesülnek oltalomban. A fajtanév olyan név, mely egy termék neveként általánosan használatos.
Az oltalom tartalma
A Rendelet 13. cikke megpróbál minden
olyan helyzet ellen oltalmat nyújtani, amikor egy védett
eredetmegjelölést vagy védett földrajzi jelzést
megsérthetnek.
Minden lajstromozott név oltalmat élvez az alábbiakkal
szemben:
a) egy lajstromozott név bármilyen közvetlen vagy
közvetett felhasználása a kereskedelemben olyan
termékekkel kapcsolatban, amelyekre a lajstromozás nem terjed ki,
amennyiben a név alatt lajstromozott termékekhez
hasonlóak, vagy a név használata kihasználja a
védett név jó hírnevét;
b) az oltalom alatt álló földrajzi jelzés
bármilyen módon történő utánzása
vagy arra utaló módon való használata, még
akkor is, ha a megnevezést fordításban vagy
különböző kiegészítésekkel
használja;
c) bármilyen - a termék származásával,
eredetével, jellegével és lényeges
tulajdonságaival kapcsolatos - egyéb hamis vagy
megtévesztő megjelölés használata
bárhol (pl. a csomagoláson, hirdetésben, a termékre
vonatkozó iratban) legyen is az feltüntetve;
d) bármely más cselekmény, mely félrevezetheti a
fogyasztókat a termék valós származási
helyét illetően.
Ez az oltalom ex officio megilleti a lajstromozott megjelöléseket,
vagyis minden tagállamnak biztosítania kell az oltalmat a
saját területén.
Ehhez szükséges volt, hogy a tagállamok
létrehozzák a földrajzi jelzések és
eredetmegjelölések használatának
ellenőrző rendszerét, mely azt vizsgálja, hogy a
termék megfelel-e a termékleírásnak a
gyártási folyamattól a terméknek piacon való
megjelenéséig. Amikor egy tagállam felhívja a
minősítő testületeket az ellenőrzés
biztosítására, azoknak eleget kell tenniük annak az
EN45011 szabványnak, amely alkalmazza a vonatkozó nemzetközi
ISO szabványokat.
Az oltalom megszerzésére irányuló eljárás
A Rendelet önkéntes rendszert hozott
létre. Ez azt jelenti, hogy a lajstromozási eljárás
kezdeményezésének lehetősége az azonos
termékek termelésével foglalkozók csoportját
illeti meg.
A lajstromozásra irányuló eljárás
szabályait a Rendelet 5., 6. és 7. cikkei
állapítják meg. Valójában a termelők
vagy cégek egy csoportja készíti el a
termékleírást a 4. cikkben foglaltaknak
megfelelően. Ennek tartalmaznia kell különösen a
termék nevét, a földrajzi jelzést vagy az
eredetmegjelölést, a termék különleges
tulajdonságai és a megjelölés közötti
kapcsolat igazolását, a vizsgálati rendszer
leírását.
A lajstromozásra irányuló kérelmet - a
termékleírással együtt - a kérelmezők
székhelye szerinti tagállam illetékes
hatóságához kell benyújtani. Ez az illetékes
hatóság továbbítja a kérelmet a
Bizottsághoz lajstromozás céljából,
amennyiben az eleget tesz a 2. és 4. cikkben meghatározott
feltételeknek.
Ha a kérelem ezeknek a kívánalmaknak eleget tesz, a
Bizottság közzéteszi az Európai
Közösségek Hivatalos Lapjában a nevet és a
termékleírásban szereplő egyéb
jellemzőket. Ez az első közzététel
lehetőséget biztosít bármely érdekelt
természetes és jogi személynek, hogy a lajstromozás
ellen tiltakozzon.
Ha a Bizottság előtt nem tiltakoznak, akkor a
megjelölés lajstromozást nyer. Tiltakozás
esetén az érdekelt tagállamnak keresnie kell a
megegyezés lehetőségét. Ha ez nem sikerül,
akkor a Bizottság dönt a 15. cikkben foglaltak szerint.
Tiltakozás hiányában az eljárás
hozzávetőlegesen 12 hónapig tart.
Mit jelent a ,,PDO" és a ,,PGI"?
a) ,,PDO" (Protected Designation of Origin)
eredetmegjelölés. Egy régió, meghatározott
hely vagy kivételes esetben egy ország neve, amely olyan
mezőgazdasági terméket vagy élelmiszert
jelöl:
- amely abból a régióból,
különleges helyről vagy országból
származik és
- amelyet meghatározott földrajzi területen termelt,
feldolgozott, illetve előállított olyan termék
megjelölésére használnak, amelynek a
minősége, hírneve vagy egyéb jellemzője
kizárólag vagy lényegében az adott földrajzi
környezet, az arra jellemző természeti és emberi
tényezők következménye.
- amely abból a régióból,
meghatározott helyről vagy országból
származik, és
- amelynek a meghatározott minősége, jó hírneve, vagy más jellemzői az adott földrajzi eredetnek tulajdoníthatóak, továbbá, amelynek gyártása és/vagy termelése és/vagy készítése a meghatározott földrajzi területen folyik.
Védjegyek
Egy földrajzi jelzés vagy
eredetmegjelölés lajstromozására nem kerülhet
sor akkor, ha egy védjegy reputációja, jó
hírneve és a hosszú múltra visszatekintő
belföldi használata miatt a lajstromozás
félrevezethetné a fogyasztókat a termék
eredetét illetően (14. cikk 3. pont).
A 14. cikk 2. pontja értelmében pedig ha egy védjegy
használata a 13. cikk bármelyik pontjában
meghatározott helyzetet idézhet elő a földrajzi
jelzésekkel és az eredetmegjelölésekkel
kapcsolatosan, annak használata csak az alábbi feltételek
mellett folytatódhat:
- a védjegy lajstromozása már
jóhiszeműen megtörtént, amikor a kérelmet a
földrajzi jelzés vagy az eredetmegjelölés
lajtromozására benyújtották;
- nem lehet azt megállapítani, hogy a védjegy
használata a közösségi jog alapján nem
folytatható;
- nem lehet azt megállapítani, hogy a védjegy
lajstromozása idején a - tagállamok
védjegyjogának közelítése
céljából kiadott 89/104/EGK Tanácsi Irányelv
alapján - a védjegy törlésének alapja
lenne.
Fontos különbséget tenni a következő helyzetek között:
a) A TRIPS 22. cikke szerinti oltalmat (a fogyasztók megtévesztése ellen) a címkézésekről szóló 79/112/ EGK Irányelvnek a tagállamok általi alkalmazása biztosítja. A WTO tagjainak földrajzi jelzéseikkel kapcsolatos problémái esetén az Európai Unió tagállamai kötelezően biztosítják az érdekeltek számára a bíróságaik előtti jogi eszközök igénybevételének lehetőségét.
b) A 2081/92/ EGK Rendelet szerint ex officio oltalom, amely
- vagy a fent vázolt, a nemzeti elbánás elve
szerinti közösségi eljárás;
- vagy a 12. cikk előírásai szerint kétoldalú egyezmények alapján valósul meg. Utóbbi esetben a védelem rendszerének meg kell felelnie a közösségi szabályoknak.
Következtetés
Számításba véve, hogy az
első földrajzi jelzések és
eredetmegjelölések 1996 júniusában kerültek
lajstromozásra, túl korai még a Rendelet
hatékonyságáról beszélni.
Egyébként, az világosan kitűnik, hogy a rendszert
nagy várakozás előzte meg. Például mintegy
1600 lajstromozásra irányuló kérelmet
nyújtottak be a Bizottsághoz és már
néhány Európai Unión kívüli
ország jelezte a Bizottságnak, hogy földrajzi
jelzések védelmére vonatkozó
kétoldalú megállapodást kíván
kötni (pl. Svájc). Úgyszintén számos, a
lajstromozott neveket érintő ügy (mint pl. a FETA) az
Európai Bíróság előtt van. Mindenki
számára érdekes lesz az Európai
Bíróság ezen ügyben kialakított
jogértelmezése. Úgy hisszük, hogy - bármi
történjék is - a 13. cikk tagállamok általi
helyes alkalmazása tényleges oltalmat jelent a földrajzi
neveket illetően a Közösségben. A Bizottság most
azon fáradozik, hogy biztosítsa a helyes
jogalkalmazást.
Annak érdekében, hogy a termelők és a
fogyasztók számára világos legyen a rendszer
értelme és működése, a Bizottság
1996-ban tájékoztatási kampányba kezdett.
Dr. Rábai Zsolt