FLORENT GEVERS(Gevers Iroda, Brüsszel)
A földrajzi megjelölések oltalmának aktuális kérdései
Az előadó által alvó szépséghez hasonlított földrajzi megjelöléseket a Lisszaboni Megállapodás megkötése után több, mint harminc évig nem érintette nemzetközi jogszabály. Az utóbbi tíz évben azonban jelentős új szabályozás született az oltalmi formára vonatkozóan az Európai Közösség, illetve a WTO jogalkotásának keretében egyaránt. Az ily módon kibővült joganyag rendelkezései közötti összhang vitatható, és felmerül az új, egységes szemléletű szabályozás létrehozásának szükségessége. Az előadás két téma kapcsán hasonlította össze a TRIPS, a Lisszaboni Megállapodás és két EGK Rendelet, az Élelmiszer Rendelet, illetve a Bor Rendelet szabályait: egyrészt a földrajzi megjelölések különböző jogszabályokban megjelenő elnevezése és meghatározása kapcsán, másrészt a földrajzi megjelölések és a védjegyek viszonyának szabályozása tekintetében. Az előadó hangsúlyozta, hogy a teljesség igénye nélkül fejti ki személyes véleményét az általa aktuálisnak vélt kérdésekben.
A földrajzi megjelölések meghatározása
A fogalomzavar kialakulását
nagymértékben elősegíti az a jelenség, hogy
az egyes jogszabályok különböző angol, illetve
francia kifejezéseket használnak, illetőleg a
történetesen azonos kifejezések alatt mást és
mást értenek.
A TRIPS ,,földrajzi megjelölésekről" (,,geographical
indications") beszél, a Lisszaboni Egyezmény
,,eredetmegjelölésekről" (,,appellations of origin"), az
Élelmiszer Rendelet az eredetmegjelölésre a ,,designation of
origin" kifejezést használja (ami a francia
fordításban ,,appellation d'origin"), míg a földrajzi
megjelölésre a TRIPS-ben más tartalommal felbukkanó
,,geographical indication" kifejezést alkalmazza. (Ennek
fényében akár szerencsésnek is mondható,
hogy a Bor Rendeletben egyáltalán nem szerepel az oltalmi
formára utaló elnevezés.) Az eltérő
kifejezések problémáját tovább fokozza a
fordítások szükségessége.
A vizsgált jogszabályok fogalommeghatározásai
közötti különbség első
ránézésre nehezen érzékelhető,
miután mindegyik szerint
1) valamilyen megjelölésről, illetve valamilyen
névről van szó;
2) a terméknek az adott földrajzi területről kell
származnia;
3) valamilyen összefüggésnek kell fennállnia a
termék minősége és földrajzi
származása között.
A hasonló definíciók között ugyanakkor
számos különbség fedezhető fel.
Míg a Lisszaboni Megállapodás és az
Élelmiszer Rendelet két meghatározása
földrajzi nevekre vonatkozik, a TRIPS szerinti földrajzi
megjelölés tágabb kategória, miután
magában foglalhatja a nem földrajzi neveket is. Az
Élelmiszer Rendelet csak az eredetmegjelölések (PDO)
körében engedi meg a nem földrajzi nevek
használatát. Ennek jelentőségét jól
érzékelteti a híressé vált FETA eset
példája. A FETA megjelölést ugyanis földrajzi
megjelölésként (PGI) semmiképp sem lehetett volna
lajstromozni, mivel nem földrajzi név. Az Európai
Bizottság 1996 márciusában végül
eredetmegjelölésként (PDO) elfogadta és
regiszrálta a FETA megjelölést, annak ellenére, hogy
nyolc tagállam a FETA PDO-ként történő
elfogadása ellen szavazott, mondván, hogy a
megjelölés generikussá vált. A Bizottság
pozitív döntése széles körű vitát
váltott ki; az ügy az Európai Bíróság
elé került.
A Lisszaboni Megállapodás, illetve az Élelmiszer
Rendeletben szabályozott földrajzi megjelölés (PGI)
kategóriája tehát az oltalmazható
megjelölések körét a földrajzi nevekre
szűkíti, ami ellentétesnek látszik a TRIPS-ben
foglaltakkal.
A termék minősége és földrajzi
származása közötti összefüggés
tekintetében a rendelkezések ismét nem egységesek.
A TRIPS a termék ,,minőségéről,
hírnevéről vagy más
jellemzőjéről" beszél, amely
,,lényegében" a földrajzi eredetnek
tulajdonítható - ezzel nagyjából megegyező a
Lisszaboni Megállapodás, illetve az Élelmiszer Rendelet
eredetmegjelölésekről (PDO) szóló
szövege, miután a ,,kizárólag vagy
lényegében" fordulat szűkebb kategória, mint a
,,lényegében" (vagyis a védelmi szint semmiképp sem
alacsonyabb), a Lisszaboni Megállapodásból és a PDO
meghatározásból hiányzó
,,hírnév" felfogható a termék
jellemzőjeként, a TRIPS-ben nem szereplő,
természeti és emberi tényezőkre
történő utalás pedig pusztán magyarázat
jellegű. Ugyanakkor a PGI kategória kapcsán az
Élelmiszer Rendelet a ,,lényegében", illetve
,,kizárólag vagy lényegében"
megszorítás nélkül használja a
,,tulajdonítható" kifejezést. Ez
nyilvánvalóan alacsonyabb követelményt jelez. A
Rendeletben szabályozott földrajzi megjelölés (PGI)
tehát semmiképp sem felel meg a TRIPS szerinti azonos
elnevezésű kategóriának.
A meghatározások kapcsán igen lényeges elem az
oltalmazott megjelöléssel ellátható termékek
köre. A TRIPS és a Lisszaboni Megállapodás
egyaránt mindenfajta termékre nézve biztosít
oltalmat. Az Európai Unió területén azonban a helyzet
sajátosan alakul: nincsen a földrajzi megjelölésekre
általánosan vonatkozó közösségi
szintű jogszabály, ugyanakkor van két speciális -
szövegezésében és védelmi szintjében
egyaránt eltérő - rendelet, amelyek hatálya
vonatkozásában az Európai Unió tagállamai
érezhetően nem alkalmazzák a Lisszaboni
Megállapodást (csupán olyan termékekre nézve
- pl. porcelán -, amelyeket a két közösségi
rendelet egyike sem szabályoz). E két közösségi
rendelet mellett is feltétlenül alkalmazandók azonban a
TRIPS rendelkezései, valamint kötőerővel
bírnak az Európai Bíróság
döntései. További érdekesség, hogy a TRIPS
szerinti oltalom lajstromozás és vizsgálat
nélkül fennáll, míg a Lisszaboni
Megállapodás által, illetve a közösségi
szinten nyújtott oltalom regisztrációhoz
kötött.
Az oltalom tartalma - védjegy kontra földrajzi megjelölés
A TRIPS a földrajzi megjelölések
tekintetében kétféle oltalmi szintet állít
fel: a 22. cikk általános oltalmi szintje mellett a 23. cikk
kiegészítő (szélesebb körű) oltalmat
biztosít a borokra és égetett szeszes italokra
nézve.
Az általános oltalom a közönséget
megtévesztő megjelölések használata ellen,
illetve a tisztességtelen versenycselekményt képező
bármely használat ellen biztosít védelmet.
Nevesített esetként a tagállamoknak meg kell tagadniuk,
illetve érvényteleníteniük kell az olyan
földrajzi megjelölésből álló vagy azt
tartalmazó védjegyek lajstromozását a nem az adott
területről származó termékekre
vonatkozóan, amelyek a megjelölés védjegyben
történő használata miatt alkalmasak a
közönség megtévesztésére a
valóságos származási helyet illetően. A
borok és égetett szeszes italok kiegészítő
oltalma körében a megjelölés használata akkor is
tilos, ha nem vezeti félre a közönséget, illetve nem
minősül tisztességtelen versenycselekménynek,
ugyanakkor olyan esetekben is, amikor a termék valóságos
eredetét is feltüntetik, vagy ha a földrajzi
megjelölést fordításban vagy ,,fajta",
,,típusú", ,,-féle", ,,utánzat" vagy más
hasonló kifejezéssel együtt alkalmazzák.
Felmerül tehát a kérdés: milyen viszonyban áll
egymással a védjegy és a földrajzi
megjelölés, illetve mi történik ezen belül akkor,
ha a védjegy korábbi, mint a földrajzi
megjelölés (a védjegy ugyanis a TRIPS szerint elvileg
tartalmazhat földrajzi megjelölést, illetve állhat
földrajzi megjelölésből). A TRIPS alapján a
földrajzi megjelölés oltalma nem zárja ki az olyan
jóhiszeműen bejelentett, lajstromozott vagy jóhiszemű
használat révén megszerzett védjegyet, amely
vonatkozásában a fenti cselekmények akár a
földrajzi megjelölés származási
országában történő oltalmazása
előtt, akár a TRIPS adott tagállamában
történő alkalmazására megadott időpont
előtt történtek.
Ezek után a kérdés az, milyen körülmények
között győzi le a földrajzi megjelölés a
védjegyet, a védjegy a földrajzi megjelölést,
illetve mikor lehetséges a kétféle oltalom
békés együttélése.
A TRIPS már említett rendelkezései tiltják az olyan
védjegy lajstromozását, amely a
közönséget megtévesztő földrajzi
megjelölést tartalmaz. Ebben az esetben a földrajzi
megjelölés erősebb, mint a védjegy, kivéve, ha
a védjegyet a földrajzi megjelölésnél
korábban, jóhiszeműen jelentették be,
lajstromozták vagy szerezték meg használat
révén. A TRIPS nem tartalmaz külön rendelkezést,
ezáltal a kétféle oltalom korlátozás
nélküli együttélésére teremt
lehetőséget abban az esetben, ha egy használati
kötelezettség alatt álló lajstromozott
védjegyet meghatározott ideig nem használnak.
Végül a TRIPS alapján kifejezett rendelkezés
hiányában az is lehetséges, hogy egy földrajzi
megjelölés oltalmát egy korábbi védjegy
létezése zárja ki, amennyiben a földrajzi
megjelölés oltalmazása a közönség
megtévesztését vagy tisztességtelen
versenycselekményt eredményezne. A TRIPS-nek a
védjegyoltalom tartalmáról szóló 16. cikke
ugyanis kimondja, hogy a lajstromozott védjegy jogosultja
kizárólagos használati joga alapján bárkivel
szemben felléphet, aki engedélye nélkül
gazdasági tevékenység körében használ a
védjeggyel azonos vagy ahhoz hasonló
megjelölést olyan árukkal, illetve
szolgáltatásokkal kapcsolatban, amelyek azonosak vagy
hasonlóak a védjegy árujegyzékében
szereplőkkel, amennyiben az ilyen használat
megtévesztésre alkalmas. Ez a rendelkezés a földrajzi
megjelölésekre is alkalmazható, mivel a földrajzi
megjelölés is valamely megjelölés gazdasági
tevékenység körében történő
használata. A TRIPS tehát - bár nem tartalmaz
külön pozitív rendelkezést - nem zárja ki, hogy
egy védjegy jogosultja sikerrel lépjen fel egy
későbbi földrajzi megjelölés
oltalmazhatósága ellen.
A Lisszaboni Megállapodás ezzel szemben, úgy tűnik,
teljes szupremáciát ad az eredetmegjelölésnek a
védjeggyel szemben. 5. cikke szerint ugyanis ha valamelyik ország
<N>nemzetközi lajstromozás útján
eredetmegjelölési oltalmat ad egy korábban más
által már használt megjelölésre, e
korábbi megjelölés használatával
legkésőbb két éven belül fel kell hagyni.
Nincs lehetőség tehát a két oltalmi forma
együttélésére, sem pedig arra, hogy a korábbi
védjegy a későbbi eredetmegjelölés
fölé kerekedjen. Ez pedig azt a látszatot kelti, hogy a
Lisszaboni Megállapodás nincs összhangban a TRIPS
Egyezménnyel.
Az Élelmiszer Rendelet a lajstromozott nevek (PDO és PGI)
oltalmának tartalmát 13. és 14. cikkeiben
szabályozza. A 13. cikk generálklauzulája szerint a
Rendelet által oltalmazott név védelemben
részesül mindenfajta gyakorlat ellen, amely alkalmas arra, hogy a
közönséget megtévessze a termék valódi
származását illetően. Ennek körében a
gyakorlat megtévesztőnek minősülhet akkor is, ha a
termék valóságos eredetét is feltüntetik, vagy
ha az oltalmazott nevet fordításban vagy ,,fajta",
,,típusú", ,,-féle", ,,utánzat" vagy más
hasonló kifejezéssel együtt alkalmazzák. E
rendelkezés megtalálható a TRIPS-ben és a
Lisszaboni Megállapodásban is, azonban csak a borokra és
égetett szeszes italokra nézve.
Az oltalmazott nevek és a védjegyek viszonyának
vonatkozásában a Rendelet háromféle
megoldást tartalmaz.
Az első esetben, ha az oltalmazott név korábbi, mint a
védjegy, a védjegy oltalmát a korábbi oltalmazott
névre tekintettel meg kell tagadni vagy
érvényteleníteni kell, amennyiben a
védjegybejelentést az oltalmazott név
közzétételét követően
nyújtották be. E rendelkezés a védjegyek
vonatkozásában azért problematikus, mert ehhez a
védjegy lajstromozásának meg kell előznie az
új név közzétételét. Ez pedig, a
védjegyek lajstromozására irányuló
eljárás időtartamát figyelembe véve,
méltánytalannak tűnik. A fenti rendelkezések az
újonnan oltalmazandó nevekre vonatkoznak. A már
létező, nemzeti szinten oltalmazott neveket 1994. január
24-ig kellett bejelenteni a Bizottsághoz notifikáció
végett. Ezeket a neveket a hagyományos értelemben nem
tették közzé, mivel oltalmuk ellen nem lehet
fellépni. Ez a tény szintén nem kedvez a
védjegyjogosultaknak. Mindezekben az esetekben tehát a
földrajzi név oltalma erősebb, mint a
védjegyé.
A második megoldás annak megengedése, hogy a
földrajzi név és a védjegy oltalma
párhuzamosan létezhessen. Erre akkor van lehetőség,
ha a védjegyet a piacon legalább a földrajzi név
közzétételét megelőző öt év
óta használják, illetve a terméken
egyértelműen fel van tüntetve annak valós eredete.
Ezen esetekben a védjegyet a földrajzi név
lajstromozását követően is
használhatják, feltéve, hogy a védjegyet
jóhiszeműen és a földrajzi név
lajstromozása iránti bejelentés
benyújtását megelőzően lajstromozták.
Vagyis, ha a védjegy lajstromozása a földrajzi név
közzététele után történik, a rendelet
által oltalmazott név le fogja győzni a védjegyet.
Ha azonban a védjegyet a földrajzi név oltalma iránti
bejelentés benyújtása előtt lajstromozták, a
védjegyoltalom a földrajzi név lajstromozását
követően is fennállhat.
A harmadik eset a két oltalmi forma kapcsán az, amikor a
földrajzi nevet egy létező védjegyre tekintettel nem
lajstromozzák. A földrajzi név (PGI vagy PDO) ugyanis nem
lajstromozható, ha a lajstromozás valamely védjegy
jóhírére, hírnevére és a
védjegy hosszú ideje történő
használatára tekintettel alkalmas a fogyasztó
megtévesztésére a termék valós
származását illetően. Ilyenkor tehát a
védjegy erősebb a földrajzi névnél, ugyanakkor
úgy tűnik, hogy csak a még nem lajstromozott
névnél (,,a földrajzi név nem
lajstromozható"). E rendelkezés tehát nem
szolgáltat alapot egy már lajstromozott név
törléséhez a védjegy oltalma érdekében.
Arra viszont lehetőséget biztosít, hogy a
védjegyjogosult a földrajzi név lajstromozási
eljárása során felszólalásával
megtámadja a lajstromozást (amennyiben az ,,a védjegy
létét veszélyezteti").
Az Élelmiszer Rendelet és a TRIPS között tehát
lényegében egy különbség van: míg a TRIPS
hallgat arról, hogy a védjegy oltalma megelőzheti-e a
földrajzi megjelölés oltalmát, addig a Rendelet ennek
lehetőségéről pozitíve rendelkezik.
A borok és égetett szeszek területén nem
jártas olvasó számára érthetetlen Bor
Rendelet (az Európai Közösségek
Tanácsának 2392/89/EGK Rendelete a bor és a
szőlőmust jelölésének és
kiszerelésének általános
szabályairól) megalkotásában nem vettek
részt szellemi tulajdonban, azon belül védjegyjogban
jártas szakemberek, ami többek között azon is tetten
érhető, hogy a Rendelet következetlen módon
alkalmazza hol a ,,márkanév" (,,brand"), hol a ,,védjegy"
kifejezést. (A ,,földrajzi megjelölés" vagy
,,eredetmegjelölés" kifejezés egyáltalán nem
fordul elő a Bor Rendeletben.) E sajátos Rendelet alapján
a ,,borleírás"-sal összeütközésbe
kerülő ,,márkanév" minden esetben vereséget
szenved. Igaz, ha a védjegyet 1985. december 31. előtt
lajstromozták, a Rendelet megengedi, hogy a védjegyoltalom 2002.
december 31-ig fennálljon (ha a védjegyet korábban vagy
történetesen egyáltalán nem lajstromozták, a
védjegyjogosultra nincs pardon). Ugyanakkor egy védjegy semmilyen
körülmények között sem állhat egy
,,borleírás" használatának útjába.
A Bor Rendeletet éppen ezért tanácsos volna
újraszövegezni, hogy a TRIPS Egyezménnyel összhangban
ne csak azt biztosítsa, hogy a földrajzi megjelölések
éljenek, hanem azt is, hogy élni hagyják a
védjegyeket. Szerencsésebb lenne, ha a védjegyek és
földrajzi megjelölések nem kioltanák, hanem
erősítenék egymást. A fogyasztókkal
kapcsolatos cél ugyanis közös: a termék
meghatározott minőségének jelzése,
akár arról van szó, hogy a termék honnan jön,
akár pedig arról, hogy kitől.
Dr. Kovács Krisztina