VINCENT O'BRIEN(Buchman and O' Brien Iroda, USA)
A földrajzi jelzések védelme az Egyesült Államokban.
2. Borok
- a) A TRIPS előtt
b) A TRIPS után
Mivel az előadó elsősorban az
alkoholtartalmú italok specialistája, ezért a
földrajzi jelzések és az eredetmegjelölések
védelméről szóló előadása
elsősorban borokhoz kapcsolódik. Az Amerikai Egyesült
Államokban a földrajzi jelzések
védelméről elsősorban a Lanham Act tartalmaz
rendelkezéseket - ez a törvény szabályozza a
védjegyek lajstromozását.
Először a borokon kívüli egyéb termékek
védelméről lesz szó a Lanham Act alapján,
majd összehasonlításra kerül ezen termékek
védelme a TRIPS nyomán végrehajtott amerikai
törvénymódosítás előtt és
után.
1. A borokon kívüli egyéb termékek
a) A TRIPS előtt
A TRIPS előtt a Lanham Act nem tett
különbséget a borokat és egyéb termékeket
jelölő védjegyek között, hasonlóan
kezelték őket.
A lajstromozási kérelem elbírálásakor ahhoz,
hogy eldöntsék, a földrajzi jelzés hamis-e, az Amerikai
Védjegyhivatalnak előzetesen el kell döntenie, hogy a
megnevezés önkényes-e vagy félrevezető-e.
Ehhez az áru és a hely összefüggésének
elemzése szükséges: a vizsgálónak azt kell
eldöntenie, hogy vajon a vásárló valóban azt
hiheti-e, hogy a termék ténylegesen a javasolt jelzés
által megjelölt helyről származik.
Például a banánokon szereplő Antarctica
jelzés önkényes - a védjegy önkényesnek
tekintendő, ha a megnevezés egészében helytelen
(nondescriptive) - az áru természetét vagy eredetét
illetően. A földrajzi megnevezés önkényes - a
vásárlók nem valószínű, hogy az
áruk földrajzi származását értik a
megnevezés alatt - ezért nem félrevezető, ugyanis a
vásárlók nem várják el azt, hogy a
banán a gleccserek és jéghegyek
világából érkezzen. Az önkényes
jelzések lajstromozhatóak.
Azonban ha a vizsgáló úgy találja, hogy az
áru és a hely kapcsolata nem áll fenn, akkor a hamis
földrajzi jelzés földrajzilag ,,helytelenül
leíró" jellege miatt megtévesztő. A
továbbiakban a vizsgálódás céljait tartva
szem előtt erre csak mint ,,helytelenül leíró"
megjelölésre (misdescriptive) utal az előadó
megkülönböztetendő a ,,helyesen leíró"
(descriptive) földrajzi jelzéstől, mely
különbséget a Lanham Act vezette be.
A TRIPS előtt a Lanham Act különbséget tett az
önmagukban megtévesztő földrajzi jelzések
és azok között, melyek csupán elsősorban
földrajzilag ,,helytelenül leíró" jellegük miatt
megtévesztőek (,,elsődlegesen helytelenül
leíró megjelölés" - primarily misdescriptive).
A hamis földrajzi jelzések lajstromozását, melyek
önmagukban megtévesztőek a Lanham Act 2. § a) pontja
alapján megtagadták.
Az ,,elsődlegesen helytelenül leíró" jellegű
jelzés is alapesetben elutasítandó a Lanham Act 2. §
e) pontjának (2) bekezdése alapján, ez azonban
kiküszöbölhető a 2. § f) pontja alapján, ha
kimutatják, hogy a jelzésnek van egy másodlagos
jelentése, amely nem szükségszerűen
kötődik a megjelölés földrajzi
részéhez (pl: a vásárlók arra a
követekeztetésre jutnak, hogy a jelzés nem
általános földrajzi eredetet jelöl, hanem egy
meghatározott termelőt).
A Napa autóalkatrész jó példa arra az amerikai
lajstromozott védjegyre, amely egyértelműen hamis
megjelölést tartalmaz, azonban van egy másodlagos
jelentése, ami nem kapcsolódik földrajzi
megjelöléshez. Bár a Napa-völgy az Egyesült
Államokban a legszélesebb körben ismert borokhoz
kapcsolódó eredetmegjelölés és a Napa
autóalkatrész-gyártó társaság
valószínűleg a legismertebb amerikai
szállító, mégis alig néhány amerikai
gondolja, hogy a Napa autóalkatrészek a
Napa-völgyből, Kaliforniából származnak. Egy
másik példa a Cadillac kutyaeledel, aminek ugyanaz a neve mint a
Cadillac személygépkocsinak, amelyet régtől fogva
Cadillacban, Michigan államban gyártanak.
Tulajdonképpen az áru és a hely kapcsolatának
megléte vagy hiánya volt az, ami eldöntötte, hogy a
földrajzi jelzés önkényes, ezért
lajstromozható, vagy tartalmazott egy megtévesztő elemet,
ami miatt a Lanham Act 2. §-ának a) vagy e) pontja alapján
el kellett utasítani. Ha az áru és a hely kapcsolata
fennáll, akkor a vizsgálódás
középpontjába a ,,fontosság" kerül, vagyis hogy
a jelzésben található hamis földrajzi utalás
befolyásolja-e a vásárló
döntését a termék
megvásárlását illetően. Annak
megállapítására, hogy a hamis jelzés
fontos-e a vásárló vásárlási
döntésének kialakításakor az amerikai
bíróságok a következőket
vizsgálták:
1) hasonló áru a nevezett földrajzi terület egyik
fő terméke;
2) a vásárlók tudatában vannak a termék
és a hely kapcsolatának;
3) a vásárlók a megtévesztés
következtében azt gondolják, hogy az áru az adott
földrajzi területről származik és
4) e meggyőződés a vásárlót az
áru megvásárlására készteti.
Ha ezen kívánalmak mindegyike teljesül, akkor a hamis
jelzés önmagában félrevezetőnek
minősül és így a 2. § a) pontja alapján
nem lajstromozható. Például a PARIS jelzés egy
Amerikai Egyesült Államokban gyártott parfümön
megtévesztő, mert Párizs jól ismert központja
a parfümgyártásnak, és a
vásárlók különös értéket
tulajdonítanak a Párizsból származó
parfümnek. Ha azonban a PARIS jelzést egy amerikai
szobafestéken használják a hamis megjelölés
nem lényeges összetevő. Párizs nem híres a
szobefestékeiről, még ha a vásárlók
megtévesztve azt is hiszik, hogy a festék Párizsból
való, ez a meggyőződésük nem gerjeszt
vásárlási szándékot. Ekkor a jelzés
,,elsődlegesen helytelenül leíró" a 2. § e)
pontja alapján.
b) A TRIPS után
Bár a TRIPS eredményeképpen a
jövőben nem lehet ,,megmenteni" a hamis földrajzi
jelzéseket - amelyek ,,elsődlegesen helytelenül
leíró" jellegűek - annak kimutatásával, hogy
másodlagos jelentéssel bírnak, hacsak, és csak ez
az egyetlen kivétel van, nem bizonyítható az új
Lanham Act 2. § f) pontja, az úgynevezett ,,nagypapa klauzula"
alapján, hogy a másodlagos jelentést már 1993.
december 8-a előtt megszerezte. Ez azt jelenti, hogy azok a hamis
földrajzi jelzést hordozó új termékek, amelyek
,,elsődlegesen helytelenül leíró" jellegűek
és 1993. december 8-a után kerültek először
kereskedelmi forgalomba, a jövőben az Amerikai Egyesült
Államok Szabadalmi és Védjegy Hivatalánál
nem lajstromozhatóak (függetlenül attól, hogy
hordoznak-e másodlagos jelentést vagy sem). Így, ha ma egy
új társaság kívánná
olajbogyóra vonatkozóan lajstromoztatni a Napa nevet, akkor azt
biztosan elutasítják.
Összegezve a TRIPS nyomán végrehajtott
módosítások lényegét: a jövőben
nem lesz különbség azon hamis földrajzi jelzések
között, amelyek megtévesztőek a 2. § a) pontja
alapján és azok között, amelyek pusztán
,,elsődlegesen helytelenül leírók" a 2. § e)
pont (3) bekezdés alapján. A lényeges kérdés
most az, hogy a jelzés önkényesnek minősül-e az
áru és a hely kapcsolata alapján végzett
elemzés szerint. Ha a vásárlókban nem tudatosul az
áru és a hely kapcsolata, akkor a jelzés pusztán
önkényes, és így lajstromozható
(például: Antarctica Bananas). Ha azonban az áru és
a hely képzettársítása fennáll, akkor a
jelzés földrajzilag félrevezető és a
jelzés önmagában megtévesztő, így nem
lajtromozható a módosított Lanham Act 2. § e)
pontjának (3) bekezdése alapján (mint
például a Napa olajbogyó).
2. Borok
a) A TRIPS előtt
Ahogy az már említésre került a TRIPS-hez kapcsolódó módosítások előtt a Lanham Act nem tett különbséget a borokra vonatkozó hamis földrajzi jelzéseket illetően. Ami a Lanham Act-et illeti a ,,másodlagos jelentés kivétele" a borokra ugyanúgy vonatkozott mint az autóalkatrészekre vagy egyéb más termékekre.
b) A TRIPS után
A TRIPS-et követő
módosítások - most először - a borokat
és az égetett szeszeket a többi terméktől
eltérően kezelik az új Lanham Act 2. § a)
pontjában.
A többi terméktől eltérően az áru
és a hely elemzése többé nem alkalmazható a
borokra és az égetett szeszekre vonatkozó hamis
földrajzi jelzések tekintetében. Ma bármilyen, a
borokra vonatkozó hamis földrajzi jelzés
önmagában megtévesztőnek minősül
és a lajstromozására irányuló kérelem
elutasításra kerül akkor is, ha a megjelölés
önkényes.
Például az ANTARCTICA név nem lajstromozható borra
vonatkozóan, bár az átlagos vásárló
nem várja el, hogy ott bort termeljenek. (Csak az
összehasonlítás kedvéért, ahogy már
említésre került, az Antarctica banánra
vonatkozóan továbbra is lajstromozható, mert
önkényes).
Mindazonáltal a TRIPS utáni Lanham Act
módosítások szerint a liberálisabb ,,nagypapa
klauzula" kivétele a többi termékhez hasonlóan a
borokat és az égetett szeszes italokat is megilleti [Lanham Act
2. § a) pontja]. Egy borokra és égetett szeszekre
vonatkozó hamis földrajzi jelzés még mindig
lajstromozható, ha kereskedelmi használata 1996. január 1.
előtti. Érzékeltetve a különbséget: a 2.
§ f) pontja a lajstromozhatósághoz nem azt
kívánja meg, hogy a nem önkényes hamis földrajzi
jelzések kereskedelmi forgalomban voltak, hanem azt, hogy 1993. december
8-a előtt volt járulékos másodlagos
jelentésük.
Dr. Rábai Zsolt