JACQUES AUDIER(Aix-en-Provence-i Egyetem)
A földrajzi jelzések Franciaországban és a francia földrajzi jelzésekoltalma külföldi országokban
- 1. A származás és az eredet definíciója
2. A földrajzi árujelzők oltalma Franciaországbanés az Európai Unióban
3. A francia földrajzi jelzések oltalma azEurópai Unión kívüli országokban
Előadásának bevezető
részében az előadó rámutatott arra a
tényre, hogy Franciaország az Európai Unió tagja
és mivel az EU kötelező erejű és
közvetlenül alkalmazandó rendelkezéseket ír
elő a tagországok számára a földrajzi
árujelzők területén is, ezért a
franciaországi szabályozást az EU szabályainak
egyidejű figyelembevétele mellett lehet csak vizsgálni.
A címben nevesített témák lényegi
tárgyalása előtt először meg kell
kísérelni definiálni, hogy mit nevezünk
földrajzi jelzésnek, annak milyen fajtái lehetnek, ezeknek
mik a jellemzőik, illetve a nemzetközi szerződések
és az EU rendelkezései milyen meghatározásokat
adnak.
1. A származás és az eredet definíciója
A tradicionális elhatárolást a
származási jelzések és az
eredetmegjelölések között az ipari tulajdon
oltalmára 1883-ban megkötött Párizsi Uniós
Egyezmény alkotta meg. A földrajzi jelzés a 2081/92/ EGK
Rendeletben, valamint az 1994-ben létrehozott TRIPS-ben jelenik meg.
A földrajzi jelzések ezen fajtáit vizsgálva
mindenekelőtt megállapítható, hogy a kapcsolat a
termék és a származási hely között a
származási jelzésnél a leggyengébb, a
földrajzi jelzésnél erősebb, és az
eredetmegjelölésnél a legerősebb.
Származási jelzés esetén a termék nem
rendelkezik olyan különleges tulajdonsággal, amely a
földrajzi helytől függene. Legáltalánosabban
fogalmazva a származási jelzés annak az országnak
vagy területnek a neve, ahol a terméket
előállították vagy ahol az eljárás
végső fázisa lényegileg végbement.
A mezőgazdasági termékek és élelmiszerek
földrajzi jelzéseinek és eredetmegjelöléseinek
oltalmáról szóló 2081/92/EGK Rendelet
meghatározása szerint eredetmegjelölés valamely
táj, helység, kivételes esetben ország neve, amely
helyről származó mezőgazdasági termék
vagy élelmiszer minőségét vagy jellemző
tulajdonságát kizárólag vagy
lényegében az adott földrajzi környezet és az
arra jellemző természeti és emberi tényezők
határozzák meg. Hasonló definíciót ad az
eredetmegjelölések nemzetközi oltalmáról
szóló Lisszaboni Megállapodás is.
Franciaországban 1919-től kezdődően több
különböző jogszabály szólt az
eredetmegjelölésekről. 1992 óta az Európai
Unió jogszabályaival összhangban a
szabályozásnak két típusa
különböztethető meg, egyrészről a borok
és égetett szeszes italok, másfelől a
mezőgazdasági termékek és élelmiszerek
eredetmegjelöléseivel kapcsolatos szabályozás. A
borokkal kapcsolatban a 823/87/EGK Rendelet tartalmaz kötelező
előírásokat a tagországok számára.
Ezek alapján az eredetmegjelölésekhez meg kell
határozni például a termőterületet, a
művelési módokat, a hektáronkénti hozamot
stb. A 2081/92/EGK Rendelet alapján eredetmegjelölésre lehet
oltalmat szerezni minden olyan emberi fogyasztásra szánt
mezőgazdasági termék és a rendelet
mellékletében felsorolt élelmiszer
vonatkozásában, amelyeket meghatározott területen
termelnek vagy dolgoznak fel és meghatározott
minőségük alapvetően vagy lényegében az
adott földrajzi környezet és az arra jellemző emberi
és természeti tényezők
következménye.
A földrajzi megjelölések harmadik fajtája a
földrajzi jelzés, amely a fenti EGK Rendelet alapján az a
földrajzi hely, ahonnan az olyan mezőgazdasági termék
vagy élelmiszer származik, amelynek különleges
minősége, hírneve vagy egyéb jellemzője
ennek a földrajzi származásnak tulajdonítható
vagy előállítása és/vagy feldolgozása
és/vagy termelése a meghatározott földrajzi
területen történik.
A különbség az eredetmegjelölés és a
földrajzi jelzés között - az előadó szerint
- nyilvánvalóan az, hogy földrajzi jelzés
esetén a termék minősége, jellemzője,
hírneve kizárólag a földrajzi
származásnak köszönhető, míg
eredetmegjelölésnél ez csak az egyik szükséges
feltétel.
2. A földrajzi árujelzők oltalma Franciaországbanés az Európai Unióban
Az előadó először az oltalom
szó definícióját igyekezett kifejteni, mivel annak
többféle értelmezése is létezik. Az oltalom -
véleménye szerint - legáltalánosabban úgy
határozható meg, mint a használat joga, jogosultság
harmadik személy eltiltására a használattól,
valamint a jogszerűtlen használat
megelőzésének joga.
A földrajzi jelzések védelme több szempontból is
fontossággal bír. Egyrészt fontos a fogyasztók
számára a megtévesztésekkel szemben,
másrészt a földrajzi jelzéssel ellátott
termék előállítójának,
forgalmazójának számára, harmadrészt
gazdasági szempontok miatt is, hiszen mivel ,,csak a
minőség kifizetődő", a földrajzi
jelzéssel ellátott termék különleges
minőségéhez fűződő jó
reputáció pénzben is megmutatkozik.
Franciaországban 1905 óta léteznek
különféle jogszabályok a származási
jelzések oltalmára, jelenleg a fogyasztóvédelmi
törvény tartalmaz rendelkezéseket a hamis
származási jelzések használatának és
reklámozásának tilalmáról. A 79/112/EGK
Irányelv alapján tilos a végső fogyasztót
félrevezető reklámozást alkalmazni, tilos a
fogyasztó megtévesztésére alkalmas
származási jelzést feltüntetni.
Franciaországban 1919-ben került be a
fogyasztóvédelmi törvénybe az
eredetmegjelölések védelme. Csak olyan termékek
vonatkozásában lehet az eredetmegjelöléseket
alkalmazni, amelyek minden előírásnak megfelelnek. Az
eredetmegjelölések védjegyként azonos vagy
hasonló áruk vonatkozásában nem
lajstromozhatók és eltérő áruk
vonatkozásában is kizártak az oltalomból, ha
lerontanák vagy gyengítenék az
eredetmegjelölések jó hírnevét.
Az EU szabályok borok és mezőgazdasági
termékek, valamint élelmiszerek vonatkozásában
tartalmaznak rendelkezéseket az eredetmegjelölések és
fölrajzi jelzések védelméről. Borok
esetén az EU szabályozás megtiltja a földrajzi
név használatát, ha a termék nem
elégíti ki az EU és a nemzeti szabályok
által megfogalmazott követelményeket. A termék
leírása, megjelenítése vagy bármilyen
formában történő reklámozása nem lehet
jogszabállyal ellentétes és nem eredményezheti a
fogyasztók megtévesztését.
Mezőgazdasági termékek és élelmiszerek
tekintetében a 2081/92/EGK Rendelet 13. cikkének 1.
bekezdése alapján az eredetmegjelölések és a
földrajzi jelzések védelemben részesülnek:
<li>minden olyan közvetett vagy közvetlen kereskedelmi
használattal szemben, amely a lajstromozott földrajzi
árujelző termékeihez hasonló termékekkel
kapcsolatos vagy különböző termékek
vonatkozásában történik ugyan, de a lajstromozott
földrajzi árujelző jó hírnevének
kihasználásához vezet;
<li>mindenfajta utánzással szemben, akkor is, ha a
termék valóságos eredetét feltüntetik vagy ha
a megjelölést fordításban vagy ,,-fajta",
,,-szerű", ,,típusú", ,,hasonló" vagy
,,utánzat" kifejezésekkel együtt alkalmazzák;
<li>bármilyen, a termék eredetével,
természetével vagy lényeges tulajdonságával
kapcsolatos egyéb hamis vagy megtévesztő jelzés
használatával szemben, bárhol legyen is az
feltüntetve (csomagoláson, hirdetésben stb.);
<li>minden olyan egyéb tevékenységgel szemben, amely
megtévesztheti a fogyasztókat az áru eredetét
illetően.
Az EU-n kívüli országok földrajzi jelzései akkor
részesülhetnek oltalomban, ha ezen harmadik országok a
közösségi rendeletben előírt
termékleírással egyenértékű
követelményeket támasztanak, a földrajzi
jelzések használatának ellenőrzésére
megfelelő rendszert működtetnek, és az EU-ból
származó mezőgazdasági termékeket és
élelmiszereket egyenértékű oltalomban
részesítik.
3. A francia földrajzi jelzések oltalma azEurópai Unión kívüli országokban
Mindenekelőtt a Párizsi Uniós
Egyezmény 10bis cikkét kell megemlíteni,
amely alapján a tagországoknak le kell foglalni az
országba történő behozatalkor azt az árut,
amelyen a termék származását hamisan
jelölték meg. Hasonló rendelkezéseket tartalmaz a
földrajzi jelzések nemzetközi oltalmával kapcsolatban a
hamis vagy megtévesztő származási jelzések
használatának megakadályozására 1891-ben
megkötött Madridi Megállapodás, amely megtiltja a
tagországok vagy ezen országokban fekvő helyek hamis vagy
megtévesztő módon történő
feltüntetését. Az Egyezmény alapján le kell
foglalni az ilyen jelzéssel ellátott árukat az
országba történő behozatalkor. A TRIPS is tartalmaz
rendelkezéseket a földrajzi jelzések
védelméről, a fajtanévvé vált
megjelölések kivételével. Az Egyezmény
alapján a regionális országcsoportokat - mint amilyen az
EU is - egy országnak kell tekinteni. A 2. cikk 2. bekezdése
megerősíti a Párizsi Uniós Egyezményben
előírt követelményeket, a 22. cikk 2.
bekezdésének b) pontja pedig kifejezetten előírja a
PUE 10bis cikkének alkalmazását. Szólni
kell még az eredetmegjelölések nemzetközi
oltalmára létrejött Lisszaboni
Megállapodásról, bár ennek az egyezménynek
jelenleg csak 18 tagja van. Fontos szerepet játszanak még a
földrajzi jelzések nemzetközi védelmében azok a
kétoldalú megállapodások, amelyeket
Franciaország és az EU kötött harmadik
országokkal. Megemlíthető ezek közül a
Franciaország és Svájc közötti
megállapodás, valamint az EU Magyarországgal,
Romániával, Bulgáriával és
Ausztráliával kötött egyezménye.
Az előadás végén az előadó annak a
gondolatának adott hangot, hogy a már létező
szabadalmi, védjegy- és szerzői-jogi ügyvivők
mellett a jövőben - legalábbis a szőlők
és borok jogának vonatkozásában - megjelenik majd a
,,földrajzi jelzés ügyvivő" is.
Dr. Sorosi Gyula