NEMZETKÖZI KITEKINTŐ
DR. PALÁGYI TIVADAR
Hírek a külföldi szabadlmi, használati minta-, ipari minta- és védjegyjog területéről
A Legfelsőbb Bíróság 1998. november 10-én hozott döntésében helybenhagyta a Szövetségi Fellebbezési Bíróság egy 1997-es határozatát, amely megállapította, hogy egy számítógépchip-foglalatra vonatkozó szabadalom érvénytelen, mert a feltaláló túl sokáig várt a bejelentés benyújtásával. A Legfelsőbb Bíróság döntésének indokolása szerint azt követően, hogy a szabadalmaztatni kívánt termék részletes műszaki rajzai elkészültek, a feltalálók terméküket a szabadalmi bejelentés benyújtása előtt csak egy éven belül hozhatják forgalomba, mert különben szabadalmi bejelentésük nem minősül újnak. Az 1952. évi szabadalmi törvény szerint ugyanis az egyéves türelmi idő a találmány forgalombahozatalának napján indul.
A Texas Instruments cég (TI) 1980 novemberében felkérte Wayne Pfaffot, hogy fejlesszen ki egy foglalatot vezeték nélküli integrált áramköri chipekhez. Pfaff megtervezett egy megfelelő foglalatot. Termékének általános elgondolását bemutatta TI képviselőinek, és egy független gyártónak 1981 februárjában részletes műszaki rajzokat küldött. TI megbízásából egy cég 1981. április 8-án 30 000 egység gyártására írásbeli rendelést küldött Pfaff vállalatának, a Plastronics cégnek, megerősítve a március 17-i szóbeli rendelést. Pfaff 1981 júliusában megkapta a legyártott egységeket, azokat bevizsgálta, majd az egész szállítmányt továbbította TI-nek.
Pfaff 1982. április 19-én nyújtott be szabadalmi bejelentést, aminek következtében a kritikus időpont, vagyis az egyéves türelmi idő kezdeti időpontja 1981. április 19. volt. A bejelentésre 1985. január 1-jén 4 491 377 számmal engedélyeztek szabadalmat.
Pfaff bitorlási pert indított a Wells Electronics cég ellen. A járásbíróság (district court) megállapította, hogy az alperes bitorolja Pfaff szabadalmának bizonyos igénypontjait. A bíróság döntése szerint az a tény, hogy Pfaff terméke a szabadalmi bejelentés előtt már kereskedelmi forgalomba került, nem befolyásolta a találmány újdonságát, mert találmánya a kritikus időpontban még nem volt fizikailag befejezve. A Szövetségi Fellebbezési Bíróság (SzFB) megváltoztatta a járásbíróság döntését. Indokolása szerint az a döntő, hogy a kereskedelmi forgalomba hozatal időpontjában a találmány készenléti foka alapján el lehetett-e várni, hogy a befejezéskor működni fog a szándékolt felhasználási területen.
Pfaff foglalatának egyetlen elemét sem állították elő a kritikus időpontig megfogható termék alakjában. Ennek ellenére a bíróság arra a tényre támaszkodott, hogy (1) a gyártónak küldött rajzok elég részletesek voltak konkrét méret- és anyagadatokkal, és így gyakorlatilag egy prototípussal voltak egyenértékűek; (2) Pfaff annyira bízott abban, hogy a tervei alapján készítendő tárgy alkalmas lesz a szándékolt célra való felhasználásra, hogy a nagyüzemi gyártást prototípus elkészítése nélkül kezdte el; és (3) az igényelt találmány viszonylag egyszerű készülék volt, amiből arra lehet következtetni, hogy a foglalat kellő mértékben - bár nem fizikai értelemben - ki volt fejlesztve ahhoz, hogy az egyéves türelmi időt megkezdettnek lehessen tekinteni. Pfaff 1998. március 9-én a Legfelsőbb Bírósághoz kérelmet nyújtott be az alábbi kérdés megválaszolására: "Arra a régóta megalapozott törvényes meghatározásra tekintettel, hogy az egyéves türelmi idő a kereskedelmi forgalomba hozatal vonatkozásában csak akkor indulhat, amikor egy találmány teljesen ki van dolgozva, a Pfaff-féle szabadalom az amerikai szabadalmi törvény 102(b) szakasza alapján érvénytelennek tekinthető-e, ha Pfaff találmánya nem volt teljesen kész szabadalmi bejelentésének benyújtási napja előtt több mint egy évvel?
A Bíróság először azt tanulmányozta, hogy a 102(b) szakasz szerint hogyan kell értelmezni a "találmány" szót. Ha ehhez a találmány fizikai megvalósítására van szükség, Pfaff később igényelt találmánya a törvény értelmezése alapján nem lehetett kereskedelmi forgalomban a kritikus időpont előtt. A Bíróság a szabadalmi törvény 102(g) szakaszának szövege alapján úgy találta, hogy a "találmány" fogalma nem kívánja meg a fizikai megvalósítást, majd azt vizsgálta, hogy a SzFB által megállapított "lényegileg kész" standard elfogadható megközelítése a törvényes türelmi idő kezdőpontjának meghatározásához. A Bíróság elutasította ezt a standardot, mert úgy találta, hogy a "lényegileg kész találmány" szövegezés megtévesztő és következetlen, minthogy a 102(b) szakasz szövege "találmány"-ra, nem pedig "lényegileg kész találmány"-ra utal. Ehelyett a Bíróság kétlépéses próbát állapított meg annak meghatározására, hogy mikor kell a terméket kereskedelmi forgalomban levőnek tekinteni. Ennek megfelelően az egyéves türelmi idő akkor indul, amikor az alábbi két követelményt kielégítették:
- a terméket fel kell ajánlani kereskedelmi eladásra és
- a találmánynak "szabadalmazásra késznek" kell lennie. A Bíróság a második követelmény kapcsán megállapította, hogy egy találmány kétféle úton válhat szabadalmazásra késszé:
- amikor ténylegesen gyakorlatba vették, vagy
- amikor a feltaláló rajzok vagy más kifejezési mód használatával olyan leírást készített, amely szakember számára lehetővé teszi a találmány gyakorlatbavételét.
Végül a Bíróság a kétrészes próbát a Pfaff esetében ismert tényekre alkalmazta. Minthogy Pfaff elismerte, hogy a kritikus időpont előtt találmányát felajánlotta kereskedelmi eladásra, az egyetlen kérdés az volt a Bíróság számára, hogy Pfaff találmánya a kritikus időpont előtt "szabadalmazásra kész" volt-e. A gyártónak küldött részletes rajzok alapján a Bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a kérdéses találmány szerinti foglalat a kritikus időpont előtt szabadalmazásra kész volt, mert egy szakember a találmányt gyakorlatba vehette volna a gyártónak küldött műszaki rajzok alapján.
A Legfelsőbb Bíróság tehát megerősítette, hogy a gyakorlatbavételnek nem kell feltétlenül megindítania az egyéves türelmi időt a "kereskedelmi forgalom" 102(b) szakaszban foglalt tilalma vonatkozásában. A Bíróság azonban új standardot állított föl annak meghatározására, hogy egy találmány kellő mértékben ki van-e dolgozva ahhoz, hogy a kereskedelmi forgalom tilalma vonatkozzék rá. A bírósági döntésből következik, hogy bizonyos típusú találmányok esetén a "szabadalmazásra kész" előírás miatt a türelmi idő a termék kifejlesztésének korábbi időpontjában kezdődik.
B) Az Amerikai Egyesült Államok Szabadalmi Hivatala bevezette az elektronikus védjegy-bejelentési rendszert (Trademark Electronic Application System, TEAS), amely lehetővé teszi, hogy a bejelentők az interneten keresztül közvetlenül nyújtsanak be védjegybejelentést.
A Szabadalmi Hivatal elnökhelyettese egy harmadik fél számára engedélyt adott egy tárgyak felemelését segítő készülékre vonatkozó olyan szabadalom használatára, amely megszűnt, majd újból érvénybe helyezték. A szabadalom évdíjfizetés elmulasztása miatt szűnt meg 1993 márciusában. 1994 novemberében nyújtottak be újbóli érvénybehelyezésre vonatkozó kérelmet, és annak 1995 májusában adtak helyt. A közbeeső időszakban, amikor a szabadalom nem volt érvényben, egy vállalkozó (a továbbiakban V.) lépéseket tett a találmány gyakorlatbavételére.
A szabadalom újbóli érvénybehelyezése után V. a Szabadalmi Hivatal elnökétől engedélyt kért a találmány hasznosításának folytatásához.
A Hivatal elnöke azt vizsgálta, hogy V. a szabadalom tárgyát valóban gyakorlatba vette-e a megadott időszakban. Bár V. csak egy eskü alatti nyilatkozatot nyújtott be a kereskedelmi forgalomra vonatkozó számadatokkal és egy rajzzal az általa forgalmazott készülékről (amely nyilvánvaló módon megfelelt a szabadalom szerinti készüléknek), a Hivatal elnöke ellenkező bizonyíték hiányában megállapította, hogy V. egyértelműen lépéseket tett a találmány hasznosítására a szabadalmi oltalom megszűnését követően, de az újbóli érvénybehelyezés előtt. Ennek alapján V. kényszerengedélyt kapott a további hasznosításra is.
Ebből az ügyből arra lehet következtetni, hogy kényszerengedély megadásához csupán annak bizonyítására van szükség, hogy a találmány gyakorlatbavétele a szabadalmi oltalom megszűnésének időtartamára esett.
Ausztriában 1999. február 1-jén a szabadalmakra és használati mintákra vonatkozó törvényes rendelkezések vonalán változtatások léptek hatályba, amelyek közül a fontosabbakat az alábbiakban foglaljuk össze. Bevezették a belső elsőbbség jogintézményét. Ennek megfelelően lehetőség van arra, hogy egy olyan korábbi osztrák szabadalmi vagy használati minta bejelentés esetén, amelynek tárgyát a benyújtás napjától számított 12 hónapon belül továbbfejlesztették, 12 hónapon belül elsőbbséget igényeljenek egy olyan új bejelentés számára, amely magában foglalja mind az eredeti, mind az új fejlesztésnek megfelelő kinyilvánítást.
Az osztrák használati minták "leágaztatása" válik lehetővé minden olyan szabadalmi bejelentésből, amely Ausztriára nézve hatályos, vagyis mind nemzeti bejelentések, mind olyan európai és nemzetközi bejelentések esetén, amelyekben Ausztriát megnevezték, megfelelő használati minta bejelentést lehet benyújtani a szabadalmi bejelentés elsőbbségével. Ilyen leágaztatásra a szabadalmazási eljárás befejezésétől számított 2 hónapon belül - európai szabadalmak esetén tehát a felszólalási határidő lejártától számított 2 hónapon belül, és ha felszólalást nyújtottak be, az eljárás lezárásától számított 2 hónapon belül - van lehetőség.
Mostanáig Ausztriában a korábbi jogok vonatkozásában a teljes kiterjesztésű technika állása ("whole contents approach") volt érvényben. Ennek megfelelően a korábbi elsőbbségű, de még nem publikált szabadalmi és használati minta bejelentések teljes tartalma a technika állásához tartozott. A korábbi elsőbbségű, de még nem publikált európai és nemzetközi szabadalmi bejelentések vonalán változás történt, mert az európai szabadalmi bejelentések csak akkor minősülnek a technika állásához tartozónak, ha Ausztriára nézve a megnevezési illetéket ténylegesen lerótták, míg a nemzetközi bejelentések csak akkor, ha Ausztriában megindították a nemzeti szakaszt.
Az 1994. január 1-je után benyújtott európai szabadalmi bejelentések kapcsán az igényrontás feltételei ugyanazok, mint az osztrák szabadalmak esetében, vagyis az európai szabadalmakra nézve újdonságrontóként nevezhetők meg a korábbi, még nem publikált használati minták is. A szabadalmi törvény rendelkezései az osztrák használati mintákra is érvényesek, vagyis az eddigi "igényrontó kiterjesztésű technika állása" ("prior art approach") helyett itt is a teljes kiterjesztésű technika állása érvényes.
A) 1998. szeptember 23-án Dél-Korea kormánya úgy módosította a szabadalmi törvényt, hogy 1999. január 1-jétől kezdve lehetővé tette a szabadalmi bejelentések elektronikus benyújtását. Egyúttal az is lehetővé vált, hogy a Szabadalmi Hivatallal folytatott levelezés, például nyilatkozatok benyújtása is elektronikus úton történjék, számítógép-hálózaton keresztül online, vagy pedig hajlékony lemez felhasználásával.
B) A használati minta törvényt úgy módosították, hogy 1999. január 1-jétől kezdve a használati minta bejelentéseket alaki vizsgálat után, de érdemi vizsgálat nélkül lajstromozzák.
Egyúttal a szabadalmi törvényt is módosították. Ennek megfelelően az olyan bejelentő, aki mind használati minta, mind szabadalmi bejelentést be kíván nyújtani, jogosult először használati minta oltalmat kapni, és ezt követő egy éven belül benyújthat szabadalmi bejelentést, igényelve a használati minta bejelentés elsőbbségét. Ha az így benyújtott szabadalmi bejelentésre oltalmat engedélyeznek, a bejelentőnek ejtenie kell a lajstromozott használati mintát.
C) Az Iparjogvédelmi Hivatal bejelentette, hogy gyorsítani fogja a bejelentések vizsgálatát és egyúttal tovább növeli az elővizsgálók számát, egyidejűleg csökkentve az adminisztrációs létszámot. A szabadalmi és használati minta bejelentések vizsgálati ideje mostanáig körülbelül 36 hónap, a védjegy- és mintabejelentéseké körülbelül 17 hónap volt. Ezt az időtartamot a közeljövőben 30 hónapra, illetve 12 hónapra kívánják csökkenteni.
D) 1998. júniusi tájékoztatónkban hírt adtunk arról, hogy megkezdte működését a Szabadalmi Bíróság, amelynek eddigi működése azt a meglepő tényt bizonyítja, hogy ez a Bíróság a hozzá kerülő ügyeket 6 hónapon belül elintézi. Az 1998. október 1-jéig, vagyis a megalakulástól számított első fél évben kezelt 374 ügyben 17 ügyet két hónapot belül, 71 ügyet 3 hónapon belül, 154 ügyet 4 hónapon belül és 92 ügyet 6 hónapon belül intéztek el. A korábbi Fellebbezési Bíróság egy szabadalmi üggyel átlagosan 14,6 hónapig, a mintaügyekkel 19 hónapig és a védjegyügyekkel 14,5 hónapig foglalkozott. Az eddigi tapasztalatok alapján az várható, hogy a Szabadalmi Bíróság a szabadalmi és használati minta ügyeket 6-7 hónap alatt, a minta- és védjegyügyeket pedig 4-5 hónap alatt fogja elintézni, kivéve azokat az eseteket, amelyeket valamilyen körülmény bonyolultabbá tesz.
E) A dél-koreai Legfelsőbb Bíróság döntése szerint a RARAAVIS védjegy hasonló a LA RA védjegyhez. A döntés indokolása rámutat, hogy a fogyasztók a RARAAVIS védjegyet RARA hangzásra rövidíthetik, ami az áru származása tekintetében zavart okozhat, amikor a fogyasztó a két védjeggyel külön-külön találkozik eltérő helyen és időben. Ennek alapján a RARAAVIS védjegy lajstromozására vonatkozó kérelmet elutasították.
F) A Szabadalmi Hivatal Fellebbezési Tanácsa elutasította a MOZART védjegy lajstromozására irányuló kérelmet arra hivatkozva, hogy a védjegy árthat a híres osztrák zeneszerző hírnevének. A Legfelsőbb Bíróság azonban megváltoztatta ezt a döntést, megállapítva, hogy a védjegy az elhalálozott személynek csupán a nevét mutatja, és a személlyel nem áll semmilyen kapcsolatban. Ezért nem mondható, hogy a védjegy az elhalálozott híres személy vonatkozásában félrevezeti a fogyasztókat, és így lajstromozható.
G) 1998 júliusában a dél-koreai Legfelsőbb Bíróság szóbeli tárgyalást tartott egy olyan ügyben, ahol egy lajstromozott védjegy egy másik bejelentő számára való lajstromozhatóságának ügyében kellett dönteni. A HAE SUNG védjegyet az egyik bejelentő tankokra, helikopterekre, kerékpárokra, emelőkre és hasonló árukra lajstromoztatta. A másik bejelentő ugyanezt a védjegyet gépkocsimotorok hengerfejtömítésére kívánta lajstromoztatni.
A Bíróság úgy döntött, hogy mindkét védjegy lajstromozható, mert azok a fogyasztók megtévesztése nélkül létezhetnek egymás mellett, tekintettel arra, hogy a két ügyben teljesen eltérők a gyártók, a kiskereskedők és a fogyasztók.
Az Egyesült Arab Emirátusok kormánya szakértő bizottsággal törvénytervezetet dolgoztatott ki a szabadalmi törvény módosítására. A tervezet szerint - ellentétben a jelenlegi törvényi szabályozással - a gyógyszerek és a gyógyászati termékek is szabadalmazhatók lesznek.
A biotechnológiai találmányok oltalmára vonatkozó Irányelveket 1998. június 16-án második olvasásban elfogadta az Európa Tanács, és azok 1998. július 30-án, az Európai Közösség hivatalos lapjában való kihirdetés napján léptek hatályba. Ennek megfelelően a biotechnológiai találmányoknak 2000. július 30-ig a tagországok szabadalmi törvényei szerint szabadalmazhatóknak kell lenniük. Az Irányelvek szerint a biológiai anyagot tartalmazó vagy abból álló termékekre vagy a biológiai anyag előállítására, feldolgozására vagy használatára vonatkozó eljárásokra vonatkozó találmányok szabadalmazhatók, és az olyan biológiai anyag, amelyet természetes környezetéből műszaki eljárással különítettek el, szabadalom tárgya lehet akkor is, ha korábban a természetben előfordult. Az emberi test vagy egyes elemeinek egyszerű felfedezése nem szabadalmazható; szabadalmazható azonban az emberi testből elkülönített vagy egy műszaki eljárással más módon előállított elem, például egy génszekvencia.
Az Irányelvek szerint nem szabadalmazhatók a közrendbe vagy közerkölcsbe ütköző biotechnológiai találmányok, különösen az olyan eljárások, amelyek állatok genetikai azonosságát módosítják és az állatnak szenvedést okoznak anélkül, hogy ember vagy állat számára lényeges hasznot eredményeznének. Nem szabadalmazhatók továbbá az ilyen eljárásokból származó állatok, az emberi lények klónozására és genetikai azonosságuk módosítására szolgáló eljárások, valamint a humán embriók felhasználása ipari vagy kereskedelmi célra.
A farmerek kedvezményben részesülnek, mert a biotechnológiai szabadalom tulajdonosa jogának megsértése nélkül használhatják az oltalmazott növényi és állati szaporítóanyagot.
Hollandia volt az egyetlen ország, amely a javaslat ellen szavazott, és októberben bejelentette, hogy az Európai Törvényszék előtt pert indított az Irányelvek érvénytelenítése érdekében, különböző jogi érvekre, így többek között arra hivatkozva, hogy az Irányelvek nélkülözik a megfelelő jogi alapot, sértik az emberi jogokat, összeegyeztethetetlenek nemzetközi szerződésekkel, és belső ellentmondást tartalmaznak a növény- és állatfajtákra enge- délyezett oltalom vonatkozásában. Az 1998. júniusi szavazáson Belgium és Olaszország tartózkodott.
Jelenleg teljesen bizonytalan, hogy a holland kereset eredményes lesz-e, és azt sem lehet tudni, hogy az Európai Törvényszék mikor fogja az ügyet megtárgyalni. Egyértelmű azonban, hogy a holland kifogás olyan bizonytalanságot okoz, amelyet éppen az Irányelvekkel kívántak kiküszöbölni.
Észtország kormánya 1998. augusztus 18-án letétbe helyezte a védjegyek
nemzetközi lajstromozására vonatkozó Madridi Megállapodás
csatlakozási okmányát. Ennek megfelelően a Madridi
Jegyzőkönyv Észtország vonatkozásában
1998. november 18-án lépett hatályba.
A) 1998. július 1-je óta meg lehet gyorsítani a szabadalmi bejelentések elővizsgálati
eljárását azzal, ha a bejelentő a benyújtás
napjától számított egy éven belül kér
vizsgálatot.
B) A japán Legfelsőbb Bíróság 1998.
október 17-én a szellemi tulajdon védelmének bitorlásokkal
kapcsolatos területén fennálló nehézségek
kiküszöbölésére az alábbi pontokban
ismertetett gyakorlat bevezetését határozta el.
a) A Tokiói Kerületi Bíróságon szabadalmi
perek vizsgálatával foglalkozó különleges
részleget állítanak fel, amely két bíróból
és két szakvizsgálóból fog állni. Így
ezen a Bíróságon a szellemi tulajdonjogokkal foglalkozó
eddigi két szaktanács mellett egy harmadik is fog működni.
b) 1999-től kezdve a Legfelsőbb Bíróságnak
ki kell képeznie olyan bírókat, akik szakértők
lesznek szabadalmi peres ügyekben.
c) 1999-ben a Legfelsőbb Bíróságnak növelnie
kell a szabadalombitorlási perekkel foglalkozó bírók
számát.
d) A Legfelsőbb Bíróságnak a szabadalombitorlási
perekkel foglalkozó bíróit külföldi szabadalmi
bíróságokhoz kell elküldeni a nemzetközi
gyakorlat elsajátítása céljából.
Ezeket a változtatásokat az tette szükségessé,
hogy a szabadalombitorlási perek száma 1990-ben 300 volt,
míg az 1990-es évek második felében ez a szám
500-600-ra nőtt. Emellett az elintézetlen peres ügyek
száma az 1992. évi 828-ról 1997 végéig 1814-re
nőtt.
C) Japánban több év óta olyan irányzat
tapasztalható, hogy szigorúbban bírálják
el a bitorlási ügyeket. Ezt bizonyítja, hogy a Tokiói
Kerületi Bíróság a SmithKline Beecham (SB) v.
Fujimoto ügyben 1998. október 12-én a Fujimoto Pharmaceutical
Co., Ltd. (F) alperest 3019 billió jen (közelítőleg
25,2 millió USD) megfizetésére kötelezte a felperes
által licenciadíjak és eladások terén elszenvedett
veszteségek fejében. A bitorlást F azzal követte
el, hogy a felperes tagamet nevű, gyomorfekély elleni szerét
cyclock néven forgalmazta. A bitorlás időszaka 1986
decemberétől 1993. szeptember 5-ig, a felperesi szabadalom
oltalmi idejének lejártáig tartó időszakra
terjedt ki. Ilyen összegű bírságot bitorlási
ügyben még nem ítélt meg japán bíróság.
SB 1973. szeptemberében nyújtott be szabadalmi bejelentést
a tagamet előállítási eljárására,
és a szabadalmat 8 évvel később engedélyezték.
A bíróság megállapította, hogy F az SB szabadalma
által védett eljárással gyártotta az általa
forgalmazott gyógyszert; emellett az akkori Jugoszláviából
(a mai Szlovénia területéről) nagy mennyiségben
importált bitorló terméket, amelyet 1986 és 1993
között hozott kereskedelmi forgalomba.
F azzal érvelt, hogy gyártási eljárása nem
esett SB szabadalmi igénypontjainak oltalmi köre alá,
amivel azonban a bíróság nem értett egyet, és
a bírság egyötödét az elmaradt licenciadíjak
fejében, a fennmaradó négyötöd részt
pedig SB elmaradt haszna fejében állapította meg, 15%-os
haszonkulcsot véve alapul.
A Japán Szabadalmi Hivatal statisztikája szerint az 1990-től
1994-ig terjedő időszakban a japán bíróságok
összesen kb. 46 millió jen bírságot szabtak ki
szabadalmi ügyekben, ami az Amerikai Egyesült Államokban
ugyanezen időszakra eső 92 millió USD-nek kevesebb
mint 1%-a. Japán szakmai körökben remélik, hogy
az ismertetett, igen magas bírság elrettentő hatású
lesz szabadalombitorlások terén.
A) Az AZT néven forgalmazott gyógyszerrel kapcsolatban a Kanadai Szövetségi Bíróság
(KSzB) az alkalmazási igénypontok kérdésével
foglalkozott. A szóban forgó kanadai szabadalom 78 igénypontot
tartalmazott, amelyek közül az első 20, az AZT hatóanyagot
egy gyógyászati hordozóval kombinálva tartalmazó
gyógyászati készítményekre vonatkozott, a
készítmény bármilyen alkalmazására való
utalás nélkül. A fennmaradó igénypontok közül
több vonatkozott a készítmény alkalmazására
humán retrovírus-fertőzések kezelése vagy
megelőzése, különösen AIDS kezelése
vagy megelőzése céljából.
A szabadalommal kapcsolatos bitorlási perben az alperes
azzal érvelt, hogy ezek az alkalmazási igénypontok
érvénytelenek, mert tárgyuk csupán egy orvosi
kezelés, amit Kanadában régóta nem tartanak szabadalmazhatónak.
1972-ben a Legfelsőbb Bíróság a Tennesse Eastman
and Co. et al. v. Commissioner of Patents ügyben egy olyan igénypontot
vizsgált, amely sebészeti beavatkozások után a
vágásoknak egy ismert kötőanyaggal való lezárására
vonatkozott. A Bíróság arra a következtetésre
jutott, hogy a találmány fogalmának törvény
szerinti meghatározása nem vonatkozik az orvosi kezelési
módszerekre. Ez az értelmezés bizonyos mértékig
az akkori szabadalmi törvénynek azon a rendelkezésén
alapult, hogy gyógyszerre nem engedélyeztek szabadalmi oltalmat,
és a Bíróság úgy látta, hogy az orvosi
kezelési módszerekre vonatkozó igénypontok engedélyezése
ütközne az ilyen rendelkezés alapját képző
jogalkotói szándékkal.
A Tennessee Eastman döntést 1986-ban a Szövetségi
Fellebbezési Bíróság egy másik döntése
követte az Imperial Chemical Industries Co., Ltd. v. Commissioner
of Patents ügyben, ahol a Bíróság hangsúlyozta,
hogy a Tennessee Eastman ügyben a kanadai szabadalmi törvény
egy alapelvét tárgyalták meg, amely független
volt a törvény konkrét rendelkezéseitől.
Ennek következtében a szabadalmi törvény olyan
módosítása, amely lehetővé teszi az új
gyógyszerekre vonatkozó termékigénypontok engedélyezését,
nem befolyásolja az orvosi kezelési módszerek szabadalmazhatóságának
kérdését.
Az AZT ügyben azonban a szabadalmas azt kérte, hogy a bíróság
alkalmazza a Shell Oil Co. v. Commissioner of Patents ügyben
a Legfelsőbb Bíróság által hozott döntést,
amely kimondja, hogy egy ismert vegyület új alkalmazására
lehet szabadalmat kapni.
A KSzB utalt arra, hogy a Shell Oil ügyben hozott döntést
követően a Szabadalmi Hivatal elnöke egy olyan bejelentés
kapcsán, ahol a hatóanyagot egy korábbi amerikai egyesült
államokbeli szabadalmi leírásban már kinyilvánították,
engedélyezett alkalmazási igénypontokat, megállapítva:
"Egy ismert vegyület új alkalmazása találmánynak
minősül, amely jogosult lehet szabadalmi oltalomra."
A KSzB megállapította, hogy bár a Tennessee Eastman
ügyben a Legfelsőbb Bíróság elutasított
egy ismert vegyület új alkalmazásán alapuló
kezelési módszert, és bár az AZT vegyület
önmagában ismert, a szóban forgó AZT szabadalom
egyaránt tartalmaz új formulázási, valamint a
formulázással kapott kompozíció alkalmazására
vonatkozó igénypontokat, és ilyen alapon más elbírálás
alá esik, mint a Tennessee Eastman ügy. Az alkalmazási
igénypontok fenntartása nem szolgáltatna a szabadalmas
számára olyan oltalmat, amilyet másképp nem kaphatna
meg, mert a szabadalmasnak már kizárólagos joga volt
a kompozíció előállítására, használatára
és eladására.
A KSzB további döntések elemzése után arra
a kérdésre tért vissza, hogy lehet-e egy ismert vegyületet
olyan új gyógyászati kompozíció alkalmazására
vonatkozó igénypont alakjában szabadalmaztatni, amely
nem orvosi kezelési módszer. Más szavakkal: a feltalálók
csupán egy kezelési módszert találtak fel az ismert
vegyület felhasználásával, vagy pedig egy ismert
vegyület gyógyszerként való új alkalmazását
találták fel? A KSzB szerint a szabadalmi leírásban
megadott adagolási útmutatás általános volt,
és nem vonatkozott valamilyen sajátos betegségre vagy
alkalmazásra, sem pedig kezelésre vagy megelőzésre.
Kidolgozásához szükség volt szakmai ügyességre
és ítélőképességre. Ezért a kompozíció
alkalmazására vonatkozó igénypontokat a Bíróság
fenntartotta.
B) Védjegyekre vonatkozó számos kanadai döntésben
az az elv érvényesült, hogy egy védjegynek az
első része a legfontosabb a védjegy azonosítása
szempontjából, mert ez kelt döntő benyomást
a közönségben. Ezt az alapelvet a KSzBa Fonorola Inc.
v. Motorola Inc. et al. ügyben hozott újabb döntésében
átértékelte, és megerősítette a Védjegyfelülvizsgálati
Bíróságnak azt a határozatát, hogy a FONOROLA
védjegy bejelentője elmulasztotta bizonyítani, hogy
nincs komoly valószínűsége a FONOROLA
név és a közismert MOTOROLA lajstromozott védjegy
összetévesztésének. Ennek megfelelően a FONOROLA
védjegyre vonatkozó bejelentés valószínűleg
összetéveszthető a MOTOROLA lajstromozott védjeggyel,
ami részben annak tulajdonítható, hogy az első
három betű eltérése ellenére közös
a két védjegy OROLA végződése.
Mindkét fél telekommunikációs rendszerekkel kapcsolatos
árukat és szolgáltatásokat adott el. A bíróság
azt állapította meg, hogy a hasonlóságot a két
védjegy utolsó öt betűjének azonos megjelenése
és kiejtése okozza, aminek következtében ez a
végződés jelentősen befolyásolja a védjegyek
egészének elbírálását. Ezért indokolt
az eltérés azoktól a korábbi döntésektől,
amelyek két védjegy közötti hasonlóság
megítélésekor az első szótagnak tulajdonítottak
elsődleges jelentőséget.
A kínai védjegytörvény szerint az első bejelentő számára lajstromozzák
a védjegyeket. Ennek az elvnek az alapján egyes vállalatok
szándékosan lajstromoztatják más vállalatok
híres védjegyeit eltérő áruosztályokban
és szolgáltatásokra, majd a védjegy eredeti tulajdonosának
eladásra kínálják fel az ilyen lajstromozott védjegyeket.
Ez a tevékenység nyilvánvalóan sérti a polgári
törvénykönyvnek a becsületességre és
hitelességre vonatkozó általános elveit.
Egy A-nak nevezett kínai társaság 1995 decembere óta
más társaságok 200-nál több védjegyére
vonatkozó lajstromozási kérelmet nyújtott be más
osztályokban, és sikerült 156 olyan védjegyet
lajstromoztatnia, amelyek más vállalatok híres és
közismert kínai védjegyei és kereskedelmi nevei.
Az A társaság rendkívül magas áron ajánlotta
fel a védjegytulajdonosoknak az ilyen védjegyeket. Ez az
érintett vállalatok és a köz részéről
erős kritikát vont maga után, és több
vállalat felszólalást, illetve törlési keresetet
nyújtott be a Kínai Védjegyhivatal Fellebbezési
Tanácsához.
A Hivatal helyettes igazgatója kijelentette, hogy az A társaság
tevékenysége nyilvánvalóan tisztességtelen,
és a Hivatal az ilyen védjegylajstromozásokat törölheti,
tekintet nélkül arra, hogy a törlést kérték-e
vagy sem. Ennek az álláspontnak az alapján az A vállalat
számára lajstromozott 67 védjegyet töröltek,
és a fennmaradó hasonló lajstromozásokat is vizsgálják.
Így valószínű, hogy Kínában határozattan
tilos lesz ilyen védjegyeket lajstromoztatni.
A mexikói kormány 1996. október 26-án hatályba léptette a növényfajtákra
vonatkozó törvényt annak eredményeként, hogy
korábban csatlakoztak az új növényfajták
oltalmára vonatkozó (UPOV) egyezményhez. 1998. szeptember
25-én a törvény végrehajtási utasítása
is hatályba lépett, amely néhány különleges
rendelkezést is tartalmaz; ezek közül a legfontosabbakat
az alábbiakban foglaljuk össze.
A 7. szakasz szerint külföldi termesztők jogai
csak akkor oltalmazhatók Mexikóban, ha a külföldi
termesztők országa viszonosságot biztosít a mexikói
termesztők számára.
A 16. szakasz szerint a megfelelő külföldi bejelentés
elutasítása vagy visszavonása azt eredményezi,
hogy a Mexikóban benyújtott bejelentés elsőbbségének
kérelmét nemlétezőnek tekintik.
A 42. szakasz szükséghelyzetben adandó használati
engedélyre vonatkozik, és úgy rendelkezik, hogy
amikor egy növényfajtának, például főzelékfélének
a kielégítő termelése az ország egy meghatározott
területén vagy az egész országban nem kellően
biztosított, de a lajstromozott növényfajta alkalmas
a hiány megszüntetésére, az oltalom tulajdonosának
vagy jogutódjának lehetőséget kell nyújtani
a hiány pótlására. Ha azonban a lajstromozott
növényfajta tulajdonosa nem tudja pótolni a hiányt
vagy nem érdekelt annak pótlásában, a Mezőgazdasági
Minisztérium nyilvános versenytárgyalást hirdet
harmadik személyek számára.
Monaco kormánya 1998. október 23-án letétbe helyezte a mikroorganizmusok szabadalmi eljárás
céljára történő letétbehelyezésének
nemzetközi elismerésére vonatkozó Budapesti Szerződéshez
való csatlakozás okmányát. Így ez a Szerződés
Monaco vonatkozásában 1999. január 23-án lépett
hatályba.
A) A Szövetségi Szabadalmi Bíróság újabban több döntést közölt,
amely italok tárolására szolgáló edények
alakjának lajstromozhatóságával kapcsolatos. Ezeket
az edényeket háromdimenziós védjegyként jelentették
be.
A Bíróság többek között megállapította,
hogy az italok tárolására szolgáló edények
lajstromozható védjegyek, és akkor minősülnek
megkülönböztető jellegűnek, ha alakjuk olyan
mértékben különbözik az italtárolásra
általánosan használt edények alakjától,
hogy ez megkülönböztető jelleget kölcsönöz.
Színlajstromozásra vonatkozó két edényalakról
hoztak külön döntést. Az egyik fekete dugóval
ellátott tejfehér palackra vonatkozott. Ezzel kapcsolatban
a bíróság megállapította, hogy ez a színkombináció
nem kölcsönöz megkülönböztető jelleget,
mert a fehér porcelán és a fekete dugó nem szokatlan
az italpalackok esetében, és eredetükre nézve
sem szolgáltat sajátos tájékoztatást. A másik
ügyben a bíróság megállapította, hogy
a barna vagy a sötétzöld színű palack az
ital korai öregedésének megelőzésére
szolgál. A zöld és a kék színárnyalat
a frissesség és tisztaság érzetét kelti.
Ilyen okok miatt a bíróság megtagadta a zafirkék
színű palack oltalmára vonatkozó kérést.
Minthogy a Szövetségi Legfelsőbb Bíróság
nem döntött a háromdimenziós védjegyek megkülönböztető
jellegének kérdésében, a Szabadalmi Bíróság
engedélyezte fellebbezés benyújtását a Legfelsőbb
Bírósághoz azokban az esetekben, amikor ezt kérték.
B) A Szövetségi Legfelsőbb Bíróság
"Scherbeneis" vezérszavú döntésében
megállapította, hogy a használati mintákra vonatkozó
törlési eljárásban a lajstromozott alakot kell
a vizsgálat tárgyává tenni akkor is, ha a minta
tulajdonosa később módosított igénypontokat
nyújtott be.
Az új igénypontok benyújtását csupán
a tágabb oltalmi körű minta törlése elleni
kifogásról való lemondásnak kell tekinteni. Ezt
a lemondást azonban világosan és feltételek nélkül
kell kinyilvánítani. Ilyen lehetőség nincs akkor,
amikor az újonnan benyújtott igénypontok az oltalmi
kör meg nem engedett bővítését eredményezik
és így nem tekinthetők a használati minta tárgyának.
Omán szultánja rendeletben jóváhagyta, hogy az ország csatlakozzék a Párizsi
Uniós Egyezményhez.
15. Szabadalmi Együttműködési Szerződés
A) 1999. január 1-jétől kezdve az alapilleték és a megjelölési illeték
együttes összege 200 CHF-fel csökken, ha a bejelentő
a papíron benyújtott nemzetközi bejelentéshez
hajlékony lemezen elektronikus másolatot is csatol.
B) 1998 első 9 hónapjában a genfi Nemzetközi
Irodához
49 833 nemzetközi bejelentés érkezett a különböző
átvevő hivataloktól. Ez 1997 hasonló időszakához
képest 19,9%-os növekedést jelent. Ugyanezen időszak
alatt 35 550 nemzetközi elővizsgálati kérelmet
nyújtottak be, ami az előző év hasonló időszakához
viszonyítva 17,5%-os növekedésnek felel meg.
A) Szingapúrban új védjegytörvény fog rövidesen hatályba lépni.
A jelenleg hatályos védjegytörvény alapvetően
az 1938. évi angol védjegytörvényen alapszik.
Az új védjegytörvényt 1998. október 12-én
terjesztették a Parlament elé és november 26-án
módosítás nélkül elfogadták, így
életbelépéséhez már csak elnöki jóváhagyás
szükséges. Az új törvény nagy vonalakban
hasonlít az 1994. évi angol védjegytörvényhez,
de vannak bizonyos különbségek, amelyek egyes esetekben
fontosak lehetnek. Néhány vonatkozásban az új
törvény az 1995. évi ausztrál védjegytörvény
rendelkezéseit alkalmazza.
Az új törvény egyszerűsíti és korszerűsíti
a védjegyekre vonatkozó szabályozást, és
lehetővé teszi, hogy Szingapúr teljesítse a Párizsi
Uniós Egyezményben és az Általános Vámtarifa
és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) szellemi tulajdonjogok
kereskedelmi szempontjaira vonatkozó szabályozásában
(TRIPS) előírtakat, valamint azt, hogy csatlakozni tudjon
a védjegyekre vonatkozó nemzetközi egyezményekhez,
így a Madridi Jegyzőkönyvhöz.
Az új törvény szerint a védjegy vizuálisan
észrevehető jel, amely grafikusan ábrázolható
és alkalmas áruk vagy szolgáltatások megkülönböztetésére;
az árukkal a kereskedelemben kell foglalkozni, illetve a szolgáltatásokat
ott kell nyújtani. Az utóbbi követelmény miatt
a csupán hirdetésben szereplő védjegyek nem lajstromozhatók.
Az új törvény oltalmazza a közismert védjegyeket,
és lehetővé teszi kollektív védjegyek lajstromozását,
valamint azt, hogy elsőbbséget - a Párizsi Uniós
Egyezmény tagállamaiban benyújtott bejelentéseken
kívül - a Kereskedelmi Világszervezet tagállamaiban
benyújtott korábbi bejelentés alapján is lehessen
igényelni.
A régi törvény előírja, hogy a védjegyet
a tulajdonosnak kell használnia, de engedélyezi a lajstromozott
használó általi vélt használatot is. Az új
törvény csupán nyilatkozatot kíván arra
nézve, hogy a védjegyet a kereskedelemben "a bejelentő
használja vagy az ő engedélyével használják".
Egy függő bejelentés, amelyet az új törvény
hatálybalépése előtt még nem hirdettek meg,
e határidőtől számított 6 hónapon belül
átalakítható az új törvény hatálya
alá eső bejelentéssé. Az átalakított
bejelentés azonban elveszti eredeti benyújtási (vagy
elsőbbségi) napját, és úgy kezelik, mint
az új törvény hatálybalépése után
közvetlenül benyújtott bejelentést. Az
ilyen átalakítás azért lehet célszerű,
mert az új törvény szerinti lajstromozási
követelmények kevésbé szigorúak.
Az új törvény kimondja, hogy a lajstromozott védjegyből
származó jogok kimerülnek, ha a védjeggyel ellátott
árukat a tulajdonos vagy az ő hozzájárulásával
harmadik személy a világon bárhol forgalomba hozta.
Az új törvény szerint a lajstromozás érvénytelennek
minősíthető, ha a védjegyet valamilyen abszolút
lajstromozást gátló ok - például hasonló
védjegy korábbi lajstromozása - fennforgása
ellenére lajstromozták, vagy a lajstromozást csalás
vagy megtévesztés útján érték el.
A közismert védjegyek tulajdonosai megsemmisítési
eljárást kezdeményezhetnek.
Az új törvény szerint a lajstromozás visszavonható,
ha a védjegyet a megfelelő áruk vagy szolgáltatások
vonatkozásában a lajstromozási eljárás befejezésének
időpontjától számított 5 éven belül
nem használták, vagy ha az ilyen használatot megszakítatlan
ötéves időtartamra felfüggesztették, és
a használat hiányát nem tudják megfelelően
indokolni. A régi törvény szerint 5 évnél
fiatalabb védjegy esetén nem lehetséges használat
hiánya miatti megvonás.
B) A szingapúri Parlament 1998. november 23-án első
olvasásban tárgyalta az integrált áramkörök
topográfiájára vonatkozó törvény tervezetét
és azt 1999. januárjában hagyta jóvá. Ilyen
szellemi termékekre vonatkozó oltalmat eredeti, nem köznapi
topográfiákra lehet kapni, amelyeket dokumentációs
alakban feljegyeztek vagy egy integrált áramkörbe beiktattak.
A törvénytervezet szövegezésénél figyelembe
vették a TRIPS Egyezmény előírásait. Ennek
megfelelően nem lehet ilyen oltalmat kapni eljárásokra,
módszerekre, rendszerekre, ötletekre, elvekre és felfedezésekre.
Az oltalomszerzés feltétele, hogy az integrált
áramköri topográfia egy szingapúri állampolgár
vagy lakos vagy a Világkereskedelmi Szervezet tagországának
állampolgárának szellemi terméke legyen. Nincs
szükség lajstromozási vagy letétbehelyezési
eljárásra. A tulajdonos joga, hogy védett topográfiáját
másolja és kereskedelmileg használja. Az a
személy, aki engedély nélkül másolja vagy
kereskedelmileg használja a védett topográfiát,
bitorolja a tulajdonos jogait. Nem minősül bitorlásnak
a nem kereskedelmi jellegű használat és kutatás,
valamint a jóhiszemű, tehát a védettség ismerete
nélküli használat. Ezért a szerzőnek érdekében
áll, hogy a topográfia mindenfajta megjelenési
formáján fel legyen tüntetve a neve és szerzőségi
igénye.
Az oltalmi idő 15 év a megalkotás évétől
számítva. Ha azonban a topográfiát az alkotástól
számított 5 éven belül kereskedelmileg alkalmazzák,
az oltalom az első kereskedelmi alkalmazás évétől
számított 10 év után megszűnik.
Az integrált áramköri topográfiára vonatkozó
jogok teljesen vagy részben átruházhatók. Az átruházást
írásban kell rögzíteni az átruházó
aláírásával. A versenyellenes gyakorlat megakadályozására
kényszerengedély is adható.
Szváziföld kormánya 1998. szeptember 14-én letétbe helyezte a védjegyek
nemzetközi lajstromozására vonatkozó Madridi Megállapodáshoz
és e megállapodás Jegyzőkönyvéhez való
csatlakozás okmányát. Ennek megfelelően mind a
Megállapodás, mind a Jegyzőkönyv Szváziföldön
1998. december 14-én lépett hatályba.
Az 1994-ben módosított szabadalmi törvény szerint a szabadalmak oltalmi ideje 20
év, a használati mintáké pedig 12 év. A szabadalmi
törvény 1997. évi végrehajtási utasítása
lehetővé teszi a gyógyászati és mezőgazdasági
termékekre és az ilyen termékek gyártási
eljárására vonatkozó szabadalom oltalmi idejének
meghosszabbítását, de a szabadalmasnak a szabadalom
gyakorlatbavételére vonatkozó jóváhagyási
bizonylatot kell szereznie. Ha az utóbbi bizonylat megszerzése
a szabadalmi bejelentés közrebocsátását követő
két évnél később történik, a szabadalmas
az oltalmi idő kettőtől öt évig terjedő
hosszabbítását kérheti.
Ilyen kérelmet csak egyszer lehet benyújtani. Ha a szabadalmas
külföldi, az oltalmi idő hosszabbítására
csak akkor van lehetőség, ha a külföldi országa
viszonossági szerződést kötött Tajvannal.
(Jelenleg csak az Amerikai Egyesült Államokkal és Ausztráliával
kötöttek ilyen egyezményt; Japánnal tárgyalások
vannak folyamatban.)
Tongában a Kormány új iparjogvédelmi törvényt terjesztett a Parlament elé,
amelynek végső jóváhagyása 1999. első
negyedében várható.
Az új törvény szerint Tonga saját védjegylajstromozási
eljárást fog bevezetni, vagyis megszüntetik azt a módszert,
hogy a nagybritanniai védjegyeket újralajstromozzák.
Bevezetik az uniós elsőbbség intézményét,
és lehetővé válik a több áruosztályban
való bejelentés. A védjegylajstromozás engedélyezése
előtt fel lehet szólalni. Az oltalmi idő 10 év
lesz, amely hasonló időszakokra megújítható.
Az új törvény hatálybalépésétől
számított 12 hónapon belül az összes lajstromozott
védjegyet újra kell majd lajstromozni.
Törökország kormánya 1998. október 1-jén letétbe helyezte a védjegyek
nemzetközi lajstromozására vonatkozó Madridi Megállapodás
Jegyzőkönyvéhez való csatlakozás okmányát.
Így ez a Jegyzőkönyv Törökország
vonatkozásában 1999. január 1-jén lépett
hatályba.