DR. VERMES PÁL
Iparjogvédelem középfokon:
lehetőségek a főiskolai szintű képzésben
Az iparjogvédelmi képzés és a felsőoktatás
Az iparjogvédelmi képzés helyzete és sajátosságai Mezőtúron
Néhány következtetés
Hivatkozások
Az iparjogvédelmi képzés és a felsőoktatás
Egy közelmúltban megjelent tanulmány1 érdemben, súlyának megfelelően foglalkozik a szellemi tulajdon védelmével. Ez a szellemi tulajdon védelmének egyik lehetséges megközelítési módja. Számtalan más kiindulási pontot is kereshetünk és magának a szellemi alkotások védelmének a jelenlegi helyzete, problémái, főként megoldásuk megítélése is sok szempontú és egyáltalán nem problémamentes.
A tanulmány az "iparjogvédelmi analfabetizmus"-ról is ír, amely megoldást, sőt jellegét tekintve offenzívát igényel. Egyet lehet érteni Ficsor Mihállyal, hogy ebben az iparjogvédelemhez értők ("írástudók") sajátos hiánya játszik szerepet:
- az írástudók területi eloszlása nem szerencsés: éppen ott nincsenek vagy kihasználatlanok, ahol a legnagyobb szükség lenne rájuk - a kevésbé fejlett térségekben;
- "az iparjogvédelem nyelvét felsőfokon értők és beszélők mögé nem sorakozott még fel az alap- és középfokú írástudók serege".
Természetesen korábban felismerte ezt már a Magyar Szabadalmi Hivatal (a továbbiakban MSZH) is. 1998. januárjában felsőoktatási ankétot szervezett az Innovációs Kutató Központtal együtt az iparjogvédelmi oktatásról.2 Az MSZH-ban megalakult az Iparjogvédelmi Tájékoztatási és Oktatási Központ.
Az MSZH több formában vesz részt az iparjogvédelem oktatásában. Már középiskolákban is tartanak tájékoztató előadásokat, iparjogvédelmet oktatnak egyetemeken és főiskolákon, közép- és felsőfokú iparjogvédelmi tanfolyamokat szerveznek.3
Jelen dolgozat a középfokú iparjogvédelmi képzés és a főiskolai oktatás közötti kapcsolatot tárgyalja az egyik képzési hely (Mezőtúr) szempontjából azzal a nem titkolt véleménnyel, hogy a képzés sajátosságai mellett talán másutt hasznosítható tapasztalatok is felmerülnek.
Az iparjogvédelmi képzés helyzete és sajátosságai Mezőtúron
Az iparjogvédelmi képzés Mezőtúron az 1980-as évek második felében az akkori Gödöllői Agrártudományi Egyetem (GATE) Mezőgazdasági Gépészeti Főiskolai Karán indult a Mezőgazdasági Tanszék gondozásában. Kezdetben alapfokú képzés folyt, majd 1991-től középfokú iparjogvédelmi szakvizsga letételére nyílt mód, melynek mai gazdája a felsőoktatási integráció következtében 2000. január 1-jétől létrejött Tessedik Sámuel Főiskola Mezőgazdasági Főiskolai Kar (Mezőtúr) Karbantartás (illetve jogelőd) Tanszéke.
A képzés a "Műszaki fejlesztés és iparjogvédelem" című két féléves tantárgy keretében folyik, melyet az 1999/2000. tanévig a mezőgazdasági gépészmérnöki szak egyes szakirányain (autógépész, mezőgazdasági gépész, minőségbiztosítási) gyakorlatilag kötelező jelleggel, heti 2 óra elméleti órával vettek fel hallgatóink.
Az első félév (a tanulmányok 4. szemeszterében) a műszaki fejlesztés, innováció különböző területeit (fogalmak; gyártmány-, gyártásfejlesztés; színvonalmérés; K+F; minőség; gépminősítések; gazdaságosság stb.) tárgyalja, beleértve a szellemi alkotások szerepét, felhasználásuk módjait a fejlesztési folyamat során.
A második félév (az 5. szemeszterben) tisztán iparjogvédelem. Az iparjogvédelmi oktatás célja, hogy a hallgatók a műszaki fejlesztési ismeretek birtokában konkrét iparjogvédelmi ismereteket kapjanak, ennek alapján képesek legyenek
- a gazdálkodó szervezetekben, intézményekben az iparjogvédelmi tevékenység irányításában, végrehajtásában részt venni;
- a szellemi termékek hasznosításában részfeladatokat végrehajtani.
Ez tehát nem célozza - nem is célozhatja - meg a végzettek önálló iparjogvédelmi feladatok ellátására való alkalmassá tételét. Azonosulva az MSZH vezetésének elképzeléseivel Az eddigi iparjogvédelmi képzést eredményesnek ítéljük. Ennek alátámasztására álljon itt a következő kimutatás.
KÖZÉPFOKÚ IPARJOGVÉDELMI SZAKVIZSGA A Mezőtúron sikertelen vizsgát tett 7 fő (3,6%) közül néhányan - tudomásunk szerint 3 fő - a Hivatalban ismételt és eredményes vizsgát tett. A számszerű adatokon kívül szeretnénk remélni, hogy a célkitűzést, az iparjogvédelmi ismeretekkel történő maradandó "megfertőzöttség"-et is nagyrészt elértük.
A középfokú iparjogvédelmi képzésben résztvevők körében végzett felmérés eredményei
A képzés továbbfolytatásához is szükség van a vélemények egzakt megismerésére, a tapasztalatok összegzésére. Ennek érdekében az 1999/2000. tanévben a tantárgyat felvett 46 fő hallgató körében egyszerű - mindössze 11 kérdésből álló és szöveges véleménykifejtésre módot adó - kérdőíves felmérést készítettünk. Névtelenül 34 db kitöltött kérdőívet (74%) kaptunk vissza. Ezek feldolgozását végeztük el, és szemléltetésül néhány ábrát is bemutatunk. A feldolgozás bizonyos következtetések levonására is módot ad.
A tantárgy felvétele előtt volt-e előzetes ismerete az iparjogvédelem szerepéről, feladatáról, az ismeretek jellegéről? Milyennek tartja a tananyagot a felkészülés szempontjából? (MSZH jgyzet és kari segédlet együtt) Hogyan minősíti a tantárgy követelményrendszerét? Utólag hogyan látja, érdemes volt-e a tantárggyal foglalkoznia? Megítélése szerint hasznosak lehetnek-e az Ön számára a megszerzett ismeretek? Néhány következtetés A karon folyó iparjogvédelmi képzés az eddigi tapasztalatok alapján egyértelműen hasznosnak ítélhető. A legnagyobb eredménynek azt tartom, hogy a tényleges, kézzelfogható ismeretek megszerzése mellett szemléletben kaptak hallgatóink többet és mást mint egyéb tantárgyakban. Végzett hallgatóink legalább érzékelni fogják az iparjogvédelemmel kapcsolatos problémákat, lesz elképzelésük azok megoldására, ismeretük elegendők ahhoz, hogy részt vegyenek iparjogvédelmi ügyek megoldásában és ennek érdekében kommunikációképesek lesznek. Ebben a tantárgyhoz kötötten megszerezhető középfokú iparjogvédelmi szakvizsgának döntő jelentősége van.
Hivatkozások
A tantárgy óráit belső oktatók és az iparjogvédelem részletező előadásait felsőfokú iparjogvédelmi vizsgával rendelkező külső munkatárs tartja. A követelményrendszerben két zárthelyi dolgozat, egy házi feladat és sikeres MSZH-vizsga vagy beszámoló szerepel. A félév gyakorlati jeggyel zárul.
A félév során elsajátított "normál" ismereteket mélyíti el, részletezi, pontosítja, helyezi új megvilágításba az a kiegészítő konzultációsorozat, amelyet már az MSZH munkatársai tartanak a középfokú szakvizsga előkészítésére. Így létrejön a 60 órás tanfolyam [4] az MSZH szakmai-anyagi támogatásával, és lehetővé válik a középfokú iparjogvédelmi szakképesítés megszerzése.
Részben a leírtak alapján a Tessedik Sámuel Főiskola keretében működő karon, Mezőtúron folyó iparjogvédelmi képzés sajátosságai:
(TSF - korábban GATE MFK, Mezőtúr)
1990/91/2. 1991. május 13 11 1991/92/2. 1992. május 17 16 1993/94/1. 1993. dec. 15. 10 9 1994/95/1. 1994. dec. 20 20 1996/97/1. 1996. dec. 16 16 1997/98/1. 1997. dec. 18. 41 41 1998/99/1. 1998. dec. 14. 52 49 1999/2000/1. 1999. dec. 16. 25 25 Összesen 194 187
Az eredményekben döntően közrejátszott az a kifogástalan együttműködés, melyet az MSZH munkatársaival, vezetőivel sikerült kialakítanunk. Segítőkészségüket, támogatásukat mindig élvezhettük és szakmai megítélésüket hallgatóink is elfogadták.
Szeretnénk elérni, hogy a következő tanévtől is kialakuljon egy-egy csoport, amely ismerkedik az iparjogvédelemmel. Ez nem lesz könnyű, hiszen a tantervmódosítás következtében megszűnik a tantárgy részben kötelező jellege. Arra számítunk, hogy erőfeszítéseink ellenére is csökken majd a tantárgyat felvevő hallgatók száma. Nagy az egyes tantárgyak között a konkurencia és további csökkenés várható a heti (ún. kontakt) órák számát illetően.
A kérdések a tantárgy felvételére, a tananyagra, az előadókra, a tantárgy követelményrendszerére, a számonkérés minősítésére és az ismeretek hasznosíthatóságára vonatkoztak.
1. ábra Az előzetes iparjogvédelmi ismeretek aránya
2. ábra Az írott tananyagról alkotott vélemény
3. ábra A tantárgyi követelmények minősítése
4. ábra A tantárgy utólagos megítélése
5. ábra Az ismeretek hasznosításának esélyei
A karon folyó képzés tekintetében fontosnak tartom, hogy
1
2
3
A hazai iparjogvédelmi kultúra fejlesztése. In: Magyar Szabadalmi Hivatal. Tájékoztató kiadvány. MSZH, Budapest, 1999. 35. p.
4
Az ipari és kereskedelmi miniszter 78/1995. (XII. 29.) IKM rendelete az iparjogvédelmi szakképesítésről. Magyar Közlöny, 1995. évi 117. szám p. 7532-7533.