FALUDI GÁBOR
AZ ADATTÁR SZERZŐI JOGI VÉDELME1
-
Az adattár szerzői jogi védelme a korábbi Szjt. alapján
Az adattár, mint mű-fajta védelme az új Szjt.-ben
Az adattár jogszerű felhasználása
Az adattár szabad felhasználása
Az adattár szerzői jogi védelme a korábbi Szjt. alapján
A régi Szjt. végrehajtási rendeletének 1988-as kiegészítése2
világossá tette, hogy a szoftver mű-fajtánál írottakhoz hasonlóan a magyar
jogalkotó idejekorán felismerte, hogy az adattárak a gyűjteményes művek közé
tartozhatnak. A rendelet kifejezetten kimondta, hogy a gyűjteményes művekre
vonatkozó szerzői jogi törvénybeli szabályt kell alkalmazni a számítástechnikai
eszközökkel működtetett (mai kifejezéssel: elektronikus) adattárakra is. Noha a
régi Szjt. szövege maga nem említette, hogy a gyűjtemény védelmének, azaz
gyűjteményes műként való minősülésének feltétele a gyűjtemény alkotóelemeinek
egyéni-eredeti szerkesztése (összeválogatása, elrendezése), a törvény
magyarázatai és bírói gyakorlata ezt kétségtelenné tették.3 Vagyis
csak az egyéni-eredeti szerkesztésű adattárakat illette meg a szerzői
jogvédelem. Ezeket a törvény 1990-ben készített magyarázata – előrelátóan
– adatgyűjteménynek nevezte, ezzel is kifejezve az egyéb, műnek nem
minősíthető adattáraktól való megkülönböztetést. Szintén csak az irodalomból és
a bírói gyakorlatból lehetett arra is következtetni, hogy a gyűjteményes mű,
így az ilyen adattár alkotóelemei nemcsak művek, hanem egyéb anyagok is lehetnek4.
Noha a törvényt magyarázó kommentárok nem tértek ki arra, hogy a szerzői műnek
nem minősülő anyagokból összeállított gyűjtemények védelme hogyan vezethető le
a BUE 2. Cikk (5) bekezdéséből, az kétségtelen volt, hogy a hivatkozott bekezdés
azon szövegrészei, amelyek a gyűjtemény anyaga („matières”,
ill. „contents”) kiválasztásának, illetve elrendezésének
alkotás- jellegére, továbbá arra utalnak, hogy a gyűjtemény, mint ilyen
részesül védelemben („sont protégés comme telles”, ill.
„shall be protected as such”) megalapozzák a nem művekből
álló gyűjtemények szerzői jogi védelmét is.
A bíróságok a 90-es években, a
hagyományos, nem védett alkotóelemekből (pl. jogszabályok) eltérő, adattárként
működő gyűjtemények esetében Magyarországon is szembe találkoztak az ilyen
gyűjtemények szerzői jogvédelmének keresésével. Bár elismerték a gyűjtemények
védelemre alkalmas voltát, mégis kerülő úton szabadultak meg attól, hogy
kimondják a szerzői jogsértést. A kerülő út vagy a szabad felhasználás
megállapítása, vagy a hasznosítás nem – felhasználásként való minősítése
volt. Egy döntésben a bíróság a rádió-újságban közzétett heti rádióműsor
szerkesztői munkáját, vagyis a műsorszámok heti folyamának gyűjteményét szerzői
jogvédelemre, illetve a Ptk. 86. § (3)-(4) bekezdései alapján jogvédelemre
érdemes tevékenységnek tekintette, de az adott esetben a rádióműsor újságban
történt közlését mint adat-, illetve tényközlést a szabad felhasználás körébe
tartozónak minősítette. Az alperes kiadó az indokolás szerint ugyanis csak
akkor követett volna el szerzői jogsértést, ha a műsorszerkesztést mint egészet
használja fel.5 Egy másik
esetben a kommentált6 döntés alapjául szolgáló tényállás szerint
egy gyűjteménybe (adattárba) felvett fotóművészek neveit és címeit
„használták fel” a gyűjtemény jogosultjának engedélye nélkül, de
nem a gyűjtemény szerinti elrendezésben. A bíróság a régi Szjt. szerint arra a
következtetésre jutott, hogy az adatok „felhasználása” a régi Szjt.
vhr. 10. § szerinti szerzői jogi felhasználás kritériumainak nem felelt meg,
így szerzői jogsértés nem történt. Ma már, az új Szjt. szerint ez az indok nem
volna kielégítő (a felhasználás fogalma kibővült), de még mindig elutasító
lenne a döntés, mert a „felhasználó” nem a gyűjteményen fennálló
jogot sértette meg. Az „adatelvétellel” szemben vagy a Ptk. 86. §
(3) bekezdés, vagy a Tpvt. általános klauzulája, a tisztességtelen verseny
általános tilalma7 alapján lehetne fellépni.
Az adattár, mint mű-fajta védelme az új Szjt.-ben
Az Szjt indokolása alapján „az adattárak ún. sui
generis” oltalmát illetően – a külföldi megoldások és a
nemzetközi jogfejlődés figyelembe vételével – csak középtávon indokolt
közelítenünk a magyar jogot az irányelv előírásaihoz.8” Így
az adatgyűjteménynek minősíthető adattárakra vonatkozó jogharmonizáció
megvalósulását kell az alábbiakban értékelni.
A korábbi szabályokhoz képest tulajdonképpen nem
történt lényeges változás. A törvény utaló rendelkezéssel mondja ki, hogy az
adattár akkor esik szerzői jogvédelem alá, ha gyűjteményes mű, és a gyűjtemény
védelme független az alkotóelemek esetleges, vagy ténylegesen fennálló védelmétől.9
Az az egyik fejlemény, hogy immár a törvény kifejezetten rögzíti azt a
gyakorlatban és elméletben kialakult tételt, hogy egymástól független a gyűjtemény
és az alkotóelemek védelme. A szerzői jogi védelem tehát az adattár
válogatásának, szerkesztésének, a hozzáférhetőség biztosítása módszerének
egyéni, eredeti jellegére tekintettel áll fenn, és független attól, hogy milyen
adatokból (az adat vers, zenemű, más szerzői mű, de akár jogi védelem alatt nem
álló adat is lehet) áll az adattár. Az egyes, az adattárba felvett adatokkal
kapcsolatos felhasználási cselekmények függetlenek az adattár jogvédelmétől,
míg például ugyanez a másik „új” mű-fajta, a szoftver egyetlen,
alkotásnak tekinthető eleméről /részéről/ fejlesztési részeredményéről sem
mondható el. Ha tehát valaki egy adattárba felvett versre (feltesszük, hogy a
vers szerzői mű) külön kiadói szerződést kíván kötni, ez független az adattárra
vonatkozó szerzői jogtól. Ha valaki egy számítógépi program önálló alkotásként
megálló elemét /részét/ fejlesztési részeredményét kívánja felhasználni, ehhez
a jogosult engedélye szükséges. Ha pedig az adattárba felvett adatok nem
tárgyai a szerzői jogvédelemnek, például nevek, címek, azok magukban, tehát nem
az adattár szerinti szerkesztésben, válogatásban, hozzáférési módszerrel
szabadon felhasználhatók. Ezt igazolja a régi Szjt. előzőekben elemzett bírói
gyakorlata is, a bíróságok ugyanis az alkotóelemek egyenként történő
felhasználásának megengedett voltát érezték, és ehhez kerestek jogi álláspontot.10
(A számítástechnikai eszközökkel működtetett szerzői jogi védelem alatt álló
adattár alkotóelemeinek nem védett felhasználása, másképpen az adatokhoz való
hozzáférés jelenleg nem feloldható ellentmondást hordoz, hiszen a működtető
szoftver felhasználása nélkül nem lehet az adatokhoz hozzáférni.)
A másik, hasonló jellegű újdonság abban áll, hogy az
adattár szabálya kifejezetten utal arra, hogy akár számítástechnikai
eszközökkel, akár másként működtetett adattárak is védelemben részesülhetnek.
Ha nem számítástechnikai eszközökkel működtethető adattár a védelem tárgya,
akkor ahhoz hozzáférni csak hagyományosan lehet (pl. csak írott formában létező
utónévtár; ilyenkor elesik a szoftverfelhasználás nem engedélyezett voltából
adódó, előbb említett ellentmondás).
Összességében tehát az adattárra mint mű-fajtára
vonatkozó magyar szerzői jogi rendelkezések lényege az, hogy
- az adattár olyan gyűjteményes mű, amelynek alkotóelemeihez egyenként is hozzá lehet férni,
- a hozzáférés módja a védelem szempontjából közömbös.
Mivel csak az adatgyűjteménynek tekinthető adattárakat
védi az Szjt, emiatt – különösen a sui generis adattár védelem
bevezetésétől kezdve – célszerű lenne legalább a törvény magyarázatában,
de akár a törvényben is adatgyűjteménynek11 nevezni a szerzői jogi
védelemre alkalmas adattárat.
Az adattár jogszerű felhasználása
A legcélszerűbb, ha a vizsgált mű-fajtához legközelebb
álló, az elektronikus adattárak esetében annak működtetését szolgáló szoftverre
vonatkozó szabályok fényében vesszük szemügyre az adattár felhasználására
vonatkozó szabályokat. Ha előbb az azonos rendelkezéseket nézzük, a jogalkotó
– figyelemmel az adattárak létrehozásához szükséges jelentős anyagi
befektetésekre, és a befektető által szervezett, irányított fejlesztői
csoportmunkára – az adattárat is azon kivételes mű-fajták közé sorolja,
amelyekre nézve a szerzői vagyoni jog átruházható.12 Azonos a jogi
megoldás abban is, hogy az adattárat hordozó példány tulajdonjogának/birtokának
megszerzése önmagában még nem keletkeztet szerzői/felhasználási jogot, másfelől
viszont az adattár/adattárpéldány jogszerű (vagyis felhasználási jogot is
megszerző) használója ipso iure megszerez bizonyos felhasználási
jogokat, és az ezzel ellentétes szerződési kikötés semmis.
Az adattár szerzői jogosultját az Adattár Irányelv
alapján illető jogokat az új Szjt. nem másolja be a törvény adattárakról szóló
VII. fejezetébe, tehát alkotóan közelíti a magyar szabályokat a közösségi joghoz.13
A vagyoni jogok általános szabályai14 alapján az adattár
jogosultját megilletik az alábbi kizárólagos jogok (ez a törvényszerkesztési
technika megfigyelhető a szoftver esetében is):
- többszörözés15,
- fordítás, változtatás, át- és feldolgozás16,
- terjesztés17,
- nyilvánossághoz közvetítés18,
- jelenlévők számára érzékelhetővé tétel19
(ideértve a képernyőn más, jelenlévő számára történő megjelenítést is).
Közös emellett a szoftver és az adattár jogszerű
felhasználóját megillető jogokról rendelkező, alább tárgyalt szabályokban az,
hogy jogszerű felhasználón a felhasználási jogot szerzett személyt kell érteni.
Ha folytatjuk az előző összehasonlító szempont
szerinti vizsgálódást, eltérést is tapasztalunk. Noha a „különös rész”
tartalmaz egy adattárról szóló fejezetet, az látszólag nem szól olyan
felhasználási jogokról, amelyek abban az esetben is megilletnék az adattár
jogszerű felhasználóját, ha a felhasználási/jogátruházási szerződés ellenkező
kikötést tartalmaz. Ilyenek a szoftver esetében a jogszerű felhasználót
kényszerengedélyhez hasonlító megoldás (kogens szabály) alapján illető
biztonsági másolat-készítési és dekompilációs jogok20. Ugyancsak
különbözik a jogszerű felhasználót ellenkező kikötés híján megillető felhasználási
jogok sommás megfogalmazása (diszpozitív szabály) is. Az eltérés nemcsak abban
áll, hogy a szoftver esetében a törvény felsorolja a jogszerű felhasználó által
végezhető felhasználási cselekményeket, az adattár esetében pedig általában
valamennyi, a rendeltetésszerű felhasználáshoz szükséges cselekmények
elvégzésére feljogosítja a törvény az adattár jogszerű felhasználóját. Első
pillantásra az is megvilágítatlan marad, hogy az ily módon általánosan
megfogalmazott felhasználási jog korlátozható-e érvényesen, és ha igen, milyen mértékben
a felhasználási szerződésben. (Jogátruházási szerződésben értelemszerűen nem
korlátozhatók a felhasználási cselekmények.21) Hiányozni látszik
ugyanis annak kifejezett kimondása az Szjt.-ben, hogy a felek eltérhetnek-e a
jogszerű felhasználót illető „minimumjogokat” megállapító
rendelkezéstől. Ha visszanyúlunk magához az Adattár Irányelvhez, annak 6. Cikk
(1) bekezdése alapján arra kell következtetnünk, hogy csak úgy érthető a
rendelkezés, hogy a jogosult érvényesen nem korlátozhatja az adattár
felhasználó jogait olyan mértékben, hogy az megakadályozza, vagy gátolja az
adattár rendeltetésszerű felhasználását, azaz az adattár adataihoz való egyéni,
hozzáférést. A következtetés alapja maga a norma szövege, hiszen az jogszerű felhasználót
említ, akinek külön jogosulti engedély nélkül is joga van a rendeltetésszerű
adattár felhasználáshoz szükséges cselekményekre. Az álláspontot kétségtelenné
teszi az Adattár Irányelv 15. Cikke, amely kifejezetten is megtiltja a jogszerű
felhasználó hozzáférési jogait korlátozó, vagy akadályozó szerződési kikötést.
(Szerencsésebb jogszabály szerkesztési megoldás lett volna, ha maga a 6. Cikk
(1) bekezdés mondta volna ki a kogenciát.) Emiatt ezt a korlátozást
„kényszerengedély” típusú felhasználási jognak kell tekinteni a
jogszerű felhasználó szemszögéből.22 Ennek tisztázása törvényünk23szövegéből
közvetlenül nem adódik. A Kommentár sem hangsúlyozza ezt a momentumot.24
Azért lett volna lényeges a kogencia kimondása, mert a szóban forgó esetben nem
szabad felhasználásról van szó, hanem a jogszerű felhasználót a törvény kogens
szabálya alapján illető jogokról. Ha ezt összevetjük az Szjt. azon szabályával,
amely a szabad felhasználás általános, a rendeltetésszerű joggyakorlás
követelményével összhangban álló három lépcsős általános korlátjait analógiával
– helyesen - alkalmazni rendeli az itt elemzett
„kényszerengedélyre” is25, nyilvánvalóvá válik, hogy
célszerűbb lett volna közvetlenebbül is elhatárolni a jogszerű és a szabad
felhasználás eseteit. Nem mindegy ugyanis, hogy díjfizetés és engedély nélkül
bárkit (= szabad felhasználás), vagy díjfizetés mellett (vagy esetleg a
jogosult döntésétől függően ingyenesen) az engedéllyel rendelkező jogszerű
felhasználót illeti-e meg a hozzáférés joga.26
Az sem közömbös, hogy milyen jogok illetik meg a
„kényszerengedélyest” az adattár tartalmához való hozzáférés és
annak rendeltetésszerű felhasználása keretei között. A kimerítő felsorolás
lehetetlen, mert az adattár jellegzetességeitől, hordozójától, a hozzáférés
műszakilag meghatározott módjától függ. A lapozgatás, keresgélés (elektronikus
adattár esetén: „browsing”) nyilvánvalóan nem kizárható
(egyébként átmeneti többszörözésnek minősülő) felhasználási mód, hiszen e jog
nélkül minden más felhasználási cselekmény gyakorlása lehetetlenül. Ezen
túlmenően a fenti ismérvek, és a felek felhasználási szerződése adhatnak
eligazítást, amelybe az itt elemzett, mű-fajtára vonatkozó különös szabály,27és
a felhasználási módok felhasználási szerződésbeli meghatározásának
értelmezésére vonatkozó általános rendelkezés28 együttes
alkalmazásával lehet „beleérteni” a hozzáféréshez és
rendeltetésszerű felhasználáshoz elengedhetetlen felhasználási módokat.
Az adattár szabad felhasználása
A szabad felhasználás esetén abból kell
kiindulni, hogy az adattárra vonatkozó védelem a tartalom összeválogatására,
elrendezésére és szerkesztésére, nem pedig a tartalomra, az adattár
alkotóelemeire vonatkozik. Az összeválogatás – szerkesztés tartalma
megváltozhat, kicserélődhet, az adattárra, mint gyűjteményes műre vonatkozó
jogot azonban nem változtatja meg. Ebből az következik, hogy ugyanazon tartalmi
elemekből más szerkesztési (válogatási) elvek alapján az eredeti adattár
szerzői jogosultjától függetlenül lehet önálló, védett adattárat összeállítani.29
Ez az eset azonban nem szabad felhasználás, hanem a szerzői jog azon
sajátosságának következménye, hogy csak az adott formában kifejtett tartalmat,
de nem magát a tartalmat általában védi.
Ha végigtekintünk a szabad felhasználás esetein, meg kell
állapítanunk, hogy rendkívül szűk az adattár, különösen az elektronikus
eszközökkel működtethető adattár valódi szabad felhasználásának köre.
Az idézés30aligha jöhet szóba, nehezen
képzelhető el, hogy valamely idéző, védett adattár kiegészítő, illusztráló
jelleggel, tehát valódi idézési céllal31 vegyen át felismerhető
részletet (ez az idézés „alsó” határa) más adattárból. Ennek oka
az, hogy az idézett adattár szerkesztési, válogatási elve nem lehet tárgya az
idézetnek, ha pedig csak adatokat vesz át az idéző mű, az lényegtelen
adatmennyiség esetén nem felhasználás, lényeges, a szerkesztési, válogatási
jelleget is tükröző rész átvétele pedig engedélyhez kötött, az idézés mű
részletre vonatkozó engedélyezett körét messze meghaladja.
Az átvétel, és a tájékoztatási célú kivételek a műfaji
sajátosság miatt nem fordulhatnak elő.32
A magáncélú másolás joga csak a hagyományos eszközökkel
működtetett adattárra terjed ki,33sőt a magáncélú másoláson
belül szélesítő jellegű kivételt jelentő intézményi célú belső (pl. archiválás,
nyilvános könyvtári ellátás) másolás joga sem terjed ki az elektronikus
eszközökkel működtetett adattárakra.34
Közvetlenül kiveszi
a szabad felhasználás köréből a törvény az elektronikus eszközökkel működtetett
adattár nyilvános könyvtárban történő haszonkölcsönbe adását. Megjegyezzük,
hogy a sui generis adattárvédelem bevezetésével fel fog vetődni az e
ponton meglévő elméleti különbség. A sui generis védelem ugyanis nem
terjed ki a nyilvános haszonkölcsönbe adásra35, vagyis a szerzői
jogi védelemre nem érdemes, de a sui generis védelem hatálya alá tartozó
adattárakat a könyvtárak, mégpedig nemcsak a nyilvános, hanem bármely más
könyvtárak is szabadon, jogosulti engedély nélkül hozzáférhetővé tehetik
haszonkölcsönbe adás útján. Gyakorlatilag a különbség azért fog tompulni, mert
a haszonkölcsönbe adás mind a gyűjteményes műként védett, mind a sui generis
védelemre érdemes adattárak esetén csak a dologi példányokra terjed ki. Az
adatgyűjtemények esetén csak a hagyományos hordozón rögzített példányok szabad
felhasználási jogcímen (ez tehát nem terjed ki az elektronikus hordozón
rögzített példány off line „terjesztésére”), a sui generis
védelem körében pedig a vagyoni jog nemléte miatt mind elektronikus, mind
hagyományos hordozón nyilvános haszonkölcsönbe adhatók.
A nyilvános előadás körében létező
szabad felhasználási esetek alól a jogalkotó nem tett kivételt az adattárra.
Ezt az állítást az támasztja alá, hogy a szoftver esetében kifejezett utalás
zárja ki a szabad „előadást”, azaz képernyőn jelenlevők számára történő
érzékelhetővé tételt. Ennek alapján azt lehet állítani, hogy elektronikus
eszközökkel működtetett adattár érzékelhetővé tehető jelenlevők számára a
jogosult engedélye nélkül, ha például ez magánhasználatra, vagy iskolai oktatás
céljára történik.36 Ez oda vezethetne, hogy a szabad
magánhasználatú előadás (képernyőn érzékelhetővé tétel) feleslegessé tehetné a
jogszerű, tehát engedéllyel rendelkező felhasználót megillető, fentebb tárgyalt
„kényszerengedélyt”, más szóval engedély nélkül is lehetne adattárat
használni. Azonban ezt a veszélyt elhárítja, hogy a magánhasználatú előadás
(képernyőn érzékelhetővé tétel) nem történhet meg többszörözés nélkül,37
amelyre viszont a szabad felhasználás nem terjed ki.
Kétség kívül - helyeselhetően –
kiterjed a fogyatékos személyek érdekében létesített, és a hatósági eljárások
céljára fennálló szabad felhasználás az adattárakra, mégpedig a
számítástechnikai eszközökkel működtetett adattárakra is.38 A
fogyatékos személyek esetében csak „off line” (anyagi formában
megvalósuló) felhasználások eshetne e körbe.
A szabad felhasználás általános
korlátjai 39 (három lépcsős teszt) természetszerűleg határolják
még a szűk körben engedett szabad felhasználásokat is.
Jegyzetek
1 A kéziratot a szerző a sui generis
adattár védelem magyarországi bevezetését célzó törvényjavaslat elkészülte
előtt zárta le.
2 Régi Szjt. Vhr. 3/B. §.” Az Szjt. 5. §-ának (3)
bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell a számítástechnikai eszközökkel
működtetett adattárra is.” A rendelkezést a jogszabályba a 18/1988.
(VIII. 24.) MM rendelet 2.§-a iktatta be. 1988. szeptember 1.-től volt
hatályos.
3 A szerzői jogi törvény, KJK, Budapest,
1973.: 93. o., A szerzői jog, KJK, Budapest, 1991., szerk. Petrik Ferenc,
32-33. o., LB Pf. III.20982/1967., BH 1978/9/376., BH 1990/258., BH 1994/22., a
régi Szjt hatályának idejéből származó további alátámasztó döntéseket ld. A
szerzői jogi törvény magyarázata, KJK, Budapest, 2000. szerkesztette: Gyertyánfy
Péter (a továbbiakban: Kommentár) 56. o.
4 A szerzői jog, KJK, 1991., szerk. Petrik
Ferenc: 279. o.
5 LB.Pf.IV.20.064/1992.
6 Batta János: Az adatbázisok jogi
oltalmának kérdéséhez. Magyar Jog, 1997/9., 537. o.
7 1996. évi LVII. tv. 2. §
8 Szerzői jogi törvény, Viva Média Holding,
Budapest, 1999, a törvényt, az indokolást és magyarázatokat tartalmazó
kiadvány, szerkesztette: Papp István, a kommentárok szerzője: Ficsor Mihály (a
továbbiakban: Szjt VMH 25. o., Ind. III.9.e).
9 Szjt. 7.§ (3) bekezdés:” A
gyűjteményes műnek minősülő – számítástechnikai eszközökkel vagy bármely
más módon működtetett –adattár védelme nem terjed ki a tartalmát képező
adatokra és egyéb alkotóelemekre. 7.§ (1) bekezdés: Szerzői jogi védelemben
részesül a gyűjteményes mű, ha tartalménak összeválogatása, elrendezése vagy
szerkesztése egyéni, eredeti jellegű. A védelem a gyűjteményes művet megilleti
akkor is, ha annak részei, összetevői nem részesülnek, illetve nem
részesülhetnek szerzői jogi védelemben.
10 Batta János: Az adatbázisok jogi
oltalmának kérdéséhez. Magyar Jog, 1997/9., 537. o.
11 Szjt.VMH 25. o., III.9.e) , Kommentár 54.
o.
12 Szjt. 61.§ (1) bekezdés, Kommentár 298.
o.
13 :„A törvény az általános és a
különös szabályok együttes eredményeként felel meg … az irányelv
előírásainak”, az adattárszabályokra is alkalmazni kell. Szjt. VMH 121.
o.
14 Szjt. 16.§ (1) bekezdés, Kommentár
96-100. o.
15 Szjt. 17. § a), 18. §
96/9/EK Irányelv 5. Cikkely (a)
16 17. § f) pont, 29. §
96/9/EK Irányelv 5. Cikkely (b).
17 17. § b) pont, 23. §
(1)–(2), (5), (7) bekezdés 96/9/EK Irányelv 5. Cikkely (c).
18 Szjt. 17. § d) pont, részben e)
pont, 26. §, 28. § (1) bekezdés 96/9/EK Irányelv 5. Cikkely (d)
első fordulat.
19 Szjt.
17. § c) pont, 24. § (1), (2) bekezdés b) pont, (3) bekezdés
96/9/EK Irányelv 5. Cikkely (d) második és harmadik fordulat.
20 Szjt. 59.§ (2) bekezdés, 60.§
21 Az új Szjt. 59. § (1) bekezdésének a
62.§ (1) bekezdéssel való összevetése alapján.
22 Alátámasztja a következtetést az
Adattár Irányelv (34)-es preambuluma, továbbá az irányelvet és annak nemzeti
átültetéseit részletesen elemző Matthias Leistner: Der Rechtsschutz von Datenbanken
im deutschen und europäischen Recht, Verlag C.H. Beck München, 2000, Urheberrechtliche
Abhandlungen des Max Plack Instituts für ausländisches und internationales
Patent-, Urheber- und Wettbewerbsrecht, München, Heft 34., 112-117. o.,
valamint: Faludi Gábor: A felhasználási szerződés, KJK, 1999, 102. o.
23 Szjt 62.§ (1) bekezdés
24 Kommentár 300. o.
25 Szjt 62.§ (3) bekezdés
26 Leistner, hiv. mű 115. o.
27 Szjt. 62.§ (1) és (3) bekezdés
28 Szjt. 43.§ (5) bekezdés, Kommentár
228,229. o.
29 Kommentár, 299,300. o.: ”Az is
előfordulhat, hogy valaki az adattár teljes tartalmát átveszi, akár egyszerre,
akár fokozatosan, de az átvevő adattár szerkezete, összeválogatása teljesen
eltér attól az adattárétól, melyből a tartalmat átvette. Amennyiben a tartalmat
átvevő adattár szerkezete eredetiséget mutat fel – mint gyűjteményes mű
védelem alatt áll. Ha a tartalom, - az átvett anyagok szerzői jogi védelem
alatt állnak - természetesen a jogtulajdonos engedélye szükséges a jogszerű
használatukhoz. Az adattár a szerkesztési elveket, a felépítés módját is
tükröző teljes tartalmának, vagy lényeges részének átvételéhez az adattár
jogtulajdonosa engedélye szükséges. Amennyiben a lényeges részt nem képviselő
átvett anyag nem áll védelem alatt, szerzői jogi engedély nem szükséges. Mind a
két esetben az eredetiséget felmutató szerkesztés következtében új gyűjteményes
mű jöhet létre, miután az első gyűjteményes művön fennálló védelem nem terjed
ki a gyűjtemény tartalmára.”
30 Szjt.34.§ (1) bekezdés
31 Kommentár 189. o.
32 Szjt. 34.§ (2) bekezdés, 36.,37.§
33 Szjt. 35.§ (1) bekezdés, Kommentár
300. o.
34 Szjt. 35.§ 4) bekezdés, Kommentár 193.
o. és 195. o. (mindkét esetben az utolsó bekezdés)
35 Ld. az Adattár Irányelv 7. Cikk
terjesztési jogra vonatkozó bekezdését.
36 Szjt. 38.§ (1) bekezdés b) , f); csak
e pontok alkalmazhatók a műfaj sajátossága miatt az adattárra. A
magánhasználati kivétel léte erősíti, hogy jogalkotó minden bizonnyal elfelejtette
a szoftvernél beiktatott kivételt az adattárra is bevezetni a törvénybe.
37 Ld. az Szjt. 18.§ széles fogalmát.
38 Szjt.41.§
39 Szjt. 33.§ (2) és (3) bekezdés,
amelyet azonban nem a 62.§ utalása alapján, hanem közvetlenül kell alkalmazni.
Az utalás ugyanis – mint ezt a jogszerű felhasználót illető jogoknál
feltüntettük – csak a „kényszerengedély” típusú
felhasználásokra vonatkozik.