HÍREK, ESEMÉNYEK
DR. BACHER VILMOS
40 éves a Magyar Iparjogvédelmi Egyesület - Szubjektív visszaemlékezés
Amikor a megtisztelő felkérést kaptam, hogy egyesületünk megalakulásának
40. évfordulójáról közgyűlésünkön megemlékezzek, a meghívó hozzáfűzte: szubjektív
visszaemlékezés. Ez utóbbi, úgy érzem, bizonyos mértékig felmentést ad a tematikai
kötöttség alól.
Egyesületünk munkájához csak 1969-1970-ben csatlakoztam, és így túl kellett
lépnem a személyes élményen alapuló visszaemlékezés lehetőségének határain.
Ennek felismerésekor felötlött bennem a József és testvéreinek csodálatos
bevezető része, ahol Thomas Mann kifejti, hogy mély a múltnak a kútja, talán
felmérhetetlen. Minél mélyebbre és tovább hatolunk benne, észleljük, hogy
múltunk még feltáratlan, újabb szakaszai vannak hátra. Bármelyik közösség
azonban, még ha felméri is, hogy a múlt teljes mélysége mégsem tekinthető
át, úgy érzi, hogy megtalált egy olyan pontot, amelyet megnyugvással tekint
eredete kezdetének.
E gondolat jegyében, figyelemmel arra, hogy ismertem azt a gazdag irodalmat,
amely a múlt század első felében jogterületünkön virágzott, megkíséreltem
annak feltárását, hogy milyen gazdasági-társadalmi szervezettség is működött
az iparjogvédelem területén. Kötelességemnek éreztem azt e 40. jubileum alkalmával,
mivel e kérdés vizsgálata a korábbi megemlékezések során még nem vált időszerűvé.
Az 1890. évi védjegytörvény és az 1895. évi szabadalmi törvény előkészítését
komoly jogirodalmi tevékenység előzte meg, majd 1897-ben, amikor az AIPPI
Bécsben megalakult, Magyarország jelentős szerepet játszott a megalakuláskor,
és a megalakulást követően az alapítók Budapestre látogattak. Ezt ünnepeltük
1997-ben az AIPPI bécsi VB jubileumi ülése után, az ünnepség budapesti méltó
folytatásával.
E vizsgálódásaim során megállapítottam, hogy az AIPPI Magyar Csoport működésén
túlmenően 1906. november 16-án a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetség helyiségeiben
tartott közgyűlésen megtörtént az Iparjogvédelmi Egyesület megalakulása.
Szellemi gyökereinket tehát az 1800-as évek végére, szervezeti múltunkat pedig
1906-ra vezethetjük vissza. Négy év múlva tehát ünnepelhetjük történelmi megalakulásunk
100. évfordulóját.
Néhány szemelvény a múltba tekintéshez.
A megalakulási okirat egyik passzusa volt: "A nemzeti vagyonosodás jelentős
tényezője az ipar, a kereskedelem vérszegénységben szenved, nem tud erőre
kapni, mert hiányzik az éltető levegője, a jogbiztonság és jogteljesség az
eszmei javak terén.
Az Iparjogvédelmi Egyesület feladata lesz, hogy az érdekelteket, mint a jogi
és műszaki tudás kiváló tényezőit, egyesítse ennek a nagy célnak a szolgálatába
állítva, amely az eszmei javakat a jogrend gyors és erélyes törvényhozási
reformok és a modern közszellemtől áthatott törvénykezés útján minél előbb
és minél tökéletesebben oltalmába vegye."
Egyesületünk sikeres munkájában hathatós támasza volt az egyesület hivatalos
lapja, az Iparjogi Szemle, amely szakcikkeivel és a joggyakorlat közlésével
adott tájékoztatást és vívta ki a reformokat. Az egyesület előadásokat, vitaüléseket
rendezett, a hatósághoz intézett beterjesztéseket, amelyekről az Iparjogi
Szemle beszámolt. Az egyesület már 1907-ben programjává tette a verseny tisztességének
oltalmát célzó törvény megvalósítását, és kitartó munkájának sikerét látta
az 1923. évi versenytörvény megalkotásában. Jelentős eredményt ért el az addig
közigazgatási útra terelt védjegyjogi peres eljárás érdekében és a Szabadalmi
Bíróság és Szabadalmi Felsőbíróság előtti eljárás korszerűsítése végett.
Az Iparjogi Szemle a Magyar Gyáripar mellékleteként havonta jelent meg, mint
az Iparjogvédelmi Egyesület közlönye, mint az eszmei javak, üzleti tisztesség,
szabadalom-, védjegy-, minta-, szerzői, név- és cégjog oltalmát szolgáló folyóirat.
Ezt tartalmazza a címlapja.
Az Iparjogi Szemlének német nyelvű melléklete is volt a külföld tájékoztatására.
Az egyesület munkájában a kor legkiválóbb tudósai vettek részt: Schuster Rudolf,
a Szabadalmi Felsőbíróság elnöke, Nagy Ferenc, a kereskedelmi és váltójog
profesz- szora, dr. Szászy Schwarz Gusztáv és Beck Salamon, a civilisztika
kiváló képviselői. A meghívott előadók között találjuk Kohlert, az eszmei
javak tanának iskolateremtőjét.
Az Iparjogvédelmi Egyesület kiadványai között - egyéb művek mellett - 1926-ban
jelent meg Bányász Jenő "Védjegyoltalom, tisztességtelen verseny"
című munkája, 1939-ben Hoff György "Szabadalmi jog" című monográfiája,
amelyek ma is bonyolult kérdésekben adnak eligazítást.
Tisztelt Közgyűlés!
E visszatekintéssel 40 éves jubileumunkkal szemben nem ünneprontás volt a
célom, hanem annak a gazdag szellemi örökségnek a bemutatása, amelyet egyesületünk
újbóli alapítói megőriztek, magukkal hoztak, hogy azt a megváltozott társadalmi
viszonyok mellett is a színre lépő új generációnak megőrzésre átadják.
Az 1962-ben alapított Magyar Iparjogvédelmi Egyesület első elnöke, Csűrős
Zoltán műegyetemi tanár, akadémikus, ügyvezető elnöke pedig Beck Salamon,
aki az Iparjogvédelmi Egyesület egyik legaktívabb tagja volt, és a magyar
civilisztika művelésén belül mély alapossággal foglalkozott a védjegy- és
szabadalmi joggal. Írásai maradandóak.
Az a körülmény, hogy új egyesületünk a korábbi, a háborút követően megszűnt
egyesület szellemi örökösének tekintette magát, kifejezésre jutott abban,
hogy az 1970-ben alapított Iparjogvédelmi Emlékérem első kitüntettjei Beck
Salamon, György Ernő és Nizsalovszky Endre voltak.
Bölcs körültekintésből és az adott politikai környezet helyes felméréséből
következett, hogy 40 évvel ezelőtt, 1962-ben alapítóink nem deklarálták a
megszűnt Iparjogvédelmi Egyesülettel fennálló folyamatosságot. E folyamatosság
feltüntetése esetén az akkori politikai viszonyok közepette az egyesület nem
alakulhatott volna meg. Így is komoly nehézségekbe ütközött az alapítás. Horváth
Gyula egyik visszaemlékezésében olvastam, hogy már 1958- ban részt vett a
Külkereskedelmi Minisztériumban egy megbeszélésen, ahol az Iparjogvédelmi
Egyesület megalakításának kérdése felmerült, és még négy évig tartott, amíg
ez megvalósulhatott.
Mindebből levonhatjuk azt a következtetést, hogy politikai szükséghelyzet
idézte elő, hogy 40 évvel ezelőtt egyesületünk jogilag - múltját meg sem említve
- alakult meg. E kényszerhelyzet feloldódásának eredményeként ma - a 40 éves
évfordulón - e jubileum alkalmával erkölcsi és történelmi kötelességnek érzem
a kényszerhelyzettel megszakított folyamatosság gondolatának felélesztését,
és így, 2006-ig eljutva, lehetőségünk nyílik centenáriumunk ünneplésére.
Ez nem jelenti azon kiváló emberek érdemeinek csökkentését, akik a totális
államberendezkedés közepette vállalták e civil szervezet létrehozását, felismerve,
hogy a tervgazdálkodás mellett is a külgazdasági kapcsolatok fejlesztése és
az adott gazdasági helyzet jobbítása érdekében az iparjogvédelmi kultúrát
terjeszteni, értékeit megőrizni és a lehetséges keretek között alkalmazni
kell.
Az egyesület 1962. évi alakuló közgyűlésének jegyzőkönyve nem áll rendelkezésre,
csupán az 1962. február 20-i elnökségi ülés jegyzőkönyve, amely szükségessé
tette az alapszabály módosítását, mert a felügyelő hatóság szerepét a Külkereskedelmi
Minisztériumtól az Országos Találmányi Hivatal vette át és deklarálta, hogy
a Művelődési Minisztérium a szerzői jog társadalmi úton történő művelését
az egyesület keretén kívül kívánja biztosítani.
Az állami döntés tehát kettévágta a szellemi tulajdon két ágának, az iparjogvédelemnek
és a szerzői jognak az egyesületen belüli együttes művelését, amelyet 1996-ban
állítottunk ismét helyre, és egyesületünk nevében a szerzői jogot is felvettük.
E döntés ellenére az 1968. évi stockholmi diplomáciai konferencia után a szerzői
jog és az iparjogvédelem találkozási pontjaira tekintettel felmerült a szerzői
jogi szakosztály létesítésének szükségessége, ami meg is valósult.
Az egyesület elnöksége az első ülésén határozott a Nemzetközi Iparjogvédelmi
Unióhoz, az AIPPI-hez való csatlakozás kérdésében, és célszerűnek tartotta
az AIPPI Magyar Csoport létrehozását, és e célból megkereste a felügyeleti
hatóságot a szükséges intézkedések megtételére. E döntésével az újjáalakult
egyesület kifejezésre juttatta szándékát, hogy az AIPPI Magyar Csoporton keresztül
tevékenységét az AIPPI-vel összhangban kívánja folytatni, és megteremtette
annak szervezeti kereteit, hogy a magyar iparjogvédelem a nemzetközi fejlődés
sodrába kerüljön és azzal összhangban fejlődjék. Az AIPPI Magyar Csoport megalakulása,
újjáalakulása 1963. áprilisban történt. Az AIPPI VB 1963-ban Nyugat-Berlinben
tartott ülésén a Magyar Csoportot az első szocialista országbeli csoportként
a soraiba felvette.
Már az 1960-as években egyesületünkben gyorsan fejlődő élet kezdődött, külföldi
kapcsolatok alakultak ki, részt vettünk különféle konferenciákon, és tagjaink
is tartottak előadásokat. Az egyes szakosztályok is élénk tevékenységet kezdtek
folytatni, főleg a szabadalom és iparesztétika területén, a formavédelem és
a formatervezők anyagi megbecsülése érdekében.
Az 1968. évi közgyűlési beszámolóból megtudjuk, hogy külön munkabizottság
foglalkozott a fórumrendszer kérdésével, és határozati javaslatot dolgozott
ki, amely az iparjogvédelmi fórumrendszernek az igazságügyi szervezet keretében
való továbbfejlesztése mellett szóló érveket rögzítette, és ezt kormányszinten
is elfogadták, és a mai napig is érvényes törvényi szabályozássá vált.
Mivel szubjektív visszaemlékezésre kaptam felkérést, kizárólag az egyesületi
életbe történő bekapcsolódásom vonatkozásában kívánom személyemet említeni.
1968-69-ben különféle peres ügyek felkeltették érdeklődésemet az iparjogvédelem
irányában, és ennek érdekében részben az Országgyűlési Könyvtárban fellelhető
irodalomban iparkodtam elmélyedni, részben felkerestem az Iparjogvédelmi Egyesületet,
és alkalmam nyílt részt venni a szabadalmi törvény előkészítésével összefüggő
vitaüléseken. Megkapott a viták légköre, a politikai jelszavaktól való teljes
mentesség, a viták szigorú szakmai jellege és az eltérő vélemények tiszteletben
tartása a kérdések kemény megvitatása során is. Felüdülést jelentett az akkori
életben a többi összejövetelt jellemző hangulathoz és légkörhöz képest egy
független, civil szervezet léte. E légkör adta meg a lökést, hogy aktívan
is iparkodjam bekapcsolódni egyesületünk életébe.
Ettől az időponttól tudok személyesen is visszaemlékezni, és a visszaemlékezés
során abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy nincs szükségem szelektív
memóriára. Az egyesület azóta töretlenül töltötte be azt a szerepet, ami egy,
a hatalomtól független, civil szervezettől elvárható, őszinte szellemi és
gondolati függetlenséget, és ennek jegyében tett - gyakran sikeres - erőfeszítéseket
a jogalkotás és a jogalkalmazás fejlesztése érdekében. Mélyítette az iparjogvédelmi
kultúrát, azt széles körökre kiterjesztette, és a hazai határokon túlmenően
épített ki nemzetközi kapcsolatokat és szerzett elismerést, hírnevet.
Visszatekintve az elmúlt négy évtizedre, nyugodt lélekkel és büszkén vállalhatjuk
és vallhatjuk magunkénak egyesületünk tevékenységét mind a maga egészében,
mind annak egyes részleteiben.
Az 1970-es évtől kezdve mind jogirodalmi, szervezeti, mozgalmi és oktatási,
mind pedig a nemzetközi kapcsolatok terén hatalmas fellendülés mutatkozott
egyesületünk életében. Nem mulaszthatjuk el, hogy tisztelettel emlékezzünk
Horváth Gyulára, akinek agilitása, aktivitása, kapcsolatteremtő készsége nagymértékben
előmozdította ezt a fejlődést. Nagy fellendülés kezdődött a publikálás, a
nemzetközi kapcsolatok fejlesztése, a szakosztályi munkák elmélyítése, a különféle
szinten történő oktatási tevékenységben való részvétel és a vidéki szervezeti
élet kifejlesztése terén. Az egyesület tevékenységének vonzóvá tétele miatt
rohamosan emelkedett a taglétszám, és egyre több jogi vállalat csatlakozott
hozzánk.
1970-ben indult a MIE Közlemények, amelyből eddig 42 szám jelent meg. 1988-ig
- az egyes külön kiadványokon túlmenően - évente két szám, majd pedig - az
1989- es és 1990-es évek kiesesét követően - 1991-től évente egy kiadvány
jelent meg.
Sokáig ez a folyóirat volt az iparjogvédelmi publikáció egyetlen lehetősége,
és a példányok tükrözik, hogy miként változott az iparjogvédelem körén belül
az egyes kérdések iránti érdeklődés, miként tolódtak el a súlypontok.
A folyóirat nem csak hazai szerzők tanulmányait, cikkeit közölte, hanem gondosan
válogatott külföldi szerzők is írtak, akiknek írásain keresztül megismerhettük
az európai jogfejlődés menetét. Számos tanulmány jelent meg az iparjogvédelem
olyan területéről is, amelynek hazai gyakorlata nem fejlődött ki a tervgazdaság
körülményei között (mint pl. a szabadalombitorlások, a védjegyjogi gyakorlat
kérdései), azonban e közzétett tanulmányok útján folyamatosan tájékozódhattunk
az európai jogfejlődésről. E tanulmányok nagymértékben hozzájárultak a hazai
gondolkodás kialakulásához.
Sokat foglalkozott a folyóirat a hazai szabályozáson alapuló joggyakorlat
elemzésével, az időszakonként megvalósult reformok előkészítésével, a hatályba
lépett jogszabályok alapján felmerülő jogalkalmazási kérdések új problémainak
feltárásával.
A folyóirat megjelenésének első évtizedében domináns szerepe volt a szabadalmi
jognak, az új szabadalmi törvény joggyakorlatának, így különösen a bírói fórumrendszer,
a szabadalmi bejelentések, az igénypontszerkesztés és igénypontértelmezés
kérdésének. Az 1970-es évek vége felé előtérbe került a mikrobiológiai, majd
a géntechnológiai találmányok, valamint az első és második gyógyászati indikáción
alapuló találmányok szabadalmazhatóságának kérdése.
A folyóirat rendszeresen írt a szolgálati találmányok díjazásának joggyakorlatáról,
a szerződéskötés és bírói gyakorlattal összefüggő kérések elemzéséről, a díjalap
és díjkulcs meghatározásának problémáiról, és ehhez kapcsolódtak a hasznos
eredmény megállapításával foglalkozó közgazdasági tanulmányok.
Az 1990-es évektől e kérdés elemzése háttérbe szorult, 1991-ben a piacgazdaság
kialakulásának következtében előtérbe került a szabadalombitorlások bírói
gyakorlatának elemzése. Külön szám foglalkozott a piaci környezetnek az iparjogvédelemre
gyakorolt hatásával. A bitorlási perek joggyakorlatával összefüggésben időszerűvé
vált az ideiglenes intézkedésre vonatkozó jogi szabályozás módosításának igénye,
és a bírói gyakorlat fejlesztésének kérdése. Az európai jogharmonizáció és
az ahhoz történő csatlakozás előkészítéseként születtek meg a vonatkozó új
jogszabályok. Az 1995. évi szabadalmi törvény előkészítése során már 1993-ban
az érdeklődés központjába került a feltalálói tevékenység kérdésének több
szempontból történő tárgyalása. A szabadalmi törvény elfogadását követően
megkezdődött a jogirodalmi hozzájárulás az új védjegytörvény előkészítéséhez.
A MIE Közlemények 1995. évi száma szinte kizárólag védjegykérdésekkel, a védjegybitorlással,
a hamisítás elleni küzdelemmel, a vámhatóság és a fogyasztóvédelem szerepével
foglalkozott. Az új védjegytörvény hatálybalépését követően az annak alapján
felmerült jogértelmezési kérdésekről, és az ideiglenes intézkedésnek a védjegyjog
körében történő alkalmazásáról jelent meg több tanulmány.
Majd az érdeklődés új területre irányult: a szellemi tulajdon kérdése az információs
társadalomban, az alkalmazandó jog kérdése az internettel összefüggő jogterületen,
az internetszolgáltatók felelőssége, valamint a doménnév és védjegybitorlás
összefüggései és az elektronikus kereskedelem jogi kérdései.
Megállapítható, hogy a MIE Közlemények tanulmányai mindig időszerűen tükrözték
a szellemi tulajdon körében felmerülő kérdéseket, és előremutatóan segítették
a jogalkalmazás lehetséges útjait.
Az egyesület tevékenységében kevésbé látványos, de igen értékes munka folyt
több munkabizottságban. Az egyes munkabizottságok több évig rendszeresen tartották
üléseiket és elemezték a jogalkotást és a joggyakorlatot.
Ezek közül két munkabizottság tevékenységét említeném.
Az 1970-es évek első felében a szolgálati találmányokkal foglalkozó munkabizottság
rendszeres adatfelmérést végzett a szerződéskötési, valamint a bírói gyakorlatról.
A szolgálati találmányok terén komoly erőfeszítéseket kellett kifejteni az
alkotó ember jogainak érdekében, anyagi érdekeinek védelmében. A jogalkalmazó
szervek jelentős része rosszul felismert állami érdekből arra törekedett,
hogy a pénzügyi szabályozók útvesztőiben a találmány révén elért hasznos eredmény
mértékét különféle pénzügytechnikai manipulációkkal elmossa, és mindezt a
társadalmi tulajdon védelmével leplezze. A már megkötött szerződéseket az
értékaránytalanság címén támadták, gyakran a gazdálkodó szervek saját szabadalmaik
megsemmisítését kérték.
A munkabizottságnak e kérdések feltárása útján sikerült a bírói gyakorlatra
kedvezően hatni.
Az 1976. évi tisztújító közgyűlés jegyzőkönyvéből megállapítható, hogy a közgyűlés
megelégedéssel vette tudomásul, hogy a bírói gyakorlat magáévá tette a munkabizottság
több javaslatát.
Az elismerést juttatta kifejezésre, hogy a Legfelsőbb Bíróság a szolgálati
találmányokkal összefüggő kollégiumi állásfoglalások előkészítése során a
tervezeteket egyeztette egyesületünk e kérdéssel foglalkozó tagjaival.
Tisztelettel és kegyelettel kell megemlékeznem az egyesületünk életében kiváló
érdemeket szerzett Szilvay Géza tanácselnökről, aki bátor, úttörő jellegű
ítélkezésével az állami érdekeket védő intézkedésekkel szemben a feltalálói
és újítói jogok érvényesüléséért sokat tett, és e mentalitása emlékére idézem
egyik ítéletének indokolási részét.
"A szocialista jogértelmezéssel és erkölcsi felfogásunkkal ma már összeegyeztethetetlen
az a szemlélet, amely az állami közösségi érdeket a feltalálók jogos egyéni
érdeke elé helyezte, és igyekezett a jogszabályoknak azok valódi tartalmával
ellentétes, olyan értelmet adni, amely az állami szerv részére maximális hasznot
biztosított, a feltalálók díját a minimálisra korlátozta. A népgazdaság valódi
érdeke ugyanis, hogy akik kiemelkedő szellemi alkotásokkal a fejlődést előbbre
viszik, ezért olyan anyagi juttatást kapjanak, amely őket további alkotó munkára
ösztönzi."
Ennek, a feltalálói érdeket védő megállapításnak a jegyében alakult a későbbi
évek során fokozatosan a bírói gyakorlat, és ennek betetőzését jelentette
az 1995. évi szabadalmi törvény, amely a legkorszerűbb szabályozás keretében
a szolgálati és alkalmazotti feltalálók jogait kogens rendelkezésekkel biztosította.
Sajnálatos, hogy az elmúlt évben, e jogfejlődési koncepcióval szembehelyezkedve,
az ipari formatervezésre vonatkozó törvény egyik záró rendelkezése a feltalálói
jogok védelmét szolgáló kogenciát egy gazdálkodó szervezet törekvésének eredményeként
megtörte, és ezáltal megbontotta e jogosultságok védelme koncepciójának egységét.
E körülmény vezetett arra is, hogy Szilvay Géza ítéletének e megállapításait
felidézzem.
A másik munkabizottság a találmányok belföldi hasznosításával foglalkozott.
Kegyelettel emlékezem meg Farkas Józsefről, aki az 1980-as években e munkabizottság
létrehozója és kiváló irányítója volt. Azt hiszem, mindannyian, akik rendszeresen
részt vettünk a munkabizottság üléseinek jól előkészített munkájában, szeretettel
emlékezünk vissza nem csak az ülések nyílt vitái során osztályrészünkül jutott
szellemi élmény miatt, hanem a tapasztalatokat a jogi irodalmi és gyakorlati
munkákban is sikeresen tudtuk érvényesíteni.
A MIE Közleményekkel kapcsolatban már utaltam arra, hogy az 1989-90-es években
nem jelent meg, mivel a rendszerváltás évei bizonyos átmeneti nehézségeket
jelentettek az egyesület életében. Visszaemlékezésül erre az időszakra hivatkozom
az 1994. évi közgyűlési jegyzőkönyvben foglalt beszámolóra.
A beszámoló megállapította, hogy a társadalomban és a gazdaságban végbemenő
folyamatok, így az állami tulajdon lebontása, csődeljárások, felszámolási
eljárások elindulása, a mezőgazdasági szövetkezetek vagyonfelosztása, a privatizáció
beindítása és a piacgazdaság feltételeinek kialakítására irányuló törekvések,
más egyesületek, szervezetek működésének hatása következtében mozgásterületünk
beszűkült, csökkentek azok a tevékenységi formák, amelyek egyesületünknek
az eddigiekben kivívott népszerűséget és ezen a területen meglévő monopóliumot
biztosítottak.
A forint értékvesztése nem preferálta a kutató-fejlesztői tevékenységet, a
gazdálkodó szervezetek hatékonyságának hiánya tartósan érvényesült. A társadalomban
és a gazdaságban végbemenő változások egyesületünk munkáját is érzékenyen
érintették, aminek következtében a bázisunkat képező jogi tagjaink száma az
1990-ben elindult csökkenésekhez viszonyítva is tovább csökkent, befolyásunk
a szakmára pedig az időközben létrejött, és jelenleg is alakuló, számos társegyesület
hasonló tevékenységi köre miatt kisebb lett.
A szakmai rendezvények alacsony részvételi aránya, a létszámcsökkenés a presztízsveszteségen
túlmenően anyagi veszteséggel is járt.
Visszatekintve az e korszakot jellemző, realitáson alapuló pesszimista hangulatra,
elmondhatjuk, hogy egyesületünk ismét életre kelt, és idézhetjük a Párizs
címerén olvasható mondást: "fluctuat nec mergitur", azaz hullámzik,
de nem süllyed el.
Egyesületünk ismét magára talált, aktív részesévé vált az új jogalkotási folyamatoknak,
évente kétszer megrendezte a szakmai továbbképzésnek nevezett, az ország legszebb
helyén megtartott konferenciákat, amelyek napirendre tűzték azokat az aktuális
kérdéseket, amelyek az iparjogvédelem, a műszaki fejlesztés és később a szerzői
jog gyakorlati és elméleti művelőit foglalkozták, és közben 1996-ban méltó
keretek között ünnepelte meg a magyar szabadalmi rendszer 100. évfordulóját.
Ezek a szakmai konferenciák kidolgozott tematikákkal tették lehetővé az egyes
kérdések eltérő szempontok szerinti megvilágítását, és lehetőséget adtak a
Magyar Szabadalmi Hivatal, a bíróságok és a képviseleti szervek reprezentánsainak
közvetlen, kötetlen eszmecseréjére. A korábbi időszakokkal szemben nőtt a
Magyar Szabadalmi Hivatal jelenléte, aktív részvétele, és a bírák is kötetlen
módon oszthatták meg a jogi képviseletekkel tapasztalataikat, nézeteiket.
Az iparjogvédelem több területén bekövetkező gyors változásokra tekintettel
a munkabizottságokban végzett hosszabb előkészítő munkát felváltotta a rendszeresen
összejövő szakmai fórumok működési formája, amely már megfelel a piacgazdaság,
a gazdasági verseny és a telekommunikáció által megkövetelt új igényeknek,
és a hivatalok, bíróságok és szakmai képviseletek együttműködése termékenyítően
hatott a jogbiztonság kialakulására.
Az egyesület tehát, ha kisebb létszámmal is, újra magára talált.
Az idő eloszlatta azt az aggályt is, amely a többi hasonló egyesület lététől
függve féltette jövőnket. Csak szélesíti látókörünket, ha azonos problémákat
különféle szempontból megvilágítva, szélesebb spektrumban láthatunk.
Az AIPPI Magyar Csoporttal együtt 1970 óta nemzetközi részvétellel háromévente
megrendezzük szakmai konferenciáinkat, amelyek ma már a nemzetközi szakmai
közvélemény egyhangú minősítése szerint a nélkülözhetetlen intézmény szintjére
emelkedtek. Különös érdeme volt ezen összejöveteleknek, hogy első ízben sikerült
a szocialista országok között a rendszerváltást megelőzően olyan nemzetközi
konferenciákat rendszeresíteni, amelyeket főleg a nyugati országokból jövő
részvevők jelentős száma jellemzett, és a szakma sok tekintélyes képviselője
vált rendszeres résztvevőjévé. Ezeknek eredményeként iparjogvédelmi életünk
és szemléletünk az egyetemes jogfejlődés vérkeringésébe került.
Kapcsolatokat tartottunk természetesen a KGST országok iparjogvédelmi szervezeteivel,
és e kapcsolatok során a többi KGST ország jogrendszerével szemben, a szerzői
tanúsítvány intézményének ellenállva, védtük a szabadalmi rendszert, és szembefordultunk
az NDK azon törekvésével, amely a védjegyet az áru eredetmegkülönböztető jellegétől
megfosztva egyszerű, az egymástól eltérő osztályokhoz tartozó árukon egyaránt
alkalmazható minőségtanúsító árujelzővé kívánta degradálni.
Ebben a visszaemlékezésemben csak egyes kiemelt kérdésekre tértem ki, és nem
említettem azoknak a nevét, akik az elmúlt 40 év során lelkiismeretesen, becsülettel,
önzetlenül, képességeik teljes erőkifejtésével sokat tettek egyesületünk életében,
és még ma is közöttünk vannak, és reméljük, jó egészségben, hosszú ideig együtt
munkálkodhatunk.
Működésükkel kapcsolatban szeretném felidézni a régi Iparjogvédelmi Egyesület
20 éves évfordulója alkalmával, 1926-ban megjelent egyik írás befejező, a
kor patetikus stílusának megfelelő mondatát:
"Annak a kicsiny lelkes tábornak, amely körülállotta az iparjogvédelmi
egyesület bölcsőjét, az iparjogvédelemnek az a valóban néhány lelkes apostola
nem kér a kereskedő és iparos társadalomtól elismerést. Munkájuk legértékesebb
gyümölcse a jól végzett munka felemelő tudata, a becsületes és értékes gazdasági
és kulturális munkának tisztelete, elismerése és eredményeinek megbecsülése."
Úgy gondolom, hogy ez jellemzi tagjainkat, akiknek tevékenysége lehetővé tette,
hogy az elmúlt 40 évben, amikor a politikai rendszer ennek nem kedvezett,
megvalósítottunk egy, a hatalomtól független, szabadgondolkodású civil szervezetet,
és remélem, hogy ennek a gondolatvilágnak a jegyében folytatjuk tevékenységünket
az iparjogvédelmi kultúra és annak gyakorlati érvényesülése érdekében.
Hatályba lépnek a WIPO "internet-szerződései"
1996. december 20-án Genfben, a közel 120 ország részvételével a WIPO által
megrendezett diplomáciai értekezlet két nemzetközi szerzői jogi tárgyú szerződés,
a Szerzői jogi szerződés (angolból eredő rövidítése: WCT), valamint az Előadásokról
és hangfelvételekről szóló szerződés (angolból eredő rövidítése: WPPT) aláírásával
fejeződött be.1 A két nemzetközi dokumentumot
együtt szakmai körökben gyakran "internet-szerződéseknek" is nevezik,
mivel számos rendelkezést tartalmaznak a digitális korszak technikai kihívásainak
megfelelő szerzői jogi és szomszédos jogok védelmére.
A szerződések három hónappal azt követően lépnek hatályba, hogy 30 állam a
WIPO főigazgatójánál letétbe helyezte megerősítő vagy csatlakozási okmányát.
Jelentős mérföldkőnek számított Gabon 30. államként történő csatlakozása 2001.
december 6-án - majdnem pontosan öt évvel a nemzetközi dokumentum aláírását
követően - amelynek eredményeként a Szerzői jogi szerződés 2002. március 6-án
hatályba lépett. 2002. február 20-án az Előadásokról és hangfelvételekről
szóló szerződés 30. tagállamává Honduras vált, ezzel a WPPT május 20-án lép
hatályba.
A Szerzői jogi szerződés az irodalmi és művészeti művek védelméről szóló Berni
egyezmény Párizsban, 1971. július 24-én felülvizsgált szövegéhez kapcsolódik
legszorosabban. A szerződés 3. cikke szerint a szerződő felek mutatis mutandis
alkalmazzák a Berni egyezmény 2-6. cikkeiben foglalt rendelkezéseket az e
szerződés szerinti védelem tekintetében. Az egyezmény hivatkozott rendelkezései
határozzák meg az általa védett szerzői jogok tárgykörét, a védelem kedvezményezettjeit,
a nemzeti elbánás elvét, amelyek a WCT szerint alkalmazandók. Másfelől a szerződés
megállapítja az 1. cikk (1) bekezdésében, hogy a szerződés külön megállapodás
a Berni egyezmény 20. cikke értelmében azon szerződő feleket érintően, amelyek
tagországai az említett egyezmény által létrehozott uniónak, továbbá a (2)
bekezdés szerint az e szerződésben foglaltak nem befolyásolják azokat a meglévő
kötelezettségeket, amelyek a Berni egyezmény értelmében a szerződő felek között
fennállnak, illetőleg a szerződő felek betartják a Berni egyezmény 1-21. cikkeiben
és Függelékében foglalt rendelkezéseket [(4) bek.].
A Berni egyezmény által védett szerzői jogok tárgykörét a WIPO Szerzői jogi
szerződése három vonatkozásban bővíti, figyelemmel az új digitális technikákra:
a) a számítógépi programok mint irodalmi művek nyernek védelmet a Berni egyezmény
2. cikke értelmében (4. cikk);
b) adatok vagy egyéb anyagok az elemek kiválasztása vagy elrendezése folytán
szellemi alkotásnak minősülő összeállításai e jellegüknél fogva védelemben
részesülnek (5. cikk);
c) a szerzői jogvédelem kifejezésekre, nem pedig elképzelésekre, eljárásokra,
működési módszerekre, illetve matematikai módszerekre mint olyanokra terjed
ki (2. cikk).
Megjegyzendő még, hogy a fényképészeti alkotások vonatkozásában a WCT 9. cikke
alapján a szerződő felek nem alkalmazzák a Berni egyezmény 7. cikk (4) bekezdésében
foglalt rendelkezéseket.
Az Előadásokról és hangfelvételekről szóló szerződés mögöttes egyezménye az
előadóművészek, a hangfelvétel-előállítók és a műsorsugárzó szervezetek védelméről
szóló, 1961. október 26-án Rómában aláírt nemzetközi egyezmény (a továbbiakban:
Római egyezmény). A szerződés rögzíti, hogy az általa biztosított védelem
érintetlenül hagyja, és semmilyen módon nem befolyásolja az irodalmi és művészeti
alkotásokhoz fűződő szerzői jog védelmét. Következésképpen e szerződés egyetlen
rendelkezése sem értelmezhető úgy, hogy az csorbítaná az említett védelmet.
A szerződés szerinti védelem kedvezményezettjei az előadóművészek és hangfelvétel-előállítók,
akik a többi szerződő fél állampolgárai. A 3. cikk (2) bekezdése szerint a
többi szerződő fél állampolgárainak azok az előadóművészek és hangfelvétel-előállítók
tekintendők, akik megfelelnének a Római egyezményben biztosított védelemre
való jogosultság feltételeinek, amennyiben e szerződés valamennyi szerződő
fele szerződő állama lenne az említett egyezménynek. A nemzeti elbánás szabályai
is igazodnak az előbbiekben rögzítettekhez: mindegyik szerződő fél a többi
szerződő félnek a 3. cikk (2) bekezdése szerint meghatározott állampolgárai
számára a saját állampolgárainak nyújtott elbánást biztosítja az e szerződésben
kifejezetten megadott kizárólagos jogok és a szerződés 15. cikkében előírt
méltányos díjazáshoz fűződő jog tekintetében.
Változást jelent a Római egyezményhez képest a védelmi idő kiterjesztése.
A szerződés 17. cikke szerint az előadóművészeknek biztosítandó védelem időtartama
legalább annak az évnek a végétől számított 50 éves időszak végéig tart, amikor
az előadást hangfelvételen rögzítették, míg a hangfelvétel-előállítóknak biztosítandó
védelem időtartama legalább annak az évnek a végétől számított 50 éves időszak
végéig tart, amikor a hangfelvételt nyilvánosságra hozták. Ha viszont nem
történt nyilvánosságra hozatal a hangfelvétel készítésétől számított 50 éven
belül, akkor annak az évnek a végétől számítandó az 50 év, amelyben a rögzítés
történt.
Mindkét nemzetközi szerződés további szabályokat tartalmaz - egymás rendelkezéseivel
harmonizálva - a vagyoni jogosultságok közül a többszörözés jogáról, a bérbeadás
jogáról, a nyilvánossághoz történő közvetítés jogáról, továbbá a műszaki intézkedésekkel
kapcsolatos kötelezettségekről, a jogkezelési adatokkal kapcsolatos kötelezettségekről,
valamint az adminisztratív és záró rendelkezésekről.
Talán a világon elsőként az Amerikai Egyesült Államok szövetségi jogalkotása
tette a nemzeti jogrendszer részévé a WIPO-szerződéseket az 1998. október
28-án elfogadott Digital Millennium Copyright Act (DMCA) által. Az Európai
Parlamentnek és a Tanácsnak tavaly hosszas vita után elfogadott, az információs
társadalommal kapcsolatos szerzői és szomszédos jogokról szóló 2001/29/EK
irányelve közösségi szinten vezeti be a két szerződés legfontosabb kikötéseit.2
Magyarországon a WCT és WPPT megerősítését az 57/1998. (XI. 29.) OGY határozat
tartalmazza; kihirdetése a közeljövőben várható.
A WIPO Szerzői jogi szerződés szerződő államai: Amerikai Egyesült Államok,
Argentína, Belorusszia, Bulgária, Burkina Faso, Chile, Costa Rica, Cseh Köztársaság,
Ecuador, El Salvador, Gabon, Grúzia, Guinea (2002. május 25-től), Honduras
(2002. május 20-tól), Horvátország, Indonézia, Japán, Kirgizisztán, Kolumbia,
Lettország, Litvánia, Magyarország, Mali (2002. április 24-től), Mexikó, Moldáviai
Köztársaság, Panama, Paraguay, Peru, Románia, St. Lucia, Szenegál (2002. május
18-tól), Szlovákia, Szlovénia, Ukrajna.3
A WIPO Előadásokról és hangfelvételekről szóló szerződés szerződő államai:
Albánia, Amerikai Egyesült Államok, Argentína, Belorusszia, Bulgária, Burkina
Faso, Chile, Costa Rica, Cseh Köztársaság, Ecuador, El Salvador, Gabon, Grúzia,
Guinea (2002. május 25-től), Honduras, Horvátország, Kolumbia, Lettország,
Litvánia, Magyarország, Mali, Mexikó, Moldáviai Köztársaság, Panama, Paraguay,
Peru, Románia, St. Lucia, Szenegál, Szlovákia, Szlovénia, Ukrajna.4
Munkácsi Péter
A közös jogkezelő szervezetek
2002. évi jogdíjközleményei
1. A nemzeti kulturális örökség minisztere 2001. december 29-én jóváhagyta a közös jogkezelő szervezetek 2002. évi következő jogdíjközleményeit (közzétéve a Magyar Közlöny 2002/2. és 4. számában).
- A Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület (ARTISJUS) közleménye:
- az irodalmi és zeneművek nem színpadi nyilvános előadásáért, kereskedelmi
célból kiadott hangfelvételek vagy arról készült másolatok nyilvánossághoz
közvetítéséért, rádió- vagy televízióműsorok egyidejű változatlan, a nyilvánossághoz
történő továbbközvetítéséért, valamint a színpadra szánt irodalmi és zenedrámai
művek, jeleneteik vagy keresztmetszeteik kivételével az irodalmi és zeneművek
sugárzás útján, vezetékkel vagy egyéb módon a nyilvánossághoz történő közvetítéséért
fizetendő szerzői díjakról;
- a 2002. évre megállapított mechanikai minimum jogdíjakról;
- a magáncélú másolásokra tekintettel megállapított üres hang- és képhordozó
jogdíjakról (2002.);
- A HUNGART Vizuális Művészek Közös Jogkezelő Társasága Egyesület díjszabása;
- A Művészeti Szakszervezetek Szövetsége Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület
(MSZSZ-EJI) és a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (MAHASZ) közös jogdíjközleménye
a kereskedelmi célból kiadott hangfelvételnek vagy az arról készült másolatnak
sugárzás útján, továbbá vezetékkel vagy bármely más hasonló eszközzel vagy
módon a nyilvánossághoz közvetítéséért fizetendő előadóművészi és hangfelvétel-előállítói
jogdíjakról és a felhasználások egyéb feltételeiről;
- A MAHASZ jogdíjközleménye a hangfelvételek nem kereskedelmi forgalomba hozatal
céljából történő többszörözéséért fizetendő hangfelvétel-előállítói jogdíjakról
és a felhasználások egyéb feltételeiről;
- Az MSZSZ-EJI jogdíjközleménye a rögzített előadás nyilvánosság számára lehívásra
történő hozzáférhetővé tétele engedélyezése feltételeiről;
- Az MSZSZ-EJI jogdíjközleménye az előadás sugárzás vagy a nyilvánossághoz
történő átvitel céljára készült rögzítésének díjáról és a felhasználás egyéb
feltételeiről;
- A Magyar Reprográfiai Szövetség közleménye a fénymásolással vagy más hasonló
módon történő többszörözés után járó (reprográfiai) jogdíjakról.
Dr. Kiss Zoltán
1 Az adatbázisok nemzetközi védelméről
szóló harmadik szerződéstervezet megtárgyalását elnapolták. A téma a WIPO
szerzői és szomszédos jogi állandó bizottsága (SCCR) ülésein jelenleg is napirenden
van.
2 Európai Közösségek Hivatalos Lapja, L 167,
2001. 06. 22., 10. o. Ismerteti Cserba Veronika, Iparjogvédelmi és Szerzői
Jogi Szemle, 2001. augusztus, 30. o.
3 A WIPO 2002. február 25-i adatai alapján
4 A WIPO 2002. február 25-i adatai alapján