Válogatás a Szerzői Jogi Szakértő Testület szakvéleményeiből
Szerzői jogsértés megállapítása
A Fővárosi Bíróság megkeresése
SZJSZT 20/01
A Fővárosi Bíróság által feltett kérdések:
1. Mit tekint a gyakorlat egy dal esetében remixnek, és mit jelent az ún.
remixalbum?
2. A remixdal készítésénél milyen mértékű az eredeti dal, dalok megváltoztatása,
az a mű lényegét érinti-e adott esetben, vagy sem?
3. A perbeli remixdalok esetében (tehát a remixalbumon megjelentetett eredeti,
de remixelt daloknál), rövidültek-e a remixdalok az eredetihez képest, vagy
sem?
4. A perbeli remixelt dalok esetében torzult-e az eredeti felvételekhez képest
az előadók hanganyaga, vagy az egyéb módon történt változtatás eredményezheti-e
azt, hogy az együttes a hallgatók körében hátrányos megítélésben vagy véleménynyilvánításban
részesülhet.
Az eljáró tanács válasza
Ad 1. és 2. (összevontan)
A remix fogalma
A "remix" angol eredetű kifejezés, szó szerinti fordításban "újrakeverés"-t
jelent. A remix kifejezést a legszélesebb értelemben ezzel a jelentéssel használják:
remixnek neveznek általánosan minden olyan zenetechnológiai eljárást, amelynek
során
a) egy zeneszám (dal) hangfelvételét vagy annak valamely részletét zenei elemekre
bontják, majd
b) az egyes zenei elemeken elvégzett szerkesztést (azaz egyes zenei elemek
hozzáadását, elvételét, módosítását vagy más megváltoztatását) követően,
c) a megszerkesztett elemeket újra összerakják ("újrakeverik") annak
érdekében, hogy
d) a szerkesztés céljától, jellegétől, módjától és mértékétől függően az eredeti
zeneszámnak (dalnak) új ritmust, stílust, hangzást stb. teremtsenek, vagy
abból más, zenei eszközökkel kifejezhető új minőséget hozzanak létre.
A remix a fenti definícióból következően tehát mindenképpen az eredeti zenei
alkotóelemek újraszerkesztésének céljával elvégzett, szándékolt beavatkozást
jelent az eredeti zeneszám (dal) integritásába. A beavatkozás jellege, mértéke
és eredménye azonban kizárólag a remixet készítő személy céljaitól, illetve
a cél megvalósításához használt technikai eszközöktől függ. Szükséges tehát,
hogy az eljáró tanács elöljáróban röviden kifejtse a remix fenti a)-d) pontokban
említett fogalmi elemeinek fontosabb jellemzőit.
A modern stúdiótechnika már évek óta lehetővé teszi, hogy a hangfelvételek
elkészítése során a zenét megszólaltató minden egyes hangszeres és vokális
előadóművészi teljesítményt külön-külön, önálló felvételi sávokon rögzítsenek.
A stúdiótechnika segítségével azután ezeket az önállóan rögzített sávokat,
illetve azon belül is a legjobban sikerült felvételrészeket, mindenfajta minőségromlás
nélkül, mérnöki pontossággal össze lehet illeszteni ("mixelni"),
így állítva elő a dal hangfelvételen megjelenő végleges változatát. Ez az
eljárás számos nyilvánvaló technikai előnyt jelent a hangfelvételek készítésében.
Az egyes zenei sávok önálló kezelése folytán az előadóművészeknek nem kell
egy helyen és egy időben jelen lenniük a hangfelvétel elkészítéséhez, hiszen
az egyes hangszeres és vokális előadóművészi teljesítményeket akár egymástól
eltérő időpontokban, egymástól függetlenül is rögzíteni lehet. Ugyanebből
az eljárásból fakadó további előny, hogy az egyes önálló előadóművészi teljesítményeket
egymás után többször is rögzíteni lehet, és elég utólag, a végső szerkesztés
("mixelés") során kiválogatni a legjobban sikerült felvételrészeket,
összeillesztve azokat más, ugyancsak önállóan rögzített előadóművészi teljesítmények
legjobban sikerült részeivel. Egy egyszerű példát említve: ezzel az eljárással
minden további nélkül megoldható, hogy egy énekes 16 soros énekéből kiemeljék
az első próba során felvett 4 sort, és azt összeillesszék a harmadik próba
során felvett további 8 sorral. Az eljárás természetesen tovább is folytatható:
az éneket kísérő, önálló sávokon rögzített ritmushangszerek vagy gitárkíséretek
legjobban sikerült részeit ezen a módon utólag lehet "hozzákeverni"
a már megszerkesztett énekhez, így állítva elő a dal hangfelvételen megjelenő
végleges változatát.
A digitális technológiának a zenében való megjelenésével az előzőekben említett
lehetőségek még inkább kibővültek. A digitális technológia segítségével ugyanis
a zene és annak minden egyes alkotóeleme ugyanúgy két értéket ("0"
és "1") felvevő számsorokban vált kifejezhetővé, mint a számítógép
által értelmezhető (azaz olvasható, szerkeszthető stb.) bármely más művelet.
Ezen az úton a zene - hasonlóan például az egyszerű szövegszerkesztéshez -
a legkisebb alkotóeleméig, az egyedi hangig felbonthatóvá, elemekre szedhetővé
és újraépíthetővé vált.
A modern stúdiótechnika és a digitális technológia összekapcsolása a zenét
és annak alkotóelemeit gyakorlatilag korlátlan mértékben manipulálhatóvá teszi.
A remix készítésénél éppen az így kínálkozó technikai eszközöket alkalmazzák,
egyfajta zenei "építőkockaként" hasznosítva a zeneszám (dal) hangfelvételének
eredeti elemeit (például az egy-egy hangszeres vagy vokális előadóművészi
teljesítményt megszólaltató, rögzítetett felvételi sávok egészét, annak egyes
részleteit vagy akár az egyedi hangokat). Ezen eszközök segítségével a remixfelvétel
készítője gyakorlatilag technikai korlátozás nélkül módosíthatja az eredeti
hangfelvételt: például számítógéppel előállított új ritmuselemeket illeszthet
be, visz- szaépíthet olyan korábban rögzített és eltárolt felvételrészeket,
amelyeket az eredeti dal hangfelvételre kerülő végső változatában nem alkalmaztak,
különleges hanghatások elérése érdekében digitális hangmintákat illeszthet
be az eredeti felvételbe stb. A módosítás eredménye mindig az, hogy az eredeti
zeneszám (dal) egy vagy több zenei alapeleme (tehát a dallam, a ritmus, a
harmónia, valamint a hangszín-kombinációk, illetve a mindezek együttes hatásából
kialakuló hangzás) kisebb-nagyobb mértékében megváltozik.
A remixnek több, jól elkülöníthető típusa van, ezek közül az alábbiakban csak
néhányat említünk meg. A remix legegyszerűbb verziója az, amikor a dal - az
eredeti szerkezet, tempó, illetve zenei jelleg megőrzése mellett - új hangszerelést
kap. Vannak olyan típusú remixek, amelyek átalakítják a dal eredeti szerkezetét
is, például egyes szerkezeti egységeket ("verse", refrén) felcserélnek.
Léteznek olyan remixek, amelyek nem tartalmazzák a teljes eredeti dalt, hanem
abból például csak egy négysoros refrént vagy csak egyes hangszeres részeket
vesznek át, és a remixben csak ezt használják fel. Készülnek azután olyan
remixek is, ahol az eredeti dalt különleges hanghatásokkal ("effektekkel")
módosítják, például az énekhangot szaggatottá, recitálóvá teszik. Az egyes
remixtípusok sorát még hosz- szan lehetne folytatni, hiszen a változtatások
jellege, mértéke és eredménye - ahogyan az fentebb már említésre került -
kizárólag a remixet készítő személy céljaitól, illetve a cél megvalósításához
használt technikai eszközöktől függ.
A fentiekből következően a "remixalbum" olyan hangfelvételek egy
hanghordozón kiadott összességét jelenti, amelyeknek mindegyike remixfelvétel.
Az egy előadótól megjelenő remixalbumok jellemzője, hogy általában csak az
adott előadó korábbi felvételeinek remixváltozatát tartalmazzák, és ebből
állítanak össze egy album terjedelmű anyagot.
A remix célja
A remixfelvétel készítésének leggyakrabban az a célja, hogy egy korábban
hangfelvételen már forgalomba hozott, általában ismertté és népszerűvé vált
dal eredeti változatát kisebb-nagyobb mértékű változtatásokkal megújítsa,
és az eredeti dal sikerét is felhasználva, a remixváltozat meghallgatására
ösztönözzön. Ezt a célt két eszköz egyidejű alkalmazásával igyekszik elérni.
Egyrészt kifejezetten törekszik arra, hogy a dal eredeti változatának egyes
meghatározó jegyei (például a refrén stb.) mindenképpen felismerhetőek, azonosíthatóak
maradjanak, emellett azonban az újszerű hatás elérése érdekében az eredeti
dal zenei alapelemeiből (dallam, ritmus, harmónia, hangszín-kombinációk, illetve
a mindezek együttes hatásából kialakuló hangzás) egyet vagy többet megváltoztat.
A remixfelvétel készítése a hangfelvételek előállítása, kiadása és forgalmazása
során, ezen belül is döntő mértékben az ún. könnyű műfajban, mára már intézményesült,
részben művészi, részben közvetlen üzleti, illetve marketingcélokat szolgáló
eljárássá is vált. Számos sikeres hangfelvételnek - előre tervezetten - megjelentetik
a remixváltozatát is. A remixváltozat megjelentetése többirányú művészi, illetve
üzleti célt is szolgálhat. Művészi cél lehet például, hogy a remixváltozat
egy sikeres dalnak olyan új, feszesebb ritmust vagy hangzást adjon, amelynek
segítségével a korábban már népszerűvé vált dallamra felfigyelhetnek a gyorsabb
ritmusokat vagy a kifejezetten tánczenét kedvelők is. Ez egyben természetesen
üzleti célt is jelent, hiszen a remixváltozat elkészítése és fogalomba hozatala
bővítheti az adott előadót kedvelők, illetve a hangfelvételt megvásárlók körét.
A remixváltozat elkészítéséhez és forgalomba hozatalához gyakran fűződik olyan
üzleti elképzelés is, hogy ezen az úton - teljesen új zenei anyag elkészítése
nélkül is - fenntartható az adott előadót kedvelő közönség figyelme és vásárlókedve,
hiszen a rajongók a már megismert és megszeretett dalokat minden bizonnyal
szívesen megvásárolják remixváltozatban is.
A remix ilyen intézményesült formájának három főbb irányzata létezik:
a) a friss slágerek "életben tartása", amikor a cél kifejezetten
az, hogy a remixváltozat elkészítésével és kiadásával meghosszabbítsák a gyorsan
változó zenei divatoknak kiszolgáltatott, és emiatt esetleg rövid idő alatt
aktualitásukat vesztő dalok sikerét;
b) a valamikor nagy sikerű, de esetleg már feledésbe merült slágerek "felélesztése",
amikor a remixváltozat kifejezetten a korábbi sláger megújítását célozza,
kihasználva annak egykori sikerét;
c) a kifejezetten "feldolgozás" jellegű remixek, amelyek az előző
két kategória bármelyikébe tartozhatnak, és azoktól elsősorban abban különböznek,
hogy itt már nem is az eredeti előadók teljesítményét használják fel újra,
hanem a remixváltozat elkészítésére más előadóművészeket kérnek fel.
A mű lényegét érintő változtatások mértéke a
remix esetében
Az a megkeresésben feltett kérdés, hogy a "remixdal készítésénél milyen
mértékű az eredeti dal, dalok megváltoztatása, az a mű lényegét érinti-e adott
esetben, vagy sem?", csak esetileg válaszolható meg: a remixjellegű beavatkozásnak
a fentiekből következően nincs általánosan meghatározható mértéke. Az eljáró
tanács e kérdéssel kapcsolatban ezért ismételten rámutat arra, hogy a remix-beavatkozás
jellege, mértéke és eredménye kizárólag a remixet készítő személy céljaitól,
illetve a cél megvalósításához használt technikai eszközöktől függ. Két példával
jelezve a szélsőségeket:
a) Remixnek tekintjük például azt is, ha annak készítője az eredeti hangfelvételben
egyes felvételrészleteket stúdiótechnikai eszközök segítségével csupán visszacserél
olyan, korábban rögzített és eltárolt felvételrészekre, amelyeket az eredeti
dal hangfelvételre kerülő végső változatában valamilyen okból nem használtak
fel. Ilyen esetben az eredeti műhöz, illetve annak hangfelvételre rögzített
változatához képest a módosítás akár olyan csekély mértékű is lehet, hogy
az az emberi fül számára alig hallható.
b) Remixnek minősül azonban az a fentebb már ugyancsak említett eset is, amikor
az eredeti hangfelvételből csak részleteket (pl. a refrént vagy egyes hangszeres
részeket) emelnek át, és azokat a dal eredeti szerkezetéhez képest a remixváltozatban
még fel is cserélik. Ez már egészen bizonyosan a mű lényegét érintő változtatásnak
minősül.
A kérdés megválaszolásakor továbbá figyelemmel kell lenni arra, hogy a remix
nem csupán az eredeti mű, hanem az eredeti, hangfelvételre rögzített előadóművészi,
illetve hangfelvétel-előállítói teljesítmény integritásába is beavatkozást
jelent. Vagyis a remix nem csupán a szerzői mű, hanem az érintett szomszédos
jogi teljesítmények "lényegét" is érintheti.
Az eljáró tanács ezért a kérdéssel kapcsolatban a következőképpen foglal állást.
a) A kialakultnak és egyértelműnek tekinthető szakmai gyakorlat szerint a
remixváltozat elkészítése szinte minden esetben az érintett szerző, előadóművész
és kiadó közötti egyeztetés eredményeként történik. Ennek az egyeztetésnek
a központi szereplője minden esetben a szerző, tehát szabályértékű szakmai
gyakorlatnak tekinthető, hogy a szerzőt mindig bevonják a remixfelvétel elkészítésével
kapcsolatos egyeztetésbe, ideértve az elkészült remixváltozat jóváhagyását
is. Az egyeztetés jellemzően a remixváltozat elkészítésével kapcsolatos minden
lényeges kérdésre kiterjed:
i) kit bízzanak meg a remixváltozat elkészítésével (hangszerelőt, lemezlovast
stb.);
ii) milyen művészi és üzleti célt szolgál a remixváltozat elkészítése;
iii) a céloktól függően milyen jellegű és mértékű legyen a beavatkozás az
eredeti hangfelvételbe;
iv) milyen közönséget megcélozva kerüljön forgalomba a remixfelvétel.
Az eljáró tanács véleménye szerint ez az egyértelmű szakmai gyakorlat éppen
azért alakult ki, mert a remixjellegű beavatkozás, illetve a remixfelvétel
elkészítése és forgalomba hozatala mindhárom említett jogosult jogait és jogos
érdekeit érintheti. A szakmai gyakorlat tapasztalatai szerint tehát a felek
eleve abból indulnak ki, hogy a remix elkészítése mind a művek, mind pedig
az érintett szomszédos jogi teljesítmények esetében azok lényegét érintő módosításnak
minősülhet, az előzetes egyeztetés pedig éppen az ebből kialakuló esetleges
viták megelőzésére, kiküszöbölésére irányul. Az eljáró tanács a fentieket
ugyanakkor hangsúlyozottan a kialakult szakmai gyakorlat alapján állapítja
meg, ettől a gyakorlattól a felek adott esetekben természetesen eltérhetnek.
b) Az eljáró tanács álláspontja szerint - összességében vizsgálva a hangfelvételek
forgalomba hozott remixváltozataiból leszűrhető általános tapasztalatokat
- a remix az esetek túlnyomó többségében a mű lényegét érintő módosításokat
jelent. Ennek az az oka, hogy a remix a legtöbb esetben valóban a már forgalomba
hozott hangfelvétel megújítására törekszik, ahhoz pedig, hogy ez a cél ténylegesen
megvalósulhasson, tehát az ismert dal valóban friss, újdonságot jelentő ritmussal,
zenei hatásokkal, hangzással stb. kerülhessen a közönség elé, jellemzően a
mű lényegét érintő módosításokra van szükség. Ennek hiányában mind a szerző
és az előadóművész, mind pedig a kiadó azt kockáztatja, hogy csalódást kelt
a rajongókban, illetve vásárlókban, és a közönség a remixváltozat kiadását
csupán "még egy bőr lenyúzásának" tekinti. Azaz az eredeti felvétel
kellő mértékű megújításának hiányában meghiúsulhatnak a remixváltozat kiadásához
fűzött művészi, illetve üzleti célok.
Minthogy a remix fogalmának, típusainak, céljainak és egyéb jellemzőinek teljes
körű elemzése terjedelmében és mélységében is jelentősen meghaladná a jelen
szakvélemény kereteit, az eljáró tanács a továbbiakban a remixfelvétellel
kapcsolatos megállapításait kizárólag a megkeresés tárgyát képező remixalbumra
korlátozza.
a) A megkeresés tárgyát képező remixalbum a fentebb ismertetett típusok közül
a csekélyebb mértékű beavatkozást megvalósító remixek közé tartozik, ahol
a változtatás az eredeti dalokhoz képest nem jelentős. A változtatások a következőkben
összegezhetők.
i) Az albumon szereplő néhány dal esetében megfigyelhető szerkezeti módosítás,
a dalok többsége azonban gyakorlatilag az eredetihez hasonló szerkezetben
jelenik meg.
ii) Az eredeti énekhangot egyes helyeken új effektekkel (zengetéssel, illetve
visszhangosítással) módosították, amelyektől azonban az eredeti hangkarakter
nem változott.
iii) Ugyancsak történt néhány helyen tempóváltoztatás, ahol az eredeti tempót
számítógépi beavatkozással megváltoztatták.
iv) Egyes helyeken hallható, hogy a remix során az eredeti énekhangot az énekestől
származó olyan korábbi énekhang-felvételekkel cserélték ki, amelyeket az eredeti
hangfelvétel készítése során rögzítettek és eltároltak, annak végső változatában
azonban valamilyen okból nem használtak fel.
v) Több helyen hallható a dalok újrahangszerelése, azaz olyan jellegű változtatás,
hogy a kísérőszólamokat, ritmust, illetve harmóniát más hangszerek szólaltatják
meg, mint az eredeti hangfelvételen. Ezzel együtt a kíséret ritmusképletei
is megváltoznak.
vi) Egyes dalok hosszában érzékelhető néhány másodpercnyi különbség, de ezek
a kompozíciók egészét, a dalok szerkezetét jelentősen nem változtatták meg.
b) A megkeresés tárgyát képező remixalbumon szereplő dalokról, azok zenei
alapelemeit (a dallamot, a ritmust, a harmóniát, valamint a hangszín-kombinációkat
illetve a mindezek együttes hatásából kialakuló hangzást) figyelembe véve,
összességében a következők állapíthatók meg. A remixalbumon egyértelműen megváltozott
az eredeti dalok ritmusa és hangzása. Nagyobbrészt változatlan maradt ugyanakkor
a dallam és annak szövege, továbbá - egy kivételtől eltekintve - a dalok harmóniája.
Az eljáró tanács megállapítása szerint mindezek alapján a megkeresés tárgyát
képező remixalbum zenei tartalma összességében csak csekély mértékben tér
el a zenekar stílusvilágától, azaz nem szerepelnek rajta olyan zenei stíluselemek,
amelyek gyökeresen idegenek lennének például a zenekar előző lemezén hallható
zenei stílustól.
c) Az eljáró tanács álláspontja szerint a megkeresés tárgyát képező remixalbum
esetében a változtatások mértékéről csak úgy lehet véleményt nyilvánítani,
hogy annak során egyértelműen külön kell választani egyrészt a szerzői jogi,
másrészt a művészi szempontokat.
i) Szerzői jogi szempontból az ismertetett változtatások összességükben egyértelműen
elérik azt a mértéket, amelynek alapján a remixalbum az eredeti dalokhoz képest
a mű lényegét érintő változtatásnak minősül. A változtatások egyenként és
önmagukban kétségkívül nem jelentős mértékűek, de összeadódva - tehát figyelembe
véve, hogy a változtatások az egyes daloknál a hangszerelést, a ritmust, a
hangzást és kis mértékben a harmóniát és a szerkezetet is érintik - már a
mű lényegét érintő változtatásnak minősülnek.
ii) Művészi szempontból az eljáró tanács nem lát megállapíthatónak lényegi
változtatásokat, mert a remixalbum stilárisan lényegében a zenekar előző lemezén
hallható zenei stílussal azonos körben maradt. Az eljáró tanács véleménye
szakmai szempontból ennek inkább az ellenkezője, vagyis az, hogy a remixalbum
nem nyújt elég változatosságot az eredetihez képest, nem nyújtja azt a fajta
megújulást, frissítést, amely egyébként egy szakmai szempontból jól sikerült
remixalbumtól elvárható lenne.
Ad 3.
Az eljáró tanács fentebb már ismertetett megállapítása szerint érzékelhetők néhány másodpercnyi különbségek az eredeti, illetve a remixelt dalok hosszában, de ezek a különbségek a kompozíciók egészét, a dalok szerkezetét jelentősen nem változtatták meg.
Ad. 4.
Az eljáró tanács ezen a kérdésen belül előbb az előadók énekhangjával kapcsolatban
feltett kérdést értékeli az alábbi a) és b) pontokban, majd önállóan foglalkozik
azzal a kérdéssel, hogy az énekhang módosításán túlmenő, egyéb változtatások
eredményezhetik-e azt, hogy az együttes a hallgatók körében hátrányos megítélésben
vagy véleménynyilvánításban részesülhet.
Az eljáró tanács álláspontja szerint az előadók énekhangjával kapcsolatban
feltett kérdésre megint csak egyrészt a szerzői és szomszédos jogi, másrészt
a művészi szempontok egyértelmű különválasztásával lehet válaszolni.
a) A szerzői joggal szomszédos jognak minősülő előadóművészi jogok szempontjából
a perbeli remixelt dalok esetében az előadók hanganyaga torzult az eredeti
felvételekhez képest. Mind az eredeti hangfelvételen az énekhangra alkalmazott
effektek módosítását, mind pedig az ének eredeti tempójának számítógépi beavatkozással
történő megváltoztatását torzításnak kell tekinteni. Egy énekes esetében a
hangfelvételen rögzített előadóművészi teljesítmény lényegét nyilvánvalóan
az énekhang jelenti, ez az a személyiségjegy, amelyet a zenemű előadása szempontjából
ilyenkor meghatározónak kell tekinteni. Az eljáró tanács megítélése szerint
ennek az adott eset szempontjából lényeginek tekintendő személyiségjegynek
az utólagos, művi (gépi) úton történő módosítását az előadás eltorzításaként
kell értékelni. Az eljáró tanács ennek megállapítása során mérlegelte azt
is, hogy az énekhangban előidézett változtatás egy korábban már az előadóművész
hozzájárulásával hangfelvételen rögzített és forgalomba hozott előadóművészi
teljesítményhez képest történt. Ennek abból a szempontból van jelentősége,
hogy a nyilvánosság (a közönség) számára a zeneműnek az adott előadóművésztől
(együttestől) származó előadása már széles körben ismertté vált, ez pedig
mindenképpen egyfajta mércét állított fel arra vonatkozóan, hogy kifejezetten
ennek az adott előadóművésznek (együttesnek) a szempontjából mit kell "eredeti",
vagyis az előadóművész tényleges és sajátos személyiségjegyeit hordozó előadásnak
tekinteni.
b) Művészi szempontból ugyanakkor a perbeli remixelt dalok esetében az énekhangot
érintő változtatások nem haladják meg azt a mértéket, amelyet ebben a műfajban
szakmai szempontból szokásosnak lehet tekinteni. Az érintett zenekar által
képviselt könnyűzenei műfajban mindennapos gyakorlat, hogy az énekes hangját
- számítógépi vagy más stúdiótechnikai úton - már a hangfelvétel eredeti változatának
elkészítésekor, tehát a remixváltozatot megelőzően, illetve attól teljesen
függetlenül megváltoztatják. Ennek számos oka lehet, például az, hogy ezen
a módon újszerű énekhang-hatásokat érjenek el, vagy hogy az énekhangot felerősítve,
illetve háttérbe szorítva - a hangzás egészének kialakítása érdekében - egyensúlyt
teremtsenek az egyes vokális és hangszeres előadóművészi teljesítmények között
stb.
Abban a kérdésben, hogy a perbeli remixelt dalok esetében az énekhang módosításán
túlmenő, egyéb változtatások eredményezhetik-e azt, hogy az együttes a hallgatók
körében hátrányos megítélésben vagy véleménynyilvánításban részesüljön, az
eljáró tanács a következőképpen foglal állást. A korábban kifejtettek szerint
a megkeresés tárgyát képező remixalbum zenei tartalma összességében csak csekély
mértékben tér el a zenekar korábbi stílusvilágától, azaz nem szerepelnek rajta
olyan zenei stíluselemek, amelyek gyökeresen idegenek lennének például a zenekar
előző lemezén hallható zenei stílustól. Ennek alapján a hallgatók reakciója
valószínűsíthetően többirányú: egyrészt a változtatások valóban járhatnak
azzal a következménnyel, hogy az együttes a hallgatók egy részének körében
hátrányos megítélésben vagy véleménynyilvánításban részesül, ugyanakkor lehetséges
az is, hogy a változtatások a hallgatók egy másik részének kifejezett tetszésével
találkoznak, sőt nem zárható ki az sem, hogy a remixalbum megjelenése az eddigiek
mellé új hallgatókat nyer meg az együttesnek.
Az eljáró tanács véleménye szerint itt olyan, az aktuális zenei divatoktól,
irányzatoktól függő ízlésbeli kérdésről van szó, amelyre a tanácsnak nincs
lehetősége minden kétséget kizáró választ adni. Ezért mindössze annak megállapítására
szorítkozik, hogy az eredeti és a remixelt dalok közötti stiláris hasonlóság
alapján az együttes hallgatósága, különösen pedig rajongói, a megkeresés tárgyát
képező remixalbum zenei anyagát valószínűsíthetően nem fogják nagy számban
a zenekar korábbi stílusától idegennek, ahhoz képest befogadói szempontból
riasztónak találni.
Mobiltelefonokra letölthető csengőhangok
A EMI Zeneműkiadó Kft. peren kívüli megkeresése
SZJSZT 37/01
I. A megkeresésben feltett kérdések
Az EMI Zeneműkiadó Kft. - jogi képviselője útján - a következő szerzői jogi
kérdésekben kérte a Szakértő Testület véleményét.
1. A mobiltelefonokra való letöltés céljára létrehozott ún. csengőhangok az
eredeti műveknek a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban:
Szjt.) 29. §-ában meghatározott átdolgozásnak minősülnek-e?
2. Amennyiben a csengőhangok nem minősülnek átdolgozásnak, az eredetiséget
el nem érő, de jelentős mértékű, a művek lényegét érintő változtatások miatt
szükséges-e a szerzők engedélyének előzetes beszerzése?
3. A csengőhangok sértik-e a szerzői hozzájárulás hiányában a szerzők személyhez
fűződő jogait? [Különös tekintettel A szerzői jogi törvény magyarázata c.
mű* 88. oldalán olvasható következő magyarázatra: "Az irodalom és a zene
körében az olyan rövidítés, kihagyás, hozzáadás, amely megváltoztatja a műről
alkotható összbenyomást, a személyhez fűződő jog megsértése lehet." A
hivatkozott álláspont szerint (90. oldal) "a változtatással kapcsolatos
személyhez fűződő jog gyakorlása - az átdolgozási joggal való összefüggése
miatt - általában szerződésben való hozzájárulással történik. ... Az egyoldalú
nyilatkozat is megengedett, de ráutaló, hallgatólagos engedélyezést feltételezni
nem lehet, e jog akár huzamosabb nem érvényesítése egy konkrét műre, helyzetre
sem engedélyadás."]
4. Érvényesül-e a közös jogkezelés körében is a szerzők és a jogkezelő szervezet
közötti jogvitában az Szjt. 42. §-a (3) bekezdésében foglalt előírás?
5. Függetlenül az előző kérdésekre adott válaszoktól, a csengőhangok első
nyilvánosságra hozatalának engedélyezésére ki jogosult. A szerző, a zeneműkiadó
vagy a közös jogkezelő szervezet?
II. A Szakértő Testület véleménye
A Szakértő Testület a megkeresésben feltett kérdésekkel kapcsolatban az alábbi szakértői véleményt alakította ki.
A) Jogi alapvetés
1) Az Szjt. a megkeresésben leírt felhasználást a szerzők jogai szempontjából
egyrészt "a mű nyilvánossághoz való közvetítésének joga" körében
szabályozza.
A mobiltelefon csengőhangot hordozó digitális jelekhez való hozzáférés a közönség
részéről oly módon történik, hogy a nyilvánosság egyes tagjai a hozzáférés
helyét és idejét egyénileg választják meg (ún. on-demand típusú lehívásos
hozzáférés).
Az előfizetők a csengőhangot vagy valamely internetes honlapról töltik le
saját számítógépükre, vagy - mint a megkeresés szerinti esetben - az interneten
kiválasztható, illetve kipróbálható csengőhangokra vonatkozó kérésüket SMS
formájában juttatják el a szolgáltatóhoz, amely ezt követően elküldi a kiválasztott
csengőhangot az előfizető mobiltelefon-készülékére.
Ennyiben tehát a kiválasztott zeneművek felhasználása az Szjt. 26. §-ának
(8) bekezdésében szabályozott lehívásos felhasználásnak minősül, amelyet a
törvény a "mű nyilvánossághoz való közvetítésének jogaként" határoz
meg, a mű sugárzással vagy vezetéken történő nyilvánossághoz közvetítése mellett,
lényegében azzal egynemű felhasználásként.
2) Az Szjt. 27. §-ának rendelkezése szerint az írók, a zeneszerzők és a szövegírók
képviseletében (a színpadra szánt irodalmi és zenedrámai művek vagy jeleneteik,
illetve keresztmetszeteik felhasználása kivételével) a már nyilvánosságra
hozott művek az Szjt. 26. §-ában szabályozott felhasználásainak jogosítására
- így a 26. § (8) bekezdése szerinti lehívásos felhasználás engedélyezésére
is -, továbbá az említett felhasználásokért fizetendő díjak mértékére vonatkozóan
az irodalmi és zenei művekkel kapcsolatos szerzői jogok közös kezelését végző
szervezet köt szerződést a felhasználóval.
Ez a szabály a közös jogkezelés körébe sorolja tehát a 26. § (8) bekezdése
szerinti lehívásos felhasználásokat. Ez azt jelenti, hogy a már nyilvánosságra
hozott zenei és irodalmi művek tekintetében (a színpadi műveket ide nem értve)
a lehívásos felhasználással kapcsolatos engedélyezési és díjérvényesítési
jogot is - a szerző, illetve jogutódja helyett - az ARTISJUS Magyar Szerzői
Jogvédő Iroda Egyesület (a továbbiakban: ARTISJUS) jogszabályon alapuló közös
jogkezelés keretében gyakorolja.
3) A megkeresés szerinti esetekben a mobiltelefon csengőhangok - előbbiekben
említett - lehívásos felhasználása mellett a mű felhasználásának másik módja,
a többszörözés is megvalósul.
Az Szjt. 18. §-a alapján ugyanis egyértelmű - ezt annak (2) bekezdése kifejezetten
ki is mondja -, hogy a mű többszörözésének minősül a mű tárolása digitális
formában, elektronikus eszközön. A megkeresésben ismertetett felhasználásnak
két olyan szakasza is van, amikor ilyen elektronikus tárolás - és így többszörözés
- valósul meg. Először a szolgáltató valósítja meg ezt a cselekményt, amikor
a művet lehívás céljára feltölteti; másrészt pedig a mobiltelefon tulajdonosa,
amikor a csengőhangot letölti.
A szolgáltatónál megvalósuló többszörözésre - az Szjt. 19. §-ának (1) bekezdése
szerint - szintén az irodalmi és a zenei művekkel kapcsolatos szerzői jogok
közös kezelését végző szervezettel, az ARTISJUS-szal kell felhasználási szerződést
kötni. A mobiltelefon tulajdonosa által történő magáncélú többszörözés pedig
- a hatályos jog szerint - a szabad felhasználás körébe tartozik.
4) A továbbiakban egyrészt azt kell megvizsgálni és a konkrét kérdések kapcsán
megválaszolni, hogy a mobiltelefon-csengőhangként történő felhasználás vajon
szerzői jogi értelemben olyan változtatást jelent-e a zeneművön, hogy ezzel
a már nyilvánosságra hozott mű ilyenfajta újabb felhasználása kikerül a közös
jogkezelést előíró - előbb ismertetett - törvényi rendelkezések hatálya alól,
és az ilyen formában történő első nyilvánosságra hozatal újra egyedi szerzői,
illetve jogutódi (zeneműkiadói) engedélyezést igényel-e. Másrészt állást kell
foglalni a szerző személyhez - konkrétan a mű integritásához - fűződő jogának
esetleges sérelme tekintetében.
B) Vélemény a feltett konkrét kérdésekben
Ad 1.: A Szerzői Jogi Szakértő Testület álláspontja szerint a meglévő zeneművek
felhasználásával mobiltelefonokra való letöltés céljára létrehozott csengőhangok
- amennyiben azok nem járnak az eredeti művek olyan megváltoztatásával, aminek
következtében az eredeti művektől eltérő, azokból származó más művek jönnek
létre - nem minősülnek az eredeti művek Szjt. 29. §-a szerinti átdolgozásainak.
Erről ugyanis csak akkor beszélhetünk, ha a megváltoztatás során valamely
többlet alkotáselem, egyéni, eredeti vonás adódik a műhöz. Ennek hiányában
nem lehet szó szerzői jogi értelemben vett átdolgozásról.
A testület szerint attól, hogy egy eredetileg szöveggel együtt létrejött zenemű
felhasználása során a szöveg nem, csak a dallam jelenik meg, még nem lehet
az eredeti műből származó más mű létrejöttére, azaz átdolgozásra következtetni.
Önmagában a szöveg, a harmóniakíséret vagy a hangszerelés elmaradása még nem
jelenti egy újabb, az eredeti műből származó más mű létrejöttét.
Ad 2.: Arra a kérdésre, hogy egy zeneművön jelentős mértékű, a mű lényegét
érintő változtatásokat hajtottak-e végre, csak a konkrét mű és az adott változat
összehasonlítása alapján lehet választ adni.
Általánosságban a Szerzői Jogi Szakértő Testület nem ért egyet azzal a megállapítással,
hogy a szöveg és a harmónia, valamint a hangszeres kíséret elmaradása önmagában
a zeneművek olyan megváltoztatását jelentené, amely e művek nyilvánossághoz
való közvetítését (így a megkeresés szerinti lehívásos felhasználást), illetve
a mobiltelefon-szolgáltatónál megvalósuló többszörözést kiemelné a törvény
szerinti közös jogkezelés hatálya alól.
Ad 3.: Az előbb kifejtettek természetesen nem érintik a szerző személyhez
fűződő jogait, közöttük különösen az Szjt. 13. §-ában szabályozott, a mű egységéhez
(integritásához) fűződő jogát. A szerzőt ugyanis minden esetben - a jogszabályon
alapuló közös jogkezelés keretében jogosított műfelhasználásokkal kapcsolatban
is - megilleti az a jog, hogy művének eltorzítása, megcsonkítása, illetve
más olyan megváltoztatása vagy megcsorbítása esetén fellépjen, amely a szerző
becsületére vagy hírnevére sérelmes.
Az Szjt. 13. §-ában szabályozott, a mű integritását sértő cselekmény konkrét
megítélése függ az adott műtípustól (komolyzene, kortárs zene, szórakoztató
zene, diszkó, sláger stb.), az adott mű sajátosságaitól, a megváltoztatás
módjától, mértékétől, valamint az ügy egyéb körülményeitől. Konkrét esetben
végső soron a bíróság hatáskörébe tartozik annak eldöntése, hogy a szerző
személyhez fűződő jogait sértő, az Szjt. 13. §-ába ütköző változtatást hajtottak-e
végre a művön. (Ilyen kérdést a Szerzői Jogi Szakértő Testület konkrét művek
tekintetében nem kapott.)
A szerző személyhez főződő jogainak sérelme miatt maga a szerző, illetve erre
az Szjt. 14. és 15. §-ai szerint feljogosított személy vagy szervezet érvényesíthet
igényeket a bíróság előtt.
Ad 4.: A közös jogkezelés körében a szerzők és a jogkezelő szervezet közötti
jogvitára az Szjt. 42. §-ának (3) bekezdésben foglalt előírás nem alkalmazható,
hiszen a szerző és a jogkezelő szervezet között a jelen esetben nem beszélhetünk
felhasználási szerződésről; a Szerzői Jogi Szakértő Testület legalábbis nem
tud olyan külön felhasználási szerződésről, amelyet a szerzők az illetékes
közös jogkezelő szervezettel kötöttek volna.
De a jogszabályon alapuló közös jogkezelés eseteiben egy ilyen szerződésnek
nem is volna külön jogi hatálya.
Ad 5.: A megkeresésben feltett utolsó, összegző kérdésre csakis a fentebb
kifejtettekkel összefüggésben - s nem azoktól függetlenül - lehet a választ
megadni.
Összefoglaló
A Szerzői Jogi Szakértő Testület álláspontja szerint a zeneművek, slágerzenék
mobiltelefon-csengőhangként történő lehívásos felhasználásának és az ehhez
kapcsolódó többszörözésnek az engedélyezése - az Szjt. előzőekben hivatkozott
kifejezett rendelkezései alapján - az ARTISJUS feladatát képező közös jogkezelés
körébe tartozik.
A személyhez fűződő jogok egyes konkrét helyzetekben netán bekövetkező sérelme
esetén - az e jogok védelmére vonatkozó törvényi rendelkezéseknek megfelelően
- meg lehet akadályozni az egyébként a közös jogkezelés körébe tartozó felhasználást
is.
A testület megjegyzi végül, hogy a megkereséshez csatolt németországi - ideiglenes
intézkedést tartalmazó - bírósági döntés nem befolyásolhatta szakvéleménye
kialakításában, mert az egy konkrét zenemű adott felhasználásával kapcsolatosan,
a német szerzői jogi törvény alapján született, amely jogi szabályozás a tárgyalt
kérdések tekintetében eltér a hatályos magyar jogtól.