HÍREK, ESEMÉNYEK
TIDRENCZEL BÉLA
A Magyar Szabadalmi Hivatal
nemzetközi tevékenységének főbb jellemzői
2002 első felében
1. Magyarország képviselete a Szellemi Tulajdon
Világszervezete (WIPO) keretében folyó nemzetközi szakmai együttműködésben
2. Részvétel az Európai Unió szellemitulajdonvédelmével kapcsolatos
rendezvényein
3. Együttműködés az Európai Szabadalmi Hivatallal (EPO)
4. Regionális nemzetközi együttműködési tevékenység
5. A TRIPS-egyezmény végrehajtása és a TRIPS-szel összefüggő
rendezvények
6. Kétoldalú hivatalközi együttműködési tevékenység
7. Egyéb rendezvényeken való hivatali részvétel
1. Magyarország képviselete a Szellemi Tulajdon
Világszervezete (WIPO) keretében folyó nemzetközi szakmai együttműködésben
A korábbi évekhez hasonlóan hivatalunk az év első felében is biztosította
a szellemi tulajdon oltalmának magyar szakmai képviseletét a WIPO valamennyi
jelentős rendezvényén, genfi székhelyén és az egyéb események színhelyein.
Az első hat hónap WIPO-vonatkozású eseményei közül említésre méltó, hogy Budapesten
járt a WIPO Szellemi Tulajdonjogi Akadémiájának (Worldwide Academy - WWA)
igazgatója és vezető tisztségviselője, akikkel hivatalunk vezetői tárgyalásokat
folytattak az iparjogvédelmi emberi erőforrások fejlesztése terén a közeljövőben
megkötendő WIPO-MSZH megállapodás előkészítésével kapcsolatban. Megkezdődtek
és intenzíven folynak a 2002. október 14-én és 15-én Budapesten tartandó közös
WIPO-MSZH rendezvény szervezési munkálatai, melyen sor kerül a 25 éve aláírt
Budapesti szerződés méltó megünneplésére az aláírás színhelyén, neves nemzetközi
és magyar előadók közreműködésével, a Magyar Tudományos Akadémia elnökének
megnyitójával.
A genfi WIPO-székházban tartott ülések közül jelentőségét tekintve kiemelkedik
a szervezeti reformmal foglalkozó két munkacsoport ülés a PCT-reformmal foglalkozó
munkacsoport, a Szabadalmi Jogi Állandó Bizottság (SCP), a Szerzői Jogi és
Szomszédos Jogi Állandó Bizottság (SCCR), a Védjegy, Ipari Minta és Földrajzi
Árujelző Állandó Bizottság (SCT) és az Információtechnológiai Állandó Bizottság
(SCIT) ülése. Két alkalommal is összehívták a Nizzai Megállapodással foglalkozó
szakemberek ülését és a tavalyi esztendő után újból ülésezett a szellemi tulajdon,
a genetikai készletek, a hagyományos ismeretek és a folklór kérdéseivel foglalkozó
Kormányközi Bizottság.
A továbbiakban beszámolunk a főbb WIPO-rendezvények néhány fontosabb történéséről
és eredményéről.
A WIPO szervezeti reformjával foglalkozó munkacsoport 5. és 6. ülése,
Genf, február 18-21. és június 24-28.
Az 5. ülésen 72 állam képviseltette magát, közöttük a genfi állandó képviseletek,
az illetékes minisztériumok és a szellemi tulajdon oltalmával foglalkozó nemzeti
hivatalok munkatársai; hivatalunkat főosztályvezető-helyettesi küldöttség
képviselte. A vita alapját a "WIPO-egyezmény - elvileg egyeztetett módosítások
szövegtervezetei" és "A Párizsi Uniós Egyezmény (PUE) elvileg egyeztetett
igazgatási és pénzügyi rendelkezéseihez készített módosítások szövegtervezetei"
képezték.
A magyar küldöttség a felszólalásaiban már több alkalommal is hangoztatott
álláspontot képviselte, melynek lényege, hogy lehetőség szerint alapvetően
támogatjuk a WIPO Koordinációs Bizottság status quo-jának fenntartását, illetőleg
ellenezzük az ún. egységes közgyűlés (Unitary Assembly) létrehozásának koncepcióját.
A vita az ülésen lényegében az alábbi kérdések körül folyt: maradjon-e a Koordinációs
Bizottság a jelenlegi formájában (korábbi A javaslat), ha igen, milyen funkciókkal
rendelkezzen; legyenek-e új funkciói; végrehajtó szerv legyen-e; korlátozva
legyen-e a tagok száma és milyen elvek szerint, mely országokból történjék
a tagok megválasztása, legyen-e rotáció. A leglényegesebb kérdés pedig: mennyiben
függ ez össze az egységes közgyűlés létrehozásának koncepciójával?
Jelentős fordulat volt az USA álláspontjának további "keményedése":
ne legyen egységes közgyűlés, és a Koordinációs Bizottság vagy maradjon a
jelenlegi formában, vagy legyen új Bizottság a B alternatíva szerint. Az USA
álláspontja szerint az egységes közgyűlés nem ellenőrizheti a WIPO összes
funkcióját. A bizottsági tagság tükrözze az uniókban való részvétel fokát,
de ki kell fejeződnie az igazságos földrajzi megoszlásnak is.
A Koordinációs Bizottság további sorsát illetően az országok véleménye eltért,
konszenzusként csupán az említhető, hogy a Párizsi és a Berni Unió Végrehajtó
Bizottságai csupán akkor szűnhetnének meg, ha sikerülne megállapodni az országoknak
a Koordinációs Bizottság összetételében.
Magáról az egységes közgyűlésről csak informális véleménycsere folyt, az írásos
anyag nem is nevesítette a hozzászóló országokat. A munkacsoport elnökének
megállapítása szerint nem sikerült konszenzusra jutni abban a tekintetben,
hogy egyáltalán ajánlható legyen egy ilyen szerv létrehozatala, melynek még
az "életképességéről" is megoszlottak a vélemények. Küldöttségünk
megállapította, hogy több jelentős ország véleménye is megegyezik azzal a
magyar állásponttal, hogy egy ilyen egységes közgyűlés nem szükségszerűen
egyszerűsítené a WIPO irányítási szerkezetét, sőt bonyolítaná azt.
A munkacsoport eddigi ülésein elért három jelentősebb reformintézkedés: a
szervezet megszabadult a "felesleges dzsungeltől" (meg fog szűnni
a WIPO Konferencia és néhány jelentéktelenebb WIPO-szerv), döntés született
a közgyűlés üléseinek időszakosságáról, formalizálva lesz az egységes hozzájárulási
rendszer és a hozzájárulási osztályok meghatározott módosításai.
A júniusi ülésen 50 állam képviseltette magát. A három éve "WIPO-reform"
céljából összehívott munkacsoport ezen utolsó ülésén világossá vált, hogy
a munkacsoport csupán az előzőekben körvonalazott három kérdésben tudott reformot
elérni. Ajánlani tudja majd a WIPO közgyűlésének, hogy a) a közgyűlések és
egyéb testületek évente tartsák rendes üléseiket; b) meg kell szüntetni a
WIPO Konferenciát és c) formalizálni kell az egységes hozzájárulási rendszert
és az osztályokban végrehajtott módosításokat.
A Koordinációs Bizottság státuszának vagy összetéte- lének megváltoztatását,
illetve átalakítását illetően a munkacsoport nem jutott konszenzusra és nem
is tud ajánlással élni a WIPO közgyűlése felé. Ez utóbbi nem utolsósorban
az USA és néhány nagy állam "tartózkodó" magatartásának eredménye,
melyet osztott küldöttségünk is. Eszerint nem lehet egyetérteni a Titkárság
anyagában foglalt azon kitétellel, hogy a "Párizsi, Berni és PCT Uniók
Végrehajtó Bizottságai nem töltöttek be hasznos funkciót, ezért azokat meg
kell szüntetni".
Az elnök összefoglalója szerint a munkacsoport a konszenzussal lezárt három
fenti témáról szóló beszámolóját 2002 szeptemberében a WIPO közgyűlése elé
terjeszti, és mellékeli hozzá a munkacsoport ülésén részletesen átdolgozott
cikkek jegyzékét. Ez a melléklet két részből fog állni: a WIPO-egyezmény és
a PUE módosítására javasolt cikkekből. A módosításokat a három téma egymással
összefüggő vonatkozásai teszik szükségessé (pl. a WIPO Konferencia bizonyos
feladatait a WIPO közgyűlése veszi át). A továbbiakban a közgyűlés fel fogja
hatalmazni a főigazgatót, hogy indítsa el a szerződések módosításaihoz szükséges
formalitásokat, majd 2003 januárjában a tagországok ezeket végleges szövegtervezetek
formájában megkapják. A végleges módosításokat formálisan a WIPO illetékes
közgyűléseinek 2003. évi ülései fogadják majd el.
A munkacsoport elnöke végezetül megállapította, hogy bár több küldöttség véleménye
szerint az elért eredmények még a megfelelőhöz képest is sokkal szerényebbek,
a végzett munkát nem szabad alábecsülni. A lefolytatott viták nem voltak haszontalanok,
és a jövőben bizonyára előkerül majd egy további reform és szerkezeti módosítás
szükségessége.
A PCT reformjával foglalkozó munkacsoport 2. ülése,
Genf, április 29 - május 3.
Az ülésen 37 PCT tagállam, az EPO, az EU Bizottsága, számos megfigyelő szervezet
képviselői mellett a CEIPI képviselője is jelen volt. Hivatalunkat főosztályvezető
és főtanácsadó képviselte.
A 2001 novemberében megkezdett munka folytatásaként a tárgyalt kérdéscsoportok
a következők voltak:
- A megjelölési rendszer koncepciója és a rendszer működése
Ezen belül:
- A PCT szerint lehetséges valamennyi megjelölés automatikus feltüntetése:
már nemcsak az elvekről, a szövegjavaslatról is vita folyt, az egyetértés
változatlan a rendszer bevezetésével kapcsolatban.
- A PCT szerint lehetséges valamennyi kiválasztás automatikus feltüntetése:
a vonatkozó szabályok módosításával kapcsolatban a munkacsoportban általános
volt az egyetértés.
- Egységes nemzetközi bejelentési díj: a PCT-bejelentések benyújtásakor fizetendő
nemzetközi díj neve "nemzetközi bejelentési díj" lesz és a díjszabályok
is megfelelő módon változnak majd.
- A PCT-iratok kérelemre történő közlésének rendszere (COR-rendszer): általános
volt az egyetértés.
- A nemzetközi kutatás és nemzetközi elővizsgálat összehangolása, kiterjesztett
nemzetközi kutatás: a nemzetközi kutatási (ISA) és elővizsgálati szervek (IPEA)
munkaterheire való tekintettel a Nemzetközi Iroda és az USA küldöttsége is
könnyítési javaslatot terjesztett elő. A javaslatok közös eleme, hogy a nemzetközi
kutatási jelentés tartalmazzon egy előzetes nemzetközi kutatási véleményt
(ISO) is, hasonlóan a PCT II. fejezete szerinti első írásos véleményhez. A
magyar küldöttség az ISO bizalmas kezelése és a II. fejezet szerinti eljáráshoz
külön kérelem fenntartása mellett foglalt állást.
A munkabizottság végül egyetértett a kialakítandó rendszer főbb vonásait illetően, köszönhetően az USA kompromisszumkészségének.
- A PCT-nek a PLT-vel összefüggő esetleges változásai
A munkacsoport vizsgálta a PCT-bejelentés benyújtásának nyelvi követelményeit. Időhiány miatt nem került sor a nemzeti szakaszba lépés határidejének elmulasztása esetén az igazolás bevezetésével összefüggő kérdés, és a PLT-vel összhangban az elsőbbségi igény érvényesítésével kapcsolatos változások megvitatására.A WIPO Szabadalmi Jogi Állandó Bizottságának (SCP) 7. ülése,
Genf, május 6-10.Az ülésen az MSZH-t elnökhelyettes vezette küldöttség képviselte.
Az ülés résztvevői főként az egyezménytervezet egyes szakaszai és a tervezett szabályok megvitatásával foglalkoztak.
Az 1-12. cikkel kapcsolatos eszmecserék részletesebb ismertetése helyett érdekességként kiemelhető, hogy a legélesebb vita a szabadalmazási feltételekre vonatkozó 12. cikk (1) bekezdésével és a hozzá tartozó szabályokkal (14. és 15. szabály) kapcsolatban alakult ki. A tervezetből törölték az ipari alkalmazhatóság, a technikai jellemző követelményét, és bevezették a bármely területen végzett és alkalmazott tevékenység (made and used in any field of activity) fogalmát. Az Európai Unió nevében Spanyolország kifejtette, hogy ragaszkodik az ipari alkalmazhatóság követelményének fenntartásához, szükséges a technikai jellemző, és összhangot kell teremteni a TRIPS-egyezménnyel. Az USA küldöttsége viszont támogatta a szabadalom legszélesebb területen való megszerzésének lehetőségét, és kifejezte meggyőződését, mely szerint nem szükséges megkövetelni a technikai jellemző meglétét. Az EU-t támogatásáról biztosította Japán, Kína, Dél-Korea, a dél-amerikai országok, Ausztrália és az afrikai országok. A kérdés végleges megoldása még várat magára.
Az ülés ez év novemberében további rendelkezések megvitatásával folytatja munkáját.A WIPO Védjegy, Ipari Minta és Földrajzi Árujelző Állandó Bizottság (SCT) 2. rendkívüli ülése és az SCT munkabizottság 8. ülése,
Genf, május 21-24. és május 27-31.A 2001. évi közgyűlés határozata szerint a WIPO második doménnév-eljárására vonatkozó végleges jelentést két rendkívüli ülés keretében az SCT elé kell terjeszteni. A 2001. decemberi első ülés után a mostani második ülésen 75 ország és 31 nemzetközi szervezet vett részt, hivatalunk jogi szakértői szinten. A napirend a WIPO második doménnév-eljárására vonatkozó jelentése egyes fejezeteihez igazodott, így szó esett a nemzetközi szabadnevek, a nemzetközi szervezetek nevei, a személynevek, a földrajzi árujelzők, továbbá a kereskedelmi nevek védelméről a rosszhiszemű doménnév regisztrálókkal szemben.
Az egyes megvizsgált kérdésekkel kapcsolatos főbb megállapítások:
- Gyógyszerkészítményekben található hatóanyagok nemzetközi szabadnevei ("INNs")
Az ülés megállapította, hogy több küldöttség támogatja a szabadnevek védelmét a doménnév rendszerben. Egyelőre nem szükséges külön intézkedéseket hozni, de a Nemzetközi Iroda a WHO-val együtt továbbra is megfigyelést folytat a témában.
- Kereskedelmi nevek
Számos küldöttségnek az első ülésen kifejtett álláspontja szerint az UDRP ("Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy") hatályát nem indokolt kiterjeszteni a kereskedelmi nevekre. A mostani ülésen ebben a kérdésben az álláspontok továbbra is megoszlottak: egyes országok a kereskedelmi neveket a védjegyekhez hasonlóan kezelnék, mások az UDRP kiterjesztését nem fogadják el.
- Nemzetközi kormányközi szervezetek nevei
Az ülésen több szervezet (pl. ENSZ, Nemzetközi Vöröskereszt, OECD) írásos anyaga szerint a rosszhiszemű doménbejegyzések ezeknek a szervezeteknek számos komoly problémát okoznak. Az ülés résztvevői javasolták az UDRP kiterjesztését a nemzetközi kormányközi szervezetek által benyújtott megkeresésekre. Az USA küldöttsége ettől az állásponttól kifejezetten elhatárolta magát.
- Országnevek
Az ülés értékelte a WIPO ilyen tárgyú kérdőívére adott válaszokat. Megállapítható volt, hogy az országok nagy része szorgalmazza az országnevek védelmének a doménnév rendszerébe való bevezetését. Az ülésen foglalkoztak az országok nevének azonosításával, az alkalmazandó nyelv kérdésével, a védelem terjedelmével és megoldásának lehetőségével.
- Földrajzi árujelzők
Az országok által kifejtett véleményekben eltérések mutatkoztak, elnapolták az időszerű határozat meghozatalát; a földrajzi árujelzők kérdését az SCT és a SCIT együtt vizsgálja majd meg.Az SCT 8. ülésének főbb eredményei
A 77 ország, kormányközi szervezet és az EK küldöttei között hivatalunkat osztályvezetői szintű küldöttség képviselte.
Az ülésszak a védjegyjogi szerződés módosításaival foglalkozott. A lehetséges módosításokról készült WIPO-javaslat tervezetének megvizsgálása során az Állandó Bizottság a szövegtervezet 8., 13bis és ter cikkeit tárgyalta részletesen. Fontos új rendelkezés az elektronikus úton történő védjegybejelentések elfogadása és a velük kapcsolatos technikai szabályok kimunkálása. A szerződő országok számára bizonyos idő elteltével lehetőség nyílik a bejelentések csak ilyen módon történő fogadására, és a papírhordozón érkező bejelentések elutasítására. Ez a javaslat a fejlődő országok részéről nem talált egyértelmű támogatásra, kérték a WIPO anyagi támogatását is számítástechnikai rendszereik kifejlesztéséhez.
Az anyagi jogi jogharmonizáció lehetőségei témakö- rében készült WIPO anyagban felvázoltakkal kapcsolatos főbb területek: a védjegy meghatározása, az oltalomban részesíthető megjelölések köre, a bejelentett megjelölésekkel kapcsolatos ügyintézés, vizsgálati szempontok, feltétlen kizáró okok, korábbi jogokkal való ütközés, a védjegyoltalomból eredő jogosultságok, a törlés és a használat követelményei. A Titkárság kérdőívet készít és elküldi a tagállamok képviselőinek, majd a beérkező válaszok függvényében dönt a munka folytatásáról.
Az ülésen külön foglalkoztak a földrajzi megjelölések témakörével. Hasznos és részletes vita után csak nehezen született konszenzus a tagállamok képviselői között. Ennek fő oka, hogy a dohai eredményeket féltő, a földrajzi megjelölések oltalmának a WTO-n belüli tárgyalását szorgalmazó csoport (Svájc és az EK) az SCT munkáját csak a megkezdett témakörben (pl. fogalom-meghatározás, területi elv, földrajzi megjelölések oltalma külföldön) kívánta folytatni, a másik csoport pedig (USA, Ausztrália, Argentína) a titkársági listán szereplő minden felvetést szerepeltetni akart az SCT következő ülésének napirendjén. Kompromisszumos megoldásként a WIPO Titkársága a következő ülésre újabb két tanulmányt készít.WIPO-szeminárium a Nizzai Megállapodás szerinti osztályozásról és a munkacsoport ülése a Nizzai Megállapodásról,
Genf, január 25. és április 8-12.A Nizzai Megállapodás szerinti nemzetközi osztályozás 8. kiadásának alkalmából rendezett szemináriumon 17 ország elsősorban védjegyirodáktól érkezett munkatársai vettek részt, hivatalunk szakértői szinten. A történeti áttekintés után ismertették a megállapodás tagállamainak névsorát (68 ország), továbbá a Nizzai Megállapodás szerinti osztályozást használó országokat, szervezeteket. A 2002. január 1-jén hatályba lépett 8. osztályozás betűrendes és osztályokba rendezett jegyzék formájában tanulmányozható, utóbbi a WIPO honlapján. Több árucikk és szolgáltatás átsorolásán és törlésén kívül 250 új tételt fogadtak el, és a változások leginkább a 42. szolgáltatási osztályt érintették. Külön előadást szenteltek az internet által közvetített szolgáltatásoknak.
A Nizzai Megállapodás szerinti osztályozás 9. kiadását előkészítő munkacsoport ülésén 20 tagállam, 9 megfigyelő ország és szervezet vett részt, hivatalunkat osztályvezető képviselte. A vita alapját a WIPO által előkészített dokumentum képezte, mely 11 ország javaslatát összegezte. Az újabb javaslatok WIPO-hoz való eljuttatásának határideje 2002. november 1. A munkacsoport 42 javaslatot elfogadott, 30-at elutasított és 21-et visszavont. A WIPO szeretné az év végéig lezárni a 9. kiadást.A WIPO IPC (Nemzetközi szabadalmi osztályozással foglalkozó) ad hoc munkacsoport 7. ülése,
Genf, május 13-17.A 19 tagországot 26 résztvevő képviselte, hivatalunk osztályvezetői szinten, megfigyelőként vett részt. Az ülésen három fő kérdést tárgyaltak: az NSZO struktúrájának kialakítása a generációváltás során az egyes szabadalmi dokumentumok átosztályozása nélkül, az egyes műszaki alapfogalmak definiálása, továbbá az osztályozás új szerkezetének elektronikus támogatottsága.
Az első témában elkészült javaslat szerint a tagorszá- gok egy ún. "core level"-t és "advanced level"-t használnának, amely az EPO javaslata szerint a betű stílusában különbözne egymástól; az előbbit nem kellene karbantartani, az utóbbi folyamatos felülvizsgálatára megfelelő munkacsoport alakulna. A második témához kapcsolódó útmutatót módosítani kell. A harmadik témában, az IPC reformjára vonatkozóan megszületett javaslatok figyelembevételére a WIPO internetes honlapot dolgozott ki (http://www.wipo.int/ibis/index,htm/), ahol a teljes IPC-szöveg látható.A WIPO Szerzői és Szomszédos Jogi Állandó Bizottságának 7. ülése,
Genf, május 13-17.Az ülésen hivatalunkat a 72 ország, 46 államközi és nem kormányzati nemzetközi szervezet képviselői között osztályvezetői szintű küldöttség képviselte. Az ülés napirendjén elsősorban az adatbázisok védelme és a műsorsugárzó szervezetek jogainak védelme szerepelt.
Az adatbázisok védelmével kapcsolatban a titkárság öt tanulmányt készíttetett, amelyeket bemutattak. Az EK üdvözölte a tanulmányok létrejöttét, de hiányolta, hogy közülük egy sem foglalkozik érdemben a sui generis védelem természetével, amint azt az 1996. évi adatbázis irányelv tette. Az USA bejelentése szerint a témakörrel két kongresszusi bizottság is foglalkozik, reményeik szerint a kérdésről a jövőben több tájékoztatást tudnak majd adni. A WIPO többi tagállamának is időre van szüksége a tanulmányok feldolgozásához.
A műsorsugárzó szervezetek jogainak védelme kapcsán a WIPO Titkárságának gondozásában elkészült a technikai fogalmakat és felhasználási cselekményeket tisztázó, összefoglaló háttéranyag és Uruguay részéről egy új javaslat.
A Titkárság jól összeállított munkaanyaga képezte a vita tárgyát. Ez a védelem alábbi tárgyait sorolja fel: 1) "hagyományos" közvetítés légtéren keresztül; 2) műsorhordozó jelek vezetékes eredetű közvetítése; 3) műsorsugárzást megelőző jelek; 4) az 1. és 2. egyidejű, valós időben zajló műsorfolyamata; 5) internet-eredetű valós időben zajló műsorfolyamat.
A jogokat vagy korlátozott cselekményeket tartalmazó felsorolás elemei: 1) rögzítés 2) rögzítések többszörözése 3) rögzítések terjesztése 4) kódolt műsorsugárzások kódolása 5) továbbsugárzás 6) vezetékes továbbközvetítés 7) továbbközvetítés interneten 8) rögzített műsorsugárzások hozzáférhetővé tétele 9) rögzítések bérbeadása 10) nyilvánossághoz való közvetítés.
A védelem első két tárgyát illetően általában egybehangzó vélemények hangzottak el, a további három tárgyról folytatott vita alapján további elemzésekre van szükség.
A magyar küldöttség az ülésen javaslatokat tett az Állandó Bizottság jövőbeni napirendjét illetően: foglalkozni kellene a multimédiás művek jogosításának és védelmének kérdéseivel (művek típusa, jogok terjedelme stb.), és figyelmet érdemelnek a nemzetközi magánjogi kapcsolódások is. A javaslatok a bizottság egyetértésével találkoztak.WIPO Kormányközi Bizottság 3. ülése a szellemi tulajdon és genetikai készletek, a hagyományos ismeretek és a folklór kérdéseiről,
Genf, június 13-21.A 97 ország, az EK, továbbá 21 kormányközi és 38 nem kormányközi szervezet képviselőinek részvételével zajlott ülésen hivatalunk küldöttségét főosztályvezető-helyettesi szintű küldöttség alkotta. Az elnök felhívása szerint a Kormányközi Bizottság feladata az, hogy egyforma figyelmet szenteljenek mindhárom témakörnek.
- Genetikai készletek
A Titkárság ismertette a genetikai készletekre vonatkozó szerződéseket összefoglaló elektronikus adatbázisról szóló dokumentum tartalmát és a mellékelt kérdőívet a szerződéses gyakorlatról, és felkérte a küldöttségeket, nyilvánítsanak véleményt az adatbázis felépítésével és a kérdőív terjesztésével kapcsolatban. A felszólaló delegációk általában támogatták az adatbázis javasolt felépítését, a kérdőívvel kapcsolatban is egyetértés mutatkozott. Vitát váltott ki azonban az adatbázis tárgyi körének meghatározása. A Titkárság tájékoztatója szerint az adatbázis az emberi genetikai készletekre, a származékokra és a nem biológiai eredetű természetes készletekre is kiterjedne. Ez az értelmezés egyesek egyetértésével találkozott, mások szerint a témát óvatosan kell kezelni. E kérdéshez kapcsolódott még a Biológiai sokféleség egyezménye (Convention on Biological Diversity - CBD) tagállamainak 6. konferenciáján hozott döntésekről készült dokumentum. Többek között a konferencia tanulmány elkészítésére kérte fel a WIPO-t e témában. A bizottság általában véve kedvezően fogadta a CBD-vel való együttműködést és a javasolt ütemtervet. A tanulmány tervezetét a következő ülésen fogják bemutatni.
- Hagyományos ismeretek
Az elnök megállapítása szerint itt két fő aspektus különböztethető meg: a defenzív védelem, amely a szabadalmak elbírálásához kapcsolódik, valamint az aktív védelem, amely elsősorban a hagyományos ismeretek sui generis védelmét jelenti.
A defenzív védelemmel kapcsolatban a Kormányközi Bizottság öt lehetséges tevékenységet vizsgált meg: 1) PCT-minimum dokumentáció; 2) az összegyűjtött információ hozzáférhetővé tétele a WIPO honlapján a szabadalmi elbírálók és egyéb érdekeltek munkájának megkönnyítésére; 3) olyan lehetőségek figyelembevétele, amelyek segítségével a szabadalmi hivatalok megoszthatják egymással eszközeiket; 4) a "hagyományos ismeretek osztályozási akciótervének" terjesztése; 5) dokumentációs eszköztár létrehozása, mely felhívja az érdekeltek figyelmét a hagyományos ismeretek és a szellemitulajdon-védelem kapcsolatára. Hosszas eszmecsere után a bizottság mind az öt javasolt tevékenységet elfogadta.
- Folklór
Az ülésen megvizsgált dokumentum a folklór kifejeződésének jogi védelmével kapcsolatban beérkezett válaszokat dolgozza fel. A Kormányközi Bizottság négy lehetséges további tevékenységet vizsgált meg. Az első feladat szerint a WIPO igény esetén fokozott jogi és műszaki támogatást nyújtana államoknak, lakosságaiknak, közösségeknek, helyi szervezeteknek a folklór kifejeződéseinek nemzeti szintű jogvédelmének megerősítésére. A második feladat az 1982. évi "WIPO-UNESCO Model Provisions" modernizálása. A harmadik feladat szerint a Kormányközi Bizottság megvizsgálná a folklór kifejeződéseinek nemzetközi jogi védelméhez szükséges elemeket. A negyedik lehetséges feladat a szokásjog és a "hivatalos" szellemitulajdon-védelem rendszere közötti kapcsolatokra irányul, mellyel kapcsolatban célszerű lenne egy erre vonatkozó tanulmány elkészítése. Részletes vita után a bizottság az 1. és a 4. feladatot elfogadta, a 2. és a 3. feladatot illetően azonban nem sikerült közös álláspontra jutni.UPOV Adminisztratív és Jogi Bizottság, Konzultatív Bizottság és Tanács ülése,
Genf, április 18-19.Az ülésen az MSZH részéről a Szellemi Tulajdonvédelmi Tanács elnöke és egy hivatali osztályvezető vett részt. Az Adminisztratív és Jogi Bizottság, többek között, megvitatta a megkülönböztethetőség, egyneműség és állandóság vizsgálatára, és az új növényfajták harmonizált leírásainak kidolgozására vonatkozó átdolgozott iratot, a szabadalmi és a nemesítői jogok közötti átfedésekre vonatkozó specifikus kérdéseket, megvizsgálta a munkacsoport biokémiai és molekuláris technikákkal kapcsolatos javaslatoknak eleget tevő fejlesztéseket ismertető dokumentumát, illetőleg az UPOV-ROM információs adatbázisokat és szolgáltatásokat áttekintő dokumentumot.
A Konzultatív Bizottság ülésén Rolf Jördens UPOV főtitkár megbízatását 2003 novemberéig meghosszabbították. Az UPOV Tanács ülése elfogadta a vonatkozó jegyzőkönyvet és a témával kapcsolatos dokumentumokat.
Egyéb jelentősebb WIPO-rendezvényekWIPO-konferencia a nemzetközi szabadalmi rendszerről,
Genf, március 25-27.A háromnapos konferencián világszerte elismert és jeles szakembere számos iparjogvédelmi hivatal elnöke és munkatársa tartott igen érdekes előadást, melyek a szabadalmi rendszer legszélesebb értelemben vett kérdéseit, területeit, aspektusait és vonatkozási pontjait ölelték fel. Hivatalunk részéről a konferencián elnökhelyettesi szintű küldöttség vett részt.
Az előadások foglalkoztak a szabadalom és az egészségügy kérdésével, az információtechnológiának a szabadalmi rendszerre gyakorolt hatásával, a genetikai készletek témakörével, a szabadalmi hivatalok változó szerepkörével, a "hagyományos ismeretek" helyével. Szó esett a szabadalmi rendszereknek a kutatási beruházásokra gyakorolt hatásáról a fejlődő országok vonatkozásában, a szabadalmi rendszerről mint gazdaságpolitikai eszközről, a kutatás és vizsgálat kölcsönös elismeréséről és témazárásként arról, valójában merre is tart a nemzetközi szabadalmi rendszer.WIPO szeminárium a kis- és középvállalkozások (KKV) és a szellemi tulajdon kapcsolatáról,
Brassó, május 14-15.A WIPO és az OSIM (Román Találmányi és Védjegy Hivatal) által közösen szervezett szemináriumon a hivatalt ügyfélszolgálati munkatárs és jogász képviselte.
A szeminárium előadói arra keresték a választ, hogy a szellemitulajdon-védelem milyen szerepet tölthet be a kis- és középvállalkozások versenyképességének növelésében. E cél megvalósításához többszintű stratégia megalkotására van szükség. A szemináriumon e stratégiák és a kis- és középvállalkozások teljesítőképességét támogató lehetséges nemzeti politikák bemutatására került sor. Kiemelkedő jelentősége van az oktatási politikának, a szellemitulajdon-védelmi eredmények felsőoktatásba való integrálásának, az innovációs politikának (technológiai parkok, inkubátorházak létrehozása, egyetemi kutatóintézetek fejlesztése), az adó- és exportpolitikának.
Román részről az oktatási minisztérium képviselője ismertette az ún. "nemzeti stratégia" főbb célkitűzéseit, emellett jeles külföldi szakemberek és meghívott üzletemberek is előadásokat tartottak. A WIPO kis- és középvállalkozások számára készült honlapja három nyelven, több mint 100 oldalon tanulmányozható.2. Részvétel az Európai Unió szellemitulajdonvédelmével kapcsolatos rendezvényein
Szeminárium "A szellemi tulajdon védelme az Európai Unióban" címmel, Madrid, május 23-24.
Az EU spanyol soros elnökségéhez kapcsolódó feladatok keretében a spanyol igazságügyi minisztérium kétnapos szemináriumot rendezett. Célja a szellemi tulajdon védelme aktuális fejleményeinek elemzése volt mind a magánszektor, mind a közigazgatás szemszögéből, illetőleg a kalóztevékenységek elleni küzdelem áttekintése az Európai Unió bel- és igazságügyi együttműködésén belül. A kérdés harmadik pillérben történő szabályozását jelenleg az indokolja, hogy a szellemi tulajdon tömeges megsértése szorosan összefügg a szervezett bűnözéssel, a feketepiac kialakulása pedig súlyos gazdasági és szociális következményekkel jár.
A mintegy 200 főt számláló résztvevői körben (köztük 8 csatlakozásra váró államból is) magyar részről az IM és az MSZH képviseltette magát, az egyik panelbeszélgetés résztvevőjeként pedig a Szerzői Jogi Szakértői Testület elnöke.EU-rendezvény "Az iparjogvédelem jövője az információs társadalom globális piacán" címmel, Brüsszel, május 24-25.
A rendezvényre a leuveni Katolikus Egyetem keretében működő Centre for Intellectual Property (CIR) szervezésében, a Flamand Oktatási Minisztérium, Tudományos Alap és az USA Brüsszeli Nagykövetségének támogatásával került sor. Hivatalunkat jogász szakemberek képviselték.
A rendezvény célja az volt, hogy a szellemi tulajdonjogok - az e terület felé irányuló kritikák fényében - minden területét a résztvevők számba vegyék, újragondolják a szellemi tulajdonjog fejlődésének lehetséges irányait, a fejlődést befolyásoló szereplőket és érdekeiket, különböző földrészeket képviselő neves szakemberek véleménye alapján. A napirend a szerzői jogra, az iparjogvédelemre, a WTO negyedik miniszteri értekezletének a szellemi tulajdonjogra gyakorolt hatásaira és a fejlődő országok szerepére koncentrált.3. Együttműködés az Európai Szabadalmi Hivatallal (EPO)
Az EPO Igazgatótanácsának (AC) 88. ülése, München, március 13-14.
A rendezvényen az elnökhelyettes által vezetett küldöttségünk megfigyelői minőségben vett részt. Az ülés néhány jelentősebb határozata, állásfoglalása és vele kapcsolatban néhány fontosabb információ:
- A Tanács Konzultációs Köre (CCC) beszámolt arról, hogy megkezdte az EPO állományában dolgozók fizetési és nyugdíjazási feltételeire vonatkozó kérdések megtárgyalását, az eredményeket a következő ülésen vitatják majd meg.
- Megkezdődtek az EPO elnöke utódjának megválasztását célzó előkészületek. A jelenlegi elnök megbízatása 2003. december 31-én lejár. Az álláshelyet ez év nyarán meghirdetik, 2003 júniusában kerül sor az új elnök megválasztására. A vita során hangot kapott egy esetleges szervezeti reform szükségessége is.
- Az EPC felülvizsgálata kérdésében a spanyol küldöttség nyilatkozata szerint folynak a közösségi szabadalom létrehozását célzó munkálatok Brüsszelben, de még korántsem lehet kitűzni a soron következő diplomáciai konferencia időpontját.
- Az AC határozata szerint a spanyol hivatal a jövőben a latin-amerikai országok vonatkozásában is nemzeti elővizsgálatot végezhet.
- A 2001. év végére vonatkozó ideiglenes termelékenységi adatok szerint a teljes hivatalra vonatkozó termelékenység a 2000. évihez viszonyítva 4,3%-kal nőtt.
- Az EPC végrehajtási szabályzata 2002 tavaszán készen lesz, hozzáférhetővé válik az EPO honlapján és a SACEPO véleményezni fogja.
- Az EPO előtti hivatásos képviselettel kapcsolatban - összefüggésben az EPO-hoz való csatlakozással - az EPO Jogi Osztálya értékeléssel szolgált az európai szabadalmi ügyvivői listára való kerülésnek már eddig is nagyrészt ismert feltételeiről, néhány új szemponttal kiegészítve azt.Az EPO Igazgatótanácsának (AC) 89. ülése,
Stockholm, június 4-7.Hivatalunk megfigyelői küldöttségét az elnök és a jogi elnökhelyettes alkotta. Az ülés jelentőségét fokozta, hogy ez volt az Igazgatótanács utolsó ülése a közép- és a kelet-európai országok számára megjelölt legkorábbi lehetséges csatlakozási dátumot (2002. július 1-jét) megelőzően.
Az ülésen hozott főbb határozatok, állásfoglalások, lényegesebb események:
- Élénk eszmecsere folyt a CCC (Council Consultation Circle) tevékenységét középtávon áttekintő dokumentumról, mely a szervezet irányítási rendszerének megváltoztatására vonatkozóan is javaslatokat fogalmazott meg (többek között évente 4 helyett csupán 2 ülés, az ún. Board létrehozása, új állandó bizottságok, az egyes szakbizottságokban részt vevő országok számának 7-re való korlátozása). Mindezeket főként a tagállamok számának növekedésével indokolták. A tagállamok többsége hajlani látszott a reform szükségességének elfogadására, számos küldöttség szerint viszont a hatékonyság az ülések jobb előkészítésével és a napirendi pontok számának csökkentésével is fokozható. A magyar küldöttség véleménye szerint a csatlakozásra készülő országok bevonása az intézményi reform megvitatásába elengedhetetlen, elkötelezettek vagyunk a szervezet hatékony működése iránt, amely 30 tagállammal sem lenne kevésbé működőképes, a döntéshozatali rend megváltoztatása aggályos lehet a csatlakozásra váró országok számára, mert jogaik gyakorlása tekintetében kétségeik támadhatnának, és kérdéses a javasolt változtatások hatékonyságot fokozó hatása.
- Az AC bejelentette és üdvözölte a tényt, hogy Bulgária, a Cseh Köztársaság, Észtország és Szlovákia 2002. július 1-jei hatállyal csatlakozott az ESZE-hez, bár a bejelentés külsőségei meglehetősen szerények voltak.
- Az EU elnökségét adó spanyol küldöttség tájékoztatást adott a közösségi szabadalom ügyének helyzetéről, melyhez az elnökséget átvevő dán küldöttség is hozzászólt. Szétosztották az EU Tanácsának májusi közleményét, melynek melléklete részletesen kifejti a további munka alapjaként elfogadott "közös politikai megközelítést".
- Élénk eszmecsere folyt a finn hivatalnak arról a kezdeményezéséről, hogy a PCT alapján nemzetközi kutatási szervként működhessen. A küldöttségek többségének hozzáállása kifejezetten elutasító volt.
- Az AC megvitatta az ESZH elnökének javaslatát az ESZH főtitkári pozíciójának bevezetéséről. Az indokolás szerint az elnök ily módon több igazgatási, operatív feladattól megszabadulhatna. Számos küldöttség kétségeit hangoztatta, többen nem támogatták a javaslatot. Az ügyet várhatólag a CCC napirendjére tűzik.
- Az ESZH elnöke a BEST teljes végrehajtásával összefüggésben a DG1 és a DG2 átszervezését kezdeményezte.
- Az AC áttekintette az ESZH új elnökének megválasztására irányuló előkészületeket. A 2003. márciusi meghallgatásokat követően a választásra jövő év júniusában kerül majd sor, az új elnök pedig 2004. január 1-jén lép majd hivatalba. Hosszabb vita alakult ki arról, hogy a kiválasztáskor tekintettel legyenek-e a jelölt állampolgárságára, végül szavazással az AC úgy határozott, hogy nem szab állampolgársági követelményt.Az EPO Szabadalmi Jogi Bizottságának 18. ülése,
München, június 23-24.Az ülésen megfigyelői minőségben részt vevő küldöttségünket főosztályvezető vezette.
A megtárgyalt kérdések három témakört érintettek:
Rövid távú intézkedések megvitatása a PCT reformbizottság 2002. júliusi ülése kapcsán
A vita alapját a WIPO által a fenti ülésre készített munkaanyagok, továbbá az ESZH elnökének véleményezés céljából készített irata képezte. Cél az EPC-tagországok álláspontjának egyeztetése volt a WIPO ülésen megvitatásra kerülő munkaanyagokkal kapcsolatban. A WIPO-tól Philip Thomas rövid tájékoztatást adott a témában eddig összehívott munkacsoport két ülésének eredményeiről, tájékoztatása szerint a reformbizottság feltehetően az alábbi változások elfogadását javasolja majd a PCT közgyűlésének:
- EISR (extended international search system) bevezetése. A hozzászólók a javaslat lényegét támogatták. Az EPO teljes mértékben támogatja a kutatási vélemény (ISO) kötelező elkészítését minden ügyben, minthogy ez a BEST módszerrel egyenértékű rendszert eredményez.
- A megjelölési rendszer automatikussá tételének bevezetése és a vele kapcsolatos változások. Az EPO támogatja az automatikus megjelölési rendszert. Az EPI változatlanul azon a véleményen volt, hogy a bejelentés korai szakaszában a bejelentő lehetőleg magában a bejelentésben közölhesse, ha valamely országban nem kíván oltalmat szerezni.
- PLT-alapú módosítások
- Az igazolás lehetőségének kötelezővé tétele, ha elmulasztják a nemzeti szakaszba lépés határidejét. Az EPO a javaslattal egyetért, érdemi kifogás a javaslat tartalmával kapcsolatban nem merült fel.
- Igazolás lehetősége az elsőbbségi igény érvényesítésével kapcsolatban. A véleményt nyilvánító tagországok álláspontja nem volt egységes.
- Nyelvi kérdések a bejelentési nap elismerésével és a közzététellel kapcsolatban. Egyetértés volt abban, hogy a PLT-bejelentési napra vonatkozó követelményeivel a PCT összhangban van, ezért módosításra nincs szükség.
A hosszabb távú reformmal kapcsolatos európai jövőkép
A megvizsgált dokumentumban az Egyesült Királyság kifejti véleményét a szerintük kívánatos és szükséges európai jövőképről. Ebben az európai közös fellépést szorgalmazzák. Szerintük közös fellépés hiányában Európa csak tétlen szemlélője lehet az Egyesült Államok által, az amerikai elképzeléseknek megfelelően kialakított menetrend alapján véghezvitt PCT-reformnak. A hozzászólók az EPO PCT kutatási (vizsgálati) szerepének erősítését szorgalmazták. Az EPO szakértőjének véleménye szerint minél több nemzetközi kutatóhatóság működik, annál több monitorozási feladat hárul az EPO-ra. R. Grossenbacher egy szóvivő útján megvalósítandó, egységes európai fellépést szorgalmazott a WIPO-nál, mellyel kapcsolatban nem volt teljes egyetértés a résztvevők között. Felmerült egy Genfben tartandó esetleges koordinációs ülés szükségessége is.
Az ESZE új végrehajtási szabályzata
A végrehajtási szabályzat a hozzáfűzött magyarázatokkal az EPO honlapján olvasható. A Szabadalmi Jogi Bizottság a tagországok szeptember közepéig benyújtott észrevételeit októberi ülésén megvitatja, majd ezt követően az AC decemberi ülése fogadja el. Az EPO szerint a szabályzat minél előbb való elfogadása azért is indokolt, mert a tagállamok többsége csak a szabályzattal ellátott egyezményt akarja ratifikálni. A küldöttségek szinte egyöntetűen sérelmezték az észrevételek megtételére adott idő rövidségét.Egyéb EPO vonatkozású rendezvények
EPOLINE munkacsoport és az EPO Műszaki Információs Munkacsoportjának 55. ülése, Hága, március 19-21.
Hivatalunkat főosztályvezetői szintű küldöttség képviselte, az ESZE-csatlakozásra váró országok közül Csehország, Lettország és Románia mellett.
Az EPOLINE szolgáltatások a http://www.epoline.org honlapon érhetők el.
Az EPOLINE munkacsoport ülése főként az általa nyújtott három alapszolgáltatás megvizsgálását tűzte napirendjére.
Online szabadalmi lajstrom: Ez az adatbázis már 2001-ben szabadon elérhetővé vált. Jelenleg az eljárási lépések és intézkedések is megismerhetők innen. 2002 első negyedében hetente mintegy 3000 különféle szervezettől beérkező kérdést válaszolt meg.
Online bejelentési rendszer: Eddig a modult 20 cég, illetőleg ügyvivő használta és mintegy 1100 online bejelentés érkezett. 2002 szeptemberéig üzembe állítják az EP, PCT-és nemzeti bejelentéseket is kezelő szervert.
Online aktabetekintés: 2001 decembere óta szabadon elérhető, végső változata 2002 júniusára készül el. 2001 első negyedévében napi 2000 akta betekintésére mutatkozott igény.
A Műszaki Információs Munkacsoport az alábbi kérdésekkel foglalkozott: a taghivatalok irodaautomatizálásának támogatása, helyzetjelentés a Common Software-ről és a papír nélküli kutatás állásáról, az EPO információs biztonságpolitikai szabályzatai, ETHERNET hálózatra való áttérés, WINDOWS 2000-re való áttérés, EPOQUE helyzetjelentés, ESPACENET és EPIDOS INPADOC szolgáltatások, szabadalmi osztályozási rendszerek reformja.EPO műszaki megbeszélés "Adatátvitel az új EPC-tagállamok és az EPO között a csatlakozás után" címmel,
Bécs, április 24-25.A 10 leendő ESZE-tagország delegáltjai között hivatalunkat főosztályvezető vezette küldöttség képviselte. A megbeszélés vezérfonalát az EPO három fő egységétől - Münchenből, Hágából és Bécsből - delegált előadók tájékoztató előadásai képezték. A forma tekintetében a rendezők célja a kötetlen megbeszélés és a személyes kapcsolatfelvétel kialakításának biztosítása volt. Előadások hangzottak el a szabadalom engedélyezését megelőzően keletkező adatokról, az európai szabadalmi adatok küldésével kapcsolatos formátumokról, szabványokról, a kétoldalú megállapodások keretében már most megvalósuló kölcsönös adatszolgáltatásról, az éves fenntartási díjak kezelésével kapcsolatos tudnivalókról, a megadás utáni adminisztrációról.
EPO PATNET informatikai biztonsági értekezlet,
Hága, június 12.Hivatalunkat az értekezleten főosztályvezető képviselte. Tájékoztatás hangzott el az EPO részéről a főbb informatikai biztonsági elvekről, a közös biztonságpolitikában meghatározandó, közösen elfogadható minimális követelményekről és azok betartásáról, a taghivatalokban a helyi biztonság növeléséről. Szó volt a PATNET biztonsági követelményeknek a taghivatali hálózati eszközökre és architektúrára gyakorolt hatásáról (EPO-kapcsolatokban alkalmazott eszközök használhatósága, megosztott vagy dedikált PATNET-célú internetkapcsolat, behatolást detektáló szoftverek használata).
EPO help desk találkozó,
Hága, június 14.Az EPO hágai részlegének felhasználói szolgáltatásokat támogató főosztálya első alkalommal szervezett találkozót a tagországok és a tagjelöltek iparjogvédelmi hivatalai technikai és szolgáltatási támogatást szervező és végző csoportjai számára. A találkozón 10 hivatal, köztük az MSZH szakemberei vettek részt.
Az első találkozó célja kifejezetten a hivatalok információtechnológiai infrastruktúrájának és az ezt támogató szolgáltatásoknak a megismerése és megismertetése volt. A hivatali bemutatkozások után előadások hangzottak el a felhasználókat támogató hágai szolgáltatásokról. Az EPO-n belül a tagországok informatikai támogatását egy júliusban induló csoport (TecNO - TEChnical support for National Offices) fogja irányítani. Feladatai közé tartozik majd támogatás nyújtása az informatikai tervezés, elemzés, kivitelezés, végrehajtás területén, tesztelési folyamatok, tanfolyamok szervezése.
A továbbiakban a résztvevők az EPO help desk szolgáltatása munkafolyamatának lépéseivel ismerkedhettek meg.Az EPO 2002. évi oktatási és továbbképzési programjának megvalósulása az első félévben
Az EPO nemzetközi műszaki együttműködéssel foglalkozó részlegének ez év januári értesítése szerint a tagjelölt országok számára 2002-re oktatási programot kínálnak fel és hirdetnek meg. Ennek lényege, hogy a magyar iparjogvédelmi szakemberek összesen 9 helyet kapnak az EPO International Academy által szervezendő továbbképzéseken Münchenben, Hágában és Berlinben. A részvételi költségeket az EPO fedezi. A résztvevők köre nem csupán az iparjogvédelmi hivatalok vizsgálóira, jogászaira, hanem kormánytisztviselőkre, iparjogvédelmi újságírókra, információs szakemberekre is kiterjed, továbbá a hivatalok vezetői számára is nyújt továbbképzési lehetőséget. A továbbképzés témakörei: iparjogvédelmi témák kormánytisztviselőknek és újságíróknak, betekintés az EPO működésébe az új és leendő ESZE-tagállamok felső és középvezetői számára, biotechnológiai kutatás és vizsgálat, fellebbezési eljárások az EPO-nál, kutatás és vizsgálat a fizika, villamosság és mechanika, az elektronika, számítástechnika és telekommunikáció területén, továbbá kétnapos fórum a számítógép tárgyú és üzleti módszerekre vonatkozó találmányok és szoftverek oltalmáról.
Az év első felében a kormánytisztviselők számára szervezett müncheni továbbképzésen az Igazságügyi Minisztérium egy tisztviselője vett részt, a hivatali vezetőknek szervezett szemináriumon pedig hivatalunk két munkatársa.4. Regionális nemzetközi együttműködési tevékenység
Együttműködés az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs (Védjegy és Minta) Hivatalával, OHIM, Alicante
A 2000 tavaszán együttműködési megállapodás formájában intézményesült, 2001-ben pedig még intenzívebbé vált és 2001 októberében az ún "Progress Report"-ban lefektetett elvekkel és cselekvési tervvel összhangban konkretizálódó együttműködés 2002 első felében tovább folytatódott és a már rendszeressé vált események mellett újabb "típusú" rendezvényekkel gazdagodott.
2002 tavaszán első alkalommal hívták össze az "Enlargement Preparatory Group" (Bővítést Előkészítő Munkacsoport) ülését. Az első félévben hivatalunk részéről, az OHIM-mal karöltve, megkezdődtek az előkészületek a közösségi védjegy rendszerét ismertető és népszerűsítő kétnapos rendezvény szervezésére. A szervezést hivatalunk a Miskolci Egyetemmel közösen végzi, az előadókat az alicantei OHIM biztosítja majd.
A 2002. év új eseménye, hogy a félév végén megérkezett az OHIM-tól a meghívó hivatalunkhoz az idei esztendő őszén induló új "Community Design Liaison Meeting"-re. Ennek témája a közösségi mintaoltalmi rendszer, és hivatalunk részéről rendszeres megfigyelői küldöttség részvételét igényli a többi európai csatlakozásra váró ország szellemi tulajdonnal foglalkozó szakembereivel együtt, melynek lebonyolítási rendje hasonló az immáron 11 tanácskozást megért "Community Trademark Liaison Meeting"-ekhez.
Az OHIM-MSZH kapcsolatok egyéb területeken is élénkülő tendenciáját mutatja, hogy ez év első felében hivatalunk, az OHIM ösztönzésére és részbeni támogatásával, a közösségi védjegy és minta rendszerét bemutató két OHIM-kiadvány magyar nyelvű változatának elkészítésében és kiadásában is közreműködik.A közösségi védjeggyel foglalkozó 11. Liaison Meeting,
Alicante, március 13-14.Hivatalunk megfigyelő küldöttségét a jogi elnökhelyettes vezette. Fontosabb témaként napirenden szerepeltek a feltétlen lajstromozást gátló okok (itt élénk vita bontakozott ki a híres emberek nevének lajstromozhatóságáról), a Nizzai osztályozás kapcsán megbeszélés folyt az internettel összefüggő kérdésekről, majd a 42. osztály átalakításáról. Érdekes gyakorlati kérdésként merült fel pl. a politikai pártok, tömegszervezetek osztályozhatóságának kérdése. A közösségi mintaoltalmi rendelet hatálybalépésével kapcsolatban az OHIM összeállította azoknak a kérdéseknek a jegyzékét, melyeket a nemzeti jogszabályoknak kell szabályozniuk. Előadás hangzott el az OHIM részéről a Bécsi osztályozásról és eszmecsere folyt a gyógyszervédjegyek ütközésének megítéléséről.
Bővítést Előkészítő Munkacsoport 1. ülése,
Alicante, március 15.Az európai csatlakozásra jelölt országok hivatalainak küldöttségei között hivatalunk küldöttségét a jogi elnökhelyettes vezette. Tájékoztató hangzott el a csatlakozási tárgyalások állásáról, a szakmai képviselettel kapcsolatban készült OHIM-kérdőív megválaszolásának tapasztalatairól, a fordítás kérdéséről (a csatlakozással megnövekszik majd a közösségi nyelvek száma), a statisztikák kicseréléséről.
Külön említésre méltó az ún. Trade Mark Unified Search System, összekapcsolva a csatlakozásra váró országok védjegybázisának adatait a rosszhiszemű védjegybejelentések témájával. A projekt célja a CTM-ONLINE-hoz hasonló "search engine" létrehozása, mely ugródeszka ("springboard") lehetne ezen országok számára, és ingyenesen lenne elérhető az OHIM internetes honlapján. A projektben Magyarország mellett még négy tagjelölt ország venne részt. Magyar részről üdvözöltük a tervezett adatbázis létrehozását, de véleményünk szerint e két kérdést nem lehet összekapcsolni. Hatásosabbnak látjuk azoknak a jogi eszközöknek az alkalmazását, melyek pl. a jogharmonizáció keretében a magyar védjegytörvénybe is beépültek.
Az esemény kapcsán Wubbo de Boer, az OHIM elnöke informálódott arról, hogy néhány csatlakozni kívánó ország hivatalában hogyan folynak a jelenlegi előkészítő munkák."EUROFORUM Trademarks" regionális rendezvény,
Prága, május 6-7.A szeminárium témája a CTM-(közösségi védjegy) rendszer bemutatása volt a csatlakozásra váró országok iparjogvédelmi szakemberei számára. 12 jelölt ország iparjogvédelmi hatóságának szakemberei, ügyvivők és ügyvédek vettek részt a közösség tagországaiból és az Egyesült Államokból. A rendezvény társszervezői az OHIM és a Cseh Iparjogvédelmi Hivatal voltak.
Hivatalunkat elnökhelyettes által vezetett küldöttség képviselte, a második napon a Lengyel és a Magyar Szabadalmi Hivatal képviselője előadást tartott.
Az előadások párhuzamosan folytak, főleg angol nyelven, de bizonyos témákról német és francia nyelven is, és valamennyi felsorolt nyelven lehetett hozzászólást tenni. Az előadók közül az OHIM szakemberei a CTM főbb elemeiről beszéltek, majd a közösségi tagországok védjegyszakemberei és ügyvivői osztották meg tapasztalataikat a résztvevőkkel. Az előadások főbb témái: védjegyoltalom Európában, közösségivédjegy-lajstromozási eljárás, az OHIM együttműködése a nemzeti iparjogvédelmi hivatalokkal, koegzisztencia és két azonos vagy hasonló védjegy ütközése, az abszolút kizáró okok rendszere és az ezzel kapcsolatos gyakorlat, az OHIM előtti képviselet szabályai, a CTM törlése.
A magyar előadó ismertette a jelenleg hatályos magyar védjegytörvény szabályait a törlés és a megszűnés megállapításával kapcsolatban, majd egybevetette a magyar szabályozást a közösségi szabályozással, kiemelve a hasonlóságokat és a különbözőségeket, illetőleg ezek jogpolitikai indokait, majd az előadást jogeset ismertetése zárta.
A szemináriummal párhuzamosan az OHIM és a tagjelölt államok által felállított standon, így az MSZH standján is, meg lehetett ismerni az adott ország és az OHIM dokumentumait, jogszabályait, releváns adatbázisait.
Hivatalunk még 2001-ben jelezte igényét az OHIM felé, hogy akár 2003-ban szívesen lennénk házigazdái egy ilyen típusú rendezvénynek.Az MSZH kétoldalú nemzetközi kapcsolatrendszerének regionális jellegű eseményei
"Szomszéd országok, szomszédos borvidékek, borvédjegyek" című közös magyar-osztrák borvédjegy vándorkiállítás,
Eisenstadt és Győr, április 25. és május 2.A 2001. évi magyar-osztrák kétoldalú hivatalközi elnöki találkozókról készült emlékeztetőkben foglalt elhatározás megvalósításaként, szakértői előkészületek után, április 25-én Eisenstadtban az Osztrák Szabadalmi Hivatal elnöke, május 2-án pedig Győrben a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke nyitotta meg azt a közös védjegy-vándorkiállítást, melynek kollekciója ez év júniusának végéig több osztrák és magyar városban bemutatásra került. A vándorkiállítás megrendezése úttörő jelentőségű hivatalunknak a határ menti megyékre is koncentráló, nem csupán fővároscentrikus tudatosító politikájában. A közös rendezvény mindkét fél számára jó lehetőséget kínált arra, hogy kereskedelmi kapcsolataik tovább erősödjenek, elsősorban a két ország borászai és bortermelői között, és kitűnő alkalmakat teremtett arra, hogy a nagyközönség mélyebben megismerhesse az ipari tulajdon oltalmában rejlő lehetőségeket.
Román-magyar kétoldalú szeminárium a regionális iparjogvédelmi információs központok témájában,
Nagyvárad, június 13-14.A magyar-osztrák határ menti iparjogvédelmi regionális együttműködés mintájára az egyre intenzívebbé váló magyar-román hivatalközi együttműködés során is a két hivatal elnöke megállapodott egy ilyen típusú együttműködés kialakításában. Ennek első eseményére került sor Nagyváradon, mintegy 25 magyar és román szakember részvételével.
A szemináriumot a két hivatal elnöke közösen nyitotta meg. Hivatalunktól két szakember, a békéscsabai, debreceni regionális iparjogvédelmi központok vezetői, illetőleg a Magyar Innovációs Szövetség "dél-alföldi" regionális képviselője tartott előadást. A magyar előadások az MSZH regionális információs központokat támogató politikáját, a hivatali ügyfélszolgálat új vonásait, a békéscsabai, debreceni és szegedi központ munkáját ismertették. Ugyanez hangzott el román részről a bihar, máramaros, temes megyei központok munkájáról.
Említésre méltó, hogy Romániában 14 centrum látja el a regionális tevékenységet, a centrumok a megyei kereskedelmi, agrár- és iparkamarák bázisán épültek ki. Az "egyablakos" rendszer működtetésével a centrumok bizonyos térítéses szolgáltatásokat is nyújtanak (pl. kutatás) a hozzájuk fordulóknak. A román fél részéről elhangzott, imponálóan magas ügyfélkapcsolati szám mögött nyilvánvalóan az is áll, hogy a vállalkozók mintegy "kényszerítve" vannak a kamarákkal való kapcsolattartásra, azok hatósági jellege miatt.
A magyar fél javaslatára a regionális centrumok találkozójának következő fordulóját Békéscsabán, a "Csaba Expo" időpontjában rendezik meg 2003-ban.5. A TRIPS-egyezmény végrehajtása és a TRIPS-szel összefüggő rendezvények
A TRIPS Tanács ülése,
Genf, március 5-7.Magyarországot az MSZH részéről főosztályvezető-helyettes képviselte. Néhány fontosabb információ az ülés eredményeiről, kiemelve két vitatott kérdést:
- Kína képviselője első alkalommal volt jelen a TRIPS Tanács ülésén.
- A TRIPS Tanács elnöke bejelentette, hogy felvették a kapcsolatot a WIPO Nemzetközi Irodájával, a WIPO képviselője szóban is beszámolt a WIPO TRIPS-et érintő tevékenységéről, külön kiemelve a földrajzi megjelölések kérdését, melyekkel a védjegy állandó bizottság foglalkozik.
- Aktív hozzászólásokat indukált a TRIPS-egyezmény és a közegészségügy kapcsolatának témaköre. A dohai miniszteri értekezleten elfogadott nyilatkozat értelmében a TRIPS-egyezmény lehetővé teszi a közegészségügy érdekében olyan intézkedések megtételét, melyek elősegítik mindenki számára a gyógyszerekhez való hozzáférést. A nyilatkozat értelmében a WTO minden tagjának joga van kényszerengedély kiadására és arra, hogy meghatározza, mit tekint nemzeti szükséghelyzetnek (ilyen válsághelyzet pl. a HIV/AIDS-, TBC-, malária- és egyéb járványok). A nyilatkozat 7. pontja lehetővé teszi azt, hogy a legkevésbé fejlett országok a gyógyszertermékek tekintetében a TRIPS-egyezmény 5. és 7. fejezete alkalmazási határidejét 2016-ig elhalasszák. Az USA képviselője felszólalásában nem támogatta a TRIPS-egyezmény módosítását. Kérte a Titkárságot olyan összefoglaló készítésére, mely felsorolja, hol létezik szabadalmi oltalom azokra a gyógyszerekre, melyek a nyilatkozatban felsorolt betegségek gyógyításához szükségesek. Az EK képviselője szerint az egyik megoldás az egyezmény 31 (A) pontjának módosítása, biztosítékok beépítése, hogy a termék csak abba a tagállamba jut el, amely a kényszerengedélyt kiadta. A másik megoldás a 30. cikk értelmezése: a súlyos egészségügyi problémát a kivételek közé kell sorolni, meg kell akadályozni a reexportot. A magyar fél támogatta az EK javaslatot, bár szerintünk abból kellene kiindulni, hogy az egyezmény módosítására ne kerüljön sor és biztosítani kellene azt is, hogy a kényszerengedély alapján történő gyártás költségei megtérüljenek.
- Vitatott kérdés volt a földrajzi megjelölések oltalmának a boron és az égetett szeszeken kívüli termékekre való kiterjesztése is. A dohai miniszteri nyilatkozat 12. és 18. szakasza foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, ugyanakkor nem fogalmaz meg világos, egyértelmű mandátumot. A kiterjesztést ellenzők között volt Ausztrália és Kanada is. Álláspontjuk szerint nincs igazából meghatározva, mi is a "földrajzi megjelölés" fogalma. Több ország szerint még a kérdés további, részletes vizsgálatára van szükség. A magyar részről nagyköveti szinten elhangzott hozzászólás szerint Magyarország a kérdést elsőrendű fontosságúnak ítéli, a téma erősen összefügg uniós mezőgazdasági tárgyalásainkkal. Az EK képviselője sürgette az előrelépést, szerinte a TRIPS Tanácsának a dohai miniszteri nyilatkozatban foglaltakat végre kell hajtania. A nyitva maradt kérdésekben további viták várhatók.6. Kétoldalú hivatalközi együttműködési tevékenység
2002 első félévében tovább folytatódott az előzetes tervezéssel pozitív módon befolyásolt, intenzív és ütemes kapcsolatkialakítási tendencia. Kronologikus sorrendben felidézzük a főbb fogadási és kiküldetési eseményeket, kiemelve azok néhány főbb jellemzőjét.
A Szlovák Iparjogvédelmi Hivatal elnökének látogatása az MSZH-ban, február
Az évente változó helyszínen, de három éve immár töretlen intenzitással fejlődő kapcsolatok újabb lépéseként a Budapesten sorra került tárgyaláson a szokásos információcserén túlmenően a szlovák küldöttség főleg az MSZH határozathozatali folyamatairól, intézményfejlesztési politikájáról, adminisztratív és pénzügyi-államigazgatási "beágyazódási" helyzetéről tájékozódott, és megismerkedett a hivatal új fejlesztéseivel.
Az MSZH szakembereinek látogatása a Svájci Szellemi Tulajdoni Hivatalban, március
A tavaly ősszel az MSZH-ban járt svájci szakemberek látogatásának viszonzásaként hivatalunk védjegyszakemberei is megismerkedtek a svájci védjegyjoggal és a svájci hivatali gyakorlattal. Részleteiben tanulmányozhatták a svájci védjegytörvény főbb jellemzőit, az eljárási szabályokat, több jogesetet. A két hivatal védjegyszakembereinek összefoglaló beszélgetéséből kiderült, hogy a hivatalok gyakorlata az oltalomképességi feltételek vizsgálatát tekintve nagyon hasonló, és az anyagi jogi jogharmonizáció eredményeként a hivatali szakemberek egységes módon közelednek az elbírálás csomóponti kérdéseihez.
A Román Találmányi és Védjegy Hivatal (OSIM) szakértőinek látogatása az MSZH-ban, március
A román és a magyar hivatal elnökének legutóbbi találkozója során a román fél kérte, hogy biztosítsunk szakemberei számára lehetőséget néhány napos tanulmányútra, melynek során megismerhetnék az MSZH széles körű nemzetközi tevékenysége szervezésének főbb gyakorlati módszereit, fogásait, tanulmányozva a szervezések során előkerülő, nem rutinszerű, ad hoc lépéseket is igénylő teendők megoldásának lépéseit. Szakembereink teljes körű tájékoztatást adtak a román szakembereknek.
Szinte ezzel a látogatással egyidejűleg hivatalunk számítógépes szakemberei Bukarestben tanulmányozták az OSIM számítástechnikai hálózatát, kiépítettségét és adatbázis-kezelési technikáját.Az MSZH és az Osztrák Szabadalmi Hivatal (ÖPA) elnökének tárgyalása, Győr, május
Az évente tavasszal és ősszel találkozó elnökök mostani megbeszélésén véleménycsere folyt az ESZE felülvizsgálatainak távlatairól, a közösségi szabadalom helyzetéről, az osztrák jogszabályoknak a Közösségi Minta Irányelvvel történt harmonizálásáról. Az osztrák fél beszámolt a "papírmentes hivatal" kialakítása céljából az utóbbi három évben kezdett fejlesztések legújabb eredményeiről, a magyar fél pedig a magyar kormány jogharmonizációs programja keretében a 2002 második felében a magyar parlament elé terjesztendő, többrészes iparjogvédelmi harmonizációs csomag összeállításáról és az MSZH új informatikai fejlesztéséről, az SAP-R13 projekt bevezetéséről. Mindkét fél pozitívan nyugtázta a 2001 szeptembere óta ténykedő osztrák-magyar iparjogvédelmi információs és dokumentációs vegyes bizottságok működésének eredményeit. A magyar fél felvetette egy 2003. évi közös magyar-osztrák designkiállítás és -konferencia megrendezésének gondolatát is.
A Cseh Iparjogvédelmi Hivatal elnökének látogatása az MSZH-ban, május
A 2001-ben Prágában tett magyar hivatali elnöki látogatás viszonzásaként a cseh iparjogvédelmi hivatal elnökének és küldöttségének Budapesten sorra került tárgyalásán a felek értékelték a "visegrádi" iparjogvédelmi együttműködést, információt cseréltek a két ország ESZE-hez való csatlakozása kapcsán felmerülő teendőkről, a közösségi szabadalom kérdéséről, az OHIM-mal folytatott együttműködésről, a PCT reformjáról. Kicserélték új és tervezett szellemi tulajdoni jogszabályaikkal kapcsolatos információikat és foglalkoztak a hivatalok szakemberei közötti együttműködés kiterjesztésének lehetőségeivel is.
Az MSZH elnökének látogatása a Svéd Szabadalmi és Regisztrációs Hivatalban, Stockholm, június
A svéd hivatal elnökének 2000-ben, Budapesten tett látogatása után első alkalommal járt hivatalos látogatáson az MSZH elnöke Svédországban az elnökasszony, Gun Hellsvik meghívására. A találkozó jórészt a magyar fél kérései alapján, előzetesen egyeztetett napirend keretében zajlott. A felek áttekintették az iparjogvédelem időszerű nemzetközi, főként európai témáit, külön foglalkoztak az ESZE revíziója kapcsán szükségessé váló hivatali feladatokkal. Magyar részről tájékoztató hangzott el a találmányok szabadalmi oltalmára vontakozó törvény módosításának és az ESZE ratifikációjának előkészületeiről, svéd részről pedig a közösségi és a svéd védjegyrendszer kapcsolódásának pontjairól. A svédek bemutatták a PRV InterPat nevű szolgáltató részleget és ügynökségeit. Várhatóan a közeljövőben svéd-magyar szakembercserére, 2003 tavaszán pedig Magyarországon svéd-magyar iparjogvédelmi szeminárium szervezésére kerül sor, Magyarországon működő svéd vállalatok bevonásával.
7. Egyéb rendezvényeken való hivatali részvétel
2002 első felében számos olyan rendezvényen, konferencián, kiállításon és szakvásáron vettek részt hivatalunk vezetői és szakemberei, melyeknek tárgya nagyobb vagy kisebb mértékben összefügg a szellemi tulajdon oltalmával, népszerűsítésével. Ezen egyéb kategóriába sorolható rendezvények közül egyet indokolt kiemelni.
Miniszteri konferencia Rigában, "Ipari tulajdon és gazdaság" címmel, április l7-l8.
Ingrida Labucka lett igazságügyi miniszter asszony meghívására nagyszabású konferenciára került sor Lettországban, ahol 15 európai ország szellemi tulajdoni hivatalának elnöke, vezető munkatársai, az EPO elnöke és a WIPO főigazgató-helyettese is részt vett. Az MSZH-t is elnöki szintű küldöttség képviselte.
Számos tanulságos, a hivatalok fejlesztési elképzeléseit, stratégiáját és taktikáját ecsetelő előadás hangzott el. Philippe Peti, a WIPO főigazgató-helyettese a nemzetközi iparjogvédelem fejlődésének főbb trendjeiről számolt be a WIPO szemszögéből, Dr. Ingo Kober az EPO tevékenysége és a gazdaság közötti összefüggéseket taglalta. Gun Hellsvik, Roland Grossenbacher és Martti Enäjärvi hivatalaiknak a nemzetgazdaságban betöltött szerepéről beszélt, ugyanezt a témát taglalta Jorgen Smith, Rob L.M. Berger, Karel Cada, Wieslaw Kotarba, Sean Fitzpatrick, Mogen Kring és Matti Päts is. Dr. Ottmar Rafeiner a védjegyjogok kimerüléséről, Rymvidas Naujokas a közismert védjegyekről tartott előadást. Dr. Bendzsel Miklós "Készek vagyunk a XXI. század kihívásait elfogadni - a Magyar Szabadalmi Hivatal hozzájárulása az új gazdaság sikereihez" címmel tartott előadásával járult hozzá a konferencia sikereihez.