HÍREK, ESEMÉNYEK
Tidrenczel Béla
Az MSZH nemzetközi tevékenységének főbb jellemzői 2003 első felében
1. Magyarország képviselete a Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) keretében folyó együttműködésben
2. Az Európai Unióhoz való csatlakozással kapcsolatos szerződésből adódó nemzetközi kötelezettségek
3. Teljes jogú tagság az Európai Szabadalmi Szervezetben, együttműködés az Európai Szabadalmi Hivatallal (EPO)
4. Együttműködés az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs (Védjegy és Minta) Hivatalával (OHIM), Alicante
5. Regionális és kétoldalú nemzetközi együttműködési tevékenység
6. Magyarország kül- és gazdaságpolitikájából következő nemzetközi szellemitulajdon-védelmi kapcsolatok és konkrét együttműködések
7. Egyéb rendezvényeken való hivatali részvétel
1. Magyarország
képviselete a Szellemi Tulajdon
Világszervezete (WIPO) keretében folyó
együttműködésben
Az MSZH az év első
felében is biztosította a nemzeti képviseletet és a szakmai részvételt a
világszervezet állandó bizottságaiban és különböző munkaszervezeteiben, Genfben
és az egyéb helyszíneken rendezett eseményeken.
Az első hat hónap WIPO-vonatkozású eseményei közül kiemelkedik a WIPO
Koordinációs Bizottságának rendkívüli ülése és májusban a WIPO közgyűlésének
rendkívüli ülése, melyeknek fő témája a WIPO főigazgatójának újraválasztása
volt. A WIPO állandó bizottságainak tekintetében részt vettünk a Szabadalmi
Jogi Állandó Bizottság (SCP), a Védjegy, Minta és Földrajzi Árujelző Állandó
Bizottság (SCT), a Szerzői és Szomszédos Jogi Állandó Bizottság (SCCR) ülésein,
a Program- és Költségvetési Bizottság, a PCT-reform munkacsoport, az
Információtechnológiai Állandó Bizottság, a Nizzai Unióval és a Hágai
Megállapodással foglalkozó munkacsoport ülésein. Hivatalunk képviselői részt
vettek a WIPO-nak a kis- és középvállalkozások iparjogvédelmi támogatásával
foglalkozó fórumán, az UPOV Igazgatási és Jogi Bizottsága és Tanácsadó
Bizottsága ülésein, és biztosítottuk a képviseletet a WIPO Jogérvényesítési
Tanácsadó Bizottságának ülésén. Szakembereink jelen voltak a WIPO nem Genfben tartott
regionális rendezvényein és szemináriumain is.
Hivatalunk igény és szükség szerint ellátta a magyar szakember által
betöltött választott tisztségekkel összefüggő szakmai és intézményi támogató
munkát. 2003 első negyedévétől kezdődően az MSZH kiküldöttje, dr. Cserba
Veronika szakdiplomáciai munkát lát el Genfben a WTO-misszión. Feladatköre
Magyarországnak a WIPO-ban és a WTO-ban való képviselete.
Minthogy a WIPO főigazgatójának hivatalos magyarországi látogatására
2002-ben nem került sor, ez év májusában történt újraválasztása után ismét
megkezdődtek az előkészületek 2003 őszén történő fogadásának megszervezésére.
Az alábbiakban ismertetjük az év első felében lezajlott főbb
WIPO-rendezvények néhány lényegesebb jellemzőjét.
A WIPO Koordinációs Bizottságának
16. rendkívüli
ülése, Genf, március 24–25. és a WIPO közgyűlésének rendkívüli ülése a
főigazgató megválasztásáról,
Genf, május 26–27.
A Koordinációs
Bizottság márciusban tartott 49. (16. rendkívüli) ülésének elsődleges célja a
WIPO főigazgatói tisztségére beérkezett jelölés megvitatása volt. Alapvető
napirendi kérdés volt a főigazgató megválasztása időpontjának megszavazása is.
Hivatalunkat az ülésen az elnök képviselte. Felszólalásunkban
értékeltük a WIPO jelenlegi főigazgatójának eddigi pozitív munkásságát, melynek
eredményeképpen a világszervezet tevékenységének minőségi színvonala
egyértelműen javult, méltattuk személyes vezetői és szakmai érdemeit és
alkalmasnak ítéltük meg arra, hogy a világszervezet főigazgatói tisztét további
hat évig betöltse. A rendkívüli ülésen felszólaló küldöttségek szintén a
jelenlegi főigazgató újraválasztását szorgalmazták.
A márciusi ülésen elhangzott támogató felszólalások alapján az ülés
elnöke egyhangúlag dr. Kamil Idrist jelölte a WIPO főigazgatójának.
A főigazgató újraválasztására a WIPO májusban tartott rendkívüli
közgyűlésén és a Párizsi és a Berni Uniók közgyűléseinek különleges ülésén
került sor. Ennek alapján a WIPO főigazgatója a 2003. december 1-jétől 2009.
november 20-ig terjedő időszakra ismét dr. Kamil Idris.
A Program- és
Költségvetési Bizottság hatodik ülése, Genf, április 29–május 1.
Hivatalunkat az
ülésen főosztályvezető képviselte. Az ülés napirendjén a 2000–2001. évi
költségvetés egyes számviteli kérdései is szerepeltek. Megállapítást nyert,
hogy a korábbi évekhez viszonyítva a WIPO munkatársaira fordított költségek
emelkedtek. Ezt elsősorban a fokozódó munkaterhek okozták, különös tekintettel
az információtechnológiai projektekre, főként az IMPACT projektre történt
ráfordítások.
Az ülés napirendjén szereplő fő kérdés a 2004–2005. évekre szóló
kétéves program és költségvetési javaslat tervezetének megtárgyalása volt. A fő
programok száma a korábbi évekhez viszonyítva redukálódik (18-ról 14-re), a
költségvetést 2,5%-kal kívánják csökkenteni, a tervezett teljes költségvetési
végösszeg mintegy 650 millió CHF. A 14 fő program négy kiemelt téma köré
csoportosul: irányelvek és irányítás (két program), szellemi tulajdonnal
foglalkozó rendszerek és kérdések (öt program), a szellemi tulajdon szerepe a
gazdasági, a szociális és kulturális fejlődésben (öt program) és az
adminisztratív szolgáltatások (két program).
A beterjesztett tervezetet szinte valamennyi országcsoport (Afrikai
csoport, GRULAC, B Csoport) képviselője kifogásokkal illette. A Titkárság
képviselője az ülés végén elismerte, hogy a tervezet csupán első próbálkozás,
és jelenlegi formájában nem fogadható el. Az ülésen a felszólalók alapvető
fontosságú kérdésnek ítélték a PCT-díjak jövőjét.
A bizottság a tervezetet jó kiindulási alapnak minősítette, és kérte a
tagállamokat, hogy a speciális programokkal kapcsolatos javaslataikat május
30-ig nyújtsák be. Felkérte a PCT-vel foglalkozó munkacsoportot, hogy tegyen
javaslatot a PCT díjainak mértékére és struktúrájára, és a WIPO Titkársága
július 31-ig készítse el a program és költségvetés felülvizsgált tervezetét. A
bizottság legközelebb szeptemberben ülésezik, a végleges tervezetet pedig a
WIPO soron következő közgyűlése elé terjesztik jóváhagyás céljából.
A Védjegy, Minta és
Földrajzi Árujelző Állandó Bizottság (SCT) tizedik ülése, Genf, április
28–május 2.
Az ülésen
hivatalunk részéről osztályvezetői szintű küldöttség vett részt.
A bizottság főként a földrajzi árujelzők és a doménnevek, illetőleg az
országok nevei és a doménnevek összefüggéseivel foglalkozott. Az utóbbi
kérdéskörben említésre méltó, hogy a legutóbbi ülés óta több ország (köztük
Magyarország is) notifikálta az országok neveinek azon változatait és azokat az
egyéb elnevezéseket, melyekre az ICANN számára adandó ajánlásban az országok
neveit megillető védelmet ki akarja terjeszteni. A bizottság keretében vita
folyt arról is, hogy indokolt-e az oltalom kiterjesztése olyan elnevezésekre,
melyek az országok vonatkozásában általánosan ismertek, illetőleg visszaható
hatállyal fel lehet-e lépni az ilyen típusú doménnévként regisztrált és az
azokat használó személyekkel szemben. Vita tárgyát képezte egyebek mellett az
is, hogy milyen egyéb eljárási modelleket lehetne kidolgozni a nemzetközi
szervezetek doménneveivel kapcsolatos jogviták rendezésére. A Nemzetközi Iroda
a de novo választottbírósági
eljárást tartja az egyik lehetséges megoldásnak.
A Védjegyjogi Szerződés (TLT) módosítása témakörben háromféle
szövegjavaslat készült. A felszólalók többsége a C változatot támogatta, mely
szerint a tagállamok szabadon határoznák meg, hogy védjegyügyekben a
kommunikáció melyik formáját alkalmazzák. Ez a megoldás lehetővé tenné a
tagállamok számára, hogy iparjogvédelmi hatóságaik kizárólag elektronikus úton
fogadjanak bejelentéseket, illetőleg bármilyen fajta kommunikációt elektronikus
úton bonyolítsanak le.
Ismét felmerült az a kifogás, hogy a bizottság napirendjén túlságosan
sok téma szerepel, ezek számát csökkenteni kellene. A küldöttségek többsége
szerint a Védjegyjogi Szerződés módosítása elsődleges fontosságú, és kiemelt
jelentőséget tulajdonítanak az anyagi jogi jogharmonizációval kapcsolatos
munkálatok folytatásának.
A Nemzetközi Iroda felvetette, hogy szükségessé válhat a PUE 6ter
cikkének felülvizsgálata is, mivel a jelenlegi szöveg csak áruvédjegyek
vonatkozásában alkalmazható, szolgáltatási védjegyekre azonban nem.
A következő ülés időbeosztását a fentiek figyelembevételével alakítják
ki.
A Szabadalmi Jogi
Bizottság (SCP) kilencedik ülése, Genf, május 12–16.
Az MSZH-t
elnökhelyettes által vezetett küldöttség képviselte. Az ülés fő napirendi
pontja az EPO Szabadalmi Jogi Bizottsága által kidolgozott anyagi jogi
harmonizációs stratégiai kérdések megvitatása volt. A tagállamok üdvözölték az
EPO által készített dokumentumot és a szabadalmi jogi harmonizációval
kapcsolatos egységes álláspont kidolgozására irányuló kezdeményezést, mely
szerint a WIPO alkalmas fórum a harmonizációra. A magyar álláspont olyan közös
álláspont kidolgozását támogatja, amely felsorolná azokat a kérdéseket,
amelyeket az ESZE-tagállamok a harmonizáció érdekében kompromisszumként
felajánlani képesek, e harmonizációnak azonban kölcsönös kompromisszumokon kell
alapulnia, az alku tárgyát képező kérdések pedig nem lehetnek feltétel
nélküliek.
A bizottság a továbbiakban megvitatta az egyezménytervezet egyes
szakaszait, a tervezett szabályokat, továbbá a módszertani útmutatót.
Napirendre került még az „ipari alkalmazhatóság” és a
„használhatóság” követelményének egyezőségét és különbözőségét
taglaló tanulmány és a bizottság első alkalommal vitatta meg az útmutató jogi
státuszát. Általános vélemény szerint az útmutatónak jogi szempontból nem lehet
megkötő jellege, és nem szolgálhat alapul hivatali vagy bírósági végzések
megkérdőjelezésére a bejelentő vagy harmadik fél részéről.
A részletes vita az 1., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. és 10. cikket és a
kapcsolódó szabályokat érintette.
A PCT reformjával
foglalkozó munkacsoport negyedik ülése, Genf, május 19–23.
Az ülésen
főosztályvezetői és főtanácsadói szinten képviseltettük magunkat.
Az ülés napirendjén szerepeltek a PCT közgyűlése által 2002-ben
elfogadott módosításokból következő további módosítások (a PCT további
egyszerűsítése), a nemzetközi elővizsgálati jelentés mellékletei, a határidő
számítása, a kezelési illeték eltörlésére irányuló javaslat, az igazolás
lehetősége az elsőbbségi igény érvényesítésével kapcsolatban, a hiányzó iratok
pótlása, a nemzetközi kutatás és a nemzetközi elővizsgálat közös minőségi
rendszere, a genetikai források és a hagyományos tudás eredetének feltüntetése
a szabadalmi bejelentésben és a szekvencialisták későbbi benyújtásával
kapcsolatos késedelmi díj bevezetése.
A PCT-illetékek megvitatásának témakörében említésre méltó, hogy a PCT
közgyűlése 2002. októberében úgy határozott, 2004. január 1-jével bevezetik az
ún. „egyszerű bejelentési illetéket”, tehát megszűnik a megjelölési
illeték, az eddigi alapilleték azonban nem alakul át automatikusan egyszerű
bejelentési illetékké. Ennek összegét a Nemzetközi Iroda ráfordításainak
figyelembevételével kell kialakítani, amely 1530 CHF lenne, egyidejűleg
törölnék a kezelési illetéket.
Az USA ellenjavaslatot tett, melynek lényege az, hogy a bejelentési
illetéknek alacsonynak kell lennie, és maradjon fenn a kezelési illeték. A
véleményt nyilvánító küldöttségek álláspontjai eltéréseket mutattak, az USA
javaslata pedig nem kapott egyértelmű támogatást. Ezek a kérdések részben
meghaladják a PCT-munkacsoport hatáskörét, és már érintik a WIPO teljes
költségvetési politikáját is.
WIPO-fórum az OECD
országok iparjogvédelmi
hivatalai számára a szellemi tulajdonról és a kis- és
középvállalkozásokról (KKV-k), Genf, május 21–23.
Az első alkalommal
rendezett ilyen témájú fórumon 15 ország képviselői vettek részt, közöttük az
MSZH tanácsadója is.
A fórumon részt vevő országok többsége rendelkezik a KKV-k
szellemitulajdon-védelmi tevékenységének erősítését célzó stratégiával,
programmal, intézkedési tervvel. Az ösztönzés magába foglalja az egyéni
feltalálók iparjogvédelmi tevékenységének ösztönzését is. A szabadalmi
hivatalok általában nem csak önmagukban végzik a KKV-k számára nyújtott sokrétű
támogató tevékenység teljes skáláját, hanem széles körben bevonják ebbe az ún.
közvetítő szervezeteket is.
A fórumon sok érdekes tapasztalatról és hasznos példáról számoltak be,
mely ötleteket adhat hazai intézkedési terv kidolgozásához. Számos ország
(Portugália, Németország, Finnország, Dél-Korea stb.) gyakorlata időszerű lehet
a magyar gyakorlat kialakítása során. A fórumon bemutatták a WIPO három reklámfilmjét
a szabadalmi tudatosság fokozásának szemléltetésére. A fórum résztvevői
egyetértettek abban, hogy a tapasztalatcserét, a „best practices”
megismerését, a közvetlen hivatali kapcsolatok kialakítását a jövőben folytatni
kell.
UPOV Igazgatási és Jogi
Bizottság, Tanácsadó Bizottság és Tanács ülése, Genf, április 10–11.
Magyar részről az
MSZH elnökhelyettese és főosztályvezető-helyettese vett részt.
Az Igazgatási és Jogi Bizottság 47. ülésén bejelentették, hogy 2003.
január 1-jével Fehéroroszország csatlakozott az UPOV-egyezményhez, a Cseh
Köztársaság és Magyarország pedig az UPOV-egyezmény 1991. évi szövegéhez.
Az ülés napirendjén szerepelt az UPOV Irodája által a Biológiai
Sokféleségről szóló Egyezmény (CBD) tagállamainak konferenciájától érkezett
megkeresés alapján készült memorandum, melynek tárgya a genetikai alapon
alkalmazott hozzáférést korlátozó technológiák (az ún. GURTs) hatása a szellemi
tulajdon oltalmára. Több észrevétel és – főként – az USA már
korábban is hangoztatott aggályainak megvitatása után a Nemzetközi Iroda új
dokumentumot állított össze, mellyel kapcsolatban a Tanácsadó Bizottság ún.
„közös álláspontot” fogadott el. Az ülésen elfogadták a lényegében
származtatott fajtákról szóló dokumentum és a szabadalmi oltalom és a növényfajta-oltalom
összehasonlítását elvégző dokumentumot.
A Tanácsadó Bizottság számára az UPOV főtitkára összefoglalta az UPOV
2002. évi tevékenységéről szóló beszámolót és ismertette az UPOV pénzügyi
helyzetét elemző dokumentumot.
A Szerzői és Szomszédos Jogi
Állandó Bizottság (SCCR) kilencedik ülése, Genf, június 22–27.
A bizottság ülésén
hivatalunkat osztályvezetői szintű küldöttség képviselte a 75 állam, az EK,
továbbá 57 nem államközi és nem kormányzati szervezet képviselői között. A
napirenden három érdemi téma szerepelt: a nem eredeti adatbázisok védelme, a
műsorsugárzó szervezetek jogainak védelme és egyéb kérdések.
Az első témában több küldöttségtől érkeztek kritikai észrevételek annak
folytán, hogy a téma évek óta szerepel a bizottság üléseinek napirendjén érdemi
előrehaladás nélkül. A javaslat szerint amennyiben a kérdés nem kerül le a
napirendről, később kellene azt tárgyalni.
A napirend legfontosabb elemét ismét a műsorsugárzó szervezetek
jogainak védelme képezte. A hatékony munka érdekében az ülés elnöke újabb
konferencia-munkaanyagot állított össze, amely a következő ülésen majd a vita
tárgyát képezi. Az egyik oldalon a védelem tárgyai (öt elem felsorolásával), a
másik oldalon a jogokat és kötelezettségeket tartalmazó oszlop (tíz elem felsorolásával)
áll. Az ülésen a fő kérdésben sem történt előrehaladás. Mindazonáltal
megállapítható, hogy a tagállamok túlnyomó többsége azon az állásponton van,
hogy a leendő nemzetközi egyezmény a hagyományos műsorsugárzás számára
biztosítson védelmet. A véleményt nyilvánító nem kormányzati szervezetek közül
senki sem támogatta az ún. webcasting védelmét.
A munka novemberben folytatódik a műsorsugárzó szervezetek védelme
kérdéskörének vizsgálatával. Tisztázni kell a leendő nemzetközi egyezmény
valamennyi lényeges elemét, és javaslatot lehet tenni a várhatóan 2005 első félévének
végén sorra kerülő diplomáciai értekezlet további előkészítő lépéseire.
A SCIT
Információtechnológiai Szabvány és
Dokumentációs Munkacsoport (SDWG) harmadik ülése, Genf, május 5–8.
Az ülésen
hivatalunkat főosztályvezető-helyettesi szintű küldöttség képviselte a 23 WIPO
tagállam, 7 nemzetközi és 3 megfigyelő szervezet képviselői között. Az ülésen
szóbeli értékelés hangzott el a WIPO 80. szabvány és a WIPO 10/C szabvány
revíziójáról. Áttekintették továbbá azokat a WIPO-szabványokat, amelyek az
IPC-reform miatt módosításra szorulnak. Megvizsgálták a hivatalok elektronikus
adatvagyonának nyilvántartására és kereshetőségére szolgáló adatbázist, a
védjegyek ábrás elemeinek kiértékelésére készült kérdőívet, és foglalkoztak az
IPDL-szabványok fejlesztésének lehetőségeivel.
A Hágai Megállapodás
közös végrehajtási szabályzatával kapcsolatos munkacsoport ülése, Genf, június
24–27.
Hivatalunkat
osztályvezetői szintű küldöttség alkotta. Az ülésen bemutatták az új közös
végrehajtási szabályzat jellemzőit. A WIPO két célkitűzése a genfi szöveg
hatálybalépéséhez szükséges teljes jogi háttér biztosítása, valamint a
megállapodás alkalmazását megkönnyítő, a bejelentők számára is kedvezőbb,
könnyebben áttekinthető rendelkezések bevezetése. Az alap a genfi szöveghez
tartozó végrehajtási szabályzat, ennek szerkezetét követve került sor a
korábbi, a londoni és a hágai szöveghez kapcsolt közös végrehajtási szabályzat
megfelelő szabályainak beültetésére. A szabályzat készítői figyelemmel voltak a
Madridi Megállapodáshoz és Jegyzőkönyvhöz kapcsolt közös végrehajtási
szabályzat rendelkezéseire is. A munkacsoport szabályról szabályra haladva
tekintette át az új végrehajtási szabályzat szövegét.
Egyéb WIPO- és regionális
WIPO-rendezvények
WIPO–OSIM
regionális szeminárium a földrajzi
árujelzők oltalmáról, Sibiu (Románia), május 27–28.
A közép- és
kelet-európai országok hivatalainak szakembereivel együtt hivatalunk
védjegyszakemberei is részt vettek a regionális rendezvényen, ahol a földrajzi
árujelzők oltalmával összefüggő román és nemzetközi szabályozás kérdéseinek és
joggyakorlati problémáinak megvitatására került sor. A WIPO meghívott előadói
és az OSIM vezető szakemberei mellett előadást tartottak a francia INPI, a
Román Külkereskedelmi Hivatal és a Romániai Szőlő- és Bortermelők Szövetségének
képviselői. A rendezvény keretében széles körű szakmai tapasztalatcserére is
sor került.
WIPO–WTO-rendezvény
a földrajzi árujelzők oltalmáról, Genf, június 9–12.
A rendezvény célja
a földrajzi árujelzőkkel érintett termelők érdekeinek hangsúlyozása a
közvélemény és a sajtó irányában, a WTO illetékes szakemberei számára a
problémakör jelentőségének érzékeltetése és az Európai Unió törekvéseinek
erősítése a földrajti árujelzők fokozott védelme érdekében. 24 országból
mintegy 100 szakember között Magyarországot az MSZH által felkért külső előadó,
a Pick Szeged Rt. gazdasági igazgatóhelyettese képviselte, aki a magyar
földrajzi árujelzők oltalmáról előadást tartott és meghívást kapott a
sajtókonferencia előadói közé is. A rendezvény jelentőségét emelte, hogy
videokonferencia segítségével az Európai Unió kereskedelmi megbízottja is
bekapcsolódott Brüsszelből.
2. Az
Európai Unióhoz való csatlakozással kapcsolatos szerződésből adódó nemzetközi
kötelezettségek
Az Európai
Bizottság legutóbbi országjelentése – a korábbi évekhez hasonlóan –
igen kedvezőnek ítélte hazánk, és így a Magyar Szabadalmi Hivatal
felkészültségét is a szellemi tulajdon oltalma területén. Hivatalunk 2002-ben
részt vett a csatlakozási szerződés iparjogvédelmi részeivel kapcsolatban
készült szövegtervezetek véleményezésében, de még nem került sor az Európai
Bizottsággal közvetlen szakmai konzultációra.
2003-tól kezdődően megindult Brüsszelben az EU-csatlakozási szerződés
egyes iparjogvédelmi rendelkezései tárgyában tartott konzultáció, melyet
áprilistól kezdve az év közepéig – májusban és júniusban is havonta 4-4
alkalommal – követtek a Tanács Szellemi Tulajdonért Felelős
Munkacsoportjának (Working Party on
Intellectual Property) ülései.
Ezen belül az év első felében három alkalommal (április 22–23,
május 7–8, június 17–18.) ülésezett Brüsszelben a szabadalmakkal
foglalkozó munkacsoport; a szellemi tulajdonért felelős attasék a védjegy
témakörében két alkalommal (május 2. és június 5.), szerzői jogi témában egy
alkalommal (június 16.) tartottak ülést. A munkacsoport első alkalommal június
3-án vitatta meg a szellemi tulajdonjogok érvényesítését biztosító
intézkedésekről és eljárásokról szóló irányelv tervezetét.
A fenti, többnyire egy-, legfeljebb kétnapos, feszített munkatempójú és
hatékony konzultációs üléseken hivatalunk minden egyes alkalommal biztosította
a megfelelő szintű szakmai részvételt, közreműködött a különböző
szellemitulajdon-védelmi témakörök tekintetében a kormányzati álláspont
kidolgozásában, szakmai egyeztetésében és képviseletében. A hivatalt általában
a jogi elnökhelyettes, az illetékes jogi főosztály vezetői és jogi szakértők
képviselték, adott esetben együttműködve a brüsszeli EU Állandó Képviselet, az
Igazságügyi Minisztérium, a Külügyminisztérium témafelelős szakembereivel.
Minthogy a konzultációk és az ülések 2003 második felében is intenzíven
folytatódnak, a tárgyalások eredményeiről év végi összeállításunkban fogunk
részletesebb beszámolóval szolgálni.
Konzultáció a közösségi
szabadalom tárgyában az
Európai Unió Bizottságának kezdeményezésére történt megbeszélésről, Brüsszel,
április 1.
Az Európai
Bizottság kezdeményezésére elsősorban tájékoztatás céljából összehívott
megbeszélésen magyar részről az MSZH elnökhelyettese, a KÜM, az IM és a KÜM
EU-misszió munkatársai vettek részt.
A megbeszélés napirendjén főleg az Európai Unió Tanácsában 2003
márciusában a közösségi szabadalom tekintetében elfogadott, ún. „közös
politikai megközelítés” (Common
Political Approach), valamint az Európai Szabadalmi Egyezménynek a
közösségi szabadalom bevezetéséhez szükséges felülvizsgálata szerepelt.
A tájékoztató szerint az Európai Szabadalmi Egyezmény felülvizsgálatát
célzó diplomáciai értekezletet 2004 elején – még 2004. május 1-je előtt
– kívánják összehívni, az alapjavaslatról az Igazgatótanács ez év
decemberi ülése döntene. Magyar részről kétségeinket hangoztattuk a menetrend
megvalósítását illetően, jelezve, hogy a diplomáciai értekezleten szívesebben
vennénk részt újdonsült EU-tagállamként. A konzultáció eredményeként
megállapítható volt, hogy a közös politikai megközelítés elfogadása váratlan,
de fontos lökést adott a közösségi szabadalom létrehozására irányuló
munkálatoknak.
12. Európai kerekasztal-megbeszélés
a szabadalmi
gyakorlatról (EUROTAB), Berlin, 2003. május 15–16.
Hivatalunkat
szakértői küldöttség képviselte. Napirenden szerepelt a kiegészítő oltalmi
tanúsítvány (SPC) kérdésköre, az igénypontok leírással való alátámasztottsága
követelményének boncolgatása, valamint az újdonság követelményének vizsgálata
kiválasztási találmányok esetében.
A szabadalomvizsgálattal foglalkozó szakemberek ezen jelentős
megbeszélésén először vettek részt az újonnan csatlakozott országok
hivatalainak képviselői.
Számos résztvevő kinyilvánította kívánságát, hogy a 2004. évi EUROTAB
házigazdája a Magyar Szabadalmi Hivatal legyen.
3. Teljes
jogú tagság az Európai Szabadalmi
Szervezetben, együttműködés az Európai Szabadalmi Hivatallal (EPO)
Az
Európai Szabadalmi Hivatal elnökének látogatása és konferencia
„Magyarország az európai szabadalmi rendszerben” címmel, MSZH,
január 29–30.
Magyarországnak az
Európai Szabadalmi Egyezményhez való csatlakozása alkalmából nagy szakmai
érdeklődés mellett konferenciára került sor a hivatal konferenciatermében. A
konferenciát dr. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter és dr.
Fazekas Judit, az Igazságügyi Minisztérium helyettes államtitkára nyitotta meg.
A fő előadásokat dr. Ingo Kober, az EPO elnöke és dr. Bendzsel Miklós, az MSZH
elnöke tartotta. Előadást tartott még az EPI és a Magyar Szabadalmi Ügyvivői
Kamara elnöke, az európai és a magyar ipar egy-egy képviselője is. A
konferencia lehetővé tette az európai és a magyar szabadalmi rendszer, az
európai és a magyar ipar, valamint az európai és magyar szabadalmi ügyvivők
helyzetének párhuzamos egybevetését a magyar csatlakozás tükrében. A
rendezvénynek az MSZH munkatársain kívül mintegy 100 külső résztvevője volt. Az
EPO és az MSZH elnöke és küldöttségeik kétoldalú megbeszéléseket is folytattak
a hivatalban. Az EPO elnöke alaposabban megismerkedett a magyar
szellemitulajdon-védelmi rendszerrel és a hivatal infrastruktúrájával, az
ESZE-hez való csatlakozás és Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozása
érdekében tett harmonizációs és jogszabály-alkotási lépésekkel. A hivatalok
elnökei véleményt cseréltek a szabadalmi rendszer jövőjéről, a szellemi
tulajdon védelmére irányuló globális reformokról és projektekről, az Európai
Közösség új jogalkotási kezdeményezéseiről, az európai szabadalmi rendszerben
bekövetkező változásokról, az MSZH tudatosan átgondolandó szerepéről,
funkcióiról és jövőképéről. Az EPO elnöke e kérdésben nyitottságáról
biztosította az MSZH elnökét.
Az EPO elnökhelyettese,
C. Edfjäll és az EPO
Adminisztratív Tanácsának elnöke, R. Grossenbacher
látogatása az MSZH-ban, január 31. és február 13.
Január 31-én az
EPO DG4 elnökhelyettese, valamint az EPO bécsi részlegétől az együttműködési
programokért felelős igazgató, George Pantoglou tett látogatást hivatalunkban.
A hivatal megismerése mellett a vendégek vázolták az EPO-nak a tagállamokkal
folytatott együttműködési politikájának lényegét, bemutatták a bécsi részleg
tevékenységét, az EPO szabadalmi információs termékeit és szolgáltatásait,
valamint tájékoztatást adtak a 2003. évi együttműködési program
megvalósításának módjairól. A CA/87/01 sz. dokumentum szerint az újonnan
csatlakozott országok számára a bilaterális együttműködés keretében évente
legfeljebb 100 ezer euró nagyságú keretig az EPO a költségeket átvállalja, a
programok legfeljebb három évre szólnak, és tevékenységijelentés-kötelesek.
A multilaterális programokhoz legalább három tagállam együttműködése
szükséges, itt pénzügyi limit nincs.
A hivatalközi együttműködésért felelős EPO szervezeti egység a
továbbiakban a DG4. Lehetőség van PATLIB központok felállítására, a szabadalmi
tudatosság fokozását elősegítő projektek kialakítására, on-line bejelentési
infrastruktúra kialakítására, tanulmányutakra, konferenciák és műhelyek
szervezésére.
A látogatást megelőzően hivatalunk pontosította igényeit, megadva az
EPO felé a szabadalmi információs termékek, tudatosító programok és a szakmai
továbbképzési témák számunkra érdeklődés tárgyát képező listáját.
Az EPO AC elnöke és titkára, R. Grossenbacher és Yves Grandjean
februári látogatása során az MSZH-ban tárgyalást folytatott az
EPO-centralizáció vagy -decentralizáció átfogó problematikájáról hivatalunk
vezetőivel, szó volt a közösségi szabadalom, a Londoni Megállapodás, az Európai
Szabadalmi Bíráskodásról szóló Megállapodás (EPLA), az ESZE 28. cikke szerinti
EPO Elnökség („Board”) létrehozásának
kérdéseiről, továbbá az EPO elnökének megválasztásáról. A vendégek a hivatal
tanácstermében személyesen találkoztak az MSZH vezetői karával és az újonnan
létrehozott Európai Szabadalmi Kabinet valamennyi munkatársával.
Az EPO Igazgatótanácsának
(AC) 92. ülése, München, március 18–21.
Az AC-nek ez volt
az első ülése Magyarország ESZE-hez történt, 2003. január 1-jén hatályossá vált
csatlakozását követően. Ebből az
alkalomból az AC elnöke külön köszöntötte Magyarország és a 2003. március 1-jén
csatlakozott Románia képviselőit. Az ülés néhány fontosabb eseménye,
állásfoglalása, határozata:
–
az AC úgy határozott, hogy az ESZE 28. cikke
szerinti elnökség („Board”) létrehozásáról
az AC júniusi ülésén hoz határozatot;
–
az EU soros elnökségét adó Görögország képviselője
tájékoztatást adott az EU Tanácsának március 3-ai ülésén történtekről, mely
szerint elfogadták a közösségi szabadalom tárgyában az ún. közös politikai
megközelítést („Common Political
Approach”);
–
az AC a Költségvetési és Pénzügyi Bizottság elé
utalta az új tagállamoknak szánt kezdeti pénzügyi hozzájárulások és a
szavazatok súlyozásával foglalkozó EPO-javaslatot;
–
érdemi előrelépés nélküli, formális vita folyt a
finn hivatali kérelemről a Finn Szabadalmi és Lajstromozási Hivatal
PCT-hatóságként való elismerése tárgyában, és a svéd küldöttség az AC tagjaival
megosztotta a közös „Nordic” PCT-hatóság létrehozására vonatkozó
tervet: ezt a tervet a dán hivatal is támogatta felszólalásával;
–
az AC zárt ülésen meghallgatta az EPO elnöki
posztjára jelölt és jelentkező azon személyeket, akiket a konzultáns cég az ún.
szűkített listára felvett: kilenc pályázó interjúja vált szükségessé; a
konzultáns cég értékelése után a pályázók 15 percben előadhatták elnöki
programjukat és elképzeléseiket;
–
a pályázók meghallgatása után az AC az
elnökválasztás részleteiről folytatott előzetes eszmecserét.
Az AC ülésének további részében a szavazási procedúra következett,
három szavazási eljárás és hét szavazási forduló keretében. Az eljárás
eredménytelenül zárult, mivel a jelöltek egyike sem kapott minősített
többséget. Az AC elnöke új jelölési eljárásra tett javaslatot: ennek értelmében
május 9-ig lehet állítani jelölteket, a jelöléshez hét tagállam küldöttségének
támogatása szükséges, egy tagállam több jelölt indulását is támogathatja.
Összességében megállapítható, hogy az AC márciusi ülése két szempontból
is sikertelen volt: a „Board” megválasztását
elhalasztották, az EPO elnökét pedig többszöri próbálkozás után sem sikerült
megválasztani. Mindez alapot adhatott esetlegesen egy olyan téves következtetés
levonására, hogy a döntésképtelenség összefügghet a szervezet kelet- és
közép-európai irányú bővítésével.
Az EPO Igazgatótanácsának
(AC) 93. ülése, München, június 2–6.
Az MSZH ülésen
részt vevő küldöttségét az elnök vezette. Az ülés néhány jelentősebb
határozata, fontosabb eseményei:
–
Izland képviselője bejelentette, hogy országa
2004-ben kíván csatlakozni az ESZE-hez;
–
a bizalmas napirendi pontok megbeszélése keretében
az AC döntött a fellebbezési tanácsok újabb tagjainak megválasztásáról;
–
az AC, története során először, megvitatta az ún.
trilaterális (EPO–USPTO–JPO) együttműködés stratégiai kérdéseit
(díjpolitika, PCT-reform, szabadalmi anyagi jogi harmonizáció);
–
az EPO elnöke ismertette az európai iparjogvédelmi
akadémia létrehozására irányuló tervet, felhatalmazást kérve e tárgyban
megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. A küldöttségek többsége az elképzelést
általános támogatásáról biztosította;
–
a svéd küldöttség tájékoztatást adott a skandináv
(„Nordic”) PCT-hatóság létrehozására irányuló erőfeszítésekről;
–
az EU-tagállamok elfogadták az ESZE
felülvizsgálatával kapcsolatos nyilatkozatot, melyet Görögország képviselője
ismertetett az AC ülésén. Ez állást foglal a diplomáciai értekezlet 2004.
április–májusában az eredeti menetrend szerint történő megtartása
mellett;
–
az EPO elnöke kezdeményezte, hogy a fellebbezési
tanácsok szervezetileg is váljanak függetlenné az EPO-tól, ennek eredményeként
létrejönne az EPO Fellebbezési Bírósága, amihez viszont szükségessé válik az
ESZE módosítása;
–
az EPO elnöke bemutatta az AC-nek az európai
szabadalmi rendszeren belüli „szinergiák” javítását célzó folyamat legutóbbi
fejleményeit összefoglaló dokumentumokat, melyek a nemzeti hivatalokkal
folytatott kétoldalú konzultációkra épültek („Joint
Agenda Building”);
–
az AC megválasztotta az ún. Elnökséget („Board”), melynek hivatalból
tagja az AC elnöke és alelnöke, valamint megválasztotta három további tagját:
nagy szakmai diplomáciai sikerként könyvelhető el, hogy ennek tagja lett dr.
Ficsor Mihály, az MSZH jogi elnökhelyettese is. Az újonnan megalakított
elnökség mandátuma 2003. július 1-jétől 2006. június 30-ig szól.
Az AC ülésének igen nagy részét igénybe vette az EPO elnökének
megválasztására irányuló eljárás. Ennek keretében a kormányzati támogatást
élvező négy jelöltre lehetett szavazni: Alison Brimelow – Egyesült
Királyság, Curt Edfjäll – Svédország, Pantelis Costa Kyriakides –
Ciprus, Alain Pompidou – Franciaország. Négy egymást követő szavazási
napon át, 14 fordulóban a szavazás ismét eredménytelennek bizonyult.
Végeredményben az AC hat hónappal, 2004. július 1-jéig
meghosszabbította az EPO jelenlegi elnöke, dr. Ingo Kober megbízatását, és
egyúttal kiírta az újabb elnökválasztási pályázatot és eljárást.
Az EPO Szabadalmi Jogi
Bizottságának 21. ülése,
München, április 29–30.
Hivatali
küldöttségünket elnökhelyettes vezette. Napirenden szerepelt az anyagi jogi
harmonizáció stratégiai kérdéseinek megvitatása. A vita alapját az EPO által
összeállított dokumentum képezte. A tagállamok többsége – így
Magyarország is – a harmonizáció szükségességét hangsúlyozta, csaknem
mindegyik tagállam a WIPO-t tartotta alkalmas fórumnak a harmonizáció
lebonyolítására, és számosan felvetették, hogy a harmonizációnak reálisan a
megegyezés tárgyát képező kérdésekre kell koncentrálnia. A magyar küldöttség
véleménye szerint a harmonizációnak kölcsönös kompromisszumokon kell alapulnia,
és a lehetséges alku tárgyát képező kérdések nem lehetnek feltétel nélküliek.
A türelmi idő kérdésében az ESZE nem tartalmaz rendelkezést, az ESZE
tagállamai nem is vezették be ezt az intézményt, az USA viszont 1 éves türelmi
időt biztosít. A türelmi idő intézményének alkalmazását általában minden
tagállam támogatja. A magyar álláspont szerint is ennek bevezetését nemzetközi
szinten kell megvalósítani, és csak a „first
to file” rendszer egységes nemzetközi bevezetése esetén
fogadható el.
Az ülés harmadik blokkjában érintett napirendi pont az ipari
alkalmazhatóság kérdésének szabályozásával kapcsolatos EPO-anyag volt. Ez a
dokumentum az európai ipari alkalmazhatóság és az USA által alkalmazott
hasznosság („utility”) elvének
összehasonlító elemzését tartalmazza. Az ülésen a tagországok nem nyilatkoztak
abban a tekintetben, hogy melyik változatot tartanák elfogadhatónak.
Az EPO Költségvetési és
Pénzügyi Bizottságának
79. ülése, Luxemburg, május 13–14.
Az ülésen az MSZH
főosztályvezetői szintű küldöttséggel képviseltette magát.
Az ülés – egyebek mellett – megvizsgálta az EPO
együttműködési programjainak helyzetéről szóló jelentést, az on-line
bejelentéssel összefüggő kooperáció programját, a szabadalmi tudatosság és a
tagországok nemzeti hivatalai alkalmazottainak egyedi továbbképzési programját.
Megvizsgálásra kerültek a hivatali adattárolásra és a szoftverfejlesztésre
vonatkozó szerződések.
A pénzügyi szerződések tekintetében, többek között, napirenden volt a
negyedéves pénzügyi beszámoló, a vizsgálói tevékenységgel kapcsolatos
tájékoztató, a 2002. év végén elért EPO-produktivitás számadatainak bemutatása.
Vizsgálat tárgyát képezte az EPO-statisztikák szinoptikus táblázata, a
legutóbbi szabadalmi bejelentési adatok, továbbá az előrejelzési metodikák.
Egyéb EPO-rendezvények
EPO osztályozási ülés,
Hága, január 21.
Az ülésen 13
ESZE-tagország 21 szakembere vett részt, hivatalunkat osztályvezető képviselte.
Az ülésen az egyik fő napirendi pont az ECLA, illetőleg a soron lévő
NSZO-reform, valamint a különböző osztályozási rendszerek harmonizációjának
kérdéseit foglalta magába. A napirenden szereplő kérdések megvitatásához előre
kiosztott segédanyagok álltak a résztvevők rendelkezésére, illetőleg
elektronikus bemutató segítségével adtak részletes tájékoztatást.
Az ülésen megvitatták a „CONOPS”-nak
nevezett („Concept of Operations for
the Reformed PCT”) projekt mintegy 22 oldalas tervezetét,
melyet előkészítettek szakértő bizottság által történő megvizsgálásra.
EPO-konferencia
„Mastering the Workload” címmel, München, február 18.
A konferencián az
európai szabadalmi rendszer minden szintű képviselője – hivatalok,
szabadalmi ügyvivők, az ipar képviselői – jelen volt. Hivatalunk
küldöttségét az elnökhelyettes vezette.
Az EPO elnöke által bemutatott intézkedési tervet („Mastering the Workload”) – amely
lényegében az EPO megnövekedett munkaterhével való megbirkózást és annak
„uralását” jelenti – az EPO elnöke mutatta be. Ez kiterjedne
a kockázatok hatékony kezelésén alapuló rendszer létrehozására és a nemzeti
hivatalokkal épített kapcsolatok mélyítésére. Elengedhetetlen feltétel a
felhalmozódott ügyhátralék kezelése és a szabadalmazás európai rendszerének
újragondolása.
A konferencia témája volt a nemzeti hivatalokkal, közöttük az MSZH-val
is, kialakítandó „szinergia” kérdése is. Ez magába foglalja a
gazdaság szereplőinek stratégiai és kockázati tipusú elemzését, és kiterjedne
az ún. előszűrésre („pre-filtering”),
mint a gazdasági rizikó csökkentésének módszerére. A rendszerben a
szabadalmi hivataloknak meg kell keresniük új helyüket és funkcióikat, valamint
olyan tevékenységeket is vállalniuk kell, mint pl. segítség nyújtása a
vállalatoknak a szabadalmi bejelentések benyújtása előtti kockázatok felmérése
céljából. Az EPO kiemelt szerepet szán a közötte és a nemzeti hivatalok közötti
kapcsolatok hálózat („networking”)
jellegének. A résztvevők felvetették, hogy szükség lenne arra, hogy
a tagállamok nemzeti hivatalai közösen fogalmazzák meg a minőségi követelményeket.
A felmerült kérések további elemzése várható.
EPO „Working Party
on Litigation” hetedik ülése,
München, május 19–21.
Meghívása ellenére
az Európai Bizottság képviselője nem jelent meg az ülésen. Az MSZH-t jogász
képviselte.
Az ülésen általános véleménycsere folyt az Európai Szabadalmi
Bíráskodásról szóló Egyezmény (EPLA) tervezetének vitatott szakaszairól.
Megfogalmazódott az a leginkább kívánatos igény, hogy az EPO munkacsoportjai
által az európai szabadalommal kapcsolatos egységes bíráskodás felállítására
kidolgozott megoldások a későbbiekben mintegy mintaként szolgáljanak a születő
közösségi szabadalmi bírósági rendszerhez. Két párhuzamosan működő, független
bírósági rendszer hosszú távon nehezen képzelhető el Európában, de ez a kérdés
inkább politikai természetű, és eldöntése nem ennek az albizottságnak a
feladata.
Az ülésen a továbbiakban részletes vita folyt az EPLA tervezetének
egyes szakaszairól.
EPOLINE User Day, Hága,
június 18.
Az
EPOLINE-használók szakmai találkozójának Európa számos országából mintegy 150
résztvevője volt – ügyvivők, ügyvédek, információtechnológiai
szakemberek, hivatali munkatársak – közöttük az MSZH szakemberei is.
A felhasználói nap három, egymást követő modulra tagozódott:
–
az európai on-line szabadalmi nyilvántartás és a
kapcsolódó WebRegPro, illetőleg WebRegMT keresőprogramok, továbbá egy új,
on-line aktabetekintést (file inspection) támogató
program bemutatása és gyakorlati alkalmazása;
–
az on-line szabadalmi bejelentés (on-line filing) lehetőségének ismertetése
és gyakorlati alkalmazása;
–
az on-line díjfizetés (fee payment) lehetőségei az EPOLINE-rendszerben.
A műhelymunka 10-15 fős csoportokban folyt, így lehetőség nyílt a
programok gyakorlati alkalmazására.
Az EPO-val való
együttműködés gyakorlati szervezése a teljes jogú EPO tagság idején
A 2002. év végén
az EPO-nak az MSZH-kapcsolatokért felelős munkatársa, A. Czajkowskinak az
MSZH-ban tett látogatása, illetőleg C. Edfjäll és G. Pantoglou 2003 januárjában
történt látogatása után az EPO International
Academy összeállította és megküldte a tagállamoknak azoknak a
szemináriumoknak a listáját, melyek számunkra és a szellemi tulajdon védelmével
foglalkozó magyar szakemberek számára is lehetőségeket kínálnak különböző
szakmai továbbképzésekre (szabadalomvizsgálat különböző műszaki területeken,
szabadalomkutatás, jogérvényesítés bírók stb. számára, iparjogvédelemmel
foglalkozó oktatók, újságírók továbbképzése stb.). A lista alapján hivatalunk
jelezte az EPO felé azokat a továbbképzéseket, melyek iránt a magyar
szakemberek 2003-ban érdeklődést mutatnak.
A tavasz folyamán, április 16-án, Bécsben egyeztető megbeszélésre
került sor G. Pantoglou úrral. Ennek során hivatalunk illetékes
főosztályvezetői részletes, konkrét információt kértek az EPO-tól a programok
gyakorlati bonyolítását és finanszírozási módjait illetően. Az ülésen az EPO
együttműködési programtervezetet adott át az MSZH szakembereinek, melyet a
szakemberek pontonként megtárgyaltak.
A megbeszélésen szó volt a tanulmányutakról, melyeknek költségét a
bilaterális kooperációra országonként elkülönített 100 ezer euróból hívják le.
Ez június 6-ig, az AC soron következő üléséig a hivatal bilaterális
keretösszegét terhelné, a továbbiakban pedig a rugalmasabb szabályok szerint
kialakítandó multilaterális költségekbe számít bele. Hivatalunk szakemberei
kérték a kis országok nemzeti iparjogvédelmi hivatalánál teendő látogatás
támogatását. A tanulmányozandó témák 2003 decembere után előreláthatólag a
multilaterális program részét képezik.
Napirenden szerepelt a szabadalmi ügyintézés színvonalának javítása, a
Patnet projekt költségviselésének megosztása a felek részéről, az
EPOQUE-NET-hez való hozzáférés, a PATLIB központok fejlettségi színvonalának
javítása és megfelelő infrastruktúrával való ellátása, a magyar dokumentumok
elektronikus publikálása (EPOSCAN munkaállomás beszerzése), a magyar szabadalmi
lajstrom esp@cenet-re kapcsolása és a szabadalmi tudatosság kérdésköre. Ez
utóbbi multilaterális jellegű, ezért kimarad az együttműködési
programcsomagból.
A megállapodás szerint az együttműködési program módosított változatát
az EPO a költségszámítási táblázattal együtt véleményezésre elküldi az
MSZH-nak.
2003 első felében
megvalósult EPO-továbbképzések, továbbképzési lehetőségek a második félévben
A bilaterális
együttműködési támogatási keret terhére az első félévben megvalósult
szemináriumok:
6. sz. szeminárium: „Adminisztratív témák és kapcsolódó
információs rendszerek a vizsgálat és az engedélyezési eljárás során”,
Hága, március 31–április 1., 1. sz. szeminárium: „Európai
szabadalmi bejelentések kutatása és vizsgálata”, Berlin, május
19–28., 8. sz. szeminárium: „Biotechnológiai szabadalmi
bejelentések kutatása és vizsgálata”, München, június 26., 12. sz.
szeminárium: „Iparjogvédelmi oktatási műhely és oktatási anyag”,
Torino, június 23–27., „Szabadalmi jogérvényesítés és
bíráskodás”, München, március 17–21.
A második félévre az MSZH egy-egy munkatársa számára további négy EPO
szemináriumi részvételre van lehetőség.
4. Együttműködés
az Európai Unió Belső Piaci
Harmonizációs (Védjegy és Minta) Hivatalával (OHIM), Alicante
Az OHIM elnöke, Wubbo de
Boer látogatása az MSZH-ban, február 24–25.
Az MSZH elnökének
meghívására ez év tavaszán első alkalommal tett látogatást az MSZH-ban az OHIM
elnöke és a külkapcsolatokért felelős főosztály vezetője. A hivatali tárgyalás
során a magyar bemutatkozás keretében a vendégek megismerkedtek a magyarországi
szellemi tulajdoni jogalkotás jellemzőivel, azaz Magyarország előkészületeivel
a közösségivédjegy- és a közösségiminta-rendszerhez való csatlakozás területén,
a védjegyvizsgálat infrastruktúrájával és az alkalmazott joggyakorlattal. A
vendégek a gyakorlatban is megismerték a védjegyvizsgálat működési rendjét, a
magyar védjegystatisztikákat, a védjegyvizsgálat információs forrásait.
Beszámoltunk terveinkről: az árujegyzékek fordításáról, a Compu-Markkal való
együttműködésről és a CTM (közösségi védjegy) on-line kapcsolatról.
Wubbo de Boer részt vett és előadást tartott a budapesti Gellért
Szállodában a Magyar Védjegy Egyesület éves közgyűlésén, és válaszolt az
érdeklődő magyar szakemberek kérdéseire.
A látogatás egyik fő célja a 2003 őszén, Budapesten tartandó EU TM@D
Forum rendezvény előkészületeinek véglegesítése, a lehetséges helyszínek
bejárása, az időpont véglegesítése, a program előzetes kialakítása.
De Boer látogatása előtt, ez év januárjában, az OHIM két szakembere
kifejezetten e rendezvény koncepciójának egyeztetése céljából hivatalunkban
járt, és az NKO munkatársaival közösen alternatív javaslatokat tettek a rendezvény
lebonyolításának színhelyére. Az OHIM elnökének választása szerint a színhely a
budapesti Hyatt Regency Szálloda lesz (2003. július 1-jétől Hotel Sofitel
Attrium), időpontja október 13–14. A kétnapos rendezvény előadásokkal,
szekcióülésekben zajlik, munkanyelve angol; a fórummal párhuzamosan a szálloda
báltermében az EU leendő tagországainak hivatalai számára védjegy és design
témakörben kiállításra is lehetőségük nyílik. A rendezvény az OHIM és az EU
pénzügyi keretéből és főszervezésében zajlik, társszervezője az MSZH. Várható
részvételi létszám mintegy 400 fő.
Látogatása során az OHIM elnöke részletesen beszámolt az OHIM-ban
történő munkaszervezésre toborzandó nemzeti szakértők felvételi lehetőségeiről,
a jelentkezés körülményeiről. A 2002. évi „Liaison
Meeting”-en hozott határozat szerint az Európai Unióhoz
csatlakozó országok állampolgárai közül „temporary
agents”-ként munkatársakat, illetőleg a jövendő tagállamok
nemzeti hivatalai szakértői közül határozott időtartamra munkatársakat kívánnak
alkalmazni („secondment of
officials”), természetesen meghatározott kontingenssel. A
lehetőség Magyarország és a Magyar Szabadalmi Hivatal számára is nyitva áll.
13. OHIM „Liaison
Meeting”, Alicante, február 20–21.
Hivatalunk
osztályvezetői szintű küldöttséggel vett részt. A találkozó néhány lényeges
napirendi pontja:
a) Feltétlen lajstromozást gátló okok:
–
a COMPANYLINE-eset hatása a leíró jelleg és a
megkülönböztető képesség elbírálására,
–
az illatvédjegyek megjelenítésének kérdése,
–
a PHILIPS/REMINGTON-eset és a CTMR 7. cikk (1)
bekezdés e) pontjának
alkalmazása,
–
híres emberek nevének lajstromozhatósága,
–
az EURO-elemet tartalmazó megjelölések
oltalomképessége.
b) A lajstromozatlan megjelölések – mint lajstromozást gátló okok
– vizsgálata a CTMR 8. cikk (4) bekezdésének alkalmazására.
c) Az OHIM felkészülése az elektronikus úton való bejelentésekre („e-filing”).
d) Osztályozás és kutatás:
–
a nemzeti hivatalok tapasztalatai a 42. osztály
átstrukturálásával kapcsolatban,
–
keresztreferencia-kutatás.
e) Védjegyeljárási kérdések (díjfizetés, in integrum restitutio, konverzióval kapcsolatos
hatáskörök).
f) A tagállamok nemzeti jogalkotásának változása:
–
körkérdés az újabb jogalkotásról,
–
a CTM és a nemzeti jogok közötti illeszkedés szabályai
(OHIM-elemzés).
Az MSZH szakembereinek
látogatása és munkacsoportülés az OHIM-ban
Március
24–25-én az OHIM a csatlakozni kívánó országok nemzeti hivatalaiban
dolgozó, védjeggyel foglalkozó szakemberek számára együttműködési találkozót
szervezett. A 13 ország hivatalának szakemberei között hivatalunk is
képviseltette magát.
A találkozó keretében előadás hangzott el a Nizzai Osztályozás 8.
kiadásáról, és a résztvevők megvitatták az új szolgáltatásokkal kapcsolatban
felmerülő problémákat. Részletes szakértői vita folyt a feltétlen kizáró
okokról, ezen belül is a megkülönböztető képességről. Az OHIM képviselője
ismertette az OHIM elbírálási joggyakorlatát (pl. szövetminta, cipőminta,
varrások stb. elemzésével). Vita folyt pl. a védjegybejelentések és a minta
közötti átmenet határvonaláról. Szó volt a térbeli megjelölések
oltalmazhatóságának szempontjairól és a színmegjelölésekről is. Napirenden
szerepelt a szlogenek megkülönböztető képessége és a hangvédjegyek
lajstromozása az egyes országokban (az OHIM eddig kb. 15 hangvédjegyet
lajstromozott, közéjük tartozik az ismert Nokia-csengőhang is). Külön
bemutatásra került az ún. „Baby
dry”-eset.
Április 24–25-én a
tag- illetőleg a tagjelölt országok hivatalai egy részének közreműködésével,
kisebb szakértői kör számára, ad hoc munkacsoportot szerveztek az XML szabvány
kialakításának tárgykörében, ezen hivatalunk szakértői is részt vettek.
A megbeszélések célja egy olyan közös, XML alapú adatcsere-folyamat
alapjainak lerakása, melyet az érdekelt felek (EU-tagállamok, USPTO, JPO, WIPO
stb.) saját védjegyadatbázisaik lefedésére hatékonyan alkalmaznának, másrészt
ez közös nyelvként lenne alkalmazható a nemzetközi kommunikációban. A
résztvevők beszámoltak eddigi tapasztalataikról. A végső cél egy mindenki által
elfogadható szabvány lenne. Az észrevételek alapján az OHIM elkészíti és az
érdekelt felekhez eljuttatja a javasolt szabványt, melynek véglegesítésére a
munkacsoport további ülésén kerül sor.
5. Regionális
és kétoldalú nemzetközi együttműködési
tevékenység
Az MSZH szakmai
nemzetközi együttműködési politikájában ennek az együttműködési típusnak a
kialakítását és irányainak tudatos kijelölését a magyar EU-csatlakozás és a már
bekövetkezett ESZE-csatlakozás prioritásai határozzák meg. Így 2003 első felében
is a kétoldalú hivatalközi kapcsolatok keretében tárgyalások folytak a
magyar–német, magyar–svéd, magyar–finn, magyar–francia,
magyar–román, magyar–szlovák hivatal elnökei és szakértői között.
Különösen élénk volt a magyar–román hivatalközi kapcsolat, amely még
regionális rendezvénnyel is tovább bővült.
Az MSZH elnökének
látogatása a Szlovák Iparjogvédelmi Hivatalban, Besztercebánya, február 27.
A látogatás célja
az EPO elnöki posztjára jelölt személyek esélyeivel kapcsolatos álláspontok
egyeztetése, véleménycsere a nemzeti kormányzatok támogatásáról a jelölt
személyekkel kapcsolatban, az álláspontok kicserélése az EPO elnöksége („Board”) létrehozásával
kapcsolatban, a szlovák támogatás megszerzése a magyar jelölt számára.
A tárgyalás során a magyar hivatal tapasztalatainkról szóló tájékoztató
anyag küldését ajánlotta fel a szlovák hivatal önfinanszírozó intézménnyé
válása elérésének elősegítésére. A megbeszélések témája volt még a két hivatal
közötti üdülési csere lehetőségeinek és az immáron hagyománnyá vált közös éves
sportrendezvény idei megrendezési feltételeinek tisztázása is.
A Német Szabadalmi és
Védjegy Hivatal (DPMA)
elnökének és küldöttségének látogatása az MSZH-ban, március 11–12.
A hagyományosan
intenzív magyar–német hivatalközi kapcsolatok fenntartása végett az MSZH
elnöke budapesti látogatásra hívta meg dr. Jürgen Schadet, a DPMA elnökét.
A küldöttségek kölcsönösen tájékoztatták egymást a hivatalok vizsgálati
tevékenységéről és adatairól, bemutatásra kerültek a magyar iparjogvédelmi statisztikai
adatok és a vizsgálati munkát támogató számítógépes rendszerek, illetőleg a
szabadalmi tudatosság fokozására kialakított módszerek. Az MSZH szakemberei
bemutatták a PIPACS adatbázis internetes és DVD-változatát.
A két ország új és tervezett szellemitulajdon-védelmi jogszabályainak
kölcsönös bemutatása után véleménycsere
folyt Magyarország első tapasztalatairól az Európai Szabadalmi Egyezményben
való teljes tagsága óta, a nemzeti hivatalok szerepéről nemzetközi, főként
európai összefüggésben, az EPO AC 92. ülésének legfontosabb témáiról, az EPO
elnökének megválasztásáról, a közösségi szabadalom és a közösségi védjegy
európai szabályozási lépéseiről. Mindkét hivatal elnöke javasolta a szakemberek
kölcsönös tapasztalatcseréjét meghatározott témákban.
Az MSZH elnökének
látogatása a Francia Nemzeti
Iparjogvédelmi Intézetben (INPI), Párizs, március 3.
A
magyar–francia kétoldalú megbeszélések újabb fordulója egyben a
magyar–francia iparjogvédelmi vegyes munkabizottság soron következő
ülésén való részvételt is jelentette.
A találkozó napirendjén szerepelt a szabadalmi ügyvivőkről szóló jogi
szabályozás francia reformja, a szabadalmi, védjegy- és mintalajstrom
modernizálásának kérdése Franciaországban, a Francia Ipari Tulajdon Legfelsőbb
Tanácsának reformja. Ez utóbbi témában az MSZH elnöke is beszámolt a Magyar
Szellemi Tulajdonvédelmi Tanács eddigi működésének tapasztalatairól. A
biotechnológia fejlődésének témakörében véleményt cseréltek az élő szervezetek
szabadalmaztatásáról. Az MSZH elnöke beszámolt az ESZE-csatlakozás kapcsán
végbement magyar jogszabály-alkotási fejleményekről. Kölcsönösen tájékoztatták
egymást iparjogvédelmi statisztikai adataikról és véleményt cseréltek a nemzeti
hivatalok jövőjéről. Eszmecsere folyt a tervezett közösségi szabadalom vitatott
pontjairól és a közösségi védjegyszabályozás reformjáról. Az EPO elnökének
megválasztása kapcsán az MSZH küldöttsége kérdéseket tett fel a francia jelölt,
Alain Pompidou számára programjával kapcsolatban. A kétoldalú kapcsolatok
áttekintése és szorosabbra fűzésének szándékával összefüggésben felmerült egy
2004-ben, Magyarországon rendezendő magyar–francia iparjogvédelmi
konferencia megrendezésének gondolata a földrajzi árujelzők témakörében, amely
esetleg regionális jellegű is lehet.
A felek megvitatták az E-mage programot, melynek előkészítése céljából
előző héten magyar szakértői delegáció járt az INPI-ben. Ígérete szerint az
MSZH közvetlenül vesz részt a projektben, a többi szereplő (pl. az Arcanum) a
hivatal alvállalkozója lesz.
Román–magyar hivatali
szakember-találkozók az OSIM-ban, Bukarest, március 4–5. és március
25–26.,
a magyar–román regionális iparjogvédelmi információs központok második
találkozója, Békéscsaba,
április 29–30.
A legutóbbi
magyar–román hivatalközi elnöki találkozóról készült jegyzőkönyv alapján
március hó folyamán két magyar hivatali szakemberküldöttség járt az OSIM-ban.
Az első látogatás során szakembereink tárgyalást folytattak az EPO ún. Common
Software-je román alkalmazásáról, megismerkedtek az OSIM hálózati infrastruktúrájával,
szoftverparkjával, szerverplatformjaival, saját kutatási adatbázisaival (RoPatentSearch, RoTmSearch), az EPOQUE/BNS használatával, a CD/DVD
adatbázisok Mimosa 4.15 révén történő alkalmazásával. Közelebbről megismerték
az OSIM Helpdesk szolgálatát és papír-, illetőleg CD-publikációs gyakorlatát.
A március végén az OSIM-ban járt küldöttségünk tárgyalási napirendjén a
két hivatal nemzetközi együttműködési tevékenységében a közös, illetőleg eltérő
momentumok „átbeszélése” szerepelt. Szakembereink román beszámolót
hallgattak meg a román EU-integrációs előkészületekről, az EPO-val, WIPO-val és
OHIM-mal folytatott együttműködés során szerzett román tapasztalatokról. A
felek elemezték kétoldalú nemzetközi kapcsolatrendszerüket. Hivatali
szakembereink tanulmányozták a román nemzetközi kapcsolatszervezési és
promóciós munkát, valamint látogatást tettek a sepsiszentgyörgyi Regionális
Iparjogvédelmi Információs Központban.
Április 29-én és 30-án Békéscsabán az MSZH szervezésében zajlott le a
2002-ben Nagyváradon tartott első ilyen rendezvény második fordulója. Az OSIM
főigazgatója 16 fős román küldöttséget vezetett, magyar részről a küldöttséget
dr. Bendzsel Miklós vezette. Mindkét hivatal részéről a néhány éve működtetett
regionális hálózat több tapasztalt szakembere lépett fel előadóként, magyar
részről Székesfehérvárról, Pécsről, Békéscsabáról és Budapestről. A
konferenciát a Békés Megyei Közgyűlés elnöke nyitotta meg, a második napon
pedig a konferenciát üdvözölte a Békés Megyei MTESZ elnöke is.
A küldöttségek részt vettek a Békéscsabai Expo megnyitóján. Mindkét fél
részéről hasznos és színvonalas előadások hangzottak el arról, hogy munkájuk
eredményeként hogyan alakul a bejelentések száma, az egyes megyék életében
milyen szerepet játszanak a központok. Magyar részről ismertetésre kerültek a
regionális ügyfélszolgálat tapasztalatai, előadás szólt a közösségi védjegy
alkalmazásának várható hazai hatásairól és az MSZH javaslatairól a kis- és
középvállalatok innovációs tevékenységének hatékonyabbá tétele érdekében.
Az MSZH szakembereinek
látogatása a Svéd Szabadalmi és Lajstromozási Hivatalban (SPRO), február
12–13.
és az SPRO főigazgatói küldöttségének látogatása az MSZH-ban, május
15–16.
Szakembereink
látogatásának célja a svéd védjegy- és formatervezésiminta-rendszer és a vele
kapcsolatos vizsgálati gyakorlat megismerése és mindazon kérdések megvitatása
volt, melyek Magyarország európai uniós csatlakozásával kapcsolatban az
iparjogvédelmi jogszabályok módosítása során felmerülhetnek.
A svéd szakemberek tájékoztatást adtak a hivatal felépítéséről,
finanszírozásáról, főbb tevékenységi köreiről, majd bemutatták a
formatervezésiminta-rendszer működését. A svéd hivatal illetékes még a
személyek névváltoztatási ügyeiben, cégnévügyekben és sajtóengedélyezési
eljárásokban is. A svéd védjegyeljárásban felszólalási rendszert alkalmaznak. A
svéd hivatal, uniós tagország hivatalaként, ellátja az OHIM-mal való
együttműködés feladatait is.
A svéd hivatal főigazgatója, Gun Hellsvik és küldöttsége májusban, az
MSZH-ban tett látogatása során mélyreható eszmecserét folytatott az EPO és a
Tanács kapcsolatairól, az EPO AC 93. ülésének legfontosabb témáiról, a nemzeti
hivataloknak az ESZE-ben és a PCT-ügyintézésben betöltött szerepéről. A szellemi
tulajdon védelmére vonazkozó magyar és a svéd jogszabályok változásainak
kölcsönös ismertetésén kívül a küldöttségek információt cseréltek a két ország
iparjogvédelmi kultúrájáról és infrastruktúrájáról, a statisztikákkal
alátámasztott vizsgálati munkáról és az iparjogvédelmi információs
szolgáltatásokról. A svéd–magyar gazdasági kapcsolatokkal összefüggő
iparjogvédelmi témák megvitatásán túlmenően a svéd küldöttséget a
Magyarországra akkreditált svéd nagykövet, Stafan Carlsson vendégül látta a
budapesti Svéd Nagykövetségen. A hivatali küldöttségek mellett jelen voltak a
Magyarországon beruházásokat folytató neves svéd vállalatok (Skanska, Ericsson
stb.) vezető szakemberei is. A találkozót az MSZH kérésére a magyarországi Svéd
Kereskedelmi Tanács szervezte.
Az MSZH elnökének
látogatása a Finn Szabadalmi és Lajstromozási Hivatalban, Helsinki, június
13–15.
A finn hivatalban
tett látogatáson jelen volt a Magyar Nagykövetség helsinki tanácsosa, és elnöki
küldöttségünket fogadta dr. Zupkó Gábor nagykövet is.
A tárgyalások napirendjén a finn hivatal bemutatkozása, a hivatalközi
együttműködés jelenlegi helyzetének értékelése és távlatai, az ESZE-tagság, az
EPO-val való kapcsolatok, az EPO AC júniusi ülésének eredményei szerepeltek. A
finn elnök részletes tájékoztatást adott a finn hivatal és az EPO közötti
technikai együttműködésről. Véleményt cseréltek az iparjogvédelmi kultúráról és
hivatali infrastruktúráról, az iparjogvédelmi oktatásról, az e-oktatásról, az
iparjogvédelmi tanácsadó szolgálatok működéséről, a hivatali kiadványok
cseréjéről.
Hivatali küldöttségünket meghívták a Finn Művészeti és Formatervezési
Egyetem kiállítására is. A véleménycsere folyamán megfogalmazódott a két
hivatal közötti régi együttműködési megállapodás megújításának igénye. A
látogatás után a két hivatal szakemberei elkészítik és kicserélik a
megállapodás szövegváltozataira teendő javaslataikat, az aláírásra pedig a
közeljövőben sor kerül.
6. Magyarország
kül- és gazdaságpolitikájából
következő nemzetközi szellemitulajdon-védelmi
kapcsolatok és konkrét együttműködések
A TRIPS-egyezmény
végrehajtása
A TRIPS Tanács ülései,
Genf, február 18–21,
április 29–30. és június 4–6.
A TRIPS Tanács
2003 első felében tartott ülésein Magyarországot az MSZH osztályvezetője,
illetőleg a WTO melletti Állandó Misszió első titkára képviselték.
A TRIPS Tanács üléseinek célja a földrajzi megjelölésekkel összefüggő
(24.2 cikk) munka folytatása, a TRIPS 27.3 cikk b) pontja alkalmazásának felülvizsgálata, a 63.4 cikk
szerinti „non-violation” alapon
indítható vitarendezési eljárások jogalapjainak, illetőleg alkalmazhatóságának
további vizsgálata, valamint a fejlődő országok gyógyszerekhez való
hozzáférésével kapcsolatos, szellemi tulajdonra vonatkozó kérdések megvitatása
volt.
7. Egyéb
rendezvényeken való hivatali részvétel
2003 első felében
hivatalunk munkatársai számos olyan rendezvényen, konferencián és
továbbképzésen vettek részt, melyeknek tárgya kisebb vagy nagyobb mértékben
összefügg a hivatal szakmai tevékenységével, a szellemi tulajdon oltalmával
vagy népszerűsítésével, illetőleg a munkatársak szakmai célú továbbképzését
szolgálta.
Így említésre méltó az amszterdami INTA konferencia, az ilmenaui
PATINFO 2003 konferencia, a Liége-ben megrendezett PATLIB konferencia, a
Münchenben tartott szeminárium az élettudományokkal kapcsolatos szellemi
tulajdon védelméről, illetőleg a Vilniusban és Szófiában tartott
partnerhivatali megemlékezések és az ezeken tartott szimpóziumok a szabadalmi
rendszer kihívásairól és jövőjéről.