HIREK, ESEMÉNYEK
EURÓPAI JOGI FIGYELŐ
TIDRENCZEL BÉLA
Az MSZH nemzetközi együttműködési tevékenységének főbb jellemzői 2004 második felében
1. Magyarország képviselete a Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) keretében folyó nemzetközi szakmai együttműködésben
2. Együttműködés az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs (Védjegy és Minta) Hivatalával (az OHIM-mal)
3. Az Európai Unió tagállamaként való működésből adódó kötelezettségek
4. Az ESZE-ből fakadó tagállami jogok gyakorlása
5. Regionális és kétoldalú nemzetközi együttműködési tevékenység
6. A szellemi tulajdon oltalmával kapcsolatos egyéb nemzetközi rendezvényeken (konferenciákon, műhelymunkában, szakmai kiállításokon stb.) való hivatali részvétel
1. Magyarország képviselete a Szellemi
Tulajdon
Világszervezete (WIPO) keretében folyó
nemzetközi szakmai együttműködésben
Az év első feléhez hasonlóan a második félévben is képviseltük Magyarországot és biztosítottuk a kellő szakmai részvételt a Szellemi Tulajdon Világszervezetében. Részt vettünk a világszervezet különböző bizottságainak és munkaszerveinek ebben az időszakban tartott ülésein, és szakembereink jelen voltak a WIPO közreműködésével megvalósult valamennyi fontosabb eseményen.
Minden évben a WIPO nemzetközi naptárának legfontosabb eseménye a tagállamok közgyűléseinek üléssorozata, amelyre az idén a 40. alkalommal került sor. Ezt követően időrendi sorrendben az alábbi üléseken láttuk el a képviseletet: a szabadalmi statisztika használatának témájában rendezett WIPO-OECD-konferencián, az UPOV Adminisztratív és Jogi Bizottsága, Konzultatív Bizottsága és Tanácsa őszi ülésein, a Védjegy, Minta és Földrajzi Árujelző Állandó Bizottság (SCT), a Szellemi Tulajdon, Genetikai Források, Hagyományos Ismeretek és a Folklór kérdéseivel foglalkozó Kormányközi Bizottság (IGC) ülésén, az Információtechnológiai Állandó Bizottság (SCIT) Szabványosítási és Dokumentációs Munkacsoportja (SDWG) ülésén, valamint a Szerzői Jogi és Szomszédos Jogi Állandó Bizottság (SCCR) ülésén.
Székházunk és konferenciatermünk volt a helyszíne a WIPO szerzői jogi szakértőinek látogatása kapcsán szervezett konzultációnak és szemináriumnak, illetőleg a TAIEX pénzügyi támogatásával, a WIPO és az OHIM előadóinak közreműködésével decemberben tartott nemzetközi konferenciának, amelynek középpontjában a formatervezésiminta-oltalom szerepe és a vele összefüggő kérdések vizsgálata állt.
Hivatalunk az év második felében is folyamatosan biztosította genfi szakdiplomáciai képviseletünket.
A WIPO főigazgatója, dr. Kamil Idris látogatására, melynek tervezett időpontja 2004 negyedik negyedévére esett, a főigazgató egyéb elfoglaltságaira való tekintettel nem került sor. A látogatás várhatóan 2005-ben valósul meg.
Az alábbiakban tájékoztatást adunk a 2004 második felében lebonyolított egyes WIPO-rendezvények néhány jellemzőjéről és kiemelkedőbb eredményéről.
A WIPO-tagállamok közgyűléseinek negyvenedik üléssorozata, Genf, szeptember 27-október 5.
Az üléssorozaton hivatalunkat az elnök, a jogi elnökhelyettes és a WTO melletti Állandó Misszió első titkára képviselte.
A tisztségviselők megválasztása keretében a Koordinációs Bizottság, a Párizsi és a Berni Unió Végrehajtó Bizottságai választották újra tisztségviselőiket. A Berni Unió Végrehajtó Bizottsága ismét alelnökévé nevezte ki dr. Ficsor Mihályt, az MSZH elnökhelyettesét.
A főbb napirendi pontok keretében kifejtett álláspontok, elhangzott vélemények és a közgyűlések által hozott néhány fontos döntés:
A 2003-2004. évre vonatkozó kétéves program teljesítése, a 2004. január 1-június 30. közötti program áttekintése
A WIPO főigazgatója köszönetet mondott a tagállamoknak az általuk nyújtott folyamatos támogatásért, és a szervezet igazgatását, reformját és egyes tevékenységeit illetően rávilágított az elmúlt időszak néhány kiemelkedő eredményére. A WIPO vezető tisztségviselői beszámoltak a főbb területeken (kis- és középvállalatok iparjogvédelmi támogatása, szerzői és szomszédos jogok, külső kapcsolatok, műszaki együttműködés, PCT, szabadalmi együttműködés, vitarendező központ, gazdasági fejlődés, védjegyek) bekövetkezett fejleményekről és eseményekről. Ezt követték a regionális csoportok, az egyes tagállamok és a különböző szervezetek általános felszólalásai.
A magyar küldöttség felszólalásában, egyebek mellett, tájékoztatást adott szellemitulajdon-védelmi jogalkotásunk legújabb fejleményeiről, különös tekintettel a Európai Unióhoz való csatlakozásunkra. Felhívta a figyelmet az MSZH és a WIPO közötti együttműködési tevékenységre, a szellemi tulajdon tudatosítása terén tett erőfeszítéseinkre. Ismertette a Vállalkozói Iparjogvédelmi Versenyképességet Alapozó Cselekvési Program (VIVACE) főbb elemeit. Kiemelte, hogy Magyarország 2004. május 1-jével csatlakozott a Hágai Megállapodás Genfi Szövegéhez.
Audiovizuális előadóművészi teljesítmények
A WIPO Titkársága felidézte a 2000-ben sikertelenül zárult diplomáciai konferenciát az audiovizuális előadások oltalmáról és a 2003-ban ebben a témában tartott ad hoc informális ülést. A közgyűlés határozata szerint, ennek ellenére, az utóbbi időben történt pozitív fejlemények alapján javasolható a kérdés további napirenden tartása.
A műsorsugárzó szervezetek jogainak védelme
Az SCCR legutóbbi ülésén e témában megállapodás született arról, hogy az ezzel foglalkozó bizottság javasolja a WIPO közgyűlésének, hogy a 2004. évi ülés alkalmával vegye fontolóra egy ilyen témájú diplomáciai konferencia megrendezését. E javaslatban csak a "megfelelő" időben történő összehívásra van utalás. A diplomáciai konferenciával kapcsolatos lépések szükségességéről az SCCR ülése az illetékes dönteni 2004 novemberében, miután értékeli a témában folyó viták jelenlegi helyzetét. Szükség esetén a Nemzetközi Iroda regionális konzultációkat szervez a diplomáciai konferencia összehívása előtt. Ezek helyéről és idejéről a WIPO-tagállamok 2005. évi közgyűlése dönt majd.
Diplomáciai konferencia a Védjegyjogi Szerződés (TLT) módosításának elfogadásáról
Az SCT 2002 óta foglalkozik a szerződés módosításának tervezetével. Az elért eredményekre való tekintettel a bizottság a módosított TLT elfogadása céljából javaslatot tett a WIPO közgyűlése felé egy diplomáciai konferencia 2006 első felében történő összehívására. A közgyűlés a javaslatot jóváhagyta, az elképzelések szerint erre 2006. március 13-31. között kerülne sor. A közgyűlés megemelte a jövőben tartandó SCT-ülések számát, és előkészítő értekezlet összehívását is előirányozta.
A Szellemi Tulajdon, Genetikai Források, Hagyományos Ismeretek és a Folklór kérdéseivel foglalkozó Kormányközi Bizottság (IGC) tevékenysége
Az egyes csoportok nevében, illetőleg önállóan felszólaló küldöttségek egyhangúlag támogatták és igen fontosnak ítélték az IGC munkáját. Különösen a fejlődő országok hangsúlyozták, hogy az érintett témák jelentősek, és néhányan jelezték, hogy a közeljövőben e területen normaalkotásra, sőt nemzetközi egyezmény megkötésére is sor kerül. A téma kapcsán említésre méltó, hogy a Biológiai Sokféleség Egyezmény (CBD) tagjainak 7. konferenciája felhívást intézett a WIPO felé a genetikai forrásokhoz való hozzáférés és a feltárás követelményei közötti kapcsolatok megvizsgálására. Az IGC legutóbbi ülésén a követendő eljárás módozatainak kérdésében a küldöttségek között hosszas vita alakult ki. A B csoport, az EU és a közép-európai és balti államok szerint a témát kizárólag az IGC hatáskörébe kell utalni, míg az ázsiai, az afrikai csoport, Kína és egyes latin-amerikai államok szerint a felkéréssel a WIPO összes érintett testületének foglalkoznia kellene. A meghozott határozat szerint a WIPO Titkársága 2005 januárjáig összeállítja és véleményezésre közzéteszi egy kidolgozandó tanulmány tervezetét, mely márciusig véleményezhető a szervezet honlapján, majd az anyagot 2005 májusában ad hoc kormányközi ülés vizsgálja meg, és a téma 2005 őszén újból a WIPO közgyűlése elé kerül.
Az SCP új munkaprogramjának kérdése
Az USA és Japán javaslatot terjesztett elő az SCP lehetséges munkaprogramjáról. E javaslatot az adott bizottság már korábban megvitatta, számos tagállam pedig elutasította. Hosszabb ideje nem sikerül konszenzust kialakítani a bizottságban a követendő irányt illetően, amelynek fő oka, a két említett küldöttség szerint, hogy a szabadalmi jogi harmonizációt célzó egyezmény (SPLT) túl sok kérdéssel foglalkozik egyszerre. A javaslat szerint elsőként a technika állásával kapcsolatos kérdések tekintetében (a technika állásának fogalma, a türelmi idő, az újdonság, a feltalálói tevékenység) kellene megállapodásra jutni. A javaslatot ellenzők (GRULAC csoport, afrikai csoport, Kína, India) szerint a javaslatot el kell utasítani, mert nem veszi figyelembe valamennyi tagállam érdekeit. A kérdésben a többnapos konzultáció ellenére sem sikerült konszenzusra jutni, szükség esetén a konzultációk folytatódnak, és a következő ülés időpontját a WIPO főigazgatója tűzi majd ki.
Javaslat egy fejlesztési munkaprogram kialakítására
Argentína és Brazília, 12 további fejlődő ország támogatásával, beadványt készített egy ilyen célú munkaprogram kialakítására, amelyet a B csoport, az EU, továbbá a közép-európai és balti államok csoportja ellenzett, mondván, hogy az eddigi technikai együttműködési programok hatékonyaknak bizonyultak, nincs szükség újabb fórum felállítására, a téma megvitatását pedig a már létező testületek bevonásával kell folytatni.
A közgyűlés határozata szerint a javaslat megvitatására a WIPO kormányközi üléseket szervez majd, ennek alapján 2005. július 30-ig jelentés készül, amelyet a következő közgyűlés elé terjesztenek. A Nemzetközi Iroda, más nemzetközi szervezetekkel közösen, e témában nemzetközi szemináriumot szervez majd.
Az elsőbbséget igazoló iratok elektronikus továbbítása
A PCT-iroda munkája hatékonyabb lenne, ha az elsőbbségi iratokat elektronikus formában továbbítanák. Javaslat született arra nézve, hogy a tagállamok megállapodásban rögzítsenek bizonyos elveket. Ebben, többek között, kimondanák, hogy az elsőbbséget igazoló iratot kiállító hivatal határozhatná meg azt, mit tekint ilyen igazolásnak. A közgyűlésen felszólaló államok - Mexikó kivételével - támogatták a javaslatot.
A PCT Uniót érintő kérdések
PCT-reform
A PCT Unió közgyűlése tudomásul vette a PCT reformjával foglalkozó munkacsoport legutóbbi két üléséről készült összefoglaló jelentést, és 2005-re további két munkacsoportülést irányoz elő.
A PCT VSZ módosítására vonatkozó javaslatok
A közgyűlés határozata szerint a módosítások 2005. április 1-jével lépnek hatályba.
A PCT elektronikus információs rendszeréről szóló helyzetjelentés
A Titkárság röviden összefoglalta a jelentés tartalmát, amelyet a közgyűlés tudomásul vett.
A nemzetközi bejelentési illetékek módosítása
A tagállamokat leginkább a bejelentési illetékek 12%-kal való megemelésére vonatkozó főigazgatói javaslat osztotta meg. A PCT-bejelentések negatív alakulására való tekintettel a főigazgató javaslatot tett a bejelentési illeték 1570 svájci frankra való emelésére, amivel élesen szembeállította egymással a fejlett és a fejlődő országokat. Az ülés folyamán a B csoport és az EU szóvivője, több más állam támogatása mellett, a javaslatot nem fogadta el. A hosszas viták után elfogadott kompromisszumos határozattervezet szerint a PCT-bejelentési illetékre vonatkozó javaslat megvitatása az ülés után sem ér véget, a témát pedig a lehető leghamarabb a WIPO Program- és Költségvetési Bizottsága elé terjesztik. A közgyűlés tudomásul vette továbbá, hogy több állam aggodalmát fejezte ki a döntés elhalasztásának körülményeit illetően, valamint azt, hogy elkerülhetetlenné válik a WIPO pénzügyi tartalékainak felhasználása.
Az internetes doménnevekkel kapcsolatos kérdések
A WIPO 2002. évi közgyűlése javaslatot tett az ún. egységes vitarendezési eljárás (UDRP) módosítására annak érdekében, hogy az kiterjedjen a nemzetközi kormányközi szervezetek neveinek, illetőleg rövidítéseinek, továbbá az országok neveinek védelmére is. A javaslatot a Titkárság továbbította az ICANN felé, amely erre munkacsoportot alakított és a témáról jelentést készített. Az elképzelések szerint az ICANN igazgatósági ülésén erről 2004 decemberében döntés születhet.
Személyzeti kérdések
A WIPO főigazgatója a Koordinációs Bizottság véleményét kérte öt új, felső szintű tisztviselő kinevezéséhez. A B csoport kifogást emelt a kinevezési eljárás körülményei, illetve az erre vonatkozó dokumentum késői közzététele ellen. A fejlődő országok általában egyetértettek a javasolt kinevezésekkel, India szerint a WIPO-állások betöltése továbbra is kiegyensúlyozatlan. A főigazgató szerint a jelölések a szabályzatnak megfelelően történtek, a kiválasztásnál a jelöltek végzettsége és alkalmassága képezi a legfőbb szempontot, ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni a WIPO hagyományait és földrajzi helyzetét.
WIPO-OECD műhelymegbeszélés a szabadalmi statisztika használatáról, Genf, október 11-12.
A 24 ország képviseletében, közel száz regisztrált szakértő részvételével tartott és második alkalommal megrendezett eseményen hivatalunkat a közgazdasági tanácsadó képviselte. Az elhangzott 14 előadás közül, a teljesség igénye nélkül, kiemelhető néhány érdekesebb téma:
a szabadalmi hivatkozások az innovációs és tudásáramlás fontos mutatószámai;
19 OECD-ország 1981-2000 közötti szabadalmi bejelentéseinek feldolgozásával készült ökonometriai modell az innováció dinamikájának mérésére;
matematikai statisztikai modell a tudósok/mérnökök mobilitása és a vállalati szabadalmaztatási tevékenység közötti kapcsolat vizsgálatára;
az európai technológiai piac sajátosságainak vizsgálata az ESZH szabadalmi adatbázisai segítségével (6 ország modellje);
a PCT-bejelentések előrejelzése a költségvetés és a humán erőforrások menedzselése szempontjából stb.
Összefoglalva elmondható, hogy a résztvevők az innováció közgazdasági kutatásának egy nálunk nem művelt területére nyerhettek betekintést. A kutatások során minden esetben a szabadalmi bejelentések rendkívül gazdag adatbázisának matematikai-statisztikai módszerekkel történő elemzéséből vontak le következtetéseket. Az előadások rávilágítottak a szabadalmi adatok nyújtotta sokrétű kutatási lehetőségekre. Az előadók döntő része az egyetemi kutatók, tudományos kutatóintézetek köréből került ki, az elemzések adatbázisául pedig a nemzeti, illetőleg nemzetközi bejelentéseket választották.
Az UPOV Adminisztratív és Jogi
Bizottsága (AJB),
Konzultatív Bizottsága (KB)
és Tanács ülése,
Genf, október
18-21.
Hivatalunk részéről az ülésen a műszaki elnökhelyettes vezette küldöttség vett részt.
Az AJB keretében megvitatott néhány fontosabb dokumentum:
az UPOV 1991. évi szövege 15 (1)(i) és (2) cikkéhez fűzött magyarázó megjegyzések (a magánhasználat és a nem kereskedelmi célú tevékenység és a "farmerprivilégium" egyes eseteivel foglalkozó dokumentum példáinak felhasználásával): az AJB határozata szerint a dokumentumot átdolgozzák újabb példák beépítésével;
az információra, dokumentációra vagy a vizsgálati célokra benyújtott anyagokra vonatkozó ajánlások (pl. általános hatósági kötelezettség bizonyos iratok hozzáférhetővé tételére a nagyközönség számára, a vizsgáló hatóságok együttműködése a DUS-vizsgálatok során, a DUS-vizsgálatok hozzáférhetővé tétele a nemesítők számára, a nemzeti jogszabályok harmonizáció irányába való "terelése" stb.): ezekkel kapcsolatban a lefolytatott vita alapján az UPOV irodája 2005 tavaszára új szövegjavaslatot készít;
Szingapúr 2004. július 30-tól, Jordánia 2004. október 24-től, Üzbegisztán 2004. november 14-től lett az UPOV-egyezmény tagja (az UPOV 1991. évi szövegéhez csatlakoztak), így az egyezménynek már 57 tagállama van.
A KB ülésén, egyebek mellett:
ismertették a Mauritius, Törökország és India növényfajta-oltalmi törvényei tervezetének vizsgálatával kapcsolatos állásfoglalásokat;
a hosszú távú pénzügyi kérdések megoldására létrehozott konzultatív csoport 2005 októberére új javaslatokat készít;
meghallgatták "A nemesítői jogok hatásáról" című tanulmánnyal kapcsolatos beszámolót;
megtárgyalták az UPOV távoktatási programját, mely beépül a WIPO World Wide Academy programjába: két modulból (alap- és haladó szintű) fog állni, az oktatókat a nemzeti hivatalokból önkéntes jelentkezők közül választják ki, díjazásban nem részesülnek, a program angol nyelvű lesz és ingyenes a nemzeti hivataloknak és a hivatalos hatóságoknak;
elfogadták az UPOV-iroda beszámolóját a TRIPS-egyezmény felülvizsgálatáról.
Az UPOV Tanácsának 38. ülésén többek között
meghallgatták a FAO képviselőjének beszámolóját az ITPGRFA-egyezményről (Élelmiszerek és Mezőgazdasági Termékek Növénygenetikai Forrásairól szóló Egyezmény): az egyezményt 2004. július 1-jéig már 68 ország ratifikálta;
elfogadták a főtitkárhelyettes beszámolóját az UPOV 2003. és 2004. évi tevékenységéről, és a 2002-2003. évi bienniumról szóló pénzügyi jelentést;
bejelentésre került, hogy a WIPO főigazgatója és a CPVO elnöke aláírta az UPOV növényfajta-adatbázisa és a CPVO központosított fajtanév-adatbázisa fejlesztéséről és fenntartásáról szóló memorandumot, melynek célja az adatbázisok elkészítési költségeinek minimalizálása.
A Védjegy, Minta és Földrajzi Árujelző Állandó Bizottság (SCT) tizenharmadik ülése, Genf, október 25-29.
A 80 ország, 17 nem kormányközi nemzetközi szervezet, az EK és a Benelux Védjegyhivatal képviselőinek részvételével tartott ülésen hivatalunkat főosztályvezető-helyettes és jogi ügyintéző képviselte.
Folyatódott a Védjegyjogi Szerződés (TLT) rendelkezéseinek és Végrehajtási Szabályzatának felülvizsgálata. A bizottság elsősorban a WIPO Titkársága részéről tett legújabb módosító javaslatokat vitatta meg néhány cikk vonatkozásában. Az ülés végén a bizottság elnöke a vitát eredményesnek minősítette, bár annak során nyilvánvaló volt, hogy bizonyos kérdések tekintetében a tagországok között jelentős nézetkülönbségek állnak fenn. Egyértelművé vált ugyanakkor, hogy bizonyos pontok megvitatását az SCT következő ülésére kell halasztani.
A bizottság tudomásul vette a védjegyjogról és a védjegyjogi gyakorlatról szóló WIPO-kérdőívre érkezett válaszokat összesítő titkársági dokumentumot.
Időhiány miatt nem került sor a doménnevek és a földrajzi árujelzők témájának megvitatására. Megállapodtak abban, hogy a kérdés felkerül a következő ülés napirendjére, és ezen az ülésen a rendelkezésre álló időt elsősorban a TLT és a VSZ tervezetének végleges kialakítására fordítják majd.
A Szellemi Tulajdon, Genetikai Források, Hagyományos Ismeretek és a Folklór kérdéseivel foglalkozó Kormányközi Bizottság (IGC) hetedik ülése, Genf, november 1-5.
Az ülésen hivatalunkat osztályvezető-helyettes képviselte.
A megtárgyalt napirendi pontokkal kapcsolatos néhány fontos információ:
Bennszülött és helyi közösségek részvétele
Az eddigiek alapján úgy tűnt, hogy az önkéntes alap létrehozásáról szóló hivatalos javaslattól a bizottság eltekint, minthogy az alap úgysem tudna működésbe lépni az új kétéves szakasz során költségvetési okokból. Több bennszülött szervezet felszólalása alapján mégis elkészül a hivatalos javaslat a következő ülésre. Új-Zéland javaslatai közül a bizottság támogatta, hogy a szóban forgó közösségek hozzászólásaira több idő álljon rendelkezésre; nem volt egyetértés a bennszülött elnökhelyettes megválasztása kérdésében; a következő ülés előtt viszont a bennszülött képviselők külön "panelelőadásokat" tarthatnak.
A hagyományos kultúra kifejeződései/folklór
A "Stratégiai célkitűzések és alapelvek" címet viselő anyag 7/3 aktualizált fejezete a következő ülésre készül el, ezt "szakértői konzultációs eljárás" előzi meg, minden csoportból három szakértő (két kormányzati és egy bennszülött) venne benne részt, akik a részvételt maguk finanszíroznák. A témában 2005. február 25-ig lehet írásbeli észrevételeket előterjeszteni a WIPO-hoz.
Hagyományos tudás
A fenti címmel idézett anyag 7/5 aktualizált fejezete a következő ülésre készül el, amelyre a fenti határidőig lehet a WIPO felé észrevételt tenni. A fejlődő országok határozottan ellenezték az ún. A6. számú alapelvet (a jelenlegi jogrendszerekkel való összhang), de az anyagot elfogadható kiindulópontnak tartották. "A hagyományos tudás figyelembevétele a szabadalmi bejelentések vizsgálata során" című előkészítő anyag alapján az a döntés született, hogy a szabadalmi hivataloknak szóló ajánlás tervezete a következő ülésre készül el.
Genetikai források
A fejlődő országok ellenezték a hozzáféréssel és haszonmegosztással kapcsolatos szellemitulajdon-jogi útmutatóval (7/9) kapcsolatos további munkát, mert szerintük annak szerződési jogi megközelítése elfogadhatatlan, és a biokalózkodásra nem jelent megoldást. Nem volt egyetértés a jövőbeni munka irányairól a genetikai források és a szabadalmi jogi feltárási követelmények összefüggéseit tárgyaló anyagról (7/10), a kérdés a WIPO más fórumai (PCT-reform munkacsoport, SCP) és egyéb nemzetközi fórumok (CBD, WTO) előtt is napirenden van.
Az Információtechnológiai Állandó Bizottság (SCIT) Szabványosítási és Dokumentációs Munkacsoportjának (SDWG) ötödik ülése, Genf, november 8-11.
Hivatalunkat az ülésen főosztályvezető képviselte. Általánosan megjegyzendő, hogy a tapasztalatok szerint, az SDWG üléseinek korábbi gyakorlatához képest, a munkák súlypontja egyre inkább az egyes feladatokkal foglalkozó munkacsoportokba (task forces) helyeződik át.
A munkacsoport tevékenységének néhány lényeges eredménye, fontosabb megállapítások és állásfoglalások:
a védjegyek INID-kódjával foglalkozó ST 60 nem elégíti ki a megnőtt publikációs igényeket, a Titkárság vezetésével egy ezzel foglalkozó munkacsoportot hoznak létre, a részvételre a tagállamok hivatalait fogják felkérni; a kibővített tartalmú szabvány a magyar publikációs igények kielégítését is jelentheti;
elfogadták a gépi olvashatóságú NSZO-jelzetekre vonatkozó ST 8 új változatát;
az új ST 10/C szabvány, amely az NSZO 2006. évi kiadásával lép hatályba, különbséget tesz majd a "core level" és az "advanced level" NSZO-osztályozások között;
a védjegy-szabványosítási munkacsoport vezetője beszámolt az OHIM XML munkacsoport tevékenységének fejleményeiről: megalkották a közös adatmodellt, és eljutottak a TM-XM 0.4 verziójához, 2004 november végéig elkészült a 0.5 verzió, majd 2005 januárjára a konszolidált 1.0 verzió;
a WIPO Titkársága beszámolt a WIPO-kézikönyv új kiadásának munkálatairól, az új kiadást kifejezésszótárral (glossary) is ellátják majd;
a WIPO Titkársága beszámolt az országok (hivatalok) kódjaival foglalkozó ST 3 változásairól;
a WIPO Titkársága kérdőív megküldésével tájékozódik majd a taghivatali gyakorlatról az ST 50 alkalmazását illetően (szabadalmi információs hibák kijavítása), illetőleg arról, milyen gyakorlatot folytatnak az egyes tagországok a szabadalmi leírások egyes részeinek jelölését illetően;
a WIPO Titkársága beszámolt az EPOES (elektronikus adatfeldolgozás és adatcsere) munkacsoport munkájáról, melynek eredménye az ST 36 felülvizsgált szövege: ezt a munkacsoport jóváhagyta.
A munkacsoport ülésének ideje alatt összeült a MECA- felhasználók értekezlete is. Ezen az ülésen nagy figyelmet keltett a teljesen átszerkesztett és bővített adattartalmú, XML alapokra helyezett ROMARIN új változatának bemutatása. A ROMARIN a jövőben DVD-n jelenik meg, és internetes változata is fizetős szolgáltatás lesz.
A Szerzői Jogi és Szomszédos Jogi Állandó Bizottság (SCCR) tizenkettedik ülése, Genf, november 17-19.
Az ülésen hivatalunkat osztályvezetői szintű küldöttség képviselte.
Az ülés fő napirendi pontját a rádió- és televíziószervezeteket érintő nemzetközi szerződés előkészítő munkája képezte. A korábbi SCCR-ülésekről áthúzódó néhány vitás kérdésben, mint pl. a védelem tárgya, azaz, hogy a hagyományos műsorsugárzás mellett az internetalapú műsorsugárzás, a "webcasting" is az új egyezmény szabályozási körébe kerüljön, megfigyelhető volt a vélemények közeledése. Támogatást nyert a 20 éves időtartam az SCCR 12/2 jelzetű munkaanyagban foglalt 50 éves védelmi idővel szemben.
Megnövekedtek mindazonáltal a WIPO-tagállamok között a "fejlett" és a "fejlődő" országok közötti ellentétek: ez utóbbiak álláspontját Argentína, Brazília, Egyiptom, India és Irán képviselte. Az utóbbi országok ellenállása, illetőleg magának a levezető elnök személyének megkérdőjelezése folytán első alkalommal fordult elő, hogy az SCCR ülésén nem tudtak végkövetkeztetésre jutni. A munka folytatása csupán elnöki végkonklúzióként fogalmazódott meg: munkaanyag készítése a második felülvizsgált, egységes szerkezetbe foglalt egyezményszöveg-javaslattal, regionális konzultációk és más, nem formális ülések szervezése a tagállamok kérésére a Nemzetközi Iroda részéről, illetve a következő ülés összehívása a regionális konzultációk eredményétől függően.
Említést érdemel még, hogy az SCCR ülése előtt ad hoc informális ülésre került sor egy korábban le nem zárt kérdésben, amely az audiovizuális előadóművészi teljesítmények védelmét érinti. Itt a következő ülésen megtárgyalandó új témajavaslat érkezett: Chile képviselője felvetette az oktatás, a könyvtárak és a fogyatékos személyek vonatkozásában érvényesülő szerzői jogi kivételek és korlátozások vizsgálatát.
Belföldön tartott WIPO-rendezvények
A WIPO szerzői jogi szakértőinek fogadása és konzultáció, október 19-20.
Hivatalunk tanácstermében, a WIPO kezdeményezésére és hivatalunk meghívására a WIPO szerzői joggal foglalkozó két szakértője, Stephen E. Siwek (USA) és Dimiter Gantchev (Bulgária) kétnapos konzultációt tartott az SZJSZT meghívott tagjai, az MSZTT meghívott képviselői, a KSH szakértői és a hivatali munkacsoport részére (mintegy 20 fő). Bevezető előadást tartott id. dr. Ficsor Mihály, az SZJSZT elnöke. A vitával egybekötött konzultáció napirendjén a szerzői jogi tevékenységek gazdasági jelentőségének kérdése, az ilyen vizsgálatokkal foglalkozó WIPO Guide ismertetése, az USA vizsgálati módszertanának sajátosságai és a Magyarországon lefolytatott ilyen témájú vizsgálat ismertetése szerepelt. Külön konzultációra került sor a magyar szerző jogi környezetről.
WIPO-OHIM-MSZH szeminárium "Versenyképesség az EU belső piacán - A design és jogi oltalma" címmel, MSZH, december 9-10.
Az EU TAIEX hivatalának pénzügyi támogatásával, az MSZH szervezési és logisztikai közreműködésével hivatalunkban megtartott sikeres, angol nyelvű rendezvényen a WIPO és az OHIM részéről hat, az MSZH részéről pedig négy előadó működött közre. A mintegy 60 fős publikum (az MSZH szakmailag érintett munkatársaiból és külső érdeklődő szakemberekből) szinkrontolmácsolás segítségével számos érdekfeszítő témában hallgatott meg előadásokat, melyeket vita és eszmecsere követett.
Főbb témák voltak: az innovatív formatervezés piaci lehetőségei, az intézményi hálózat kiépítése és szerepe az innovatív formatervezésben rejlő piaci lehetőségek kihasználásában, a Magyar Formatervezési Tanács szerepe, a magyar formatervezésiminta-oltalmi rendszer általános bemutatása, a 98/71/EK számú európai parlamenti és tanácsi irányelv végrehajtása, a pótalkatrészek jogi helyzete a közösségi szabályozásban, oltalomszerzés a Hágai Megállapodás révén, az EK felkészülése a Hágai Megállapodás Genfi Szövegéhez való csatlakozásra, a közösségi formatervezési minta működése és hatása a nemzeti iparjogvédelmi rendszerekre.
A szeminárium záróakkordjaként az MSZH szakmai osztályvezetője, egy magyar ügyvivő és egy tatabányai vállalat ügyvezető munkatársa esettanulmányt mutatott be a magyar mintaoltalmi stratégiát szemléltetve.
2. Együttműködés az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs (Védjegy és Minta) Hivatalával (az OHIM-mal)
Az OHIM 2004. szeptember 1-jén alakult meg. Ebből az alkalomból nagyszabású ünnepséget rendezett alicantei székhelyén, amelyre, többek között, meghívta a tagállamok nemzeti iparjogvédelmi hivatalainak vezetőit is. Az MSZH képviseletében az ünnepségen a jogi elnökhelyettes vett részt. A rendezvényt megtisztelte jelenlétével és azon elnökölt Spanyolország királya, felszólalt az Európai Bizottság spanyol tagja, valamint a spanyol ipari és kereskedelmi miniszter is. A területi és helyi önkormányzati vezetők hozzászólásait követően záróbeszédében a spanyol király elismerésre méltó részletességgel szólt a közösségi védjegy- és mintaoltalmi rendszer jelentőségéről.
A közösségi formatervezésiminta-oltalommal kapcsolatos harmadik Liaison Meeting, Alicante, október 7-8.
Az ülésen hivatalunk részéről az ITOK igazgatóhelyettese és két osztályvezető vett részt.
Az általános és a részletes napirendi pontok tárgyalása előtt ismertetésre kerültek a lajstromozott formatervezési mintákra (RCD) vonatkozó statisztikai adatok. Az alicantei hivatalhoz 2004. szeptember 30-ig kb. másfélszer annyi RCD-bejelentés érkezett (18 778), a vizsgálatra és a közzétételre fordított idő viszont 92 napra csökkent. A bejelentők többségét (77%) európai vállalkozások adják, egy-egy bejelentésbe átlagosan 3,8 mintát foglalnak. Elektronikus úton (e-filing) a bejelentések 12%-át nyújtják be. A leggyakoribb első nyelv az angol, a német és az olasz, a második pedig az angol, a francia és a német. A bejelentések 24%-a érkezik nemzeti hivatalon keresztül, a minták 80%-a 13 locarnói osztályban összpontosul.
Az általános részben az OHIM, a WIPO és négy tagállam számot adott arról, milyen intézkedéseket tettek a mintaoltalom népszerűsítése, az érintett üzleti körökkel való kapcsolattartás érdekében.
Néhány fontos információ a napirendi pontokkal kapcsolatban:
a WIPO képviselője tájékoztatást adott a Hágai Megállapodás Genfi Szövegének hatálybalépéséről és az első ezzel kapcsolatos tapasztalatokról;
az Európai Bizottság részéről ismertették a Közösség terveit a genfi szöveghez való csatlakozással kapcsolatban, majd az alkatrészeken fennálló formatervezésiminta-oltalom megszüntetésére vonatkozó irányelvjavaslatokat;
az e-filing témakörben az OHIM részéről jelezték, hogy tovább folytatják a hivatalon belül az E-Business projekteket;
az újdonságkutatási tevékenységek témakörben magyar részről bemutatásra került az E-Mage projekt;
a képek minősége témakörben az OHIM munkatársa bemutató keretében ismertette a faxon történő benyújtás útján érkezett, rossz minőségű ábrázolásokra vonatkozó részletszabályokat és példák segítségével az OHIM gyakorlatát;
a minta fogalma témakörben tartott OHIM-előadásból kiemelendő, hogy az OHIM mintaként nem fogadja el a színt önmagában, az illatokat, az ábrás elem nélküli, egyszerű írásmódú szavakat;
az összetett termékek és készletek témakörében tartott OHIM-előadásban inkább az összetett termék oltalmazhatóságáról esett szó; a készleteket illetően az OHIM a készletet egy mintaként fogadja el, feltéve, hogy olyan közös jellemzőkkel bírnak, amelyekből nyilvánvaló, hogy az oltalmat az egyes termékek kombinációjából előálló mintára igénylik;
külön napirendi pontban foglalkoztak a megsemmisítési kérelmekkel kapcsolatos tapasztalatokkal: 2004. szeptember végéig 38 ilyen kérelem érkezett az OHIM-hoz; az eljárás nyelve a támadott mintaoltalom első nyelve, illetőleg - ha ez nem az OHIM nyelve - a második nyelv; az OHIM-nak az eljárást lezáró, ügydöntő határozatát az interneten az eljárás nyelvén publikálják; az OHIM vizsgálata a felek által megjelölt tényekre és bizonyítékokra korlátozódik.
Az OHIM Igazgatótanácsának (Administrative Board - AB) és Költségvetési Bizottságának (Budget Committee - BC) ülése, Alicante, november 22-24.
Hivatalunk részéről a jogi elnökhelyettes vezette küldöttség vett részt az üléseken.
Az AB 27. üléséről néhány fontosabb információ:
az AB elnöke, Carl-Anders Ifvarsson megbízatása 2004 végén lejárt, az AB a következő másfél éves időszakra egyhangúlag a finn Martti Enäjärvit választotta;
külön napirendi pontban foglalkoztak az OHIM elnöki tisztének betöltésére irányuló jelöléssel, mert a jelenlegi elnök, Wubbo de Boer megbízatása 2005. szeptember 30-án lejár. Az AB a jelölésnél két modellt követhet: az Európai Unió Tanácsa elé terjesztendő listán több jelölt szerepeljen, a másik modell szerint viszont csupán egy jelöltre, az OHIM jelenlegi elnökére tegyenek javaslatot. Vita után az AB úgy döntött, hogy az Európai Unió Tanácsa elé egy jelöltet terjeszt majd, mégpedig egyhangúlag az egyedüli jelölt a jelenlegi elnök, Wubbo de Boer lesz;
az OHIM elnökhelyettesének kinevezése kapcsán az OHIM javaslata szerint a jövőben csupán egy elnökhelyettes kerül majd kinevezésre. Ennek az elnökhelyettesnek, a jogi feladatok mellett a műszaki jellegű irányítást is el kell majd látnia; ezzel kapcsolatban egy ún. Advisory Committee-t hoztak létre;
az AB elnöke bejelentette, hogy a 26. ülésen hozott határozat értelmében Pre-Selection Committee-t alakítanak az OHIM Fellebbezési Tanácsában megüresedett helyre pályázók előzetes kiválogatása céljából: ez a bizottság hattagú lesz, a tagállamok képviselői közül választott három tag egyikének jelölték dr. Ficsor Mihályt, az MSZH jogi elnökhelyettesét, akit az ülésen egyhangú szavazással meg is választottak.
Az AB és a BC együttes ülésének napirendjén szereplő főbb kérdések:
az OHIM elnöke átfogó beszámolót tartott az OHIM 2004. évi tevékenységéről, jövőbeni fejlesztésének irányairól, az EU bővítéséből adódó feladatok ellátásáról, a főépület bővítéséről, a távmunka kísérleti jellegű bevezetéséről, az OHIM "E-Business" programjáról;
elhangzott több fontos statisztikai adat: 2003-ban kb. 60 ezer közösségi védjegybejelentés, 40 ezer közösségi formatervezésiminta-bejelentés, 2004 októberéig 53 ezer közösségi védjegybejelentés érkezett; 2004 végéig mintegy 55 ezer közösségi mintabejelentéssel számolnak; a védjegyek területén az ügyhátralék jelentős részét sikerült feldolgozni; 2004 novemberéig 3000 felszólalás és 245 törlési kérelem érkezett; a mintaoltalmi bejelentések általános elbírálási ideje nem több nyolc hónapnál, az eddigi közel 70 ezer lajstromozás mellett mindössze 56 megsemmisítési kérelem érkezett;
ismertetésre kerültek az OHIM díjcsökkentésre irányuló javaslatai és ezek háttere; az elhangzott indokok: 2006-tól nagy számban várhatók megújítások, a Madridi Jegyzőkönyv útján érkező bejelentések, valamint a nemzeti kutatási díj csökkentése és fokozatos megszüntetése kapcsán jelentkező többletbevételek, illetve megtakarítások, amelyek összegszerűen mintegy 10 millió eurót tesznek ki; a hivatal bevételeinek 90%-át a bejelentési, a lajstromozási és a megújítási díjak teszik ki; a jövőben az OHIM szeretné megszüntetni a készpénzfizetési formát, és az elektronikus úton benyújtott bejelentések esetében kedvezményeket kíván bevezetni;
ismertetésre kerültek az OHIM humánpolitikai tervei, ezek közül néhány adat: jelenleg a foglalkoztatottak létszáma 676 fő, amelyek 80%-a határozatlan idejű munkaviszonyban álló dolgozó, a további 20%-ot 143 határozott idejű státuszú (temporary agent) munkatárs, 15 tagállami szakértő (national expert) és 14 szakértő teszi ki. A munkavállalók számát a jövőben 630 főre kívánják csökkenteni, az állásokat elsősorban külső pályáztatás útján kívánják betölteni, és a legközelebbi pályázat kiírására csupán 2007-2008-ban kerül majd sor.
A BC 26. ülésével kapcsolatos néhány információ:
2005. február 28-ától kezdődően a BC új elnökhelyettesének az osztrák Robert Ullrichot választották;
ismertetésre került az OHIM 2005-re tervezett költségvetése: a tervezett összbevétel eléri majd a 137 millió eurót, a kiadás ennél 10 millió euróval kevesebb lesz; hosszabb viták után, melyek az információtechnológiai kiadásokat, az adatok hitelességét, a prognosztizált, jelentős mértékű többletbevételek nagyságát érintették, végül a BC egyhangúlag elfogadta a 2005. évi költségvetést.
3. Az Európai Unió tagállamaként való működésből adódó kötelezettségek
Részvétel az Európai Unió Tanácsa szellemi tulajdonért felelős munkacsoportjának (WP on IP) és az Európai Bizottság szakértői bizottságainak ülésein
2004 második felében, amely az EU-hoz való csatlakozásunkat követő félév volt, a korábbiakkal ellentétben már nem megfigyelőként, hanem teljes jogú tagként vettünk részt a Tanács szellemi tulajdonért felelős munkacsoportjának (Working Party on Intellectual Property) ülésein Brüsszelben. Az évnek ebben az időszakában erre 12 alkalommal került sor. Az ülések továbbra is általában egy-, helyenként kétnapos, intenzív tárgyalás formájában valósultak meg. A munka a hivatal jogi elnökhelyettesének irányításával és időnkénti részvételével, különböző jogász kollégák bevonásával folyt; magába foglalta a magyar álláspont megfelelő kidolgozását és a szükséges kormányzati szintű egyeztetéseket is. A munkacsoportülések témaköri megoszlása a következő volt:
Szerzői jog (szeptember 3., október 10-12., október 22. és december 13.) - 4 alkalommal;
Közösségi védjegy és védjegyrendelet (szeptember 9-10., október 12-13., november 11.) - 3 alkalommal;
Szabadalmi jog (október 8., 21-22., december 3., december 4., 21.) - 5 alkalommal.
Meghallgatás az EK Bíróságán
az ún. tokaji ügyről,
Luxemburg, október 14.
Az ügy tárgya a "tocai friulano" és a "tocai italico" olasz bormegnevezések használatának 2007-től való megtiltása volt. A magyar kormány képviseletében a meghallgatáson az IM helyettes államtitkára és az MSZH jogi elnökhelyettese járt el.
Az Európai Bizottság által
meghirdetett E-content E-Mage projektjében való
hivatali részvétel további
fejleményei
Hivatalunk programkoordinátora és jogi ügyintéző vett részt az október 4-5-én Bécsben tartott, az E-Mage projekt munkálatait egyeztető és a további feladatokat kitűző értekezleten, ahol jelen voltak a francia és a portugál INPI, az OEPA és az OHIM képviselői is. Képviselőnk ugyanebben a témában beszámolót tartott október 8-án Alicantéban az OHIM 3. Liaison Meeting-jén.
Az MSZH a projekt megvalósítása érdekében ebben az időszakban beszerezte és rendszerbe állította az adatfeldolgozó szervert, megkötötte a koordinátori szerződést, véleményezte az Európai Bizottság által javasolt konzorciumi megállapodás első tervezetét, felvette a kapcsolatot a VPOP-val mint kiemelt potenciális felhasználóval és tesztelővel, tárgyalást folytatott a multinacionális vállalatok képviseletét ellátó szabadalmi ügyvivőkkel annak érdekében, hogy megtörténjék a védjegytulajdonosok birtokában lévő termékekre vonatkozó ún. járulékos információk beszerzése, és véleményezte, illetve segített kidolgozni az Európai Bizottság számára a projekt dokumentumait. Szakértői vélemény készült a hivatali mintaoltalmi szakértők által a Locarnói Osztályozás további finomítására a leggyakrabban használt alosztályok esetében.
4. Az ESZE-ből fakadó tagállami jogok gyakorlása
Az ESZSZ Igazgatótanácsa (AC)
elnökségének (Board)
5. (szeptember 14.) és
6. ülése (november 12.)
Az év második felében is folytatta munkáját az elnökség. Az 5. ülésre Budapesten, az MSZH székházának elnöki tanácstermében került sor, a 6. ülés színhelye pedig München volt. Elnökségi tagként mindkét esetben részt vett az ülésen az MSZH jogi elnökhelyettese.
Az elnökség ülésének napirendjén továbbra is elsősorban az európai szabadalmi rendszer főbb stratégiai kérdéseivel kapcsolatos véleménycsere szerepelt. A budapesti ülést főként R. Grossenbachernek a PCT-együttműködésre vonatkozó öt különböző modellje vizsgálatának és a PCT-együttműködés európai jövőjéről szóló stratégiai vitának szentelték.
Az Európai Szabadalmi Szervezet Szabadalmi
Jogi
Bizottságának 25. ülése, München,
szeptember 15-16.
Hivatalunkat az ülésen főosztályvezető és jogi ügyintéző képviselte.
Az ülés napirendjén az alábbi fő kérdések szerepeltek:
a 23. és a 24. ülés jegyzőkönyveinek pontosítása;
a fellebbezési tanácsok eljárási szabályainak módosításáról szóló dokumentum;
az Extended European Search Report (EESR) kötelezővé tételéről szóló dokumentumok; ebben a kérdésben a magyar küldöttség üdvözölte a kutatási jelentés részeként elkészülő, a megoldás szabadalmazhatóságáról alkotott véleményt, támogatta az EESR kötelezővé tételét az eljárás egységességének biztosítása kérdésében, de nem értett egyet a vizsgálati díj változatlan összegének fenntartása mellett a kutatási díj tervezett emelésével;
az ESZE Végrehajtási Szabályzata 51. szabálya (4) bekezdése módosításáról szóló és ennek díjvonatkozásait tartalmazó dokumentumok;
az eljárás folytatása és a restitutio in integrum (igazolás) díjainak emelésére tett javaslat (a korábbi 75 euróról 350 euróra történő díjemelés): ebben a kérdésben a levezető elnök felkérte az ESZH-t annak végiggondolására, milyen díjtételekkel lehet a megfelelő bejelentői magatartás kialakulásának irányába hatni);
az elektronikus publikációról szóló dokumentum megvitatása: erről a bizottság összességében kedvező véleményt formált;
az ESZH részéről tájékoztató a küldöttségek számára a ratifikációs folyamatokról, az alábbi számadatokkal: ESZE 2000: eddig 11 ország ratifikálta (az "új" szerződő államok, Spanyolország, Monaco), Londoni Megállapodás: eddig 3 ország (Szlovénia, Monaco, Izland) ratifikálta, Szabadalmi Jogi Szerződés: eddig 8 ratifikáció volt, ebből 4 ország az ESZE szerződő állama (Dánia, Észtország, Szlovénia, Szlovákia).
Az ESZSZ Igazgatótanácsának (AC) 98. ülése, München, október 27-29.
Az ülésen hivatalunkat az elnök és a jogi elnökhelyettes képviselte.
Az AC ülésének főbb történései, fontosabb információk és határozatok:
beszámoló hangzott el a prágai ún. "hearing" eredményéről, amelyet az ESZH a kis- és középvállalkozások, valamint az egyes csúcstechnológiai területek képviselői számára tartott (lásd ezt részletesen később);
2004. december 1-jétől az ESZE-nek 30 tagállama van Litvánia és Izland csatlakozása folytán;
az Európai Unió elnökségét ebben a félévben adó Hollandia képviselője a közösségi szabadalom kapcsán kialakult "patthelyzetről" adott rövid tájékoztatást;
az AC elfogadta a fellebbezési tanácsok eljárási szabályzatának módosítását;
az AC kinevezte a fellebbezési tanácsok új tagjait és két elnökét, továbbá a hágai részleg élére az ESZH elnökhelyettesének a jelenleg a német hivatal elnökhelyettesi posztját betöltő Thomas Hammert;
a finn küldöttség, hosszabb vita után, hozzájárult ahhoz, hogy az ESZE 157. cikke (3) bekezdésének alkalmazására irányuló kérelmükről az AC decemberi ülése döntsön;
az ülésen a legnagyobb vita az európai PCT-együttműködésről alakult ki: a kérdés kapcsán számos ország véleményt mondott és nyilatkozott; a magyar küldöttség vezetője a regionális csoport (visegrádi országok) nevében közös nyilatkozatot tett; az ülés elnöke összefoglalójában a további munka irányainak meghatározását és céljainak világos megjelölését tűzte ki feladatként, és a speciálisan e témában tartandó novemberi ülést strukturált "brainstorming" céljából összehívandónak minősítette, mondván, hogy a vita témakörét kiszélesítve, túl a PCT-együttműködésen, a vizsgálatnak arra is ki kell terjednie, kinek mi a teendője az európai szabadalmi rendszerben, illetve hogyan alakulhat az ESZH és a nemzeti szabadalmi hivatalok közötti munkamegosztás;
az AC tárgyalt az Európai Szabadalmi Akadémia létrehozásával kapcsolatos költségvetési és pénzügyi kérdésekről; a magyar küldöttség nyugtázta az International Academy és az új akadémia szervezeti összeolvasztását, és kifejezte azon véleményét, hogy azonos módon kell kezelni az ESZH-tól és a nemzeti hivataloktól érkező oktatókat és előadókat.
Az ESZSZ Költségvetési és Pénzügyi Bizottságának 82. ülése, München, október 12-14.
Az ülésen hivatalunkat kétfős főosztályvezetői szintű küldöttség képviselte.
Különösen éles viták bontakoztak ki az alábbi kérdésekben:
az ESZE Végrehajtási Szabályzatának és Díjszabályzatának módosítása, főként a bevezetésre kerülő díjak nagyságának és a bevezetés szükségességének okai;
az ESSR és a vele kapcsolatban javasolt díjmódosítások.
A bizottság
véleményt nyilvánított a szabványosított kutatási információs eszközökre vonatkozó együttműködési programról: azt a döntést hozta, hogy a kutatási eszközök egy szintre hozására és harmonizálására 190 ezer eurót tervez fordítani;
az Európai Gépi Fordítási Programra csupán a 2005. évre 1 millió euró nagyságú költségtervezetet hagyott jóvá;
meghallgatta az automatizálási terv jelenlegi állásáról szóló beszámolót;
az ESZH épületeinek ügyével kapcsolatban újbóli igényként merült fel egy szakértőkből álló csoport létrehozása, több tagállam kifejezte azon óhaját, hogy a csoport munkájában részt kíván venni;
lényeges területnek minősítette az ESZH Nyugdíj- és Szociális Biztonsági Alapja (RFPSS) kezelésének, működtetésének és befektetéseinek kérdését;
behatóan foglalkozott az ESZH munkatársainak szociális helyzetét, illetményeit, nyugdíjba vonulását és a szükséges biztosításokat tárgyaló dokumentumokkal.
Az ESZSZ Igazgatótanácsának (AC)
99. (rendkívüli)
ülése, Hága,
november 24-26.
Az ülésen hivatalunkat az elnök, a jogi elnökhelyettes és főosztályvezető képviselte.
Az ülés napirendjén egyetlen téma, a PCT-ügyek intézésével kapcsolatos ún. stratégiai vita szerepelt.
Az elnöki bevezető felvázolta a vita struktúrájára vonatkozó elképzeléseket, hangsúlyozva, hogy az egyes üzleti modellek a verseny (competition) és az együttműködés (co-operation) kombinációjára (coopetition) épülnek, az egyes küldöttségek írásbeli beadványaiból átvett ún. "sarokkövek" (cornerstones) képeznék a vita kulcskérdéseit, amelyeket háromféle tesztnek (a tagállamok, a használók és az ESZH érdekei) vetnének alá, és az ülésen csak arról szülessen formális döntés, hogy a vita folytatódjék vagy az ülés után befejeződjék. A magyar küldöttség ez utóbbit nem helyeselte, utalva arra, hogy a vitának az ülés befejeztével is folytatódnia kell.
A vita mélységi ismertetése nélkül és röviden utalva a vita eredményére az ülésen az alábbi "sarokkövek" körül folyt a polémia:
a "partnerségi megállapodások" jelenlegi rendszere: az elnök által levont következtetés szerint a "többség" ennek megszüntetése mellett foglalna állást;
az európai PCT-hatóságok lehetőségei: a vita összegezése szerint bármely hatóság, amely megfelel a PCT, az ESZE és a Központosítási Jegyzőkönyv előírásainak, elnyerhetné ezt a státuszt, de az ESZH szerint az ő központi és fajsúlyos szerepét ez nem érintheti, és a Központosítási Jegyzőkönyv csupán kivételeket enged, amelyeket viszont megszorítóan kell értelmezni;
PCT-hatóság létrehozása több ország részéről regionális alapon a meglévő jogi keretek között: erről a lehetőségről a küldöttségek között egyetértés mutatkozott, bár a hatóságként való működés nyelvét illetően az egyes delegációk különbözőképpen értelmezték a Központosítási Jegyzőkönyv III. cikkét;
a bejelentő választási szabadsága: eltérések mutatkoztak a "nyelvi szabadság" értelmezésében a küldöttségek között (a magyar küldöttség a bejelentő választási szabadságát hangsúlyozta);
a szabadalmi eljárások gyorsasága: ebben a kérdésben nem volt vita;
az ESZE 157. cikkének (3) bekezdése: felmerült az igény az ESZH ún. "non-paper"-je megtárgyalásával foglalkozó munkacsoport létrehozására;
minőségbiztosítás: az Egyesült Királyság küldöttsége konkrét megoldások kidolgozását szorgalmazta a minőség tényleges garantálása céljából, a német, a holland és a francia álláspont ettől eltérő volt;
az ügyintézés hatékonysága: a kérdésben nem volt érdemi vita.
A "sarokkövek" áttekintése után a "centralista" tábor 15 országa nevében a holland küldöttség nyilatkozatot tett, melyhez csatlakozott Csehország, Románia, Törökország és Bulgária is (számunkra váratlan módon), majd később Szlovénia. A nyilatkozat hitet tett a centralizáció fenntartása és az ESZH priority choice-a mellett.
A dán küldöttség a koppenhágai "tizenhármak" (köztük Magyarország) nevében a stratégiai vita folytatását és mielőbb újabb rendkívüli AC-ülés összehívását szorgalmazta.
Az ESZSZ BFC 83. ( rendkívüli) ülése,
München,
december 6.
Az ülésen hivatalunkat főosztályvezetői szintű küldöttség képviselte.
A napirenden szerepelt főbb kérdések: az EESR bevezetésével kapcsolatos díjmódosítási javaslatok, az eljárás folytatásához és a jogokba való visszahelyezéshez kapcsolódó díjak módosítása, az elektronikus publikációval kapcsolatos ügyek, az ESZE 54. és 108. szabályainak módosítására vonatkozó javaslat.
Az ülésen ismertetésre került az ESZH 2005. évi költségvetése.
Az ESZSZ Igazgatótanácsának (AC)
100. ülése,
München, december 7-9.
Az ülésen hivatalunk részéről az elnök vezette küldöttség vett részt.
Az olasz küldöttség napirend előtt jelezte, hogy az ESZH elnökét március 7-én Velence polgármestere kitünteti a "Velence a szellemi tulajdon kultúrájáért" elnevezésű díjjal, amelyet konferencia keretében adnak át, ennek témája a kis- és középvállalkozások számára történő iparjogvédelmi felvilágosító munka.
Az ülés napirendi pontjaival kapcsolatos néhány főbb történés és állásfoglalás:
az AC elnöke tájékoztatta a küldöttségeket az elnökség legutóbbi üléséről;
a nyugdíjba vonult elnökségi tag, Elmar Hucko utódjának hosszas szavazási procedúra után, három évre a svéd Gun Hellsviket választották meg;
az ESZH 2004. évi tevékenységéről készült beszámoló megállapítása szerint ez az év az ESZH-ban a megújulás éve volt: a munkaterhekkel kapcsolatos gondok nagy része megoldódott, a bejelentések száma nőtt, a közzétett szabadalmak száma viszont enyhén csökkent (ennek oka az, hogy a BEST rendszer bevezetése folytán "az energiák nagymérvű elvonása" történt), a vizsgálók mintegy 90%-át már betanították, a DG1, DG2 és a DG4 közötti feladatmegosztás hatékonyabb munkavégzést garantál; az ESZH hosszú távú pénzügyi stabilitásával összefüggésben lefolytatott véleménycsere kapcsán elhangzott megjegyzésekre reagálva Curt Edfjäll elnökhelyettes kifejtette, hogy az ESZH csak a megadott szabadalmak számát képes pontosan előre jelezni;
az ESZE-nek két új kiterjesztési állama van: 2004. november 1-jétől Szerbia-Montenegro, december 1-jétől pedig Bosznia-Hercegovina, az ESZE 2000. évi szövegét pedig eddig 12 állam ratifikálta;
hosszasabb vitára került sor a küldöttségek között a 22. trilaterális (ESZH, JPO, USPTO) konferenciáról szóló dokumentum kapcsán;
az EU soros elnökségét adó Hollandia tájékoztatója szerint a közösségi szabadalom ügyében lényegében nem történt előrelépés, bár a háttértárgyalások folytatódnak;
az EESR bevezetésével, illetőleg a vele kapcsolatos díjmódosításokkal és a díjvisszatérítés szabályainak módosulásával kapcsolatos dokumentumot, hosszas vita után, 27 igen szavazat, 1 nem szavazat (Magyarország) és 1 tartózkodás (Németország) mellett fogadták el;
az AC napirendre vette a finn hivatallal folytatandó PCT-együttműködés kérdését: a PCT-együttműködés a finn és az európai hivatal között ideiglenes jelleggel várhatóan 2005 júniusában kezdődhet meg; a finn hivatal elnökének kérése az volt, hogy az AC érdemben a finn kérésről 2005 márciusában hozzon döntést;
a BFC elnöke beszámolt a bizottság legutóbbi ülésének eredményeiről, és jelezte, hogy 1978 óta ez volt az első év, hogy az ESZH költségvetése deficites lett, bár ezt egyensúlyi állapotként értékelte és ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy prognosztizálható a helyzet javulása;
az AC megvitatta az ESZH legfrissebb statisztikai adatait tartalmazó dokumentumokat;
az AC támogatta a WP on Litigation üléseinek folytatását;
az AC megtárgyalta az ESZH elnökének javaslatát az ESZH eddigi főigazgatóságainak átszervezéséről, és meghallgatta a munkavállalói érdekképviselet erre vonatkozó megjegyzéseit;
az ESZH elnöke jelezte, hogy a 2005. év az ESZH életében az egyik legszigorúbb költségvetés lesz, pl. visszafogják a munkatársak toborzását is.
A Working Party on Litigation (WPL) 6. ülése, München, december 8.
Hivatalunkat az ülésen a jogi elnökhelyettes vezette küldöttség képviselte.
Az ülés előtt egy héttel szövegezték meg azt a dokumentumot, amely az európai szabadalmi bírósági rendszer létrehozásáról szóló egyezmény (EPLA) és az Európai Szabadalmi Bíróság statútumának tervezetét érintő, még rendezetlen kérdések összefoglalását tartalmazza. A küldöttségek ezt nagy többségükben megfelelőnek tartották a további munkavégzés alapjaként, bár részletes vitáját, az idő rövidségére való tekintettel, a következő ülésre halasztották, minthogy csak kormányzati szintű vélemények birtokában lehet felelős döntést hozni.
Az ESZH elnökhelyettese rámutatott, hogy a munkacsoport találkozójával meg kellene várni azt, hogy az Európai Unió Tanácsa milyen döntést hoz a közösségi szabadalom kérdésében, így a WPL ülésére várhatóan 2005 második felében kerülhet sor.
ESZH-vonatkozású egyéb rendezvények
Az ESZH-tagállamok éves kooperációs együttműködési találkozója, Prága, július 12-13.
Az ülés helyszíne a Cseh Iparjogvédelmi Hivatal épülete volt, az ESZH-t hét tisztségviselő képviselte, a tagállamokból 27 fő volt jelen (köztük három elnök), valamint képviseltette magát a WIPO és a WHO is. Az MSZH részéről a nemzetközi osztály vezetője vett részt.
Az első napon vitafórumra került sor az ún. "szellemitulajdon-védelmi bizottság" által a brit kormány megbízásából összeállított "Integrating IP Rights and Development Policy" címmel készült tanulmánykötetről. A második napon tartották a technikai együttműködési tevékenységet összefoglalóan megtárgyaló éves ülést, mely számba vette a tagállamok hivatalai részéről előzetesen írásban is benyújtott beszámolók alapján folytatott tevékenységeket.
Az összesített anyag megtárgyalása során összegezés hangzott el az ESZH Nemzetközi Akadémiájának 2003. évi tevékenységéről és terveiről, az ESZH által működtetett különböző projektekről (pl. ICON, CARDS, Ukrajna-projekt), majd több tagállam képviselője külön is beszámolt saját nemzetközi kapcsolatrendszerének néhány főbb jellemzőjéről.
Az alábbiakban felsoroljuk azokat a rendezvényeket, amelyeket a különböző országokban az ESZH közreműködésével vagy szervezésében tartottak, és amelyeken hivatalunk különböző szakemberei, érdemi munkatársai ismeretbővítés vagy továbbképzés, esetleg kapcsolatépítés céljából vettek részt. A rendezvények részletes tartalmi ismertetése meghaladná a jelen összeállítás kereteit, ezért csak a rendezvény megnevezését és a fő témát jelezzük:
nemzeti hivatali értekezlet az EPTOS projektről (EPOLINE-termékek fejlesztése) és a csomagban szereplő egyes termékek helyzetéről, Hága, szeptember 13-14.;
XML-műhely a nemzeti hivatalok számára az elektronikus ügyviteli folyamatok fő elemeinek ismertetéséről, Bécs, EPO-részleg, szeptember 13.;
ad hoc EPOLINE-műhely 12. ülése, Hága, szeptember 27. és a műszaki információs műhely (WP on TI) 60. ülése, szeptember 28-október 1.;
EPIDOS konferencia, Prága, október 24-27: a legnagyobb volumenű szabadalmi információs rendezvény kb. 450 résztvevővel, amelyen elnöki szinten és érintett szakembereinkkel vettünk részt, az elektronikus lajstrom kérdésében szakemberünk előadást tartott; hivatalunk elnökhelyettese az MSZH-ról és Magyarországról szóló bemutatkozó filmmel párhuzamosan meghívta a konferencia résztvevőit Budapestre, a 2005. november 8-10 között rendezendő "Európai Szabadalmi Információs Konferenciára", mely valószínűleg összevonásra kerül az EU Bizottsága által korábban működtetett PATINNOVA rendezvénnyel;
az EPOLINE 3. éves konferenciája, Salzburg, november 23-24.; mintegy 250 résztvevővel, bemutatókkal (PatXML, Register Plus, On-line Filing 3.0, megújult EPOLINE-honlap), kerekasztal beszélgetésekkel.
ESZH-közmeghallgatások ("public hearings")
2004 második felében első alkalommal szervezett az ESZH ún. közmeghallgatásokat, melyeknek helyszíne és időpontjai: Prága, október 25., München, november 2. és Hága, november 3-4. Az első rendezvény középpontjába a kis- és középvállalkozásokat állították, a második rendezvény fő elemeként az európai szabadalmi rendszer "használóit" nevezték meg (bejelentők, szabadalmasok, a képviseleti szakma érintettjei), a harmadik rendezvény témája volt a pénzügyi terület (bankok stb.) és a közgazdászok "találkozása" a szabadalmi terület szakembereivel.
Az ESZH sok- és kétoldalú
keretéből finanszírozott
szemináriumok
Az év első feléhez hasonlóan a második félévben is több lehetőség adódott hivatali szakembereink számára ilyen típusú továbbképzésekre. Öt érdemi munkát végző szakemberünk vett részt az alábbi szemináriumokon:
ESZH SE 9. szeminárium: "Iparjogvédelmi jogok érvényesítése és szabadalmi perek", München, július 19-23. (bilaterális keret);
ESZH 10. szeminárium: "Fellebbezési eljárások az ESZH-nál", München, szeptember 6-10. (bilaterális keret);
ESZH 8. szeminárium: "Adminisztrációs kérdések és információs rendszerek a szabadalomengedélyezési eljárásban", Hága, október 11-20. (bilaterális keret);
ESZH MS 3. szeminárium: "Betekintés az ESZH-ba, IP- oktatás és 2005. évi programok", München, november 30-december 1. (multi- és bilaterális keret).
5. Regionális és kétoldalú nemzetközi együttműködési tevékenység
A "visegrádi országok"
iparjogvédelmi hivatalai
vezetőinek éves
találkozója, Cedzyna (Lengyelország), szeptember
17-21.
Az évente váltakozó helyszínnel megrendezett értekezlet házigazdája 2004-ben Lengyelország volt. Hivatalunk küldöttségét az elnök, a jogi elnökhelyettes és nemzetközi ügyintéző alkotta. A lengyel, a cseh és a szlovák hivatal küldöttségét elnökök vezették, meghívott vendég volt Alison Brimelow, az ESZH következő megválasztott elnöke is.
Ez az informális típusú véleménycsere átfogó keresztmetszetben öleli fel a szellemi tulajdon oltalmának valamennyi aktuális kérdését, melyek érdeklődésre tarthatnak számot mind a négy hivatal számára. Így a napirenden a következő kérdések szerepeltek:
a WIPO-közgyűlések 40. üléssorozatának főbb kérdései (PCT-reform, SCP-munkaprogram, a TLT felülvizsgálata, internetes doménnevek, elsőbbségi iratok hitelesítése, védjegy vonatkozású adatszerzés a WIPO-tól);
stratégiai vita a PCT-együttműködésről Európában;
külön eszmecsere Alison Brimelow-val a PCT-együttműködés európai jövőjéről;
az EU jelenlegi jogalkotási javaslatainak áttekintése (közösségi szabadalom, számítógéppel megvalósított találmányokról szóló irányelv tervezete, jogérvényesítési irányelv, alkatrészek mintaoltalma);
a szellemitulajdon-jogokkal összefüggő átmeneti intézkedések az EU bővítése kapcsán, a közösségi védjegy és a nemzeti környezet közötti megfelelés tapasztalatai;
az OHIM-mal folytatott együttműködés (kutatási lehetőségek az OHIM adatbázisaiban);
az ESZH keretében folytatott együttműködés kérdései (multi- és bilaterális, Toolbox-EPTOS-szolgáltatások, az ESZH Szabadalmi Akadémiájának felállítása);
javaslat a Benelux Védjegyhivatallal (BBM) folytatandó együttműködésre.
Kétoldalú hivatalközi együttműködési tevékenység
2004 második felében a szokásos élénk kétoldalú kapcsolati tevékenységhez képest is rendkívül intenzív volt a hivatalközi nemzetközi "élet", elsősorban az MSZH-hoz nagy számban érkező partnerhivatali elnökök és küldöttségek látogatásai folytán. Szeptember 6-8. között vendégünk volt Martti Enäjärvi, a Finn Szabadalmi és Lajstromozási Nemzeti Hivatal főigazgatója és küldöttsége. Az ESZH AC elnökségi üléséhez kapcsolódóan szeptember 13-án tárgyalásokat folytattunk Budapesten Ludovica Agróval, az Olasz Szabadalmi és Védjegy Hivatal elnöknőjével és szeptember 15-én Jaime Andrez-sel, a Portugál Nemzeti Iparjogvédelmi Hivatal elnökével.
Külföldi látogatásai közül szinte elsőként járt Budapesten október 4-5-én Benoit Batistelli, a Francia Nemzeti Iparjogvédelmi Intézet főigazgatója és küldöttsége, valamint Jesper Kongstad, a Dán Szabadalmi és Védjegy Hivatal új főigazgatója és küldöttsége.
Általánosságban elmondható, hogy az elsőként hivatalunkhoz látogató vezetők számára keresztmetszetet adtunk az itt folyó tevékenység fő szegmenseiről, infrastruktúránkról, prezentációk formájában bemutattuk iparjogvédelmi statisztikai adatainkat, az információtechnológia, az ügyvitel és a vizsgálati módszertan területén foganatosított intézkedéseinket, amelyeket az európai szabadalmak fogadása terén vezettünk be. Bemutattuk az elektronikus iparjogvédelmi tájékoztatásra való áttérés jelenlegi helyzetét, új hivatali honlapunkat, az iparjogvédelmi távoktatás lehetőségeit, a KKV-k iparjogvédelmi jogszerzésével és a jogérvényesítéssel kapcsolatos tapasztalatainkat.
A tárgyalások során a hivatalok vezetői minden esetben véleményt cseréltek a WIPO-ban, az ESZH-ban és az OHIM-ban folyó együttműködés aktuális kérdéseiről, és megvizsgálták a hivatalok között már fennálló együttműködés kiterjesztésének lehetőségeit vagy javaslatokat tettek új együttműködési területek feltárására, szakemberek cseréjére és hasznos hivatali tapasztalatcserékre.
6. A szellemi tulajdon oltalmával kapcsolatos egyéb nemzetközi rendezvényeken (konferenciákon, műhelymunkában, szakmai kiállításokon stb. való hivatali részvétel
Szakembereink 2004 második felében is a szükséges mértékben ellátták hivatalunk képviseletét az ilyen típusú rendezvényeken. Közülük kiemelkedő az INTA Nemzetközi Védjegyfórum prágai rendezvényén, illetőleg a különböző jelentősebb iparjogvédelmi szakmai kiállításokon (Nürnberg, Bécs, Trencsén, Essen) megvalósult közreműködői, adott esetben bemutatói és szakmai tanácsadói jellegű részvétel.