4. (114.) évfolyam 2. szám |
2009. április |
Kivonatok
Dr. Vida Sándor:
Védjegyhasználat összehasonlító reklámban
Az ismertetett jogesetben az Egyesült Királyságban az alperes mobilszolgáltató reklámkampányt indított a televízióban, amelynek keretében versenytársainak szolgáltatásait hasonlította össze a sajátjaival. A felperes védjegyeinek bitorlása miatt indított pert, amelynek során a keresetet a bíróság elutasította, mivel meglátása szerint a reklám megfelelt a 84/450 EK sz. irányelv követelményeinek. A fellebbezés után a Fellebbviteli Bíróság előzetes döntést kért az Európai Bíróságtól, amely C-533/06 sz. ítéletében kimondta, hogy amennyiben az összehasonlító reklám a védjegyjogi irányelv minden feltételének megfelel, a védjegy tulajdonosa nem tilthatja meg annak használatát. A szerző a tanulmányban áttekinti a döntésre vonatkozó kommentárokat.
Dr. Süle Ákos:
A védjegycsalád mint relatív kizáró ok
A szerző a tanulmányban tisztázza a védjegycsaládok lehetséges fogalmait és összefoglalja alkalmazásuk előfeltételeit. Felméri továbbá a jogintézmény hatását, fejlődési potenciálját egyes esetek feldolgozásán keresztül. Az egyes jogesetek feldolgozása meghatározó forrása a cikknek, mivel sem a közösségi, sem a magyar jogszabályok nem tartalmaznak külön szabályozást a védjegycsaládokkal kapcsolatban. A védjegycsaládok elve, mely a korábbi jogokkal való összetéveszthetőség keretei között értelmezhető, eredetileg az Egyesült Államokból származik, ezért a cikk kitekintést tesz az USA vonatkozó joggyakorlatára.
Dr. Hepp Nóra:
Keresőmotor: egy újabb fejezet a szerzői jog szabályozásán belül?
A keresőmotorokkal kapcsolatos szerzői jogi kérdések elsősorban a hiperlink és az ún. thumbnail (miniatürizált kép) körében merülnek fel. A magyar joggyakorlat hiányában a német bírósági döntések mentén haladva bemutatásra kerül, hogy a hiperlink, illetve a thumbnail alkalmazása mennyiben valósít meg felhasználást, illetve szabad felhasználást.