TEVÉKENYSÉGI JELENTÉS 1999 Magyar Szabadalmi Hivatal Budapest, 2000. február |
T A R T A L O M
I.
IPARJOGVÉDELMI HATÓSÁGI ENGEDÉLYEZÉSI TEVÉKENYSÉG
1.
Szabadalmi hatósági tevékenység
2.
Használati mintaoltalmi hatósági tevékenység
3.
Ipari mintaoltalmi hatósági tevékenység
4.
Védjegyhatósági tevékenység, földrajzi árujelzők
5.
Hatósági nyilvántartások és ügyvitel
II.
JOGI SZABÁLYOZÁS ÉS NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉS
1.
A Magyar Szabadalmi Hivatal jogállása
2.
Hazai jogalkotási tevékenység
3.
Jogalkalmazás és szakmai testületek működtetése
4.
Nemzetközi iparjogvédelmi tevékenység
5.
Az európai szabadalmi egyezményhez és szervezethez való csatlakozás előkészítése
III.
HATÓSÁGI PUBLIKÁCIÓS ÉS TÁJÉKOZTATÁSI TEVÉKENYSÉG - INFORMATIKAI TÁMOGATÁS
1.
Hagyományos és elektronikus kiadói tevékenység
2.
A Szabadalmi Tár és Iparjogvédelmi Szakkönyvtár szolgáltatásai
3.
Információtechnológiai támogatás és fejlesztések
IV.
A HAZAI IPARJOGVÉDELMI KULTÚRA FEJLESZTÉSE
1.
Ügyfélszolgálati tevékenység
2.
Iparjogvédelmi képzés
3.
Promóció és sajtótevékenység
V.
A HIVATAL 1999. ÉVI GAZDÁLKODÁSA
1.
A költségvetési teljesítés főbb mutatói
2.
Humánerőforrás-gazdálkodási eredmények
V. A HIVATAL 1999. ÉVI GAZDÁLKODÁSA
1. A költségvetési teljesítés főbb mutatói
A Magyar Szabadalmi Hivatal a beszámolási időszakban az iparjogvédelem (2000. január 1-jétől a szerzői és szomszédos jogok irányában kibővítetten a szellemi tulajdon védelmének) önálló feladat- és hatáskörrel rendelkezőországos hatáskörű államigazgatási szerve, amelyet a Kormányirányít. A Kormány nevében a gazdasági miniszter látja el a felügyeletét, illetve gyakorolja a meghatározott irányítási jogokat.
A Hivatal az államháztartás központi költségvetési fejezetrendjében önálló címkéntműködő, teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó szervezet. Önfinanszírozó módon gazdálkodik, feladatai ellátásához állami támogatást nem igényel. A gazdasági miniszter rendeleteivel szabályozott iparjogvédelmi igazgatási szolgáltatási díjakból és a Hivatalt megillető hasonló nemzetközi eljárási díjakból származó bevételek szolgálnak a hatósági feladatkör ellátásához szükséges kiadások forrásául.
A körültekintő tervezés, a két év utáni évközi, inflációkövető díjmódosítás [32/1999. (VI.16.) GM rendelet], illetve a I. fejezetben részletesen bemutatott bejelentői aktivitás-növekedés és munkatehertöbblet következtében a korábbi, 1998-as 22%-os forrásbővülést követően tavaly a korábbi tényszámhoz képest 12%-os növekedéssel a működési bevételek a tervezett 2.030 millió forinttal szemben 2.201 millió forintra teljesültek. A teljes bevétel 4,3%-át, 98 millió forintot az előző évi előirányzat-maradvány engedélyezett igénybevétele képviselte.
A bevételi szerkezet immár tartós jellemzője a szabadalmi bejelentési, eljárási és fenntartási díjak több mint kétharmados, 68,3%-os dominanciája (ezek több mint négyötöde külföldi eredetű, nemzetgazdaságunk mérete és ipari potenciálunk jellege, valamint tulajdonosi szerkezete miatt). E belső megoszlás másik alapvető oka a hazai jogosultak körében gyakoribb független feltaláló-bejelentőket és tulajdonosokat jogszerűen erőteljesen preferáló kedvezményes díjrendszer 1999. évi továbbfejlesztése, ami csak korlátozhatja a Hivataltól független magas ügyvivői és piacrajutási költségek visszahúzó hatásait.
A hazai és külföldi jogosultaktól származó nemzeti védjegybejelentési és megújításidíjak 16,3%-os bevételi részesedése, és a Madridi Unió nemzetközi védjegylajstromozási eljárásai keretében a Nemzetközi Irodától származó, s a hivatali közreműködés fejében járó térítés 8,6%-os tétele együttesen a hatósági bevételek egynegyedét képviseli.
Az 1999. évi módosított kiadási előirányzathoz viszonyítva - az áthúzódó beruházások nélkül - a teljesítés 1.957 millió forinttal 88,2%-os volt. A források együttesen biztosították a pénzügyi eszközöket a hivatali célkitűzések maradéktalan és színvonalas megvalósításához. A teljesített kiadások kiemelt előirányzati bontásban a következő képet mutatják.
A személyi juttatások vonatkozásában a hivatali szintű 14%-os növekmény alapvető jogcíme a hatósági engedélyezési tevékenység tartósan érvényesülő hivatali mennyiségi és minőségi követelményrendszerének kiegészítése a kétoldalúan vállalt többletteljesítményi, 10%-os ösztönzési rendszerrel, amelynek eredményességét meggyőzően bizonyítják a I. fejezet statisztikai mérlegei.
|
1998 |
|
%-ban |
MŰKÖDÉSI
KIADÁS
Személyi juttatás Munkaadókat terhelő járulék Dologi kiadások Pénzeszköz-átadás |
272.607 460.757 24.371 |
253.666 589.924 25.672 |
93 128 105,3 |
ÖSSZESEN |
|
|
|
FELHALMOZÁSI
KIADÁS
Felújítás Felhalmozás |
432.190 |
281.336 |
65,1 |
ÖSSZESEN |
|
|
|
MINDÖSSZESEN |
|
|
|
A személyi juttatások munkaadókat terhelő járulékokkal együttes összege 1.017 millió Ft, ez a működési kiadások 62,3%-át, a teljes kiadási főösszegnek pedig az 52%-át teszi ki - összhangban a Hivatal mértékadó nemzetközi színvonalon teljesítő kutatási, vizsgálati és engedélyezési tevékenységének súlyával.
A kiadási főösszeg 30%-át képviselő dologi kiadások előző évhez képest 28%-os növekedését az infláció befolyása, a mind szélesebb informatikai eszközpark és a korábbi évek kiemelkedő beruházásainak új üzemeltetési költségei (szabadalmi tárak, konferenciaterem, hálózati fejlesztések), továbbá az 1999-re teljesen önállóvá vált, korábban részleges PHARE-támogatással működtetett nemzetközi és hazai hatósági alap- és kiegészítő feladatok idézték elő.
A felhalmozási kiadások - a székházat és kapcsolódó bérleményeket érintő felújításon felüli - 14,4%-os, magas aránya általánosan jellemző a világszínvonalú infrastruktúra állandó fejlesztésére kényszerülő nemzeti szellemi tulajdonvédelmi hatóságok életében. A világviszonylatban vett újdonság vizsgálati követelményei, a lényegében állandó létszámkapacitás (amely még mindig mintegy 6%-kal alacsonyabb az 1995. évinél) mellett a 25%-os munkateher-növekedéssel való megbirkózás csak erőltetett ütemű automatizálással, ügyvitelfejlesztéssel biztosítható; ehhez társult tavaly a 2000. évi "megfelelőségi", sikerrel teljesített kihívás és az MSZH 2002. évi európai csatlakozását e téren megalapozó informatikai audit programja.
A Hivatal a járulékfizetési kötelezettségek előírásszerű, időben és maradéktalanul való teljesítése mellett eleget tett az államháztartási törvény és a vonatkozó szabályozások alapján az állammal szembeni befizetési követelményeinek (ÁFA, SZJA), valamint 33 millió Ft erejéig egyéb elvonásoknak.
Az általános intézményi üzemeltetési feladatokon túlmenően a hivatali gazdálkodás a szakmai vezetők önálló felelőssége mellett sikerrel támogatta a hatósági újdonságvizsgálathoz szükséges bel- és külföldi tudományos és műszaki információforrások (nyomtatott, elektronikus, online), illetve jogi és gazdasági szakszolgáltatások igényes biztosítását, a központi iparjogvédelmi tájékoztatás és képzés programjait, a hatósági publikációs és kiadói kötelezettségek nemzetközi színvonalú ellátását. Az országos hatáskörű szakhatósági feladat- és hatáskörből fakadó együttműködési, koordinációs és testületi tevékenységek és a hazai iparjogvédelmi kultúra fejlesztését ugyancsak biztonságos anyagi feltételek szolgálták 1999-ben.
A múlt évi hivatali beruházási tevékenységben a már méltatott számítástechnikai-informatikai programok mellett súlyponti szerepet vitt és hordoz a jövőben is a Budapest, V. Zoltán u. 6. sz. alatt működő nyilvános szabadalmi tárhoz kapcsolódó, nemzetközi gyűjteményi kutatóhelyek, irattárak és ügyfélszolgálati egységek kialakítását felölelő, többéves program végrehajtása.
A gazdálkodási tevékenységet 1999-ben hat külső és hét belső ellenőrzési program vizsgálta. A fejezeti felügyelet költségvetési, létszámcsökkentési, a Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól indított mérlegvizsgálati, a Gazdasági Minisztérium teljes költségvetési fejezetére kiterjedő, 1990-98-as időszakot vizsgáló állami számvevőszéki intézményi, valamint a TB-járulék és egészségbiztosítási (öt-öt évet átfogó) szakhatósági vizsgálatok egyaránt előírásszerű, megalapozott, fegyelmezett és hatékony pénzügyi-gazdasági munkát azonosítottak és méltattak jelentéseikben.
Ezeket az eredményeket jelentős súllyal alapozták meg a hivatali egységes pénzügyi-számviteli programrendszer bevezetése, a belső költségvetés részletes monitorfunkciói és a közbeszerzési programok kiemelt kezelése.
A Magyar Szabadalmi Hivatal
1999. évi működési bevétele
(jogintézményenkénti megoszlás a teljes bevétel százalékában)
|
|
|
Szabadalmi fenntartási és bejelentési díjak |
1.503.590
|
68,3
|
Védjegy bejelentési és megújítási díjak |
358.030
|
16,3
|
Nemzetközi WIPO bevételek |
191.012
|
8,7
|
Ipari minta díjak, bejelentések |
12.327
|
0,5
|
Használati minta díjak, bejelentések |
10.871
|
0,5
|
Egyéb bevétel |
27.233
|
1,2
|
Előirányzat-maradvány |
98.046
|
4,5
|
Összesen |
2.201.109
|
100
|
Információs tábla
az 1999. évi bevételek és kiadások
összesített adatairól
|
|
(1999. 12. 31-ig) |
|
|
|
|
|||
Bevételek | ||||
|
2.008.500
|
2.087.500
|
2.075.830
|
99,4
|
|
11.000
|
11.000
|
6.858
|
62,3
|
|
7.500
|
7.500
|
5.437
|
72,5
|
|
-
|
10.943
|
10.943
|
100,0
|
|
3.000
|
3.000
|
2.106
|
70,2
|
|
-
|
2.000
|
1.889
|
94,5
|
|
-
|
98.046
|
98.046
|
100,0
|
|
2.030.000
|
2.219.989
|
2.201.109
|
99,2
|
Kiadások | ||||
|
638.000
|
764.083
|
763.478
|
99,9
|
|
230.000
|
253.980
|
253.666
|
99,9
|
|
642.000
|
645.261
|
589.924
|
91,4
|
|
60.000
|
21.700
|
21.672
|
99,9
|
|
40.000
|
43.000
|
43.000
|
100,0
|
|
420.000
|
487.965
|
281.336
|
57,6
|
|
-
|
1.000
|
1.000
|
100,0
|
|
-
|
3.000
|
3.000
|
100,0
|
|
2.030.000
|
2.219.989
|
1.957.076
|
88,2
|
2. Humánerőforrás-gazdálkodási eredmények
Az MSZH engedélyezett létszáma 1999-ben 257 fő volt. Célunk a stabil, szakmailag jól felkészült, nemzetközi tapasztalatot szerzett és elismert, a világnyelveket jól beszélő munkatársi állomány megfelelő megbecsülése és megőrzése.
A köztisztviselői illetményrendszer differenciált alkalmazása, a kiterjedt és szigorú céljutalomrendszerhez kapcsolt újszerű, az előzetesen vállalt többletteljesítményhez kötött illetményemelési rendszer múlt évi bevezetése jelentős szakmai sikereket eredményezett. A biztosított 14. havi illetmény, a negyedik évébe lépett önkéntes nyugdíjpénztári munkáltatói hozzájárulás intézménye, az összes lehetséges köztisztviselői juttatás biztosítása, valamint a továbbképzési, tanulmányúti és szociális támogatási programok és rendszerek jól segítik az erős munkaerőpiaci vonzások mérséklését.
A Hivatal köztisztviselőinek 57%-a felsőfokú végzettségű (149 fő) és túlnyomó részt többdiplomás szakember, 109 fő rendelkezik egy vagy több nyelvvizsgával. Tavaly 95 fő előresorolása, 33 fő minősítése történt meg; 40 fő tett eredményes közigazgatási alap- vagy szakvizsgát. Jelenleg 69 fő részese a hivatali nyelvtanfolyamoknak.
A jóléti és szociális célú erőfeszítések, segély- és támogatásfunkciók mellett kiterjedt egészségügyi szűrővizsgálati és munkaegészségügyi szolgáltatások (előbbit 165 fő hivatali aktív és 30 fő nyugdíjas volt dolgozónk vette igénybe), valamint hatékony és népszerű üdülési szolgáltatás, illetve választék segíti az aktív kezdeményező és alkotó hivatali légkör erősítését, a "szellemi erőnlét" megőrzését.