Középiskolásokkal ismertetik meg a hamisítás kockázatait 

Középiskola

Iparjogvédelem

Hamisítás

2025. szept. 30.

Hazánk tavaly csatlakozott Pécs városával az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) által életre hívott ’Authenticities’ projekthez , amely a hamisítás elleni küzdelemben és szellemi tulajdonjogok érvényesítésének hatékonyabbá tétele érdekében az egyénekre és a helyi közösségek erejére épít. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) által a helyi önkormányzat bevonásával megvalósított projekt részeként idén két középiskolás oktatás kerül megvalósításra pécsi diákok számára, valamint – ezekre épülve – Az eredeti az igazi! néven futó diákkampány vette kezdetét. A kampány célja, hogy felhívja a középiskolás korosztály figyelmét arra, miért veszélyes hamis termékeket vásárolni, és miért fontos a szellemi tulajdon védelme – legyen szó zenéről, ruháról, designról vagy különféle technológiákat érintő jogsértésekről.

Az Authenticity kezdeményezéshez eddig 21 európai város csatlakozott – köztük olyan nagyvárosok, mint Párizs, Róma vagy Madrid. Ez is jól mutatja, hogy a hamisítás elleni küzdelem akkor lehet igazán eredményes, ha a nemzeti és európai szintű szakpolitikai törekvésekhez helyi közösségi akciók társulnak. A siker kulcsa az, hogy a nemzeti hivatalok és jogérvényesítési hatóságok mellett az önkormányzatok, a helyi vállalkozások és az oktatási intézmények is összefognak a közös cél érdekében. 

Pécs az első magyar város, amely csatlakozott a projektben résztvevő városokból szerveződött ún. ’Hiteles Városok Európai Hálózatához’. A regionális szellemi tulajdoni értékeket és kreatív tudást középpontba állítva a város és régiója a projekt két éve alatt kiemelten foglalkozik a szellemi tulajdon védelmével és a hamisítás elleni küzdelem fontosságával. A projekt nem csupán az eljáró helyi hatóságok, valamint a jövő szakembereit képző felsőoktatási intézményei szakembereinek érzékenyítésére fókuszál, hanem fontosnak tartja a fiatal generációk korai edukálását is.  

Ennek érdekében az SZTNH mintegy 60-70 pécsi középiskolás számára tart interaktív, kis kiállítással egybekötött figyelemfelkeltő oktatásokat a filmkészítéshez kapcsolódó szerzői jogok, a logók és védjegyek, valamint a gyógyszerhamisítás témáit magukba foglalva. Az oktatás különlegessége, hogy egy, a témákhoz kapcsolódó pécsi helyszín meglátogatása is a program része, ahol pécsi szakemberek egészítik ki az SZTNH szakértőinek előadásait. Az első oktatás Az eredeti az igazi! címmel induló online oktatási kampány nyitányát is jelenti egyben, aminek a középpontjában a fiatalok állnak: a projekt nem csupán interaktív oktatásokkal segíti a középiskolások tájékozódását a hamisítás és IP jogsértések kockázatairól, hanem játékos, vizuálisan megfogó és rövid tartalmakon keresztül ismerteti meg a diákokat az IP és a hamisítás egyes szegmenseinek fogalmával, veszélyeivel, valamint elindítja őket egy tudatosabb fogyasztói gondolkodás felé.  

A hamisított- és kalózáruk évente több mint 83 milliárd euró bevételkiesést okoznak az EU gazdaságának kulcságazataiban, és 670 ezer munkahely megszűnésével járnak. Emellett a probléma évente akár 15 milliárd eurónyi közbevételkiesést is jelent az uniós kormányok számára. A hamis termékek nemcsak gazdasági károkat okoznak, hanem komoly egészségügyi és biztonsági kockázatot is jelentenek: az ellenőrizetlen forrásból származó ruházati cikkektől és kozmetikumoktól a gyógyszereken, védőfelszereléseken és élelmiszereken át egészen a gyermekjátékokig bármilyen termék lehet hamisítvány. Az olcsónak tűnő, „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatok sok esetben bűnszervezeteket finanszíroznak és más súlyos bűncselekményekkel is összefüggnek, mint a pénzmosás, a kiberbűnözés vagy akár az emberkereskedelem. 

A hamisítás elleni küzdelem nem csupán a jogérvényesítő hatóságok feladata, hanem a veszélyek sokszínűsége fokozott fogyasztói odafigyelést is kíván – éppen ezért az érzékenyítés sem lehet elég korán kezdeni annak érdekében, hogy a veszélyekre minél jobban fel tudjuk hívni a jövő fogyasztóinak és jogtulajdonosainak is a figyelmét.