Európai Uniós védjegy
Mi az európai uniós védjegy?
Az európai uniós védjegy olyan védjegy, amelynek oltalma az Európai Unió minden tagállamában egységesen fennáll.
Az európai uniós védjegy olyan jogi eszköz az Európai Unióban, amely fontos szerepet tölt be az egységes belső piac működésében
azáltal, hogy megkönnyíti az áruk és a szolgáltatások tagállamok közötti szabad áramlását.
Melyek az európai uniós védjegyrendszer főbb jellemzői?
Az európai uniós védjegyrendszer három fő jellemzője az egységesség, az autonómia és az együttélés. Az európai uniós védjegy
egységessége azt jelenti, hogy az oltalmat területi alapon nem lehet megosztani. Az autonómia elve szerint az európai uniós
védjeggyel összefüggő kérdéseket kizárólag az európai uniós jog - elsősorban az európai uniós védjegyről szóló (a továbbiakban:
európai uniós védjegyrendelet) - szabályozza. Az együttélés elve szerint az európai uniós védjegyrendszer a tagállami védjegyrendszerekkel
párhuzamosan létezik és működik.
Az európai uniós védjegyrendszert az alicantei (Spanyolország) székhelyű (a továbbiakban: EUIPO) működteti. Az EUIPO 1996.
január 1-je óta fogad európai uniós védjegybejelentéseket.
Melyek az európai uniós védjegy előnyei, illetve hátrányai?
Az európai uniós védjegy intézménye lehetővé teszi, hogy egyetlen bejelentéssel és egységes eljárással az Európai Unió összes
tagállamának területére nézve védjegyoltalmat lehessen szerezni. A létrejött oltalom az összes tagállamban egységesen áll
fenn, azt területi alapon megosztani nem lehet. Ha az európai uniós védjegy oltalma megszűnik, akkor ez valamennyi tagállam
tekintetében egységesen következik be.
Az európai uniós védjegy lajstromozására irányuló eljárás, valamint annak költségei kedvezőbbek, mintha valaki az oltalmat
- nemzeti vagy nemzetközi úton - több tagállamban kívánná megszerezni. A meglévő oltalom fenntartását célzó tevékenység (védjegyhasználat,
megújítás) ellátása is kedvezőbb, ha nem minden érintett országban külön-külön eljárva kell annak eleget tenni.
Az európai uniós védjegy egységes jellegéből azonban hátrányok is származhatnak. Az egész európai uniós védjegybejelentést
el kell utasítani, ha olyan feltétlen kizáró ok merül fel, amely csupán egyetlen tagállam tekintetében áll fenn. Hasonló okból
már oltalom alatt álló, lajstromozott európai uniós védjegy utólagos megszüntetésére is sor kerülhet azzal, hogy ilyenkor
szintén a teljes oltalom megszűnik, még akkor is, ha az adott, lajstromozást gátló ok csak egy tagállam tekintetében áll fenn.
Ilyen esetekben különösen hasznos lehet, hogy az európai uniós védjegy és a tagállami védjegyrendszerek között "szabad az
átjárás", azaz lehetőség van arra, hogy az elutasított európai uniós védjegybejelentést vagy megszüntetett európai uniós védjegyet
nemzeti védjegybejelentéssé alakítsák át.
Milyen kapcsolatban áll az európai uniós védjegyrendszer a nemzeti védjegyrendszerekkel?
Az európai uniós védjegy intézményét nem azért hozták létre, hogy azzal váltsák fel és így megszüntessék a nemzeti védjegyrendszereket.
Éppen ellenkezőleg, az európai uniós védjegy és a tagállamonként külön-külön fennálló oltalmi rendszerek párhuzamos működése
teszi lehetővé, hogy a védjegyjogosultak eltérő igényeinek a különböző rendszerek jobban eleget tudjanak tenni.
Mivel nem minden vállalkozás képes 25 ország piacán jelen lenni, ezért nem minden jogosultnak feltétlenül érdeke olyan védjegyet
lajstromoztatni, amelynek oltalma minden tagállamban fennáll. Ezen felül még az olyan méretű vállalkozás, amely az Európai
Unió teljes piacán képes megjelenni, sem feltétlenül ugyanazon védjeggyel kíván piacra lépni mindegyik országban, hiszen a
tagállamok kulturális sokszínűsége eltérő piaci jellemzőket eredményezhet. Ennek megfelelően egyes igényeknek jobban megfelel
a tagállamonként külön-külön fennálló védjegyoltalom, mint az egységes európai uniós védjegy
Milyen kapcsolatban áll az európai uniós védjegyrendszer a Madridi rendszerrel?
2004. október 1-je óta az Európai Közösség részese a Madridi Jegyzőkönyvnek . Ennek köszönhetően európai uniós védjegyre alapítva is lehet nemzetközi védjegybejelentést tenni, és a nemzetközi védjegybejelentésben az Európai Közösséget is meg lehet jelölni.
Átalakítás (konverzió) és szenioritás
Az együttélés elvéből fakad, hogy a két oltalmi rendszer - az európai uniós és a tagállami - között bizonyos esetekben átjárhatóság
van.
Ha az európai uniós védjegybejelentést elutasítják vagy az európai uniós védjegy oltalmát megszüntetik, a jogosult kérheti
annak nemzeti védjegybejelentéssé történő átalakítását (konverzióját) azokra a tagállamokra vonatkozóan, amelyekben az elutasítás
vagy a megszüntetés oka nem áll fenn. Fontos kedvezmény, hogy az átalakításkor a nemzeti védjegybejelentés megőrzi az európai
uniós védjegybejelentés bejelentési napját, illetve egyéb elismert elsőbbségét. Magyarország tekintetében további előnyt jelent,
hogy az átalakítás nyomán keletkezett védjegybejelentés díjkedvezményben részesül. Ezen felül, ha a konverzió lajstromozott
európai uniós védjegyen alapszik, akkor egyszerűsített eljárással - az érdemi vizsgálat mellőzésével - kaphat oltalmat. A
díjkedvezmény mértéke - attól függően, hogy a konverzió európai uniós védjegybejelentésen vagy európai uniós védjegyen alapul-e
- a nemzeti úton tett védjegybejelentés díjához képest 30 vagy 50%.
Elképzelhető, hogy valaki olyan védjegyének az európai uniós oltalmáért folyamodik, amely már oltalom alatt áll az Európai
Unió valamely tagállamában. Ilyenkor a jogosult dönthet úgy, hogy kéri a szóban forgó tagállami védjegyének szenioritását
azonos európai uniós védjegye tekintetében. A szenioritás a tagállami védjegy oltalmát mintegy beemeli az azonos európai uniós
védjegyébe, amely - az érintett ország tekintetében - a tagállami védjegy paramétereivel fog rendelkezni. Ennek megfelelően
szükségtelenné válik a tagállami védjegyoltalom megújítása, hiszen annak oltalma a továbbiakban az európai uniós védjegy részeként
áll fen
Az európai uniós védjegyrendszer kiterjesztése az új tagállamok területére
Az Európai Unió 2004-ben történt bővítése eredményeként az európai uniós védjegyrendszer kiterjedt az új tagállamok területére
is. Ez azonban számos kérdést vetett fel, elsősorban az új tagállamok területén oltalmat élvező védjegyek és a kiterjesztett
európai uniós védjegyek esetleges konfliktusai kapcsán. A rendezőelv szerint a korábbi - új tagállamban oltalmat élvező -
védjegy alapján nem lehet megtámadni a kiterjesztett európai uniós védjegyet, azonban lehet kérni az európai uniós védjegy
használatának megtiltását az érintett új tagállam területére nézve.
Hasonlóan a fenti rendezőelvhez, ha a kiterjesztett európai uniós védjegy olyan feltétlen kizáró okba ütközik - például az
új tagállam hivatalos nyelvén nincs megkülönböztető képessége - , amely kizárólag az új tagállam tekintetében áll fenn, akkor
sem lehet kezdeményezni az európai uniós védjegy megszüntetését, de lehet kérni használatának megtiltását. Az európai uniós
védjegy használatának megtiltására irányuló eljárást - Magyarország esetében - a Fővárosi Bíróságnál lehet indítani.
Az Európai Unióhoz történő csatlakozást követően az új tagállamra nézve is lehet kérni az európai uniós védjegybejelentés
vagy védjegy átalakítását az eredeti bejelentési nap megőrzése mellett, azonban - például Magyarország tekintetében - az átalakított
európai uniós védjegy alapján nem lehet korábbi jogot érvényesíteni, mint a csatlakozás napja.