Az SZTNH középtávú intézményi stratégiája (2025 – 2028)
Egyetem
Szakma
Innováció
Iparjogvédelem
Szerzői jog
2025. jún. 04.
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala közzétette azt az intézményi stratégiát, ami a következő három évben, öt pillérre alapozva olyan jövő építését határozza meg, ahol a szellemi tulajdonvédelem az innováció alapköve, katalizátora is egyben nemcsak a nagyvállalatok, vagy egyetemek, de a kisvállalkozások számára is. Ebben pedig a Hivatal hiteles és megbízható, támogató és ügyfélközpontú partner.
Az SZTNH működését meghatározó missziót (Küldetésünk, hogy értéket adjunk a kreativitásnak) egy olyan jövő építése határozza meg, ahol minden kreatív ötlet értéket kap, és lehetőséget a kibontakozásra. A hatékony IP-rendszer és szakpolitika, az ügyfélközpontúság, a hazai IP-érdekek nemzetközi környezetben való érvényesítése, a digitalizáció, valamint a hazai szakmai szereplők hatékony együttműködése az az öt fő pillér, amin a jövőben az SZTNH munkája és működése nyugszik.

Az SZTNH intézményi stratégiájának pillér- és ahhoz kapcsolódó célrendszere
1. Pillér: Fókuszban a hatékony és kiegyensúlyozott IP rendszer és szakpolitika
- Az IP eljárások modernizálása (soft law)
A hivatali IP eljárások egyszerűsítése, „áramvonalasítása”, a kiemelt területeken az eljárások gyorsításának lehetősége, az ügyviteli rendszer modernizálása a digitalizáció fejlesztésével, a hivatali joggyakorlat felülvizsgálata. - Kulcsszerep az IP-hoz kötődő jogalkotásban és szakpolitika alakításában
Kezdeményező és konzultatív szerepvállalás a szellemi tulajdonra vonatkozó szakpolitika és hazai szabályozási környezet továbbfejlesztésében és a szakpolitika kialakításában, proaktív szakmai kezdeményezések, az IP és az innováció szabályozói környezete nemzetközi, uniós és hazai hatályosulásának nyomon követése, közreműködés a nemzetközi vagy uniós jogszabálymódosítások előkészítésében. - Az IP jogok erősebb érvényesítésének segítése
A jogérvényesítéshez kapcsolódó hivatali szerepvállalás erősítése oktatással, tudatosságnöveléssel, nemzetközi együttműködés erősítésével, a hazai követő innovátorok proaktív szakmai felkészítése a jogérvényesítéshez kapcsolódóan és új szolgáltatások bevezetése, az alternatív vitarendezés előmozdítása.
2. Pillér: Az innovációs ökoszisztéma ügyfélközpontú IP szolgáltatója
- Holisztikus szemléletű innováció-támogató
A szellemi tulajdon egységét érintő szemlélet erősítése a hazai innovációs ökoszisztémában szemléletformáló rendezvényekkel, nemzetközi best practice átvételével, a szabadalmi ügyvivői kar létszámbővítésének, illetve utánpótlásának támogatása és az IP szakma népszerűsítése. - Ügyfélfókusz erősítése, ügyfélélmény növelése
Az ügyfélközpontú szolgáltatói hivatali szemlélet erősítése a gyakorlatban, a szolgáltatási és termékkínálat ügyfélközpontúságának fejlesztése érdekében a kínálati portfólió felülvizsgálata, az oltalomszerzési aktivitás elősegítése, az új és potenciális ügyfélszerzés előmozdítása, korszerű ügyfélszolgálat kialakítása, a hatósági ügyfélkapcsolatok modernizálása. - Tudatos tudatosságnövelés
Az IP tudatosság társadalmi erősítése a szakmai tájékoztatás, az oktatás, a kommunikáció fejlesztésével, a szakmai partnerek intenzív elérése tudatosságnövelő rendezvényekkel, IP kutatások előmozdításával, az IP-t érintő pályázatokban való részvétel előmozdításával, speciális iparági szereplők megszólításával.
3. Pillér: Magyar szellemi tulajdoni érdekek érvényesítése a nemzetközi környezetben
- Hatékony uniós szerepvállalás erősítése
A magyar kormányzat képviselete a nemzeti érdekek mentés az IP-val kapcsolatos szabályozási kérdésekben az EU-ban, hatékony közreműködés az európai uniós szellemi tulajdoni (iparjogvédelmi és szerzői jogi) szabályozás alakításában. - Nemzetközi szervezetekkel és regionális partner-intézményekkel való kapcsolatok erősítése
Aktív, kezdeményező nemzetközi szerepvállalás a legfontosabb nemzetközi szakmai testületekben (WIPO, EUIPO, EPO) és fórumokon, bilaterális nemzetközi kapcsolatok erősítése a nemzetközi szakpolitikai befolyás és a láthatóság növelése érdekében, szakmai rendezvények szervezése. - Visegrádi országokkal és más nemzeti hivatalokkal való együttműködés továbbfejlesztése
Aktív együttműködés a V4+Friends államok nemzeti hivatalaival, regionális érdekegyeztetés szakmapolitikai kérdésekben, a Visegrádi Szabadalmi Intézet keretében zajló jó együttműködés fenntartása, erősítése, a VSZI regionális szerepének és funkcióinak bővítése, nemzeti társhivatalokkal való kétoldalú együttműködések erősítése.
4. Pillér: A digitalizáció fejlesztésével a közszféra leginnovatívabb szereplője
Innovatív informatikai környezet
Törekvés a piaci trendek mentén felépülő architektúra kialakítására és fenntartására, mind a fejlesztések, mind az üzemeltetési
legjobb gyakorlatok mentén, a szolgáltatások kiválasztása során a piaci vezető trendek követése és leképezése, moduláris architektúra
kialakításának előtérbe helyezése.
Továbblépés a papírminimalizálás felé
Új szolgáltató portál kifejlesztése és bevezetése, automatizált adatcsere megvalósítása, adatgazdálkodás fejlesztése, papír
alapú ügyintézés tudatos csökkentése és a digitális működés elősegítése, az ügyfélkapcsolatok digitális csatornára terelése,
az e-ügyintézés bevezetése a hivatal belső folyamataiban, digitális hivatal elérése az egységes platform és eszközhasználat
segítségével, valamint a dolgozói digitális készségfejlesztés elősegítésével.
Az AI alkalmazásának előmozdítása
Az AI és az automatizáció lehetőségeinek feltérképezése és bevezetése a nemzetközi szervezetekkel és társhivatalokkal együttműködésben,
a belső kommunikáció AI alapú megújításának vizsgálata, a Microsoft CoPilot és ChatGPT (vagy ezekkel egyenértékű AI alkalmazás)
területspecifikus bevezetése, nyilvános adatbázisok AI alapú modernizálásának felmérése.
5. Pillér: Együttműködő és vonzó szervezet az államigazgatásban
- Értékteremtő partnerség (külső együttműködés fejlesztése)
Szakmai partnerség, együttműködési a meglevő és potenciális ügyfelekkel és a szakmai szervezetekkel, szoros együttműködés az innovációs ökoszisztéma vezető szereplőivel, más közigazgatási intézményekkel, pénzügyi és egyéb szervezetekkel való partneri együttműködés fejlesztése - Belső együttműködés fejlesztése
Az intézményi szervezet adaptív fejlesztése a szakpolitika és a piaci trendek figyelembevételével, tudatos változásmenedzsment, a belső képzési rendszer fejlesztése a dolgozói szakmai ismeretek, személyes készségek és képességek, a digitális kompetenciák tekintetében, a vezetőképzés fejlesztése, a belső kommunikáció javítása, az információáramlás erősítése. - Vonzó munkáltató
A magasan képzett és tehetséges szakemberállomány megőrzése és fejlesztése, a tehetségek vonzása, az SZTNH vonzerőjének növelése, a munkavállalói elköteleződés erősítése, a modern szervezetekre vonatkozó társadalmi elvárásoknak (pl. fenntarthatóság, társadalmi felelősségvállalás, környezettudatosság, integritás) való megfelelés erősítése.