Törlési eljárás
A védjegyoltalom megszűnése bekövetkezhet a védjegyjogosult elhatározása alapján (lemondás, oltalmi idő lejárta), illetve a védjegyjogosult elhatározásától függetlenül (törlés, megszűnés megállapítása).
A törlési eljárás során a Hivatal azt vizsgálja, hogy a védjegy bejelentésének napján fennállt-e olyan ok, aminek következtében a védjegybejelentést el kellett volna utasítani. Ez magyarázza a védjegy törlésének a bejelentés napjára visszaható hatályát. A törlési okok között megtalálhatóak a feltétlen és a viszonylagos lajstromozást gátló okok, azonban ezek mellett egyéb okok (a védjegyoltalom tárgyát képező megjelölés különbözik attól, vagy az árujegyzék bővebb annál, mint amit az elismert bejelentési napon benyújtott, illetve – megosztás esetén – mint amit a megosztott bejelentés tartalmazott) is felmerülhetnek.
A törlési eljárás kérelemre induló kontradiktórius, azaz két (vagy több) ellenérdekű fél között zajló eljárás, a kérelmet bármikor be lehet nyújtani a Hivatalhoz, a Vt. erre vonatkozóan nem állapít meg határidőt. A kérelem díjköteles, a díj összegét az itt található táblázat tartalmazza. A védjegy törlését – a viszonylagos kizáró okok kivételével – bárki kérheti. A viszonylagos kizáró okok ellenére lajstromozott védjegy törlése iránt viszont csak a korábbi akadályozó jog vagy jogok jogosultja indíthat eljárást.
A védjegy jogosultja saját védjegyével szemben törlési eljárást nem indíthat. Amennyiben a védjegyjogosult a védjegyoltalmat fenntartani nem kívánja, arról a Hivatalhoz intézett írásbeli nyilatkozattal lemondhat – akár az árujegyzék egy részének tekintetében is, illetve a védjegy oltalma a védjegyjogosult akaratából megszűnhet oly módon is, hogy a jogosult az oltalmi idő lejáratakor nem újítja meg védjegyének oltalmát.
Bizonyos esetekben a Vt. nem teszi lehetővé a védjegy törlését. Ezek az esetek a következők:
1. A védjegy nem törölhető, ha a kérelmező olyan korábbi védjegyével ütközik, amelynek használata a törlési kérelem benyújtásakor
nem felelt meg a 18. § előírásainak.
2. A védjegy nem törölhető, ha a kérelmező olyan korábbi védjegyével ütközik, amelynek oltalma a törlési kérelem benyújtásakor
már nem áll fenn.
3. Nem törölhető a védjegy az ún. belenyugvás esetében sem, azaz akkor, ha a törölni kért védjegy olyan korábbi kérelmezői
védjeggyel, nem lajstromozott megjelöléssel vagy egyéb joggal ütközik, amelynek jogosultja tudott a későbbi védjegy lajstromozásáról,
és egymást követő öt éven át tűrte annak használatát, kivéve, ha a későbbi védjegy jogosultja rosszhiszeműen járt el.
4. A korábbi védjegyre alapított törlési kérelem akkor sem teljesíthető, ha az alábbi okok bármelyike miatt a későbbi védjegy
bejelentésének vagy elsőbbségének napján nem lett volna teljesíthető:
a) a korábbi védjegy, amely a 2. § (2) bekezdés a)-c) pontja alapján törölhető lett volna, még nem szerzett megkülönböztető
képességet a 2. § (3) bekezdése szerint;
b) a törlési kérelem a 4. § (1) bekezdés b) pontján alapul, és a korábbi védjegy megkülönböztető képessége még nem volt elegendő
annak alátámasztására, hogy a 4. § (1) bekezdés b) pontjának értelmében vett összetéveszthetőség fennáll;
c) a törlési kérelem a 4. § (1) bekezdés c) pontján alapul, és a korábbi védjegy még nem tett szert a 4. § (1) bekezdés c)
pontja szerinti jóhírnévre [Vt. 33. § (2a) bek.]. E rendelkezések Vt.-be történő beillesztésének indoka a jogbiztonság garantálása
és a jogszerűen szerzett védjegyjogok védelme, azaz, hogy a már oltalom alatt álló védjegyeket csak olyan korábbi védjegyekre
hivatkozva lehessen törölni, amelyek oltalomképessége a későbbi védjegy elsőbbségi időpontjában sem kérdőjelezhető meg, illetve
amelyek eleget tesznek az érintett törlési ok alkalmazásához szükséges egyéb speciális követelményeknek (pl. jóhírűség).
5. A 2. § (2) bekezdés a)-c) pontja alapján nem törölhető a védjegy, ha használata révén a törlésre irányuló kérelem benyújtásának
napját megelőzően megkülönböztető képességet szerzett.
6. A törlési kérelmet elutasító jogerős határozat kizárja, hogy azonos ténybeli alapon ugyanannak a védjegynek a törlése iránt
bárki újabb eljárást indítson.
7. A védjegy törlését kizárja végül az az eset is, amikor a kérelmező vagy annak jogelődje a későbbi védjegy lajstromozásához
hozzájáruló nyilatkozatot (consentet) adott.
A Hivatal a törlési eljárás írásbeli előkészítő szakaszában a törlési kérelmet megküldi a védjegyjogosult részére és nyilatkozattételre hívja fel. A Hivatal a jogosult nyilatkozatának beérkezését, illetve – amennyiben a jogosult nem nyilatkozik – a jogosult részére kitűzött nyilatkozattételi határidő elteltét követően felhívást intéz a kérelmezőhöz arra vonatkozóan, hogy az eredeti törlési kérelmében megjelölt okokon kívül kíván-e további okokat megjelölni. A kérelmező számára kitűzött határidő elteltét követően a törlés alapjául szolgáló okként nem jelölhető meg olyan ok, amelyet az említett határidőn belül nem jelöltek meg a törlés okaként. Az így megjelölt okot az eljárást befejező határozat meghozatalakor figyelmen kívül kell hagyni. A Hivatal a felhíváshoz mellékeli a jogosult által benyújtott válasznyilatkozatot. Amennyiben a kérelmező a kitűzött határidőn belül újabb törlési okot jelöl meg, a Hivatal azzal összefüggésben ismét nyilatkozattételre hívja fel a védjegyjogosultat.
Ha a kérelmező nem jelöl meg újabb törlési okot, a Hivatal az eljárás írásbeli előkészítő szakaszát lezárja, és intézkedik a szóbeli tárgyalás kitűzéséről, ahol majd határoz a védjegy törléséről, a védjegyoltalom korlátozásáról vagy a kérelem elutasításáról. Amennyiben a védjegyjogosult a törlési kérelemre egyáltalán nem nyilatkozik, a Hivatal az eljárást befejező döntését tárgyaláson kívül hozza meg.
A törlési eljárást bármelyik fél kérelmére gyorsítottan kell lefolytatni. A gyorsított törlési eljárás feltételhez kötött. Elrendelhető, ha a felek bármelyike igazolja, hogy a védjegy bitorlása miatt pert indítottak és a per a kérelem benyújtásakor folyamatban van vagy a keresetlevél benyújtását megelőzően ideiglenes intézkedés iránti kérelmet terjesztettek elő és ezt igazolják, feltéve, hogy az ideiglenes intézkedés iránti kérelem a gyorsított eljárással kapcsolatos kérelem előterjesztéséig nem került jogerősen elutasításra. A gyorsított törlési eljárás elrendelésének azonban nem feltétele, hogy a bitorlási pert a bíróság a törlési eljárásra tekintettel fel is függessze.
A gyorsított eljárás iránti kérelemért külön jogszabályban meghatározott díjat kell fizetni. A gyorsított törlési eljárás díja a törlési eljárás díjának megfelelő összeg, tehát ebben az esetben le kell róni egyrészt a törlési eljárás díját, valamint ezen felül a gyorsított eljárás díját (azaz összesen a törlési eljárás díjának kétszeresét).
Gyorsított eljárás esetén:
a) hiánypótlásra, illetve nyilatkozattételre tizenöt napos határidő is kitűzhető;
b) határidő-hosszabbítás csak különösen indokolt esetben adható; a Hivatal csak akkor tart szóbeli tárgyalást, ha a tényállás
tisztázásához szükség van a felek együttes meghallgatására, vagy bármelyik fél ezt kellő időben kéri.
A törlési eljárás költségeinek viselésére a vesztes felet kell kötelezni. Ha a védjegyjogosult a törlési eljárásra okot nem adott és a védjegyoltalomról – legalább
az árujegyzék érintett része vonatkozásában – a bejelentés napjára visszaható hatállyal, a nyilatkozattételre kitűzött határidő
lejárta előtt lemond, az eljárási költséget a kérelmező viseli.